Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Slemme Feriekåte Foreldre

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495057 28/09/2012 13:47
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedaIglipp
Sitat: supernalle
Elevene har mer enn nok ferier i løpet av året (175 fridager)

Og lærerne har 150 fridager, men tar seg allikevel fri i undervisningsuker for å få billigere ferieturer. Hvorfor skal ikke ungene få denne muligheten?

Jeg synes ikke man skal overdrive mengden innhold man går glipp av i løpet av en skoleuke på grunnskolen, og jeg synes ikke man skal overdrive småbarnsforeldres økonomi og si at folk bare kan betale litt mer for å dra på ferie.

Det er ikke vanlig at lærere tar seg fri utenom pålagte ferier og avspaseringer. Eldre lærere har en ekstra "seniluke" som de tar ut. Tar lærerne fri, så er det som oftest pga avspaseringer (ofte pga en shitload med vikartimer). Det er ofte ønskelig fra ledelsens side, da det er billigere å betale en vikar enn å betale overtidssats.

Jeg opplevde ethvert lengre fravær for elever som problematisk og vanskelig å ta igjen, på deres vegne. Man skal ikke overdrive elevenes motivasjon for å påta seg ekstra arbeid i etterfølgende uker for å ta igjen det tapte, spesielt siden det går ut over andre fritidsaktiviteter, vennekontakt, tv og facebook. Så i praksis taper de som oftest på dette. Hvis noen andre har andre opplevelser så får de stå for det, men lærerne rundt meg hadde veldig sammenfallende oppfatning som meg.

For læreren er alltid ferien dyr, men de har valgt det eller så har de havnet på den hyllen de har havnet. Det gjelder også andre i livet, også småbarnsforeldre. Ønsker man en bedre økonomi så skulle man ha et yrke som betalte bedre. Det er fremdeles ikke rimelig at læreren skal sponse deg med gratis overtidsarbeid.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Hvilepuls] #1495075 28/09/2012 14:05
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Husker da jeg gikk på barneskolen (4.klasse) og var med familien på ferie til USA i to uker så fikk vi med full lekseplan for hva jeg måtte gjennom ilpet av de to ukene. Både mor og far hjalp meg komme gjennom leksene og lære meg stoffet selv om vi var på stranden og koste oss.
Følte aldri jeg hang noe etter når jeg kom tilbake. Dette var mellom påske og sommerferie en gang...

Må vel kunne kreves litt hjemmeskole om barna skal vekk?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495078 28/09/2012 14:06
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Hæ?
Hint: vikarer ICON_WINK

Jobber du som lærer fortsatt eller? Etter at klassebegrepet forsvant ut, betyr vikar bare at én annen lærerer flyr mellom to klasserom. Yey!! 9a og 9b har blitt til "Team 9", og da trenger
ikke kommunen begrense elevantallet lenger. Wohooo!
Ja. Jobber fortsatt i skoleverket som lærer. Ved ulønnet permisjon er det ingen med vettet i behold som godtar å få en ny elevgruppe trølt opp i fanget. Det koster ikke kommunen en ekstra krone siden de beholder lærerens lønn for permisjonstiden. Ved sykdomsfravær er det slik du sier en del steder.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495080 28/09/2012 14:09
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er ikke vanlig at lærere tar seg fri utenom pålagte ferier og avspaseringer.

Tja, jeg er gift med en lærer, så jeg kan bekrefte at det er ganske vanlig jo.
Og jeg ER lærer og kan bekrefte at det IKKE er ganske vanlig ... ICON_WINK

Poenget mitt er at jeg tviler på om noen av oss kan uttale oss generelt om dette uten å få tall fra arbeidsgivere over hele landet. Siste tallene jeg så på ulønnet permisjon på landsbasis hos skolelederforbundet var vel rundt 2% for permisjon utover en dag. Men dette er nok noen år siden.

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Hvilepuls] #1495081 28/09/2012 14:09
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Mulig dette er ett problem når de har kommet litt opp i alder, men å ta en 7-åring ut av skolen en uke er vel ikke noe problem?

Det man gjør er å få lekser og stoff som er planlagt den uken. Og hjelper barnet der du er på ferie. Tror ikke de havner så mye bakpå at det er noe problem...

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495083 28/09/2012 14:12
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke vanlig at lærere tar seg fri utenom pålagte ferier og avspaseringer.

Tja, jeg er gift med en lærer, så jeg kan bekrefte at det er ganske vanlig jo.

Siden du er gift med en lærer så kan du bekrefte at det er vanlig? Den kjøper jeg ikke (at du kan bekrefte det på generelt grunnlag). Uansett... hva så? Elever og lærere har forskjellige roller. Det er ingen automatikk i at elever skal kunne gjøre det samme som lærere (selv om en del elever tror det).

- Voltaire
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Andrehua] #1495084 28/09/2012 14:14
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Andrehua
Mulig dette er ett problem når de har kommet litt opp i alder, men å ta en 7-åring ut av skolen en uke er vel ikke noe problem?

Det man gjør er å få lekser og stoff som er planlagt den uken. Og hjelper barnet der du er på ferie. Tror ikke de havner så mye bakpå at det er noe problem...
Egentlig et tilfeldig valgt sitat, for jeg svarer ikke direkte på dette. Men det ser ut for meg som om mange har den oppfattelsen av at det kun er teoetisk kunnkapsformidling som foregår i skolen. Hvordan skal man ta igjen mye av de gruppeprossesene og den dynamiske helhetskunnskapen som står i læreplanverkets generelle del med hjemmeundervisning/en-til-en-undervisning? Det å undervise på en skole, særlig i grunnskolen, handler om så mye, mye mer enn ren pugging av gangetabell og bøying av belgiske byer ...

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Andrehua] #1495088 28/09/2012 14:27
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg tror alle årene er viktige, selv om jeg ikke har ikke erfaring med å undervise 7-åringer selv. Foreldre har ihvertfall faglig sett ofte større forutsetninger til å hjelpe den aldersgruppen.

Poenget mitt er at foreldre nok bagatelliserer dette og går seg litt blind på å få seg en deilig ferie, til en lav pris. De burde i det minste konferert med kontaktlærer og spurt før de bestilte ferien, og ikke bare sende en søknad direkte til rektor.

Folk som har en stressende jobb (det er ikke dere i offentlig forvaltining) vet selv hvor mye arbeid det er å ta igjen en uke når man kommer tilbake fra ferie hvis ingen andre har mulighet til ta deler av det. Det er ikke noen forskjell fra skoleelever.

Jeg ville ikke satt min lit til foreldre at de gikk igjennom ukeplanen på en tilfredstillende måte (generelt sett).

- Voltaire
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Hvilepuls] #1495089 28/09/2012 14:30
moster Offline
Medlem
Medlem
Det var en gang at folk måtte spare for å dra på den ferien de hadde mest lyst på. Må man ta ongene ut av skolen for å komme seg til Karibien så får man heller velge noe billigere!

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495111 28/09/2012 15:09
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: moster
Det var en gang at folk måtte spare for å dra på den ferien de hadde mest lyst på. Må man ta ongene ut av skolen for å komme seg til Karibien så får man heller velge noe billigere!

Er det det dette handler om? Rektor skal se reiseplanen og godkjenne fridager basert på at det ikke er for råflott?

Poenget er at det ikke er spesielt gode grunner til å ta ut ungene. Har du ikke råd til en dyr ferie, velg en billig i de vanlige feriene.

- Voltaire
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: moster] #1495116 28/09/2012 15:18
M
mbee Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: moster

Nedlatende holdning. Det du egentlig sier er at det en ikke kan gjøre i oppsatte ferier får en fint bare holde seg borte fra?

Om ikke lærere kan ta ut ferie når de vil, så kan faktiskt de fleste av oss andre det. Og da skulle det bare mangle at ikke vi skulle kunne benytte oss av det.

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: mbee] #1495120 28/09/2012 15:24
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: mbee
Om ikke lærere kan ta ut ferie når de vil, så kan faktiskt de fleste av oss andre det. Og da skulle det bare mangle at ikke vi skulle kunne benytte oss av det.

Det du skrev gjelder vel ikke hvis man har barn, og faktisk har pådratt seg noen forpliktelser på den fronten, inkludert skoleplikt?

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495182 28/09/2012 17:50
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: BeefCake
Siste tallene jeg så på ulønnet permisjon på landsbasis hos skolelederforbundet var vel rundt 2% for permisjon utover en dag. Men dette er nok noen år siden.

Ja, altså ca en uke i året pr lærer. Det er jo akkurat dette vi snakker om.
Hæ? Gidder du å vise den utregningen? At ca 2% av ansatte pedagoger i grunnskolen i løpet av et år har søkt om to eller flere dager ulønnet permisjon i løpet av et skoleår blir til en uke per lærer sliter jeg med å få til.

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Hæ?] #1495191 28/09/2012 18:05
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Ungene kan lære noe i ferien som de aldri ville lært på skolen. Syns det er snevert og tro at alt må læres på skolen. Ser på ukeplanene til ungene, 1, 3 og 5 klasse at det fint lar seg gjøre å ta igjen det faglige. Har selv jobbet som lærer, det er lang ferie, men kjedelig at det er så lite fleksibelt med fri. Skjønte ikke hvor mye fri og ferie jeg hadde før jeg sluttet. frown

keo
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Hvilepuls] #1495288 28/09/2012 19:45
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Som vanlig, når det er snakk om et offentlig tilbud, så ender vi med en sentralistisk stillingskrig, der man må argumentere for at noe er "nødvendig nok." Det hjelper ikke at foreldrene syns at billigere ferie er verdt å risikere at ungen faller bak i undervisningen, det sentralistiske feriepolitiet må vurdere hvor sterk besparelsen er, og om det er "moralsk riktig" at lærerene skal gjøre ekstraarbeid for å etterkomme familiens behov for bedre ferietilbud.

Hele denne sørpa kunne vært unngått, dersom skolen var privat, foreldrene måtte betale lærerene selv for ekstra tilrettelegging, og skolene måtte anstrenge seg for å gi et attraktivt undervisningstilbud med fleksible løsninger for å unngå at man måtte kjøpe ferie i de månedene når ferie er dyrest. Vil man ha likhetstyrrani, så får man likhetstyrrani, og da er det ikke forundelig om det er strengt regulert når man vil få ferie, hva man skal ha på matpakka, hva ungene skal indoktrineres med osv.

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495289 28/09/2012 19:46
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
At to prosent av ansatte søker seg ulønnet fri fra undervisningsåret ut over en dag. Det sier da ganske mye om hvor MANGE som søker seg fri i undervisningsåret, gjør det ikke? Var det ikke det vi diskuterte?

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Gråstein] #1495290 28/09/2012 19:49
Hvilepuls Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Gråstein
Hvorfor gidder folk å svare denne Hvilepuls? Dette er mannen som har brukt en lang tråd på å få hjelp til NAVing fordi han ikke gidder å jobbe + diverse andre innlegg som åpenbart er skrevet bare for å provosere.

Det er da ikke jeg som svares, det er en plenumsdiskusjon, jeg bare snappet opp nyhetene og postet dem litt raskere.

Jeg tar selvkritikk på at tråden om NAVing ble lang. Jeg kunne nok ha bidratt mer positivt der med korte og enkle beskjeder, ala twitter: "0 jobb. Snylte nå. Tips?"

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: supernalle] #1495307 28/09/2012 20:08
gare Offline
More than words
More than words

Folk som har en stressende jobb (det er ikke dere i offentlig forvaltining) vet selv hvor mye arbeid det er å ta igjen en uke når man kommer tilbake fra ferie hvis ingen andre har mulighet til ta deler av det.

Det er fristenden å karakterisere dette som pisspreik, men jeg nøyer meg med å si: "Jaså??"

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Gråstein] #1495329 28/09/2012 20:37
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor gidder folk å svare denne Hvilepuls? Dette er mannen som har brukt en lang tråd på å få hjelp til NAVing fordi han ikke gidder å jobbe + diverse andre innlegg som åpenbart er skrevet bare for å provosere.

Fordi,iblandt et røkkel av litt for aktive seriepostere som aldri provoserer,aldri støter noen eller aldri gjør noe annet enn å komme med velmenende,tannlaust vås er det et knippe forumdeltagere som skaper temperatur og holder et ellers kjedelig og lite engasjerende forum levende.
De som sparker litt etter ballene og går løs på meningsmotstandere uten å bry seg nevneverdig om de blir beskyldt for å kun provosere eller bli stemplet som mobbere.
Du går inn her på eget ansvar,og må regne med at alt du mener og tror på,vil bli dissekert og rakka ned på.
Jeg håper det fortsetter sånn.

Hvis du syns Hvilepuls er en torn i øyet når han velger å fremstå som NAV'er eller skoleplikt-kritiker,er det sikkert et My Little Pony-forum der ute for deg.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: pinwiz] #1495346 28/09/2012 20:57
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: pinwiz

Fordi,iblandt et røkkel av litt for aktive seriepostere som aldri provoserer,aldri støter noen eller aldri gjør noe annet enn å komme med velmenende,tannlaust vås er det et knippe forumdeltagere som skaper temperatur og holder et ellers kjedelig og lite engasjerende forum levende.
De som sparker litt etter ballene og går løs på meningsmotstandere uten å bry seg nevneverdig om de blir beskyldt for å kun provosere eller bli stemplet som mobbere.
Du går inn her på eget ansvar,og må regne med at alt du mener og tror på,vil bli dissekert og rakka ned på.

Hvis du syns Hvilepuls er en torn i øyet når han velger å fremstå som NAV'er eller skoleplikt-kritiker,er det sikkert et My Little Pony-forum der ute for deg.

Helt enig!!

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: pinwiz] #1495348 28/09/2012 21:01
progres Offline
Besatt
Besatt

Amen

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495371 28/09/2012 21:28
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Siden du er gift med en lærer så kan du bekrefte at det er vanlig? Den kjøper jeg ikke (at du kan bekrefte det på generelt grunnlag).

BeefCake bekreftet at det var vanlig for lærere å ta en uke ulønnet permisjon pr.år. Om de bruker den på å dra på ferie , sitte hjemme å se TdF eller drive med veldedighet er vel ett fett.

Uansett... hva så? Elever og lærere har forskjellige roller. Det er ingen automatikk i at elever skal kunne gjøre det samme som lærere (selv om en del elever tror det).

Det er da ingen som har sagt noe om det generelt heller. Vi snakker om å være borte fra skolen en ukes tid.

Ha! TdF går jo av stabelen midt i ferien, vi ville jo ikke ta ut ferie for å se re-runs?
Jobber selv som lærer på en stor ungdomsskole og kan bekreftevat dette er et økende "problem". 10 av 27 borte i en av mine klasser på slutten av dagen i dag. For de aller fleste går dette bra, men det er å kaste bort verdifull undervisningstid om det vokser mer. Mange av de som er borte følger opp tapt skolearbeid og det går fint for de.
Men, ærlig talt: sydenferie som dannelses- og opplevelsesreise?!? Hvis man hadde feriert for barnas skyld kunne man jo gjort noe de hadde mye mer igjen for.

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Christian] #1495379 28/09/2012 21:37
M
mbee Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: Christian
Sitat: mbee
Om ikke lærere kan ta ut ferie når de vil, så kan faktiskt de fleste av oss andre det. Og da skulle det bare mangle at ikke vi skulle kunne benytte oss av det

Det du skrev gjelder vel ikke hvis man har barn, og faktisk har pådratt seg noen forpliktelser på den fronten, inkludert skoleplikt?

Det er det som er diskusjonen her. Jeg mener vi bør ha den muligheten, mens noen mener vi ikke skal ha den fordi det ikke passer skolen. Spørsmålet er om brukere skal tilpasse seg skolen eller om skolen skal tilpasses brukere?

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: pinwiz] #1495397 28/09/2012 22:04
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nja, jeg er all inn for at folk skal ha meninger, men når det er meninger bare for å ha meninger, og mot strømmen bare for å gå mot strømmen, så synes jeg det er mere interessant å gå diskutere hva som er best av Sram og Shimano gir. Shimano.

Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495419 29/09/2012 00:12
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det er vel ikke god skikk å drive dissing av livsynsvalg, er det?

;-)! Er i alle fall ikke langt fra vanlig omgangsform blant opplyste nordmenn... dessverre.
Men tror ikke hvilepuls følte han ble disset og fornærmet her.. Litt vennlig erting bare, det er slikt jeg driver med, spesielt når "offeret" røper holdninger og hensikter til forveksling like mine egne..:)
Forøvrig syns ikke jeg heller at det er noen (norsk) menneskerett med den årlige turen altfor mange i verdens teit-rikeste land tar til syden, eller dannelsesreisen til kuala lumpur for den del, det går jo ofte for det samme.. (Hva gjør folk på disse eksotiske stedene egentlig, de kommer sjelden mer kloke eller dannete tilbake??) Ungene mine har stort sett bare sett (riktignok ganske mye av) Norge og forteller ofte litt misunnelige, om "alle" andre som reiser utenom skoleferiene (uavhengig av inntekt og formuesnivå) til utlandet og andre fortryllende steder langt borte. De tror det er fordi jeg er slem at vi ikke gjør det samme... Slem er jeg vel, og fullspekket med prinsipper.. Men folk trenger ikke reise langt for å få dannelse eller en vid horisont.. de mange drittungene/foreldrene i vår del av verden ville fått mer dannelse om de måtte være mer på litt mindre underholdende og behagelige steder, aller helst uten å bli filmet for å underholde andre..
Jeg tror på makroturisme, det er litt derfor jeg sykler og heller reiser på fjelltur enn med fly til x.. syns ærlig talt at det er bare kvalmt med all den lettvinne reisingen til folk nå til dags, både i fornøyelse- og jobbsammenheng. Få gjør noe så bra eller betydningsfullt at de fortjener forfordeling i alle fall, og oppvarterne på stedene de besøker blir sikkert heller ikke særlig imponerte av dem..
Men, rart med det, jeg har også observert at det blir ganske brukbare mennesker av avkommet til totalt håpløse foreldre, så kanskje hvilepuls har rett mht apriori molekylprogrammering. I motsetning til determinisme er jeg programmert til å tro på at vi (i en stor utstrekning, i alle fall ofte)har et valg, og særlig vi foreldre tar valg for flere enn oss selv, med enkelte (slik jeg ser det: nødvendige) forsakelser. (Selv om det er skikkelig døllt, ass.) Vi kan dermed også forandre på enkelte ting ved oss selv (utover å anlegge helskjegg eller barbere oss), selv om det nok er ganske minimalt og overflatisk når alt kommer til stykket.. Men så er det jo det som hvilepuls av og til lufter frustrasjonen sin over; Noen kan tydeligvis tilpasse seg nesten hva som helst av betingelser og krav og gjøre hva som helst, når de tror de tjener på det, atter andre vil kalle opportunistene uærlige og er selv stae esler som gjør (nesten) bare det de mener er riktig uten å bry seg om at det i første omgang ikke er gunstig. Da blir livet slitsomt, men ikke meningsløst.
Slik som et år uten sydentur..

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Gråstein] #1495423 29/09/2012 00:40
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hva mener du? Hvilepuls har adekvate meningsytringer. At alle ikke er enige er en annen sak....

- Voltaire
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: ] #1495541 29/09/2012 11:07
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Problemet med postingene til hvilepuls er jo at han drar i for hardt.

En slik oppfatning er subjektiv. Problemet er at mange folks evner til å sile informasjon går på om man opplever det som blir sagt som avvikende fra det man selv opplever som normen eller allmen oppfatning, og ikke om påstanden man kritiserer faktisk er gyldig eller ikke. Da stempler man det raskt som feil informasjon (uten å egentlig ha tenkt igjennom det), med mindre man har fått opplyst (på en eller annen måte) at personen har en posisjon i samfunnet innen feltet. Da ser enkelte det som sin plikt å angripe personen, fordi man kan føle et fellesskap med andre mennesker. Noe som tydeligvis er veldig viktig for mange.

For min del er slike folk svake, og som drukner i sin egen mangel på karakter. I et intolerant samfunn forblir dessverre mange umodne barn, uten egne oppfatninger og yttringer. Men selv tror de at de har egne meninger fordi de bjeffer populistiske meninger høyt og hensynsløst, særlig rettet mot enkeltmennesker som ikke innehar den populistiske meningen, i den hensikt å stilne dem. Oppfordring til ignorering er en annen høyst primitiv reaksjonsform.

Personlig oppfatter jeg Hvilepuls som en intelligent person, som ikke angriper andre på en usaklig måte, men holder seg altså til sak. Jeg er ikke alltid enig med ham, men jeg har stor tro på Voltaires prinsipper.

- Voltaire
Re: Slemme Feriekåte Foreldre [Re: Hvilepuls] #1495791 29/09/2012 20:58
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Jeg tenkte kanskje ikke så mye over situasjonen min her. Mamma'n til min datter er lærer selv, så det faglige de skal lære får hun ihvertfall med seg. ICON_SMILE

Kjenner en familie som tar ut begge unga sine 3-4 ganger i året.. Da begynner det å bli spesielt. Syns nå jeg da..

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support