Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

fall på sykkel, legevakt?

fall på sykkel, legevakt? #1494373 27/09/2012 15:46
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
jeg vet noen ikke liker slike tråder, men jeg spør uansett. Har falt på sykkel, ca 30 km-t og rett i asfalten. Har ikke knekt noe, men har en hevelse ved siden av øyet som står ca 2 cm ut og ser helt j...... ut, usikker på om jeg har hjernerystelse eller ei, men litt vondt i hodet. er det vanlig at hevelse rundt øyet blir såpass stor, og er det vits i sitte 3 timer på legevakten når jeg forreløbig føler meg ok-ish?

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494377 27/09/2012 15:52
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Ringrev
B
Jeg har selv falt på asfalt i 30/35 km/t, gjør jævlig vondt men som god syklist så plukker man sykkelen opp og stikker fra åstedet så fort som mulig... ICON_WINK Vanlig å ha vondt "overalt" etter en slik fall, men jeg tror litt is og tv-titting gjør susen for de aller fleste, men gjør det ekstremt vondt forsatt noen timer senere så burde du tar en tur til legevakta.

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494378 27/09/2012 15:52
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Ville tatt en tur for å få det logget vist du får plager senere i livet. Men kan jo vente til imorgen å dra til fastlegen vis du føler deg ok. Men blir du plutselig mer trøtt enn normalt ta turen til lege idag.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494389 27/09/2012 16:05
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
ville ihvertfall ikke sett på PC eller TV om du er redd du har fått hjernerystelse.

Ta det med ro, ved vedvarende hodepine ville jeg dratt på legevakten. Mulig det er lurt med en sykemelding om du har fått hjernerystelse.

Så mange stier og så kort liv...
Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494390 27/09/2012 16:06
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Laban
jeg vet noen ikke liker slike tråder, men jeg spør uansett. Har falt på sykkel, ca 30 km-t og rett i asfalten. Har ikke knekt noe, men har en hevelse ved siden av øyet som står ca 2 cm ut og ser helt j...... ut, usikker på om jeg har hjernerystelse eller ei, men litt vondt i hodet. er det vanlig at hevelse rundt øyet blir såpass stor, og er det vits i sitte 3 timer på legevakten når jeg forreløbig føler meg ok-ish?

Gikk selv rett i asfalten der jeg sto og tråkket for full pedal i ca 40km/t. Bosset glapp og sykkelen ble vippet til side med påfølgende bakkekontakt. Jeg lakk rød guffe, trengte tannbørsteskrubbing av albue, samt litt pen tråkling - ellers ok.

Denne gangen dro jeg til lege siden det var noe jeg absolutt burde fikse, men ellers så er det avhengig av status etter at sjekklisten er gjennomgått.
- Fungerer motorikken?
- Lekker jeg?
- Noe som knaser?
- Fremmedlegemer?

Hvis det meste føles OK og det ikke er mistanke om brudd eller annet som trenger nål og trå, gips, bolter og skruer, eller pussige ting som stikker ut, så pleier jeg ikke å dra til lege.

Hvis status er uklar og jeg ikke føler meg i stand til å vurdere ovenstående, så har jeg sikkert fått en så kraftig smell at det uansett er greit å hilse på de hvite frakkene.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Livestrong] #1494392 27/09/2012 16:08
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Men hevelsen, er det vanlig av den blir så stor i denne regionen av ansiktet?

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494395 27/09/2012 16:10
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg tror ikke hevelsen er så mye å bekymre seg for. Det betyr bare at du har fått en smell over øyet.
Sist jeg tryna fikk jeg en ganske kraftig hevelse i pannen, etter hvert gled hevelsen litt nedover og jeg kunne glidd rett inn i en episode av Star Trek uten å bli sminket.

Så mange stier og så kort liv...
Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: yoeddy] #1494398 27/09/2012 16:14
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ok, da blir jeg hjemme og slapper av. Var litt svimmel rett etter tryn, men det og hodepinen har gitt seg. Ellers er det forslått, forstuet og litt skrap, så tar det roligt idag

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494401 27/09/2012 16:19
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Når jeg falt på sykke(litt kjappere) så gjorde det mega vondt i skulderen utover kvelden, om morgenen etter dro jeg til legen og fant ut av att jeg hadde brukket skulderen ett sted og knust den ett annet sted...

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: *Erlend*] #1494404 27/09/2012 16:30
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitter selv hjemme, nyoperert etter et fall på sykkel i september i fjor. Nølte for lenge med å gå til legevakten. Nå jobbes det med å berge en finger. Dra heller en gang for mye til legevakten enn en for lite.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494414 27/09/2012 16:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Men hevelsen, er det vanlig av den blir så stor i denne regionen av ansiktet?

Ingen aning, men jeg fikk tretonet klokkespill etter å ha landet med ****** på styrestemmet.......

Se det an litt og gjør som andre sier. Tviler du, ta en tur til legen.

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494418 27/09/2012 16:44
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: DagRS] #1494427 27/09/2012 16:58
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg er ganske så sikker på at ingenting er knekt, landet på fjeset så hoften. Litt sår og skubb på hender og skulder ellers ingenting. Jeg kommer til å være våken en god stund og vekke meg selv i natt for å være sikker på at alt er vell med knollen. Glad jeg brukte hjelm, for den er bulket i tinnigområdet.

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494433 27/09/2012 17:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Ok, da blir jeg hjemme og slapper av. Var litt svimmel rett etter tryn, men det og hodepinen har gitt seg. Ellers er det forslått, forstuet og litt skrap, så tar det roligt idag

Tja... hvis du faktisk har hjernerystelse så skal du vel ikke bare legge deg til å sove. Når du selv tenker tanken hjernerystelse så ville jeg ha fått det sjekket ut.

Jeg mener det er slik at man natten etter å ha fått hjernerystelse skal vekkes 2-3 ganger for å forhindre at man sover seg bevisstløs.

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494434 27/09/2012 17:18
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ikke du blir sittende 3 timer på legevakten. Hvis du skal dra ned dit så må du dra med en gang for etter kl 22.00 har de færre leger på jobb.

Støtter også forslaget til DagRS; bedre føre enn...

edit - God bedring!

Redigert av femte_gir; 27/09/2012 17:19.
Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494436 27/09/2012 17:20
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Hei. Så ikke denne før nå. Jeg er lege og har jobbet mye med folk som har slått hodet. Vanlig er at man tar et CT bilde dersom du ikke husker noe av hendelsen, eller du har vært borte/har vitner på at du mistet bevisstheten i over en 5 sek tid.
For unge mennesker så er det de første timene som er farlige etter et tryn, du kommer til deg selv etter fallet, men dersom du har pådratt deg en arteriell blødning, så vil den kunne bygge seg opp gradvis over noen timer, til hjernen din blir skviset, og du igjen blir sløv. Hvis det er mye usikkerhet, så kjører man deg i en CT maskin, hvis ikke, så brukes et regime med observasjon, ofte hjemme dersom du har noen som kan vekke deg på nattestid og se at du kommer til deg selv, kan gjøre rede for hvor du er, hvem du er, hvilken dag det er, og ikke virker sløvere enn vanlig. Som en kompromissløsning har jeg brukt 2 ganger, men det er ingen dum ide å si at dama/kjæresten din bør vekke deg 3 ganger - kjipt for søvnen, men.
Nå har jeg ikke sett deg, eller lest hvordan det var med bevissthetstap, så kan derfor ikke si nøyaktig hva du burde gjøre. Generelt ønsker legevakta at du ikke kommer og dør på eget ansvar. Det er dessverre aldri mulig å utelukke blødning uten en solid dose røntgen. Sorry.
Hvis det gjør deg unødvendig usikker, så kan jeg si at jeg ikke har tatt imot noen som har hatt en kraftig epidural blødning, men jeg har sett tonnevis av hodeskader. Det er ikke unormalt at det gjør vondt når du får deg en trøkk, det betyr vanligvis ikke at det er noe farlig som man må borre opp skallen for.

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494439 27/09/2012 17:22
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Er det en veldig stor hevelse, så kan det faktisk tyde på at det er noen fragmenter av bein som er brekt/bristet også.. Som sagt over her, dra heller en tur for mye enn en for lite. Kan kanskje være lurt å ta en liten røntgen eller noe av skallen også..

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494442 27/09/2012 17:27
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Ta fram en pinne, eller noe rett. Tipp på hodet slik at du ser sideveis på pinnen høyre og venstre, slik at du ser oppover på pinnen og nedover på pinnen. Hvis det ikke er dobbeltbilder i noen retninger, så er sannsynligheten for fraktur av øyehulen veldig lav. Det er ikke kraniet selv som vil skape stor hevelse i området vi snakker, det er heller blodårer rundt, mye kollateral blodførsørging om masse vener rund m. orbicularis oculi.

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Laban] #1494448 27/09/2012 17:33
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Det du også bør gjøre, det er å ta en gummisvamp og godt med vann, kanskje også såpe, bite tenna sammen, og skrubbe såret. Det for å unngå at det sitter igjen asfaltrester, for det blir liggende i underhuden, og gir varig marmorering/stygg hud. Det er ikke farlig om det blør, det stopper igjen. Klin på vanlig vaselin om du har, etterpå, for at det du plastrer med ikke skal klistre seg fast i såret. Det skal ikke bli mer hovent ila i morgen, og ikke rødere, hvis det blir det, må du til lege for å kanskje få antibiotika, hvis du har uflaks. Du må gjerne bruke noe ala brulidine på såret hvis du har det, eller flamazine (misfarger såret litt forbigående). Viktig er å få vekk all møkk av kosmetiske årsaker.

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Hvilepuls] #1494463 27/09/2012 17:57
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det er bare 2 skrapemerker i fjeset, og de har jeg vasket, samt sår på hender er skrubbet og vasket. Hodepine er så og si vekke, ikke sløv eller trøtt. Jeg var ikke bevistløs og syklet selv hjem etter fall. Det er siden av øyet som ser helt jævlig ut. Ingen dype kutt eller noe gjør hevelsen blir svær. Ser ut som jeg har fått en på trynet av en tungvektsbokser......

Re: fall på sykkel, legevakt? [Re: Hvilepuls] #1494474 27/09/2012 18:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Hvilepuls
Det er ikke unormalt at det gjør vondt når du får deg en trøkk, det betyr vanligvis ikke at det er noe farlig som man må borre opp skallen for.

Det er vel nesten bare i et utall av amerikanske csi-ditt og datt at det minste slag mot hodet medfører en dødelig tilstand.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå