Vanskeli å komme noen vei her. Er fullstendig klar over hva som står i loven, og som hundeeier har man allerede tapt om man skulle være så gal å la hunden springe fritt i SKOGEN..
Smerte er forbigående!
Re: Hunder som følger etter syklister
[Re: GeirK]
#149689101/10/201218:09
Bikkja mi løper alltid løs når vi er på ski- og sykkeltur fordi den følger kardemommeloven - han plager ingen og får ellers gjøre som han vil
vi har dog opplevd å bli "overfalt" av sju løsbikkjer nå i helgen der eierene hadde null kontroll
skal ikke gå i detalj på hvordan jeg løste situasjonen men løsbikkjene løp som f.... tilbake til eierene. litt munnhuggeri i etterkant men det kan jeg leve med
Hva med om alle hundeeiere ble pålagt å ha på et elektrisk halsbånd på hunden og man kunne laste ned en app som man kunne aktivere slik at hunden fikk en rett under en dødlig dose med elektrisitet hvis den kom for nærme brukeren med appen på telefonen?
Krever noe forandring i loven, men en flott forretningside.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
[Re: tais]
#149690101/10/201218:19
Hvorfor skal ikke hunder som tusler rundt fritt i skogen få samme respekt fra deg som alle andre du møter?
Eh. Fordi DE IKKE HAR LOV TIL DET???
OK? De er i sin fulle rett å gå fritt så lenge det ikke er båndtvang.
Kun så lenge de:
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.
Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.
Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.
Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.
Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.
1. En jakthund (ikke norsk elghund) står og sperrer veien da jeg kom syklende. Jeg stopper og den er ca. 20-30 meter ifra. Den står og bjeffer mot meg. Heldigvis er min kvinnelige sykkelpartner et stykke bak og jeg får stoppet henne på toppen av bakken, slik at hun hadde muligheten til sykle ned på andre siden. Jeg stopper bare og venter, og tenker på hva jeg skal gjøre hvis den angriper. Jeg kom til at det essensielt ikke var noe jeg kunne gjøre, unntatt et fattig forsøk på å bruke sykkelen som skjold. Etter det som nesten virker som en evighet så gir hunden seg og forsvinner inn i skogen. Ingen tegn til jegeren.
2. Gåtur fra Sørkedalen, retning kringla. På vei tilbake ned den veldig lange siste bakken kommer det plutselig en svær kjøter ut fra skogen (fra en sti). Jeg bestemmer meg får å gå videre. Den følger meg, enten litt bak eller forran og stopper for å undersøke ting i vegkanten fra tid til annen. Jeg regner med at hvor lengre tid det går så minsker sjansen for angrep, selv om jeg hele tiden visualiserte et angrep. Den må ha fulgt meg en km eller halvannen, før den forsvant inn på en bondegård. Også på denne turen var det en (annen) turveninne med meg, men var langt etter meg pga at hun ble veldig sliten og vi "ble enige" om at jeg skulle stikke forran og skifte og fikse ting. Jeg angerer på den avgjørelsen, men vet ikke helt hva jeg hadde gjort hvis hun var sammen med meg hvis den bikkja hadde kommet. Hun hadde heldigvis ikke sett noen til den.
Jeg mener slike opplevelser skal være unødvendige. Grunnen til at slikt skjer er etter min mening ansvarsløse eiere og lover som i praksis ikke er strenge nok.
Jeg skjønner at situasjon 1 kan oppleves som truende hvis du er hunderedd, men nr 2? Jeg klarer bare ikke å se hva som var så truende med å ha selskap av en hund som snuser rundt i veikanten.
Hvis du er så hunderedd at du hele tiden går rundt og forventer deg at alle hunder du møter kommer å angripe og forsøke å drepe deg så anbefaler jeg deg å bruke tid på å mestre denne redselen. Det kommer du å få så otrolig mye igjen for!
Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.
Men den er jo så sniiill?
[Re: Akaly]
#149691401/10/201218:26
Jeg har vel ikke så mye redsel, men det er en kjent gjerning at hunder angriper fra tid til annen. En sykepleier som jeg kjenner på legevakta i Oslo har fortalt meg at de ofte får inn skader på folk som er blitt angrepet av hund. Det er rett og slett et problem. At det skal forekomme mindre enn bilskader... vel, man er i nærheten av en bil som beveger seg langt hyppigere enn en hund. Det er derfor ikke et argument.
Du skal forøvrig ta det litt rolig med å fortelle andre hva de føler.
En sykepleier som jeg kjenner på legevakta i Oslo har fortalt meg at de ofte får inn skader av folk som er blitt angrepet av hund. Det er rett og slett et problem.
Et annet problem er folk som er motbydelig dritings på byen, og har slåss eller må pumpes. Skal man da anta at alle som er dritings er ute etter å sloss, likesom du antar at alle hunder biter?
At folk misliker hunder så mye som enkelte på forumet antyder er direkte skremmende, og jeg er latterlig glad for at jeg ikke bor i nærheten av et høl av en storby som Oslo eller Trondheim
Hat hele verden så får dere et videre fett liv
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
#149693101/10/201218:40
De fleste hunder er glade i å løpe og det gjør de best uten bånd.
Noen hunder er faktisk aggressive og vil angripe andre hunder når de får annledning til det har også opplevd at en schæfer løper mot meg og helt uprovosert står og bjeffer meg opp i fjeset (jeg trillet sykkelen opp en kneik mens den sto på toppen) eieren fikk etterhvert hanket inn dyret men slapp den umiddelbart løs igjen etter å ha beklaget at han ikke hadde styring på fillebikkja !
svært mange hunder bør gå i bånd til enhver tid; og enda flere hundeeiere bør gå på dressurkurs !
De fleste hunder er glade i å løpe og det gjør de best uten bånd.
Hunder er i utgangspunktet ikke skikket til å ferdes fritt i samfunnet. De er ikke sivilisert. At man ikke har lov til å la hunden løpe fritt og gjøre som den vil er noe man burde tenkt på før man skaffet seg hund. Er man uenig med loven så må man fortsatt innrette seg etter loven, eller drite i å skaffe seg hund.
Jeg forteller deg ikke hva du føler, jeg bare svarte på et innlegg som jeg oppfattet var skrevet av en hunderedd person.
Kan du forklare hva som var truende med situasjon 2, fordi jeg skjønner det rett og slett ikke.
Jeg er også usikker på om jeg helt skjønte det du skrev om venninen din, men oppfatter jeg det riktig med at du hadde opplevt det som enda mer truende hvis hun også hadde vært tilstede? (Jeg tenker på det du skrev om at du ikke vet hva du hadde gjort hvis hun hadde vært sammen med deg.) Hvis ja, hva var det som gjorde at det hadde vært verre hvis dere var to?
Eller mente du kanskje ikke at situasjon 2 var skummel? Jeg begynner å bli forvirret her når du skriver at du ikke er hunderedd...
#149694901/10/201218:56
Når man er ute og sykler, uansett om det er på landevei, grus eller sti, har man et ansvar for å ikke gjøre personer man møter redde og utilfreds. Det vil bl.a si å passere folk med lav nok fart og god nok klaring slik at man ikke utgjør noen tilsynelatende fare. Dette betyr i mange tilfeller at man bør sykle betydelig roligere enn det man kanskje selv oppfatter som trygt.
På samme måte mener jeg at hundeeiere må ta hensyn til hva andre oppfatter som utrivelig og ikke hva man de selv mener er den reelle trusselen. Man kan ikke anta at alle er like komfortable med hunder som hundeeieren selv.
På samme måte mener jeg at hundeeiere må ta hensyn til hva andre oppfatter som utrivelig og ikke hva man de selv mener er den reelle trusselen. Man kan ikke anta at alle er like komfortable med hunder som hundeeieren selv.
Dette er da de aller fleste enige i, frem til supernalle med andre skal strømme, pepperspraye, banke, sparke og slå absolutt alt med hale.
#149697401/10/201219:17
En sak jag faktiskt inte förstår efter att ha läst flera av dessa hundetrådarna är att många hundeägare inte verkar förstå att inte alla vill ha kontakt med deras hund även om hunden bara vill hälsa. Är det verkligen så svårt att förstå att inte alla vill ha kontakt med okända hundar?
[Re: stosu]
#149697901/10/201219:21
Dette er da de aller fleste enige i, frem til supernalle med andre skal strømme, pepperspraye, banke, sparke og slå absolutt alt med hale.
Kun i en selvforsvarsposisjon, for min del. Og som Fredriks sier, ut over dette ønsker jeg ingen kontakt med din hund overhode.
- Voltaire
#149698501/10/201219:27
Jeg forteller deg ikke hva du føler, jeg bare svarte på et innlegg som jeg oppfattet var skrevet av en hunderedd person.
Kan du forklare hva som var truende med situasjon 2, fordi jeg skjønner det rett og slett ikke.
Jeg er også usikker på om jeg helt skjønte det du skrev om venninen din, men oppfatter jeg det riktig med at du hadde opplevt det som enda mer truende hvis hun også hadde vært tilstede? (Jeg tenker på det du skrev om at du ikke vet hva du hadde gjort hvis hun hadde vært sammen med deg.) Hvis ja, hva var det som gjorde at det hadde vært verre hvis dere var to?
Eller mente du kanskje ikke at situasjon 2 var skummel? Jeg begynner å bli forvirret her når du skriver at du ikke er hunderedd...
