Hunder som følger etter syklister
|
Re: Hunder som følger etter syklister
[Re: RazeFaze]
11/10/2012 11:47
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Dine golf-frissbier var jo mye mere spennende en kjipe matmor. Du var jo en potensiell leke, hun var samme gamle matmor uten frissbi.
Ser ikke problemet.
Saken er den at enkelte liker å kaste stein i glasshus. Der hvor det er skrevet hund kunne det like gjerne stått skrevet syklist eller barn.
|
|
|
[Re: Syklist1]
11/10/2012 11:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur då? Jag kan inte komma på något tillfälle där okända barn eller okända syklister springer runt mig och snusar på mig.
|
|
|
[Re: Akaly]
11/10/2012 12:06
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
For min egen del opplever jeg flere ekle episoder med syklende barn og voksne enn med løse hunder. Og jeg tror ikke jeg er alene om mine opplevelser så jeg opplevere hele diskusjonen som å kaste stein i glasshus.
Sist jeg var ute og jogget på kveldstid i parken med musikk på øret opplevde jeg en syklist som skrenset like bak meg, det er mye mer ubehagelig enn en blid hund som vil snuse litt.
|
|
|
11/10/2012 12:07
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Dine golf-frissbier var jo mye mere spennende en kjipe matmor. Du var jo en potensiell leke, hun var samme gamle matmor uten frissbi.
Ser ikke problemet.
Saken er den at enkelte liker å kaste stein i glasshus. Der hvor det er skrevet hund kunne det like gjerne stått skrevet syklist eller barn. Jeg har hund, småbarn(ink barnevogn), er syklist og kjører BMW! Jeg er faan meg samfunnsfiende nummer en! :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
11/10/2012 12:08
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
For min egen del opplever jeg flere ekle episoder med syklende barn og voksne enn med løse hunder. Og jeg tror ikke jeg er alene om mine opplevelser så jeg opplevere hele diskusjonen som å kaste stein i glasshus.
Sist jeg var ute og jogget på kveldstid i parken med musikk på øret opplevde jeg en syklist som skrenset like bak meg, det er mye mer ubehagelig enn en blid hund som vil snuse litt. Er faktisk enig, jeg har flere dårlige hendelser med syklister enn med hunder i marka selv. Men det er uansett det store mindretall som skaper dårlig rykte for alle andre.
|
|
|
11/10/2012 12:20
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Sist jeg var ute og jogget på kveldstid i parken med musikk på øret opplevde jeg en syklist som skrenset like bak meg, det er mye mer ubehagelig enn en blid hund som vil snuse litt. Selvfølgelig, men du burde kanskje heller sammenlikne med en sint hund som bjeffer høyt og prøver å bestemme over deg... 
|
|
|
[Re: anderfo]
11/10/2012 12:21
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sist jeg var ute og jogget på kveldstid i parken med musikk på øret opplevde jeg en syklist som skrenset like bak meg, det er mye mer ubehagelig enn en blid hund som vil snuse litt. Selvfølgelig, men du burde kanskje heller sammenlikne med en sint hund som bjeffer høyt og prøver å bestemme over deg... Evnt ikke løpe med musikk slik at du hører hva som skjer rundt deg :-D
|
|
|
[Re: RazeFaze]
11/10/2012 12:39
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Sist jeg var ute og jogget på kveldstid i parken med musikk på øret opplevde jeg en syklist som skrenset like bak meg, det er mye mer ubehagelig enn en blid hund som vil snuse litt. Selvfølgelig, men du burde kanskje heller sammenlikne med en sint hund som bjeffer høyt og prøver å bestemme over deg... Evnt ikke løpe med musikk slik at du hører hva som skjer rundt deg :-D Det å ha muligheten til å gjøre det ser jeg på som mitt privilegie som fotgjenger.
