Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper.

Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. #1496538 01/10/2012 09:49
S
S.TREK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Vurderer kjøpe sykkel med carbon pariserhjul, men har ikke erfaring med annet enn clincher. Litt skeptisk til pariser, men kanskje noen som kan si noe om fordeler/ulemper pariser kontra clincher??

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496548 01/10/2012 09:58
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Finnes mange tråder som vil gi deg absolutt alle fordeler/ulemper.

Men i korte trekk

Lettere hjul/dekk combo , sparer +/- 200gr kontra samme hjul/dekk kombo i clincher.

Litt mer klyss med å lime dekka, men dette er noe alle får til om de vil, eventuelt får et sykkelverksted til å gjøre det.

Litt bedre komfort med pariser, kan også kjøre lavere trykk.

Mindre sansynlighet for punktering (snake-bite) med pariser.

sykler selv nesten bare på pariser.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496558 01/10/2012 10:13
S
S.TREK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takker Mortens, kikket etter tråder men fant ingen i farten. Da virker det nesten som det er mest fordeler med pariser, bortsett fra bytte av slange. Bra utvalg i pariserdekk?

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496565 01/10/2012 10:21
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast
Nja, bra utvalg i nettbutikker - lite hos mine lokale sykkelpushere ihvertfall.

Pariser kan også bli dyrere ved punkteringer. Det er mulig å sprette opp dekket, lappe slangen for så å sy det igjen, men jeg har inntrykk av at det er en operasjon for spesielt interesserte...
Hvis det er ett lite hull, så kan imidlertid litt guffe i dekket redde dagen.

Ryktene skal også ha det til at clincher ruller noe bedre enn pariser.

Jeg sykler forøvrig på ett sett godværshjul med pariser eller ett sett alt-mulig-hjul med slange.
Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær. Om jeg har med meg ekstra dekk eller ekstra slange på tur spiller ikke så stor rolle.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: el_mundo] #1496587 01/10/2012 10:58
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: el_mundo

Pariser kan også bli dyrere ved punkteringer. Det er mulig å sprette opp dekket, lappe slangen for så å sy det igjen, men jeg har inntrykk av at det er en operasjon for spesielt interesserte...

Jeg sykler forøvrig på ett sett godværshjul med pariser eller ett sett alt-mulig-hjul med slange.
Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær. Om jeg har med meg ekstra dekk eller ekstra slange på tur spiller ikke så stor rolle.

Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær.
Bremseegenskapene har ingenting med tubular å gjøre. Det er felgen dette kommer an på. En får både alu og karbon-felger til clincher og tubular.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: el_mundo] #1496617 01/10/2012 11:33
S
S.TREK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Enig, carbonhjul bremser dårligere enn clincher i regnvær, det er min erfaring også. Har sikkert med bremseoverflaten å gjøre. Ellers så nevnes det at "ryktene" sier at pariser ruller dårligere enn clincher, kan dette stemme?? Man kan kjøre mer luft i pariser enn clincher.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496624 01/10/2012 11:39
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Mer trykk er ikke det samme som mindre rullemotstand. Mer trykk funker opp til et punkt hvor mangelen på komformitet i dekket gir mer motstand enn deformeringstapet.

Pariserdekk er sjelent like runde som en clincher så litt ekstra motstand kan komme derfra. Forskjellene er nok temmelig marginale.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496634 01/10/2012 12:00
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Leste gjennom litt heftigere diskusjon på et utenlansk forum om pariser vs clincher og rullemotstand, ja det er pitelitt større rullemotstand men de andre fordelene med pariser gjør at du vil fortsatt komme kjappere fra A - B med de.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: alfred] #1496641 01/10/2012 12:11
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: alfred
Sitat: el_mundo

Det som plager meg mest med pariserhjulene er at carbonoverflaten bremser dårlig i regnvær.
Bremseegenskapene har ingenting med tubular å gjøre. Det er felgen dette kommer an på. En får både alu og karbon-felger til clincher og tubular.

Alfred, det er helt rett ICON_SMILE.
Det jeg prøvde å få frem var at det er andre egenskaper ved ett hjul jeg ville lagt minst like stor vekt på som om det er pariser eller clincher.
F.eks om det har alu- eller karbon bremsebane, vekt ++

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: Mortens] #1496698 01/10/2012 13:21
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Mortens
ja det er pitelitt større rullemotstand men de andre fordelene med pariser gjør at du vil fortsatt komme kjappere fra A - B med de.

Tony Martin greide seg fint på clincher i fjor.

Det til side -- med clincher er det billigere å punktere med, lettere å rette hjul med interne nipler og raskere å skifte til nye dekk.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496708 01/10/2012 13:31
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hovedgrunnen til at man ser pariserdekk hos proffene er at pariserdekk ikke får gjennomslagspunkteringer like lett som åpne dekk. På fellesstarter ser man ikke hullene i asfalten så lett.

