Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap

Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap #1497264 02/10/2012 08:10
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
8/9 hadde jeg innbrudd i bilen. Sykkelen til dama + en del sykkelstasj ble stjålet.

Her er hva som skjer videre:
Det viser seg at jeg hadde innbo i både Gjensidige og Trygg. Gjensidige er da behjelpelige og informerer meg om at jeg kan kjøre saken begge steder. (Dvs at de dekker opp til sin maksgrense på sykkel + de andre tingene, så sender de saken videre til Trygg som skal dekke sin del) Pris på sykkel var 25000, stasj ved siden av var var 9500.

10/9 Snakker jeg med gjensidige. De ber meg da om å sende over en oversikt over hva som hadde blitt stjålet, kjøpsverdi og alder på gjenstandene. Sier også at det er viktig at jeg anmelder politiet, men at de kunne fullføre saken før anmeldelsen var gjennomført. Jeg hadde en maksgrense på 10 000 på sykkel hos gjensidge.

11/9 får jeg utbetalt 19 500 kr fra Gjensidige. Ringer saksbehandler for å takke for rask service. Samtidig blir jeg informert om at de ikke trakk fra egenandelen og at jeg fikk ut hele beløpet som jeg hadde betalt for gjenstandene selv om mange av dem var ca 2 år. De har også vært i kontakt med Trygg som skal dekke resten av skaden. Sier samtidig at det hadde vært lurt av meg å ringe Trygg.

Jeg ringer Trygg samme dag. Får da beskjed ( på en litt halvsur måte) om at de overhode ikke hadde tenkt å se på saken før jeg hadde en sendt dem en prisbekreftelse fra forhandler på vær av gjenstandene jeg hadde meldt tapt. Jeg måtte også sende med anmeldelsesnr. Dvs at jeg måtte anmelde saken og vente på bekreftelse i posten. Når jeg hadde fått dette kunne jeg sende det til Tygg per brevpost......

Etter noen dager får jeg anmeldelsesnummeret fra politiet. Jeg snakker da med Trygg igjen og får beskjed om at faktisk kan sende nr på mail.

I dag (2/10) snakket med jeg med Trygg på nytt. De har ennå ikke begynt å se på saken min, men de bekreftet at jeg sendt over alt de trengte ( de hadde fått dette 14/9). De kunne heller ikke si noe om når de ville se på saken. Når jeg sa hva jeg mente ( på en meget ryddig måte) fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke var fornøyd med deres forsikring så sto jeg helt fritt til å bytte. Overhode ingen beklagelser eller ydmykhet fra selskapets side. I tillegg ble jeg informert om at de kun dekket tap på opp til 10 000 kr ( minus egenandel på 4 000)...

Så da blir spørsmålet mitt. Har noen andre en like håpløs erfaring med Trygg???

Hvordan kan de forvente at jeg vil være kunde der når de er dyrere, bruker betydelig lenger tid, har dårligere kundebehandling og betaler ut mindre penger enn Gjensidige.?????

Kjenner jeg er latterlig irritert på Trygg....Forøvrig er jeg meget fornøyd med Gjensidige.

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1497289 02/10/2012 08:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg har alltid hatt alle forsikringer i Gjensidige, og hver eneste gang jeg har hatt behov for dem, har de vært ekstremt velvillige, effektive og hjelpsomme. Anbefales.

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1497305 02/10/2012 08:48
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jeg har samme opplevelse med Gjensidige, med diverse bilinnbrudd og tyverier i Italia var de svært hjelpsomme.
Da italiensk politi klarte å bryte seg inn i bilen min ved å smadre bakruta mi (!) for å lete etter en terrorbombe (!) og til og med klarte å stjele anmeldelsespapirene fra forrige bilinnbrudd på Korsika et par uker tidligere, og politiet til og med fortalte meg at jeg måtte betale vinduet (700€) av egen lomme siden de ikke hadde råd selv, dekket Gjensidige alt nesten uten å spørre. Og så fikk de et italiensk forsikringsselskap til å presse pengene ut av politiet og sende dem til Gjensidige - men det slapp jeg å blande meg inn i ICON_SMILE Manglende anmeldelsespapirer fra Korsika var heller ikke noe problem.