Jeg kan intellektuelt skjønne at denne hunden har et potesiale til å angripe, fordi hunder av og til gjør det. Dette kan jeg skjønne uten redsel, og fremdeles se på dette som en uønsket situasjon. Jeg håper du kan være enig i det.
Når det gjelder damen, så føler jeg et ansvar for personen jeg hadde invitert med på tur. Hun uttrykte forøvrig lettelse for å ikke ha vært i samme situasjon som meg.
- Voltaire
#149701201/10/201219:47
1. De fleste hunder er ikke aggressive, og de fleste hundeeiere er klar over hvor viktig det er med dressur, bånd og generell kontroll over hunden. 2. Alle er enige om at hundeeiere skal ha kontroll på hunden sin på en eller annen måte, uenigheten angår definisjonen på kontroll. Enkelte eiere synes å mene at de har kontroll gjennom en slags mental kontrakt med hunden, på den andre siden er det mange mennesker som er redd alle hunder uansett, og oppfatter selv en lydig hund som en trussel så lenge den ikke er spikret fast til noe. Personlig skjønner jeg ikke at det skal være så problematisk å ha en hund i bånd, både av respekt for loven og av respekt for de som har angst for hunder, samme hvor irrasjonell man måtte mene at denne angsten er. Så slipper også hunden å få en skistav i øyet når den går bort for å leke med noen som viser seg å ha panikkangst for hunder, det må da være best for alle parter. 3. Av og til, og svært ofte i enkelte land, møter man hunder som ikke har noen form for dressur, evt. er dressert til å være vakthund, og hvor eier, om hunden formelt har en slik, ikke er i nærheten eller ikke har kontroll. 4. Hunder synes ofte, med mindre de har en fornuftig eier som har gitt beskjed om det motsatte, at forbipasserende generelt, og syklister spesielt, er noe herk, og ønsker instinktivt å spise dem opp, evt. jage dem til helvete. 5. En syklist bør oppføre seg pent mot snille hunder, men være forberedt på å møte en hund som beskrevet i punkt 3 og 4, og vite hva han skal gjøre. På ett eller annet tidspunkt vil man få bruk for denne kunnskapen, det er like sikkert som at man før eller siden vil måtte være i stand til å bytte slange på egen hånd. 6. Spruteflaske fungerer mot aggressive hunder. Hvis flaska er tom, kan det være lurt å gå av sykkelen og holde den mellom seg selv og hunden mens man går rolig unna og ignorerer vesenet/ unngår øyekontakt. Pepperspray funker, men bør selvsagt ikke brukes med mindre hunden er infisert av zombievirus og faktisk angriper. Et hyggeligere alternativ, hvis man sykler i områder med mange løse hunder eller har en fast glefser på sin faste sykkelrunde, er å ha med hundekjeks e.l. i lomma.
Her hvor jeg ferdes er løse, udresserte vovver som er mer eller mindre selvutnevnte vakthunder (med samme mentalitet som en stereotypisk dørvakt) vanlig kost, i går ble jeg forfulgt tre ganger, den siste gangen av en gjeng på fem sinnatagger. Å sette seg ned på huk og tilby femfoldig kos til en ulveflokk som er overbevist om at jeg er Satan Sjøl er helt uaktuelt, samme hvor mye enkelte hundeeiere mener at hunder er grunnleggende rasjonelle og gode vesener, og at hundeangrep oftest skyldes den angrepnes manglende evne til å opprette telepatisk kommunikasjon på hundens premisser og manglende vilje til å gi kos.
En sak jag faktiskt inte förstår efter att ha läst flera av dessa hundetrådarna är att många hundeägare inte verkar förstå att inte alla vill ha kontakt med deras hund även om hunden bara vill hälsa. Är det verkligen så svårt att förstå att inte alla vill ha kontakt med okända hundar?
Der har jeg et annet inntrykk. De aller fleste hundeeiere her på forumet ønsker å vise hensyn, og viser også hensyn, men det er jo latterlig gøy for mange å provosere kverrulerende svensker
Dessuten er det mange hysteriske mennesker der ute som er redd for både det ene og det andre. Det er bortenfor all logikk å være redd for dyr som er intellektuelt underlegne oss mennesker, og de fleste fobier kan jobbes med slik at de blir bedre. I de aller fleste bittsituasjoner er det et menneske som har misforstått en intellektuell underlegen hund, og hunden har prøvd å løse situsjonen etter beste evne.
Jeg kan intellektuelt skjønne at denne hunden har et potesiale til å angripe, fordi hunder av og til gjør det. Dette kan jeg skjønne uten redsel, og fremdeles se på dette som en uønsket situasjon. Jeg håper du kan være enig i det.
