|
|
Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
|
Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
#1496538
01/10/2012 09:49
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50
S.TREK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50 |
Vurderer kjøpe sykkel med carbon pariserhjul, men har ikke erfaring med annet enn clincher. Litt skeptisk til pariser, men kanskje noen som kan si noe om fordeler/ulemper pariser kontra clincher??
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496548
01/10/2012 09:58
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499 |
Finnes mange tråder som vil gi deg absolutt alle fordeler/ulemper.
Men i korte trekk
Lettere hjul/dekk combo , sparer +/- 200gr kontra samme hjul/dekk kombo i clincher.
Litt mer klyss med å lime dekka, men dette er noe alle får til om de vil, eventuelt får et sykkelverksted til å gjøre det.
Litt bedre komfort med pariser, kan også kjøre lavere trykk.
Mindre sansynlighet for punktering (snake-bite) med pariser.
sykler selv nesten bare på pariser.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496558
01/10/2012 10:13
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50
S.TREK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50 |
Takker Mortens, kikket etter tråder men fant ingen i farten. Da virker det nesten som det er mest fordeler med pariser, bortsett fra bytte av slange. Bra utvalg i pariserdekk?
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496565
01/10/2012 10:21
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 297
el_mundo
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 297 |
Nja, bra utvalg i nettbutikker - lite hos mine lokale sykkelpushere ihvertfall.
Pariser kan også bli dyrere ved punkteringer. Det er mulig å sprette opp dekket, lappe slangen for så å sy det igjen, men jeg har inntrykk av at det er en operasjon for spesielt interesserte... Hvis det er ett lite hull, så kan imidlertid litt guffe i dekket redde dagen.
Ryktene skal også ha det til at clincher ruller noe bedre enn pariser.
Jeg sykler forøvrig på ett sett godværshjul med pariser eller ett sett alt-mulig-hjul med slange. Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær. Om jeg har med meg ekstra dekk eller ekstra slange på tur spiller ikke så stor rolle.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: el_mundo]
#1496587
01/10/2012 10:58
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Nja, bra utvalg i nettbutikker - lite hos mine lokale sykkelpushere ihvertfall.
Pariser kan også bli dyrere ved punkteringer. Det er mulig å sprette opp dekket, lappe slangen for så å sy det igjen, men jeg har inntrykk av at det er en operasjon for spesielt interesserte... Hvis det er ett lite hull, så kan imidlertid litt guffe i dekket redde dagen.
Ryktene skal også ha det til at clincher ruller noe bedre enn pariser.
Jeg sykler forøvrig på ett sett godværshjul med pariser eller ett sett alt-mulig-hjul med slange. Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær. Om jeg har med meg ekstra dekk eller ekstra slange på tur spiller ikke så stor rolle.
Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær.Bremseegenskapene har ingenting med tubular å gjøre. Det er felgen dette kommer an på. En får både alu og karbon-felger til clincher og tubular.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: el_mundo]
#1496617
01/10/2012 11:33
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50
S.TREK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50 |
Enig, carbonhjul bremser dårligere enn clincher i regnvær, det er min erfaring også. Har sikkert med bremseoverflaten å gjøre. Ellers så nevnes det at "ryktene" sier at pariser ruller dårligere enn clincher, kan dette stemme?? Man kan kjøre mer luft i pariser enn clincher.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496624
01/10/2012 11:39
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Mer trykk er ikke det samme som mindre rullemotstand. Mer trykk funker opp til et punkt hvor mangelen på komformitet i dekket gir mer motstand enn deformeringstapet.
Pariserdekk er sjelent like runde som en clincher så litt ekstra motstand kan komme derfra. Forskjellene er nok temmelig marginale.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496634
01/10/2012 12:00
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,499 |
Leste gjennom litt heftigere diskusjon på et utenlansk forum om pariser vs clincher og rullemotstand, ja det er pitelitt større rullemotstand men de andre fordelene med pariser gjør at du vil fortsatt komme kjappere fra A - B med de.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: alfred]
#1496641
01/10/2012 12:11
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 297
el_mundo
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 297 |
Nja, bra utvalg i nettbutikker - lite hos mine lokale sykkelpushere ihvertfall.
Pariser kan også bli dyrere ved punkteringer. Det er mulig å sprette opp dekket, lappe slangen for så å sy det igjen, men jeg har inntrykk av at det er en operasjon for spesielt interesserte... Hvis det er ett lite hull, så kan imidlertid litt guffe i dekket redde dagen.
Ryktene skal også ha det til at clincher ruller noe bedre enn pariser.
Jeg sykler forøvrig på ett sett godværshjul med pariser eller ett sett alt-mulig-hjul med slange. Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær. Om jeg har med meg ekstra dekk eller ekstra slange på tur spiller ikke så stor rolle.
Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær.Bremseegenskapene har ingenting med tubular å gjøre. Det er felgen dette kommer an på. En får både alu og karbon-felger til clincher og tubular. Alfred, det er helt rett  . Det jeg prøvde å få frem var at det er andre egenskaper ved ett hjul jeg ville lagt minst like stor vekt på som om det er pariser eller clincher. F.eks om det har alu- eller karbon bremsebane, vekt ++
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: Mortens]
#1496698
01/10/2012 13:21
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
ja det er pitelitt større rullemotstand men de andre fordelene med pariser gjør at du vil fortsatt komme kjappere fra A - B med de. Tony Martin greide seg fint på clincher i fjor. Det til side -- med clincher er det billigere å punktere med, lettere å rette hjul med interne nipler og raskere å skifte til nye dekk.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496708
01/10/2012 13:31
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Hovedgrunnen til at man ser pariserdekk hos proffene er at pariserdekk ikke får gjennomslagspunkteringer like lett som åpne dekk. På fellesstarter ser man ikke hullene i asfalten så lett.
Tony Martin kjører åpne dekk på tempo og pariser på fellesstart. Lavere rullemotstand med åpne dekk, først og fremst på grunn av hysteresetap i limet.
Det var opptil flere av rytterne som kjørte pariser med alubremsebaner i skitværet i Lombardiet på lørdag.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496755
01/10/2012 14:38
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,294
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,294 |
Pariser er kult Pariser er klassisk Pariser lager silkefølelse Pariser ser bra ut Pariser punkterer ikke Pariser er best!!
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: fjøråsyklist]
#1496758
01/10/2012 14:43
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Pariser er kult Pariser er klassisk Pariser lager silkefølelse Pariser ser bra ut Pariser punkterer ikke Pariser er best!! ...og for alle oss som ikke har følgebil eller ønsker å tråkke rundt med et pariserdekk i baklomma er det no' dritt. For meg var det i alle fall en fordel å kunne skifte fra pariser til slange/dekk for å slippe å dra med så mye på langtur...
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: schnappi]
#1496787
01/10/2012 15:44
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978 |
ja det er pitelitt større rullemotstand men de andre fordelene med pariser gjør at du vil fortsatt komme kjappere fra A - B med de. Tony Martin greide seg fint på clincher i fjor. Ikke i Touren. Der var dekkene det som hindret ham... ( men Specialized kunne også ha laget noen dårlige tubs så vi kan ikke bruke det som et eksempel) Tony Martin har aldri svart spesifikt på hva som gjør at han velger å kjøre med clincher på tempo ( har visstnok gjort seg noen tanker rundt fordelene av en tyngre felg med mer inertia) Proffene kjører tubs på fellestart fordi de kan fortsette å sykle en god stund med en punktering. I tillegg kan en punktering i fart på en clincher bety slutten på felgen og det må veie tungt for oss som betaler for utstyret. Det må også nevnes at en karbonfelg med kanttråd ( for clincher) leder varmen svært dårlig, noe som kan generere en del ubehageligheter ved lange utforkjøringer. Fordelene mht snakebites, lavtrykk, høyttrykk er allerede nevnt mange ganger.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: hinault]
#1496811
01/10/2012 16:23
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50
S.TREK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50 |
Da ser det ut til at det er mest fordeler med pariserhjul, bortsett fra ved dekkskifte 
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496820
01/10/2012 16:32
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862
Spartacus!
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 862 |
Bruk pariser under konkurranse og treningshjul på trening.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1496822
01/10/2012 16:37
|
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
frodes00
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497 |
Carbon pariserhjul er gjerne lettere enn tilsvarende clincher, men sterkere. Hvis du skal trille mye nedover med ditto bremsing, er pariser å foretrekke (clicbnerveggen er tynnere og absorberer varme dårligere). Selv har jeg to sett Reynolds carbonhjul, et clincher-sett og et pariser. Jeg liker begge.
PS- Lim kan du bli kvitt ved å gå overf til Tufo tape. Jeg skiftet pariserdekk og fikk montert med tape i Italia sommer. Butikken opplyste at 95% av alle dekk de "limte" ble gjort med tape.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: hinault]
#1496824
01/10/2012 16:40
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Ikke i Touren. Der var dekkene det som hindret ham...
Det var mer i retning av "hvis man kan bli verdensmester på clincher, så vet jeg ikke hvor mye hold det er i 'raskere fra A til B på tubular'" (jeg tipper dog at han ville ha blitt verdensmester uansett clincher/tubular). Proffene kjører tubs på fellestart fordi de kan fortsette å sykle en god stund med en punktering. I tillegg kan en punktering i fart på en clincher bety slutten på felgen og det må veie tungt for oss som betaler for utstyret.
Etter å ha punget en del ganger har jeg aldri opplevd det. Men muligheten er sikkert der. Det må også nevnes at en karbonfelg med kanttråd ( for clincher) leder varmen svært dårlig, noe som kan generere en del ubehageligheter ved lange utforkjøringer.
Hadde vi bare hatt lange utforkjøringer her... 
