|
Kjøpe hytte m/sykkel og ski-muligheter. Hvor?
|
Kjøpe hytte m/sykkel og ski-muligheter. Hvor?
02/10/2012 08:14
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vg-overskrifter som "gjør hyttekuppet nå" biter på meg. Kona er om mulig mer på hyttekjøret enn meg, så her er det bare økonomien som bremser oss. Det er dog lys i den mørke økonomitunnellen, og da..... I mellomtiden sikles det på finn.no. Men hvor er vårt eldorado?
Kriterier: Stormaskinpreppede skispor. Gjerne noe fristil også. Gode sykkelmuligheter. Sti, grus, asfalt. Er altetende. Bør ligge på fjellet (ikke tett skog). Maks 2-3t. Kjøring fra heimen, som er i Son.
Har lite lyst til å måtte kjøre gjennom Oslo hver fredag etterm og søn kveld... Mest aktuelt er Blefjell. Alt fra Kongsberg og nordover mot Uvdal har jeg tittet på, men har aldri vært på fjellet der. Hvor er de beste skiløypene. Ja, jeg er ei stormaskinhore. Scooterspor holder ikke. Jeg kunne tenkt meg midt i Finnemarka, men det er nok ikke nok fjell for kona.
Hva sier det kulturelt allvitende TS-forumet?
Redigert av Petterbe; 02/10/2012 08:14.
|
|
|
Re: Kjøpe hytte m/sykkel og ski-muligheter. Hvor?
[Re: Petterbe]
02/10/2012 08:53
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
På Blefjell har du store brede traser som blir kjørt opp jevnlig. Både for klassisk og skøyting.I Kongsberg og omegn er det utrolig flott for sti og grussykling. Fullt mulig med asfalt også, men veinettet begrenser seg noe. Men fine rundturer fra 3-10(20) mil. Ellers har du gode lysløyper i Funkelia og Heistadmoen.
Sjekk skisporet.no for løyper både i Kongsberg og Blefjell.
|
|
|
02/10/2012 08:56
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg er lite kjent på østlandet, men jeg vet at det er veldig gode preparerte skimuligheter og sykkelmuligheter ved Liatoppen på Ål i Hallingdal. Ca 3t fra Oslo. Det er masse hytter i området, men de er pent spredt utover, noe som gjør at det ikke føles som om man har hytte i et boligfelt (slik det er enkelte andre steder i landet). Der er det skistadion med konkurranseløyper, og det kjøres løyper langt innover i fjellet. Det er altså mulig å gå i brede løyper ganske langt og både i skogs- og fjellterreng avhengig av vinden. Stiene i området kan jeg også tenke meg er veldig fine for sykling. Sesongen der er lang - det ligger såpass høyt at snøen blir liggende en god stund utover våren.
(Har ikke selv hytte i området, men jeg har vært der mange ganger for å besøke slektninger og gå skirenn)
Siden Skisporet.no ble nevnt: Liatoppen er ikke med i Skisporet, men de er med i noe som heter TracTrac og som funker på samme måten.
|
|
|
02/10/2012 08:58
|
peprepupp
Entusiast
|
Entusiast
Også er det Øyerfjellet/Hafjell/Sjusjøen og områdene rundt der da. Men det er vel der "alle" har hytte fra før.
|
|
|
[Re: peprepupp]
02/10/2012 09:10
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sjusjøen o.l. Blir litt for langt unna. Det samme med Ål i Hallingdal. Fantastiske steder, men avstanden gjør at du sjeldnere drar på hytta. Son, som jeg bor i, ligger 45min. syd for Oslo. Budor ved Hamar går til nød, men er skeptisk til å måtte gjennom Oslo. Jeg tenker at det enkleste er Oslofjordtunnellen. Er i Drammen på under en time. Tenk så digg det hadde vært om Sverige hadde litt fjell innenfor overkommelig avstand....
|
|
|
02/10/2012 09:16
|
peprepupp
Entusiast
|
Entusiast
Da er det bare å trekke en imaginær 2-timers-kjøretur-ring rundt Drammen da. Skrimfjella, Lifjell, Rjukan/Uvdal og Norefjell. "På skauen" på Hadeland er det også fint å ha hytte, men det blir jo lite fjellaktig.
|
|
|
[Re: peprepupp]
02/10/2012 09:39
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da er det bare å trekke en imaginær 2-timers-kjøretur-ring rundt Drammen da. Skrimfjella, Lifjell, Rjukan/Uvdal og Norefjell. "På skauen" på Hadeland er det også fint å ha hytte, men det blir jo lite fjellaktig. Enig i den imaginære ringen. Det er en absolutt grense. Vil helst ha nærmere. Har Blefjell eller Veggeli best skispor? Eller er det samme nettet/ samme løypemaskinene og førere?
|
|
|
02/10/2012 09:48
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Eller er det samme nettet/ samme løypemaskinene og førere? Nei Nå har ikke jeg vært på Veggeli på vinteren så vet ikke hvordan skisporene er der, men på Søndre Blefjell (dvs. i nærheten av Blestua) hvor vi har hatt hytter siden begynnelsen av 60-tallet (dvs før min tilstedværelse på denne jord) er det mye bra skispor. Årlige turer til Bletoppen går oftes i gode skispor. Det er flinke til å kjøre spor tidlig i sesongen og holdes bra til ihvertfall etter påske (så sant det er snø nok).