Eneste problemet jeg har hatt med Gjensidige var da de nektet meg uføreforsikring pga diabetes type 1. Å vise til at man klarer seg flott, holder seg i bra form, har bra helse og denslags var ikke nok - diabetes i seg selv var god nok grunn til å gi blank avslag uten å utøve noen form for skjønn.

Jeg fikk beskjed fra Diabetesforbundet om at de fleste fagforeninger hadde gode nok forsikringsordninger til at man fikk tilbud om uføreforsikring selv om man har diabetes - men Tekna sin avtale med Gjensidige var altså ikke god nok.

Dette klarte jeg heldigvis å komme meg rundt da jeg tilslutt passerte den magiske grensen "18 feilfrie år med diabetes" og dermed hadde bevist overfor Gjensidige at jeg kunne holde styr på meg selv og livet mitt. Så det gikk tilslutt i boks.

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1497313 02/10/2012 08:53
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Bra for Gjensidige sin del at folk virker meget fornøyd med dem, men er samtidig sjokkert over hvor dårlig Trygg er...

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1497320 02/10/2012 08:56
Martin.F. Offline
Ringrev
Ringrev
Samme erfaring fra Trygg. Ikke sykkeldeler, men elektronikk skadet på reise. Fikk vite at "det er ikke en idiotforsikring". Syns det var litt surmaga

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1497333 02/10/2012 09:05
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har faktisk den motsatte opplevelsen.

At Gjensidige er de stygge ulvene som ikke vil hjelpe (Og dyrt) mens Tryg har vært den behjelpelige som har strukket seg vesentlig lengre enn hva de har hatt behov for.

Feks da jeg fikk utbetalt mer enn hva de har til vanlig etter tyveri av 2 sykler og en misforståelse over hvor de skulle stå for å få maks utbetalt. Jeg hadde rett til å få maks utbetalt 7000 kr, men de utbetalte 20.000 kr.

Men tryg er litt treige, spesielt om sommeren, da er det høytid for skademeldinger, og de tar ferie!

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1497335 02/10/2012 09:06
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vel og merke er forsikringsbransjen veldig basert på skjønn, og ikke alle som klarer å utøve det på en riktig måte. Så det er veldig basert på hvem som tar telefonen og hvilken saksbehandler du får.

Team Ibis / Probike

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: polkaDOT] #1497399 02/10/2012 10:16
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: polkaDOT
Vel og merke er forsikringsbransjen veldig basert på skjønn, og ikke alle som klarer å utøve det på en riktig måte. Så det er veldig basert på hvem som tar telefonen og hvilken saksbehandler du får.

...så når du først har fått en god/hyggelig/hjelpsom kontakt i selskapet er det bare å bruke direktenummeret ICON_SMILE

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: anderfo] #1497445 02/10/2012 11:04
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anderfo

...så når du først har fått en god/hyggelig/hjelpsom kontakt i selskapet er det bare å bruke direktenummeret ICON_SMILE

Ikke dårlig ide!

Team Ibis / Probike

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: polkaDOT] #1523971 21/11/2012 11:01
omm Offline
Fersking
Fersking
Det er hyggelig at Gjensidige yter god service, men dyre er de. Forsøker å forsikre 4 sykler a kr. 50 k, og de forlangte kr. 17 972,-
Vardia er det flere her på forumet som har skrevet godt om, men de har sluttet med sykkler.

Cima Coppi
http://www.oddrun-olamagne.com
Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1523985 21/11/2012 11:30
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg er også veldig godt fornøyd med Gjensidige. Etter en brannskade i leiligheten var de veldig hjelpsomme, og ga topp service. Etter oppgjøret takket jeg for bra service, og flyttet alle forsikringene dit.

Senere har vi flyttet bilen til Codan pga uslåelig lav premie (Gjensidige ringte for å gi tilbud, og lå 3-4000kr over, og ga opp). Codan var veldig greie å ha med å gjøre en gang vi ble påkjørt.

Tryg er jeg ikke spesielt fornøyde med. Vi måtte bytte varmekabler på badet pga dårlig lagt gulv (en annen bolig, annet selskap delt med naboer), og det var mye fram og tilbake. Vi brukte mye mer tid på det enn nødvendig.

