Jeg tror ikke at oppvasksåpe er skadelig for smurte deler på en sykkel. Det gjør jo uansett ingen ting dersom man smører sykkelen jevnlig.
Det stemmer nok imidlertid at oppvasksåpe (og grønnsåpe) er skadelig for lakken. I
denne tråden har anonymous13 gitt et ganske fyldig svar:
Zalo skader ikke jo ikke lakken direkte, man bruker tross alt mye kraftigere kjemikalier i en vaskehall.
Lakk inneholder heller ikke noe fett, så det er ikke grunnen til bilpleieres skepis til zalo og grønnsåpe.
Grunnen til at man ikke bruker zalo eller grønnsåpe, er i hovedsak to grunner. Både zalo og grønnsåpe er såpass sterke at de kan vaske vekk voks og annen lakkbeskyttelse. I tillegg er det dårlig glid i forhold til bilsåper, slik at du i større grad drar skitten bortover lakken fremfor å løsne den direkte.
At lakken blir matt over tid er en følge av at en har gnidd sand og møkk bortover lakken og laget en milliard bittesmå riper. Disse ripene kan man fint rubbe/polere bort med rette verktøy og produkter, og man kan legge på en voks/overflatebehandling som gjør at møkka slipper mye lettere. Hvis man i tillegg besitter milde avfettere som ikke fjerner voksen, får man vasket av mesteparten av møkka med høytrykksspyler. Så slipper du å dra den møkka bortover lakken når du gyver til med fille eller svamp.
Er du ekstra interessert, kan du jo også benytte bedre saker en en vanlig svamp når du må berøre sykkelen for å vaske den. Da vil du i ennå mindre grad dra møkk bortover lakken.
Kort:
* Ha på en voks eller annen overflatebehandling på lakken som lar møkka løsne lettere.
* Ha gode kjemikalier til å løsne møkk uten å vaske bort overflatebehandlingen.
* Vær skånsom når du må berører lakken under vask.
Det er så vidt jeg kan forstå ikke noe veldig galt med å bruke oppvasksåpe på sykkelen dersom man ikke er veldig redd for lakken. Grønnsåpe er nok i hvertfall ikke det beste alternativet dersom man vil spare lakken.
Edit: jeg vil anbefale å kjøpe olje og avfettingsmiddel på Biltema framfor sykkelbutikk