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
02/10/2012 09:52
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Har benyttet diverse firmahytter ol. de siste 10 årene. Hadde jeg skulle kjøpt meg hytte, hadde reiserute til og fra med tanke på trafikk absolutt vært et tema. Fint på Hafjell, Skeikampen ol. men jeg absolutt HATER å stå i kø hjem igjen på Søndag. Har en kompis med hytte på Lifjell, og suverent å kjøre den veien. Ikke noe kø å snakke om i vinterferien, påska osv. Rauland/Vierli er jo et flott område, bare det ikke blir bygget ut for mye.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: RaymondJ]
02/10/2012 12:03
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Blefjell leder. Må ta meg noen turer dit i vinter på rekognosering.
|
|
|
03/10/2012 07:53
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Vi er i 30åra (og har mark i rumpa enda) og endte opp med en rimeligere utgave av disse mobile hyttene: http://www.millenniumluxurycoaches.com/Skistar alpin sensongkort (Åre, Salen, Trysil, Hemsedal). Hytte der det det er best forhold. Eller midt på fjellet. Sjøen på sommer. Alpene på vinter. stikkord fleksibilitet. Når jeg blir gammel blir det noe stasjonær hytte slik som foreldrene mine har.
|
|
|
03/10/2012 09:35
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er en pudderhund som har begynt å gå på langrenn og jeg tror Golsfjellet må være den størst bevarte langrennshemmeligheten i landet. Klassiker og skøytespor over et kjempeområde fra Langrennsarenaen til Gol IL rett under tregrensa (solseter) og over hele Golsfjellregionen med link inn i løypenettet til Hemsedal. Om man skulle ønske det så vil jeg tro man kan skøyte fra Hemsedalsfjellet i vest til Solseter. Som sagt så har jeg vært ganske imponert, men det er ikke bare på grunn av størrelsen. Storefjell Hotell (og sikkert noen andre også) kjører disse løypene med en frekvens som jeg ikke forstår at de har råd til. Jeg som går klassisk kan telle på en hånd de gangene det ikke vært trikkeskinner oppi der. Legg til at hyttene ligger akkurat i i den siste spredte tregensa med noen kledelige grantreklynger her og der med snaufjellet kort innenfor rekkevidde, +/- 100 hm forskjell, et lite slalomanlegg for unga oppe ved hotellet, en kort kjøretur til anlegget i Hemsedal (for de som synes det ok), Tropicana på gol for unga når det er skikkelig rufsevær, koselig stølsmiljø på sommeren med masse muligheter for grusbanking (her også med link over til Lykkja/Hemsdal), masse fine (grove stier) ((NB egner seg ikke for hardtail)). Litt lengre enn blefjell, men kjører du via OFT og Drammen så er ikke trafikken så halvgæærn og med litt høyere snittfart enn den gjennomsnittlige bilist bør du være på selve Golsfjellet på 3t pluss. Aberet er vel muligens prisnivået.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: silverwrx]
03/10/2012 11:36
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Vi er i 30åra (og har mark i rumpa enda) og endte opp med en rimeligere utgave av disse mobile hyttene: http://www.millenniumluxurycoaches.com/Skistar alpin sensongkort (Åre, Salen, Trysil, Hemsedal). Hytte der det det er best forhold. Eller midt på fjellet. Sjøen på sommer. Alpene på vinter. stikkord fleksibilitet. Når jeg blir gammel blir det noe stasjonær hytte slik som foreldrene mine har. Fordrer slikt at du har buss- eller lastebillappen?
|
|
|
03/10/2012 15:06
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Telemark bør du se på da.
|
|
|
[Re: Jokis]
03/10/2012 15:10
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Haglebu er fint, men ikke for skøyting. Vil tro du bruker rett under 2,5t på vinterføre fra Son.