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: schnappi]
#1497217
02/10/2012 07:28
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Orker ikke lese gjennom alt for å se om det er nevnt, men rent sikkerhetsmessig er det en stor fordel å kjøre pariser når man først punkterer. Tenk høy fart, svingete vei, feltkjøring osv.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1497326
02/10/2012 09:01
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50
S.TREK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 50 |
Takk for mange gode innspill. Skjønner jo at pariser er en fordel i mange sammenhenger og særlig mht sikkerhet ved punktering. Er og nevnt forslag om å bruke Tufo tape istedet for lim, men har lest at mange pariserdekk fester dårlig med tufo tape, erfaringer her??
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1497344
02/10/2012 09:17
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Etter et par ganger tar det rimelig kort tid å bytte dekk om du ikke bruker tape også. Det er mange som overkompliserer dette veldig. Jeg gidder hverken strekke dekk eller legge femti lag som skal stå over natten. Derfor har jeg aldri kjent noe behov for å prøve Tufo tape.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1497360
02/10/2012 09:40
|
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
frodes00
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497 |
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1497538
02/10/2012 13:21
|
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Registrert: Jun 2001
Innlegg: 4,771 |
Får vi snart se slangeløse racerdekk?
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: S.TREK]
#1497584
02/10/2012 15:18
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Hutchinson har hatt slangeløse racerdekk en stund nå.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: sverreb]
#1497585
02/10/2012 15:23
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Hutchinson har hatt slangeløse racerdekk en stund nå. Det samme har Maxxis (og Specialized?)
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: alfred]
#1497906
03/10/2012 07:32
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,014
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,014 |
Her er det delte meninger tydeligvis: Enig, carbonhjul bremser dårligere enn clincher i regnvær, det er min erfaring også. Har sikkert med bremseoverflaten å gjøre. Ellers så nevnes det at "ryktene" sier at pariser ruller dårligere enn clincher, kan dette stemme?? Man kan kjøre mer luft i pariser enn clincher. Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær. Bremseegenskapene har ingenting med tubular å gjøre. Det er felgen dette kommer an på. En får både alu og karbon-felger til clincher og tubular.
Carbon pariserhjul er gjerne lettere enn tilsvarende clincher, men sterkere. Hvis du skal trille mye nedover med ditto bremsing, er pariser å foretrekke (clicbnerveggen er tynnere og absorberer varme dårligere)..
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: imag]
#1497918
03/10/2012 07:49
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Har brukt Hutchinson Fusion 3 en del, og synes de var gode. Men punkterer man først på disse så er det litt game over. Tror ikke jeg hadde greid å få de av og på igjen for å sette inn en slange hvis jeg hadde punktert (noe jeg ikke gjorde de ca 2500 km jeg brukte slike). Jeg hadde ikke noen problemer med dette på fredag. Jeg dælja nedi ett av de aller største hullene i Maridalen og slo hull i sideveggen på dekket. Det var bare å løfte det av. Dekkspaken brukte jeg kun for å ikke få guffe på fingrene. Så det kommer an på felgen, selvsagt. Men en dekkspak kan være lurt. LarsB
Redigert av larsb; 03/10/2012 08:02.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: hJürg1]
#1497928
03/10/2012 08:05
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Her er det delte meninger tydeligvis: Enig, carbonhjul bremser dårligere enn clincher i regnvær, det er min erfaring også. Har sikkert med bremseoverflaten å gjøre. Ellers så nevnes det at "ryktene" sier at pariser ruller dårligere enn clincher, kan dette stemme?? Man kan kjøre mer luft i pariser enn clincher. Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær. Bremseegenskapene har ingenting med tubular å gjøre. Det er felgen dette kommer an på. En får både alu og karbon-felger til clincher og tubular.
Carbon pariserhjul er gjerne lettere enn tilsvarende clincher, men sterkere. Hvis du skal trille mye nedover med ditto bremsing, er pariser å foretrekke (clicbnerveggen er tynnere og absorberer varme dårligere).. Ingen delte meninger her, bare veldig slumsete bruk av ord og begreper. Som Alfred påpeker i sitat 2, så er ikke karbon = pariser. Pariser kommer med både alu- og karbonfelg. Clincher likeså. Karbon bremser dårligere enn alu i regnvær (også når det er tørt), uavhengig av pariser/clincher. Frodes00 i sitat 3 påpeker at dersom man først har bestemt seg for karbon som felgmateriale og skal bremse mye (!), så er pariser bedre pga tykkere sidevegger i felgen. Det siste er sikkert korrekt, jeg har ingen erfaringer med fenomenet.
|
|
|
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.
[Re: larsb]
#1498007
03/10/2012 09:33
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Ja, det avhenger sikkert av felgen. Jeg slet noe voldsomt med å montere dekkene på slangeløsklare Shimano Ultegra 6700 i fjor sommer. På mine Campa Zonda (også slangeløsklare) sliter jeg med å montere "normale" dekk uten en voldsom porsjon hnnnggggh. Hva slags felg har du? road.cc deler mine bekymringer, dog har de testet Hutchinson Intensive og ikke Fusion 3: http://road.cc/content/review/54661-hutchinson-intensive-road-tubeless-tyres
|
|
|
|
|