|
|
|
11/10/2012 12:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sist jeg var ute og jogget på kveldstid i parken med musikk på øret opplevde jeg en syklist som skrenset like bak meg, det er mye mer ubehagelig enn en blid hund som vil snuse litt. Selvfølgelig, men du burde kanskje heller sammenlikne med en sint hund som bjeffer høyt og prøver å bestemme over deg... Evnt ikke løpe med musikk slik at du hører hva som skjer rundt deg :-D Det å ha muligheten til å gjøre det ser jeg på som mitt privilegie som fotgjenger. Det betyr ikke at det alltid er like lurt, når man ferdes der andre ferdes.
|
|
|
11/10/2012 12:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
For min egen del opplever jeg flere ekle episoder med syklende barn og voksne enn med løse hunder. Hvilke ekle opplevelser har du med syklende barn? Og jeg tror ikke jeg er alene om mine opplevelser så jeg opplevere hele diskusjonen som å kaste stein i glasshus.
Å kaste stein i glasshus betyr at man kritiserer andre for noe man gjør selv. Hvem i denne debatten gjelder det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
11/10/2012 12:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sist jeg var ute og jogget på kveldstid i parken med musikk på øret opplevde jeg en syklist som skrenset like bak meg, det er mye mer ubehagelig enn en blid hund som vil snuse litt. Och jag har haft fler episoder med hundar än med syklister. Men det är ju också oppenbart att vi ser väldigt olika på situationer med hundar. Att både en del syklister och en del hundägare oppför sig dårligt försvarar ju inte heller den dårliga oppförseln.
|
|
|
11/10/2012 13:18
|
Dan
More than words
|
More than words
Saken er den at enkelte liker å kaste stein i glasshus. Der hvor det er skrevet hund kunne det like gjerne stått skrevet syklist eller barn. Legg merke til at jeg ikke skrev noe om at jeg mislikte at hunden kom frem og snuste på meg og ville tygge på frisbeen min. Jeg løftet bare litt på øyenbrynene over at en hundeier sier "jeg trodde jeg hadde kontroll" for så å fortsette turen uten å gjøre noe med det.
|
|
|
[Re: GeirK]
11/10/2012 14:16
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
For min egen del opplever jeg flere ekle episoder med syklende barn og voksne enn med løse hunder. Hvilke ekle opplevelser har du med syklende barn? Og jeg tror ikke jeg er alene om mine opplevelser så jeg opplevere hele diskusjonen som å kaste stein i glasshus.
Å kaste stein i glasshus betyr at man kritiserer andre for noe man gjør selv. Hvem i denne debatten gjelder det? Jeg møter relativt ofte syklende barn i >30km/t på fortauet mellom hjemmet og butikken. For meg som bestandig går til butikken og har med meg hunden synes jeg det er svært ubehagelig at noen kommer så fort bakfra. Jeg generaliserer så jeg tar alle syklister under en kam.
Redigert av Syklist1; 11/10/2012 17:44. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
[Re: Akaly]
11/10/2012 14:49
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Det er vel ingen unnskyldning for aggresive hunder at barn sykler fort på fortauet? "Det er flere som dør av malaria enn av pistoler, så vi tar ikke så tungt at folk skyter hverandre med pistol?"
Voksne mennesker har ansvar for å passe på seg selv. Vi lager lover som regulerer hva de får gjøre, og følger man ikke lovene kan man straffes. Vi unngår å lage altfor strenge lover fordi 1) vi antar at mennesker har en viss grad av sunn fornuft og 2) mennesker har krav på en viss frihet. Likevel begrenser vi menneskers rett på frihet dersom det er for å unngå at farlige situasjoner oppstår. I Norge har du feks ikke lov å bære våpen. (Generel regel, jeg vet at det finnes jegere..)
Hunder står under mennesker i rang. Deres individuelle frihet er ikke like verdsatt som menneskers. Deres "sunne fornuft" er mindre, og naturlige innstinkter farligere. Derfor har vi mye strengere regler for hva hunder har lov til. Å gå løst og oppsøke mennesker er ikke blant det de har lov til.
