Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Intensitet på intervaller, og trening for formtopp

Intensitet på intervaller, og trening for formtopp #1497633 02/10/2012 17:54
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Når jeg trener 10+ timer i uka og har to intervaller, er det greit og kjøre alt man makter hver gang eller burde man ta det litt easy? Tror jeg har en tendens til og dra den litt langt for prøver så si og perse hver gang jeg har intervalltrening. Og såklart sier det jo stopp etterhvert, kanskje litt for fort. Å en ting til, hvor mye hvile burde jeg ha etter et ritt? Hvordan kjører dere etter et ritt? Kjente formen begynte og gå nedover litt for ei stund siden og har satt i gang en formtopp og er ei uke siden jeg starta og kjenner fremdeles ikke at pulsen kommer lett opp noe jeg har gjort før når kroppen er 100% uthvilt og klar for mer og kjenner meg fortsatt tung i beina, kanskje litt tidlig og si enda? Ossen trener andre folk her inne når de skal toppe formen? Intensitet og varighet på drag osv?

Redigert av ledfly; 02/10/2012 17:55.
Re: Intensitet på intervaller, og trening for formtopp [Re: ledfly] #1497640 02/10/2012 18:04
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hva er det du skal trene mot og når?
hvis sykkel neste vår/sommer er målet så er det mer langintervaller nå i sone 3. 4x8-15 minutt

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Intensitet på intervaller, og trening for formtopp [Re: ledfly] #1497671 02/10/2012 18:40
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
OLT sier du skal mer enn halvere treningstimene (dvs. du med 10+ skal ned på 3-5 timer i uka), men beholde intensiteten på de harde dragene. Du skal ikke kjøre hardere enn vanlig, heller ikke vesentlig roligere enn vanlig. Dette skal du gjøre de siste 14 dagene før formen skal være på topp. Noen velger i tillegg å legge inn mer mengde og flere harde økter i ukene før de siste 14 "formtoppingsdagene" (noen mener 10 dager holder), noe som skal forsterke "superkompensasjonen" . Ut over dette er det vel bare å eksperimentere med hva som funker for deg.

Har prøvd et par opplegg selv, og generelt så har alt jeg har prøvd slått positivt ut.

Feks. har jeg prøvd en super-hard uke med "blodintervaller" hver dag, inkl. litt lengre turer med innlagte drag. (Kjørte en uke med 12t, hvor 2,5t var i sone 4+5)Deretter bare trening annenhver dag i 14 dager, med halvering av antall drag. Feks. 2x5min, 2x6min, 1x15min etc. annehver dag frem til formtopp + 2 siste dager i sone-1.

Gøy å eksperimentere..

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Intensitet på intervaller, og trening for formtopp [Re: ledfly] #1497731 02/10/2012 20:04
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
tenkte og prøve og perse opp skistua før jeg jobber mot neste år, tenkte og prøve meg på det der meg og legge seg på en watt og jobbe med og holde den lengre og lengre for og forbedre terskel. håper jeg kjenner noe i morra da jeg skal sykle en testrunde ivertfall, kjipt om den ikke kommer frown begynner og nærme seg 10 dager med lite trening. får vel bare prøve meg fram, tror jeg har vært litt vel forsiktig i starten av uka her og muligens tidligere så som sagt så får jeg vel bare prøve ut mer

Re: Intensitet på intervaller, og trening for formtopp [Re: ledfly] #1499537 05/10/2012 18:31
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
kjipt, tok meg en tur i dag og sykla 6 sekunder tregere en jeg gjorde for en månde siden, noe må ha gått galt en eller annen plassen og litt i tvil om hva jeg burde gjøre nå. skal sies jeg har sovet veldig dårlig i det siste og vært mye trøtt og vondt i hode, men det kommer pga. for lite søvn mener jeg og for dårlig... forventa liksom kjempehopp i prestasjonene og holdt på lenge for og lage en formtopp men ble bare med en flopp :/ burde jeg bare ta ei uke fri eller fortsette? mistenker at det er lite smart og fortsette og kjøre på men har liksom ikke så veldig mye erfaring her, kroppen kjennes jo grei nokk ut.. føler meg ikke sånn kjemptung i beina ivertfall. kan man kjøre for hardt før man topper formen? kjørte sånn at jeg begynte og sykle litt tregere på noen strekk men var i veldig fin form fordi, har jo vært værre før og fikk jo den kanonformen her for en måndes tid siden å forventa jo liksom samme greia, var mer nedkjørt før jeg toppa sist frown en månde trening rett i vasken, for ingenting!

Re: Intensitet på intervaller, og trening for formtopp [Re: ledfly] #1499717 06/10/2012 05:41
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Synd du føler det på den måten, men treningen er vel neppe bortkastet selv om du ikke perser ved et forsøk.
Hvor lang er testrunden din?
Var virkelig alle ytre faktorer identiske med forrige test (tempratur, vær, trafikk, antrekk, dekktrykk, oppvarming osv)? Skal godt gjøres å treffe på alle faktorer, og 6 sek dårligere enn før er jo ikke mye da, avhengig av distansen selvfølgelig. Om 6 sek utgjør en mye dårligere tid, er kanskje testrunden for kort.
Jeg tror nok slike tester bør gjentas et antall ganger før man får en trend.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Intensitet på intervaller, og trening for formtopp [Re: ledfly] #1499813 06/10/2012 11:14
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
får håpe det, har jo styra lenge nå ICON_TONGUE uten å få den boosten jeg fikk sist, er et segment på 3.30. pleier somregel og fylle i luft når det er persedag å jeg går for rekord, ca samme outfit, og har vært lite vind når jeg har gjort det mener jeg, veldig like forhold ivertfall. mener det burde gi utslag på den strekningen jeg prøver og perse på under de forholdene. Mener det sitter i beina den forskjellen der egentlig, eller kanskje i litt vind isåfall, sykla jo samme strekket før der og persa med 10 sec men kjente jeg fikk litt cheatwind så ikke godkjent, mer en før også. men det der med oppvarming har jeg kanskje litt vel store forskjeller på, skal endre på det, har ikke tenkt såå mye på det faktisk, og ble kanskje litt kort oppvarming den dagen å for jeg hadde det litt travelt med og komme hjem. 6 sekunder er kanskje ikke så mye på det strekket, men hadde forventa at jeg skulle ta ivertfall 10 sekunder helst 15. men jeg er veldig ekstrem på slike blodintervaller, er kanskje for ofte i sone 5 likavell om jeg bare har 2 intervaller per uke, men så er det jo massevis med mengde oppå der igjenn.. men har jo vært mye mer nedkjørt før og plutselig så får jeg den boosten, bare så rart at det skal ta så mange dager! får vel prøve meg igjenn tror jeg, ta en bedre oppvarming og ta en dag jeg føler meg uthvilt, så får jeg håpe det blir persing igjenn ICON_TONGUE jaja

Moderator  support