keo
|
|
|
[Re: jens fredrik]
04/10/2012 06:38
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Vi er i 30åra (og har mark i rumpa enda) og endte opp med en rimeligere utgave av disse mobile hyttene: http://www.millenniumluxurycoaches.com/Skistar alpin sensongkort (Åre, Salen, Trysil, Hemsedal). Hytte der det det er best forhold. Eller midt på fjellet. Sjøen på sommer. Alpene på vinter. stikkord fleksibilitet. Når jeg blir gammel blir det noe stasjonær hytte slik som foreldrene mine har. Fordrer slikt at du har buss- eller lastebillappen? De store der i den linken gjør det. Litt vel stor for vårt bruk.. Vi har en bil som er 3,5tonn totalvekt på B-lappen, og det holder plassmessig, har sengeplass inntil 8, er registrert for 6personer under kjøring. Kjøpte en helt ny med og bakhjulstrekk (pga fremkommelighet da du har 2tonn bakaksel og 1,5tonn fremaksel) i alpene/vinternorge. Fikk den til påsken 2012, og var i Åre, toppturutgangspunkt, varberg, strynefjellet, juvass, kristiansand +sverige x4 osv. Superfleksibel overnatting/hytteløsning iallefall. Da tar man "hytta" med akkurat der det passer.
|
|
|
04/10/2012 16:30
|
Petterbe
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Bobil er genialt for de som liker det. Kona nekter, og jeg er ikke overbegeistret heller. Har prøvd, og tilgangen er der da fatter har kjøpt. Er forøvrig, i skrivende stund, på stitur i nærheten av Nystølsvarden på Golsfjellet. Låner hytta til en snill Onkel. Fantastisk område! Og ja, på vinteren er det enda bedre her. Aberet for oss er avstanden. Mange gode forslag i tråden. Mye jeg ikke er kjent med av fjellområder. Fett! Gi meg mer!
|
|
|
04/10/2012 18:37
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Kjøpte hytte i Hemsedal i 2005. Den har doblet seg i pris siden da. Tipper at en bobil kjøpt ny i 2005, i dag er verdt halvparten av det man ga for syv år siden. You do the math.. Med hytte på Hemsedalsfjellet ti minutter fra fylkesgrensa til Sogn har du Sogndal, Voss og Myrkdalen, Filefjell etc innenfor 1 1/2 time. Toppturer rett fra hyttedøra og kun 20 min til Solheisen og Hemsedal. At jeg bruker tre timer og 15 min opp hver helg fra november til mai har ikke plaget meg en eneste gang. Hjemreisen er derimot alltid kjip. Hvorfor ingen har kjøpt denne hytta på Bjøberg er for meg ubegripelig. Ligger midt i smørøyet.
Aron SK, NBNL
|
|
|
05/10/2012 10:40
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når det gjelder distanse og reisevei: Ikke glem at høsten 2014 vil E6 nordover fra Oslo være sammengende 4 felts motorvei helt til Kolomoen rett sør for Hamar. Den biten har alltid vært et helvete, men det blir en ny verden om kun to år du når glatt kan holde 110-120 km/t. Derfra til Sjusjøen/Hafjell/Skei/Trysil er det normalt sett aldri kø, men det kan selvsagt være stor trafikk.
Det blir videre utbygging av E6 med 4 felt frem til Biri i løpet av 5-6 år, og på sikt helt til Lillehammer. Selv om det sikkert blir litt krøll i årene med utbygging, så vil Lillehammer plutselig være 1 1/2 time unna Oslo, mot 2:15 uten kø i dag.
Og, ja, det blir fete bomavgifter, ca. 135 spenn hver vei, men har du råd til hytte vil du også ha råd til bompenger :-)
|
|
|
05/10/2012 10:42
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...og jeg forutsetter at Hafjell/Sjusjøen/Skei ikke trenger nærmere presentasjon...
|
|
|
[Re: ToHee]
05/10/2012 12:57
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Kjøpte hytte i Hemsedal i 2005. Den har doblet seg i pris siden da. Tipper at en bobil kjøpt ny i 2005, i dag er verdt halvparten av det man ga for syv år siden. You do the math..
Som sagt, mor og far er i "fasthytte"markedet. Prisene vil neppe doble seg på 5 nye år i Hemsedal. Blir uansett feil å sammenligne hytte med bobil. Det er to forskjellige ting. Jeg har hatt leieinntekter på x20.000 på bobilen siden juni. utleie med 12.000+ i uka i høysesong, med 52ukers sesong..drar fort et par hundre i året. Hvor mye har du hatt i inntekter på leiligheten din i sommer? Så skal staten ha sitt, men med regnskap på utgifter, verditap etc, så har man 120K skattefritt på regnskapet. "Hytta" mi er langt over selvfinansierende (gratis) og nedbetalt på 3år. Ive done the math
|
|
|
05/10/2012 13:22
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Hvor mye har du hatt i inntekter på leiligheten din i sommer?