På samme måte som jeg kan gå med pistol på gata uten å skyte noen kan veldig mange hunder oppsøke mennesker uten å verken skremme eller skade. Likevel har vi altså ikke lov til det.
Redigert av Gråstein; 11/10/2012 14:49.
|
|
|
[Re: Stein]
14/10/2012 07:31
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Må bare påpeke at det slett ikke er irasjonelt å være redd for hunder hvis du er redd for hunder. Selv den roligste og snilleste selskapshunden kan totalt forandre lynne hvis den værer redsel hos et menneske. Jaså? Så hvis du er redd for hunder vil hunden merke det og bli agressiv mot deg? En slags selvoppfylldende profeti, altså? Beklager, men det der tror jeg er innbilning på grunn av at du er redd hunder i utgangspunktet. Det er sant at hunder kan bli litt skeptiske fordi de ikke helt klarer å tolke kroppspråket til et menneske som er redd og ikke er slik menneskene hunden er vant til pleier å være (Hos hunder er det et tegn på aggresjon å bli stiv i kroppen og stirre på noen, og det er muligens litt slik enkelte mennesker ser ut når de er redde for noe?), men å tro at hunder automatisk blir agressive når de "værer redsel" (Noe de ikke gjør.) er en misforståelse. Når en vanlig, velbalansert hund faktisk merker at noen, andre hunder eller mennesker, er det heller vanlig at den prøve å signalisere at den ikke er farlig. ...Men folk som er redd hunder er jo ikke vant til å "lese" hunder, (Det er forøvrig ikke mange "hundefolk" heller.) så det fører ikke alltid frem.  Jeg skal innrømme at jeg ikke veit hvordan hunder merker at folk er redde, så det kan like gjerne være som du foreslår, at folk stivner og stirrer som lukt. Men at mange hunder blir usikre når de merker redsel hos mennesker er jeg ikke i tvil om. Hvilken oppførsel denne usikkerheten resulterer i varierer. Noen blir aggressive og noen oppfører seg sikkert på en måte som gjør at man kan tru de "prøver å signalisere at de ikke er farlige". Det du ser er en stresset hund og en stresset hund kan være farlig. I mine øyene er det derfor rasjonelt å være redd for en stresset hund. Det er ikke dermed sagt at alle hunder blir farlige når de opplever at mennesker er redde for dem. Problemet er at man ikke vet hvem som blir det på forhånd. Og de hundeierene som påstar at de vet at deres hund ikke er potensielt farlig i slike situasjoner bør ikke ha hund. Jeg blir svært skeptisk til hundehold når jeg opplever manglende aksept fra hundeeiere for at familiehunden dere har andre sider enn den den viser i hverdagens trygge omgivelser. Og bare for å ha sagt det, jeg er ikke redd for hund men derimot svært glad i hunder. Det går ann å være både hundeier og hundevenn uten å være helt blind for potensielle faremomenter.
|
|
|
[Re: Unparalleled]
14/10/2012 18:18
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg blir svært skeptisk til hundehold når jeg opplever manglende aksept fra hundeeiere for at familiehunden dere har andre sider enn den den viser i hverdagens trygge omgivelser.
Orker ikke lese hele tråden på nytt, men er det noen som sier det, da?
|
|
|
[Re: Stein]
14/10/2012 19:44
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg blir svært skeptisk til hundehold når jeg opplever manglende aksept fra hundeeiere for at familiehunden dere har andre sider enn den den viser i hverdagens trygge omgivelser.
Orker ikke lese hele tråden på nytt, men er det noen som sier det, da? Ja, mange tillegger den for mange menneskelige kvaliteter... til motsetning fra det den er: en nær slektning til ulv, men som til forskjell fra ulven er tilbøyelig til å angripe mennesker.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
|
|