Min erfaring er at sykler er så å si umulige å få forsikret skikkelig, men at noen innboforsikringer dekker sykler hvis de opbevares i boligen.

Oppdatering: Jeg sjekekt forsikringsvilkårene, og Gjensidige er ikke særlig bra for sykler:

----
Sykkel: Erstatningen settes til nypris for tilsvarende ting med 20 % fradrag for hvert påbegynte år fra det året sykkelen er 5 år, maksimalt 80 % fradrag.
----

Dette gjelder, såvidt jeg an se, også hvis sykkelen er oppbevart inne i selve boligen (ikke bod, garasje e.l.), og stjeles etter innbrudd der.

Hvis min 2003 Turner 5 Spot, som kanskje kostet 40.000kr ny, blir stjålet, får jeg igjen 8000kr - 3000kr egenandel = 5000kr. Egentlig er vel det omtrent den er verdt nå..

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: Christian] #1524008 21/11/2012 12:05
E
Edin Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Jeg har Tryg, og har hatt det i mange år pga kobling mot utdanningsforbundet. Så langt med skade på reisegods, skade på barn på ferie, skade ved uvær, skade på bil, skade på innbo har jeg hver eneste gang fått meget god service fra Tryg. De har vært raske, ryddige og hatt god service!

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: Christian] #1524011 21/11/2012 12:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Christian
Dette gjelder, såvidt jeg an se, også hvis sykkelen er oppbevart inne i selve boligen (ikke bod, garasje e.l.), og stjeles etter innbrudd der.

Hvis min 2003 Turner 5 Spot, som kanskje kostet 40.000kr ny, blir stjålet, får jeg igjen 8000kr - 3000kr egenandel = 5000kr. Egentlig er vel det omtrent den er verdt nå..

Kan bekrefte at Gjenstridige har denne kjipe håndteringen. Spurte dem, og de sa "så lenge den er innelåst er den innbo". Jeg spurte "Sikker", fikk svar "Ja". Noen timer senere fikk jeg en telefon om at "ups, han hadde ikke rett likevel. Sykkel er sykkel uansett hvor den er".

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: Christian] #1524013 21/11/2012 12:12
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Jeg er også veldig godt fornøyd med Gjensidige. Etter en brannskade i leiligheten var de veldig hjelpsomme, og ga topp service. Etter oppgjøret takket jeg for bra service, og flyttet alle forsikringene dit.

Senere har vi flyttet bilen til Codan pga uslåelig lav premie (Gjensidige ringte for å gi tilbud, og lå 3-4000kr over, og ga opp). Codan var veldig greie å ha med å gjøre en gang vi ble påkjørt.

Tryg er jeg ikke spesielt fornøyde med. Vi måtte bytte varmekabler på badet pga dårlig lagt gulv (en annen bolig, annet selskap delt med naboer), og det var mye fram og tilbake. Vi brukte mye mer tid på det enn nødvendig.

Min erfaring er at sykler er så å si umulige å få forsikret skikkelig, men at noen innboforsikringer dekker sykler hvis de opbevares i boligen.

Oppdatering: Jeg sjekekt forsikringsvilkårene, og Gjensidige er ikke særlig bra for sykler:

----
Sykkel: Erstatningen settes til nypris for tilsvarende ting med 20 % fradrag for hvert påbegynte år fra det året sykkelen er 5 år, maksimalt 80 % fradrag.
----

I mitt tilfelle gjorde ikke Gjensidige forskjell selvom sykkeln sto utenfor istede for innefor huset. Det holdt at den sto på eiendommen. For Tryg var det derimot en betydelig forskjell

Er veldig enig i at det vanskelig å forsikre sykler tilstrekkelig. En ting som er bra med Gjensidige ( kan også hende det gjelder andre selskap) er at de trekker fra egenandelen fra den totale summen på sykkelen, ikke fra utbetalingsbeløpet.
DVS at hvis du har en maksutbetaling på sykkel på 10 000 og sykkelens verdi er 13 000 vil Gjensidige trekke 3000 kr fra verdien på 13 000 og du vil fortsatt få utbetalt 10 000 kr.