Kr. 0,-. Men det er fordi jeg ikke har lyst til å leie ut til dansker som griser med hakkebøf og har seg i senga mi 
Aron SK, NBNL
|
|
|
05/10/2012 19:10
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det viktigste spørsmålet du må stille deg er ikke hvor hytta skal være, men om du i det hele tatt vil ha hytte. Den såkalte "hyttedrømmen" for mange blir for flere og flere mer et "hyttemareritt".
En kollega av meg gikk for et par år siden høyt ut og proklamerte sine utallige hyttedøgn. Hvis jeg ikke husker feil var det rett i underkant av 100 døgn det første året, det neste året halvert, og idag brukes den nesten kun i skoleferien til unga. Hytten blir redusert til noe man føler man må bruke, for å få igjen noe som helst av investeringen. Penga får du aldri igjen, ettersom hyttemarkedet mer eller mindre har etablert seg i en stabilt nedadgående positur.
Gjør som jeg: ta deg en hotellferie i ny og ned. Skigåing og sykling gjøres unna på sentrale østland i lavlandet. Finnes ingen bedre løypenett enn her
|
|
|
[Re: caad10]
05/10/2012 19:45
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...og for noen av oss er det et uvurderlig fristed, et annet hjem hvor du senker skuldrene og kobler av. I mitt tilfelle er det Sjusjøen. I noen perioder brukes hytta mye, i andre litt for lite. Det er sikkert billigere med hotel, men ikke alt kan måles i penger...
|
|
|
06/10/2012 07:15
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det koster fort 30-40000,- i året bare å drifte ei hytte. Du kan reise greit mange turer både hit og dit for de penga. Også har du en bekymring mindre å tenke på. Bare nevner det :-)
|
|
|
[Re: caad10]
06/10/2012 08:03
|
Espen
More than words
|
More than words
En kollega av meg gikk for et par år siden høyt ut og proklamerte sine utallige hyttedøgn. Hvis jeg ikke husker feil var det rett i underkant av 100 døgn det første året, det neste året halvert, og idag brukes den nesten kun i skoleferien til unga. Hytten blir redusert til noe man føler man må bruke, for å få igjen noe som helst av investeringen. Penga får du aldri igjen, ettersom hyttemarkedet mer eller mindre har etablert seg i en stabilt nedadgående positur. Trist å høre om kolleagaen din. Dette gjelder definitivt ikke alle. e
|
|
|
[Re: Espen]
06/10/2012 08:11
|
bixit
Entusiast
|
Entusiast
En kollega av meg gikk for et par år siden høyt ut og proklamerte sine utallige hyttedøgn. Hvis jeg ikke husker feil var det rett i underkant av 100 døgn det første året, det neste året halvert, og idag brukes den nesten kun i skoleferien til unga. Hytten blir redusert til noe man føler man må bruke, for å få igjen noe som helst av investeringen. Penga får du aldri igjen, ettersom hyttemarkedet mer eller mindre har etablert seg i en stabilt nedadgående positur. Trist å høre om kolleagaen din. Dette gjelder definitivt ikke alle. e Da kan det være en løsning å leie ut hytta, mange lengre sør i europa som liker å reise til norge virker det som. Den bør jo helst alikevel holdes i stand med maling, så det er litt kjedelig om den blir lite brukt.
|
|
|
06/10/2012 08:15
|
Espen
More than words
|
More than words
Kjedelig med sykler eller båter som ikke blir brukt også?
e
|
|
|
[Re: Espen]
06/10/2012 08:37
|
Snooze
Ivrig
|
Ivrig
Har ingen anbefaling av sted, men anbefaler hytte, ja. Har "alltid" hatt hytte, og ser at det er svært positivt for familien(og meg:-) Det er perioder i livet da hytta ikke blir like mye brukt, men det går over. Hvis det viser seg at dere ikke er hyttefolk, er det bare å selge. Fast eiendom har kun små prisdipp og stiger generelt i verdi.
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
|
|
|
[Re: ToHee]
06/10/2012 12:45
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
At jeg bruker tre timer og 15 min opp hver helg fra november til mai har ikke plaget meg en eneste gang. Hjemreisen er derimot alltid kjip. Enig, tiden det tar til Hemsedal har aldri begymret vår familie etter at vi først begynte å kjøre oppover 2. helg. Nå er jobben min såpass fleksibel med hjemmekontor at vi reiser alltid opp ved 13-tiden og hjem søndag ved 19-20 tiden. Kø er da en minimal problemstilling. Nå valgte vi leilighet i Hemsedal, da vi har en familiehytte på Blefjell. To hytter er ikke-tema. Leilighet er genialt, da vedlikehold er mye lavere enn på en hytte. Eneste man må passe seg for ved kjøp av leilighet nærheten av skianlegg er dette utleieklausul "helvete"
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
|
|