Jeg er enig i at hunden har et potensiale til å angripe, det har jo egentlig alt og alle, men skal DET gjøre at hunder må være under konstant kontroll av eieren? Da bør vi jo gjøre det samme med alt? Hadde det vært like skummelt å få følge med et menneske? Et menneske har jo for eksempel mange ganger en mye større mulighet å skade deg enn hva en hund har. (Med mindre du heter Chuck Norris...)
#149703501/10/201220:05
Jeg er enig i at hunden har et potensiale til å angripe, det har jo egentlig alt og alle, men skal DET gjøre at hunder må være under konstant kontroll av eieren? Da bør vi jo gjøre det samme med alt? Hadde det vært like skummelt å få følge med et menneske? Et menneske har jo for eksempel mange ganger en mye større mulighet å skade deg enn hva en hund har. (Med mindre du heter Chuck Norris...)
Ja, eieren skal alltid ha full kontroll.
Mennesker er lettere å se forskjell på enn hunder, selv om det her er bare en indikasjon. Jeg møtte noen som definitivt var fra en av de baltiske statene langt inni marka og det virket ikke som de var på tur. Jeg ble skeptisk til dem også. De var tre og jeg var en....
møter man en kvinne og en mann i fullt turutstyr drassende på tre smårollinger og snakker norsk, så vurderer jeg situasjonen anderledes.
Denne var fin:
- Voltaire
#149703601/10/201220:07
Der har jeg et annet inntrykk. De aller fleste hundeeiere her på forumet ønsker å vise hensyn, og viser også hensyn, men det er jo latterlig gøy for mange å provosere kverrulerende svensker
Inte enig och det är inte bara kverulerande svenskar som verkar se på diverse inlägg på liknande sett som jag gör.
En del av problemet är ju att många hundägare inte verkar mena samma sak med att visa hensyn som många av de som inte är så glada i hundar gör.
Quote:
Det er bortenfor all logikk å være redd for dyr som er intellektuelt underlegne oss mennesker,
Så du menar att isbjörnar och flodhästar är intelligent överlägsna människor eftersom de klarar av att döda en hel del människor och anses väldigt farliga? Jag tror inte att intelligens har väldigt mycket med hur farligt ett djur är.
Quote:
I de aller fleste bittsituasjoner er det et menneske som har misforstått en intellektuell underlegen hund, og hunden har prøvd å løse situsjonen etter beste evne.
Och? Jag har blivit bitt av en hund. Ska jag ha dårlig samvittighet för att jag kanske reagerade fel i den bråkdelen av en sekund det tog från det att hunden sprang ut från en dörr och till det den bet mig?
#149703801/10/201220:11
Ja, ägaren ska ha konstant kontrol på hunden. Det står i loven och jag anser att det är sund förnuft.
Jag har lärt mig att man inte ska hälsa på okända hundar och trodde det var en vanlig "regel" men nu får man höra att man ska tvingas att hälsa på okända hundar.
#149703901/10/201220:14
I de aller fleste bittsituasjoner er det et menneske som har misforstått en intellektuell underlegen hund, og hunden har prøvd å løse situsjonen etter beste evne.
Du kødder? Takk for tiltroen til min intelligens, jeg er åpenbart stokk dum som har blitt bitt av en hund.
Det er bortenfor all logikk å være redd for dyr som er intellektuelt underlegne oss mennesker,
Så du menar att isbjörnar och flodhästar är intelligent överlägsna människor eftersom de klarar av att döda en hel del människor och anses väldigt farliga? Jag tror inte att intelligens har väldigt mycket med hur farligt ett djur är.
Quote:
Och? Jag har blivit bitt av en hund. Ska jag ha dårlig samvittighet för att jag kanske reagerade fel i den bråkdelen av en sekund det tog från det att hunden sprang ut från en dörr och till det den bet mig?
1. I situasjoner hvor dyr angriper mennesker beror flesteparten av situasjonene på misforståelser mellom dyrearter eller desperat sult.
2. Selv om 1 stk hund har bitt deg, er det ikke forutbestemt at alle hunder biter. For å trekke en paralell: selv om Osama bin Laden var terrorist er det ikke forutbestemt at alle muslimer er terrorister
Gråstein: nicket ditt sier seg vel selv. Ikke rart du ble bitt Har blitt bitt jeg også, så jeg er dessverre like dum som deg
Redigert av stosu; 01/10/201220:18.
Så man ska inte kunna röra sig i marka utan att behöva stanna på grund av hundar? Är det inte bättre om hundägarna tar ansvar för sin hund?
Skal man ikke kunne kjøre bil uten å stanse for sykelister i fotgjengerfeltet? Svare på det er nei med mindre man vil kjøre de ned. Det går ikke en dag uten noen sykelister smetter over fotgjengerfeltet så jeg må bremse eller slakke på gassen. Siden de bryter loven kan jeg spraye de ned med pepper spray så de lærer seg trafikk reglene?
Redigert av sl500; 01/10/201220:16.
#149704501/10/201220:17