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: baronKanon] #1524352 22/11/2012 07:37
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: baronKanon
Kan bekrefte at Gjenstridige har denne kjipe håndteringen. Spurte dem, og de sa "så lenge den er innelåst er den innbo". Jeg spurte "Sikker", fikk svar "Ja". Noen timer senere fikk jeg en telefon om at "ups, han hadde ikke rett likevel. Sykkel er sykkel uansett hvor den er".

Hmm. Jeg har det skriftlig fra Gjensidige at så lenge jeg har sykkelen oppbevart innendørs så regnes den som vanlig innbo.

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: tygster] #1524378 22/11/2012 08:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tygster
Sitat: baronKanon

Hmm. Jeg har det skriftlig fra Gjensidige at så lenge jeg har sykkelen oppbevart innendørs så regnes den som vanlig innbo.
Heldig du, da ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: Christian] #1524779 22/11/2012 21:00
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Tryg er jeg ikke spesielt fornøyde med.

Det var litt dumt, men de har veldig grei sykkelforsikring, så lenge den er oppbevart innedørs (3 år uten fradrag, deretter 10% per år, intet øvre tak på den opprinnelige sykkelverdien).

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: schnappi] #1524842 22/11/2012 22:26
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: schnappi
Tryg er jeg ikke spesielt fornøyde med.

Det var litt dumt, men de har veldig grei sykkelforsikring, så lenge den er oppbevart innedørs (3 år uten fradrag, deretter 10% per år, intet øvre tak på den opprinnelige sykkelverdien).

Du snakker om innbo Extra, ikke sant?

Team Ibis / Probike

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: polkaDOT] #1525041 23/11/2012 11:49
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Du snakker om innbo Extra, ikke sant?

Nope. Vanlig innbo.

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1525051 23/11/2012 12:05
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmm..

Har du det på svart / hvitt? Jeg gikk opp til innbo extra fordi vanlig innbo ikke dekket godt nok syklene mine.

Team Ibis / Probike

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: polkaDOT] #1525177 23/11/2012 17:10
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Hmm.. Har du det på svart / hvitt?

Vel, hverken vanlig eller ekstra inneholder noe forskjell hva syklene angår. Hvor mener du Tryg har nedfelt et øvre tak (annet enn polisstørrelsen) for hva en sykkel er verdt? (igjen, den aktuelle konteksten er tyveri/skade fra/i boligen).

Quote:

Jeg gikk opp til innbo extra fordi vanlig innbo ikke dekket godt nok syklene mine.

Har du en referansen til forskjellen?

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1525179 23/11/2012 17:21
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er vanlig innbo:
Quote:
Tyveri av barnevogn, sykkel og sykkeltilhenger er dekket
med opp til 5.000 kroner for hver.

Men jeg finner ikke presist hvor det står på Innbo Ekstra utenom at ting i bodene som ikke andre har tilgang til dekkes opp til 60.000 per ting.

Team Ibis / Probike

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1525180 23/11/2012 17:23
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men aldersfradraget er veldig bra sammenlignet med andre selskaper.

Team Ibis / Probike

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: polkaDOT] #1525308 23/11/2012 21:26
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Dette er vanlig innbo:
Quote:
Tyveri av barnevogn, sykkel og sykkeltilhenger er dekket
med opp til 5.000 kroner for hver.

Denne grensen gjelder "2.5 TYVERI OG SKADEVERK UTENFOR FORSIKRINGSSTEDET". Bodinnholdet er avgrenset på 30KNOK. For sykkel som står på selve forsikringsstedet (hus, leilighet) finnes det ingen slike begrensninger (utover polisegrensen).

(Jeg burde kanskje ha presisert hva jeg mente med "innendørs").

Redigert av schnappi; 23/11/2012 21:27.

Re: Ekstremt stor forskjell på forsikringsselskap [Re: hanedalen] #1525328 23/11/2012 22:04
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er bare bra. Uansett inkluderer Innbo extra idiotforsikring i tilfelle jeg ødelegger ting selv.

Team Ibis / Probike

Moderator  support