Tony Martin kjører åpne dekk på tempo og pariser på fellesstart. Lavere rullemotstand med åpne dekk, først og fremst på grunn av hysteresetap i limet.

Det var opptil flere av rytterne som kjørte pariser med alubremsebaner i skitværet i Lombardiet på lørdag.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496755 01/10/2012 14:38
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Pariser er kult
Pariser er klassisk
Pariser lager silkefølelse
Pariser ser bra ut
Pariser punkterer ikke
Pariser er best!!

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: fjøråsyklist] #1496758 01/10/2012 14:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fjøråsyklist
Pariser er kult
Pariser er klassisk
Pariser lager silkefølelse
Pariser ser bra ut
Pariser punkterer ikke
Pariser er best!!

...og for alle oss som ikke har følgebil eller ønsker å tråkke rundt med et pariserdekk i baklomma er det no' dritt. For meg var det i alle fall en fordel å kunne skifte fra pariser til slange/dekk for å slippe å dra med så mye på langtur...

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: schnappi] #1496787 01/10/2012 15:44
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: schnappi
Sitat: Mortens
ja det er pitelitt større rullemotstand men de andre fordelene med pariser gjør at du vil fortsatt komme kjappere fra A - B med de.

Tony Martin greide seg fint på clincher i fjor.

Ikke i Touren. Der var dekkene det som hindret ham...
( men Specialized kunne også ha laget noen dårlige tubs så vi kan ikke bruke det som et eksempel)
Tony Martin har aldri svart spesifikt på hva som gjør at han velger å kjøre med clincher på tempo ( har visstnok gjort seg noen tanker rundt fordelene av en tyngre felg med mer inertia)
Proffene kjører tubs på fellestart fordi de kan fortsette å sykle en god stund med en punktering. I tillegg kan en punktering i fart på en clincher bety slutten på felgen og det må veie tungt for oss som betaler for utstyret. Det må også nevnes at en karbonfelg med kanttråd ( for clincher) leder varmen svært dårlig, noe som kan generere en del ubehageligheter ved lange utforkjøringer.
Fordelene mht snakebites, lavtrykk, høyttrykk er allerede nevnt mange ganger.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: hinault] #1496811 01/10/2012 16:23
S
S.TREK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Da ser det ut til at det er mest fordeler med pariserhjul, bortsett fra ved dekkskifte ICON_SMILE

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496820 01/10/2012 16:32
Spartacus! Offline
Ringrev
Ringrev
Bruk pariser under konkurranse og treningshjul på trening.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1496822 01/10/2012 16:37
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast
Carbon pariserhjul er gjerne lettere enn tilsvarende clincher, men sterkere. Hvis du skal trille mye nedover med ditto bremsing, er pariser å foretrekke (clicbnerveggen er tynnere og absorberer varme dårligere). Selv har jeg to sett Reynolds carbonhjul, et clincher-sett og et pariser. Jeg liker begge.

PS- Lim kan du bli kvitt ved å gå overf til Tufo tape. Jeg skiftet pariserdekk og fikk montert med tape i Italia sommer. Butikken opplyste at 95% av alle dekk de "limte" ble gjort med tape.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: hinault] #1496824 01/10/2012 16:40
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: hinault
Ikke i Touren. Der var dekkene det som hindret ham...

Det var mer i retning av "hvis man kan bli verdensmester på clincher, så vet jeg ikke hvor mye hold det er i 'raskere fra A til B på tubular'" (jeg tipper dog at han ville ha blitt verdensmester uansett clincher/tubular).

Quote:

Proffene kjører tubs på fellestart fordi de kan fortsette å sykle en god stund med en punktering. I tillegg kan en punktering i fart på en clincher bety slutten på felgen og det må veie tungt for oss som betaler for utstyret.

Etter å ha punget en del ganger har jeg aldri opplevd det. Men muligheten er sikkert der.

Quote:

Det må også nevnes at en karbonfelg med kanttråd ( for clincher) leder varmen svært dårlig, noe som kan generere en del ubehageligheter ved lange utforkjøringer.

Hadde vi bare hatt lange utforkjøringer her... ICON_SMILE

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: schnappi] #1497217 02/10/2012 07:28
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Orker ikke lese gjennom alt for å se om det er nevnt, men rent sikkerhetsmessig er det en stor fordel å kjøre pariser når man først punkterer. Tenk høy fart, svingete vei, feltkjøring osv.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1497326 02/10/2012 09:01
S
S.TREK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk for mange gode innspill. Skjønner jo at pariser er en fordel i mange sammenhenger og særlig mht sikkerhet ved punktering. Er og nevnt forslag om å bruke Tufo tape istedet for lim, men har lest at mange pariserdekk fester dårlig med tufo tape, erfaringer her??

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1497344 02/10/2012 09:17
asbjorjo Offline
Ringrev
Ringrev
Etter et par ganger tar det rimelig kort tid å bytte dekk om du ikke bruker tape også. Det er mange som overkompliserer dette veldig. Jeg gidder hverken strekke dekk eller legge femti lag som skal stå over natten. Derfor har jeg aldri kjent noe behov for å prøve Tufo tape.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1497360 02/10/2012 09:40
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1497538 02/10/2012 13:21
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Får vi snart se slangeløse racerdekk?

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: S.TREK] #1497584 02/10/2012 15:18
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Hutchinson har hatt slangeløse racerdekk en stund nå.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: sverreb] #1497585 02/10/2012 15:23
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: sverreb
Hutchinson har hatt slangeløse racerdekk en stund nå.
Det samme har Maxxis (og Specialized?)

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: Christian] #1497898 03/10/2012 07:20
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Schwalbe satser vel på det for 2013:

http://www.bikeradar.com/road/news/article/dt-swiss-and-schwalbe-2013-road-products-launch-34116/

Har brukt Hutchinson Fusion 3 en del, og synes de var gode. Men punkterer man først på disse så er det litt game over. Tror ikke jeg hadde greid å få de av og på igjen for å sette inn en slange hvis jeg hadde punktert (noe jeg ikke gjorde de ca 2500 km jeg brukte slike).

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: alfred] #1497906 03/10/2012 07:32
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Her er det delte meninger tydeligvis:

Sitat: S.TREK
Enig, carbonhjul bremser dårligere enn clincher i regnvær, det er min erfaring også. Har sikkert med bremseoverflaten å gjøre. Ellers så nevnes det at "ryktene" sier at pariser ruller dårligere enn clincher, kan dette stemme?? Man kan kjøre mer luft i pariser enn clincher.

Sitat: frodes00
Carbon pariserhjul er gjerne lettere enn tilsvarende clincher, men sterkere. Hvis du skal trille mye nedover med ditto bremsing, er pariser å foretrekke (clicbnerveggen er tynnere og absorberer varme dårligere)..

facebook.com/secondhandsessions

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: imag] #1497918 03/10/2012 07:49
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: imag
Har brukt Hutchinson Fusion 3 en del, og synes de var gode. Men punkterer man først på disse så er det litt game over. Tror ikke jeg hadde greid å få de av og på igjen for å sette inn en slange hvis jeg hadde punktert (noe jeg ikke gjorde de ca 2500 km jeg brukte slike).

Jeg hadde ikke noen problemer med dette på fredag. Jeg dælja nedi ett av de aller største hullene i Maridalen og slo hull i sideveggen på dekket. Det var bare å løfte det av. Dekkspaken brukte jeg kun for å ikke få guffe på fingrene. Så det kommer an på felgen, selvsagt. Men en dekkspak kan være lurt.

LarsB

Redigert av larsb; 03/10/2012 08:02.
Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: hJürg1] #1497928 03/10/2012 08:05
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: trekbikes
Her er det delte meninger tydeligvis:

Sitat: S.TREK

Sitat: frodes00
Carbon pariserhjul er gjerne lettere enn tilsvarende clincher, men sterkere. Hvis du skal trille mye nedover med ditto bremsing, er pariser å foretrekke (clicbnerveggen er tynnere og absorberer varme dårligere)..

Ingen delte meninger her, bare veldig slumsete bruk av ord og begreper. Som Alfred påpeker i sitat 2, så er ikke karbon = pariser. Pariser kommer med både alu- og karbonfelg. Clincher likeså. Karbon bremser dårligere enn alu i regnvær (også når det er tørt), uavhengig av pariser/clincher. Frodes00 i sitat 3 påpeker at dersom man først har bestemt seg for karbon som felgmateriale og skal bremse mye (!), så er pariser bedre pga tykkere sidevegger i felgen. Det siste er sikkert korrekt, jeg har ingen erfaringer med fenomenet.

Re: Clincher VS pariserhjul, fordeler/ulemper. [Re: larsb] #1498007 03/10/2012 09:33
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Ja, det avhenger sikkert av felgen. Jeg slet noe voldsomt med å montere dekkene på slangeløsklare Shimano Ultegra 6700 i fjor sommer. På mine Campa Zonda (også slangeløsklare) sliter jeg med å montere "normale" dekk uten en voldsom porsjon hnnnggggh. Hva slags felg har du?

road.cc deler mine bekymringer, dog har de testet Hutchinson Intensive og ikke Fusion 3:

http://road.cc/content/review/54661-hutchinson-intensive-road-tubeless-tyres

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino