Argumenter for stisykling
|
Argumenter for stisykling
27/09/2012 17:22
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg studerer for tiden Retorikk og skal i den forbindelse holde en tale om et selvbestemt tema. Jeg har valgt teamet "terrengsykling og fotgjengere - hånd i hånd?". Jeg har tenkt at publikum skal være en organisasjon for fotgjengere og at hensikten med talen er å skape forståelse for at vi må tillate sykling i marka på lik linje med turer til fots.
Jeg har noen argumenter på blokka, men jeg vet også at det finnes mange kloke hoder og en del gode retorikere her inne. Hvilke argumenter mener DU bør brukes i en diskusjon mellom syklister og fotgjengere?
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
Re: Argumenter for stisykling
[Re: JayTe]
27/09/2012 17:38
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det vesentlige her, er hva du skal oppnå, hvem som er målgruppen, hva som er diskusjonssettingen. Det er noe annet å skulle overbevise en terrengsykkelhatende barmarkstrenende skifanatiker, enn å overbevise et bystyre om at terrengsykkel fremdeles bør være lov. Send en PM til GeirK og Ynot, det er begge folk som kan retorikk og har vært innom problemstillingen IRL.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
27/09/2012 18:51
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mål, publikum og setting er satt. Det er de krystallklare argumentene jeg sliter med å maksimere. Jeg er heller ikke ukjent med retorikk IRL i både radio og tv, ei heller i møte med fraksjoner på Storting eller i ulike departementer.
|
|
|
27/09/2012 19:12
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hva med:
Opprettholdelse og fortsatt legitimering av allemannsretten ved å åpne for flere aktiviteter, og dermed at flere mennesker, tar del av naturen. (Hvis en gruppe blir bortvist hvorfor ikke andre?)
Almennhelsehensyn (Sykling som trening)
Man kan ta med fakta fra undersøkelser som viser at det ikke er noen vesentlig slitasje (Men ikke bli defansiv)
|
|
|
27/09/2012 19:17
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran