Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styluspenn til iPad

Styluspenn til iPad #1494264 27/09/2012 12:30
J
Joar71 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Jeg er ute etter en styluspenn til Ipad som er god til skriving, ikke bare trykking. Skal brukes til å lage skjermvideoer av matematikk/fysikk-stykker med educreation-appen (http://itunes.apple.com/us/app/educreations-interactive-whiteboard/id478617061?mt=8) som for øvrig virker genial.

Har kjøpt meg en grei nok penn på Clasern, men ser det finnes bedre alternativer.

Denne, for eksempel, ser bra ut:

http://www.youtube.com/watch?v=nP5dRXlEBSc

Nå kan jeg selvsagt bestille meg en fra USA, men denne skal brukes i jobbsammenheng (skole) og det er flere kollegaer som er interessert.

Problemet er at jeg ikke kan finne noen norsk forhandler av disse DAGi-pennene eller noen som er like gode.

Noen som vet om disse kan bestilles fra norsk forhandler eller om det finnes tilsvarende "spisse" styluspenner som selges i Norge?

J ICON_WINK ar

Re: Styluspenn til iPad [Re: Joar71] #1494270 27/09/2012 12:47
B
Blackstar Offline
Fersking
Fersking
B
Fotovideo.no selger en fra wacom
Fotovideo

Re: Styluspenn til iPad [Re: Joar71] #1494271 27/09/2012 12:50
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ahr den fra Fotovideo, og de er skikkelig breie. Som å skrive med godt brukt fettstift. Helt umulig å gjøre noe anne enn å trykke med.

Skal man bryke stylus til finarbeid og skriving bør man finne noe tynnere, ikke ulikt slik penn man får med Galaxy Note?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Styluspenn til iPad [Re: Joar71] #1494276 27/09/2012 13:05
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
En kollega kjøpte seg en hos Humac til 400 spenn. Jeg synes det var latterlig dyrt og bestilte meg en til 3 dollar fra DealExtreme.

Funksjonelt sett likeverdige men pennen fra Humac har marginalt bedre byggekvalitet.

Re: Styluspenn til iPad [Re: Raskall] #1494300 27/09/2012 13:35
J
Joar71 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Man blir litt lurt av bildet av den fra Fotovideo, fordi man kan tro at man kan skrive på brettet med den tynne enden, men det er jo en vanlig penne-ende. Det er jo den butte delen man bruker på brettet.

Jeg kjøpte i første omgang denne og den funker nok på samme måte som Fotovideo-penna (og alle andre penner jeg har funnet på nett, som er mulige å få kjøpt fra norsk leverandør...):

http://www.clasohlson.com/no/Stylus-Targus-pekepenn-for-touchskjermer/Pr384285000

Den funker helt greit, men "spissen" blir litt vel stor. Det er derfor jeg er ute etter noe bedre, men foreløpig ser det vanskelig ut...

På denne: http://www.youtube.com/watch?v=nP5dRXlEBSc

Er puta som de andre pennene har, byttet ut med en gjennomsiktig plastskive, samt at det ligger en mer definert spiss bak plastskiva. Ser genialt ut! Man ser hvor man skriver og man får trykk på en liten flate.

Redigert av Joar71; 27/09/2012 13:40.
Re: Styluspenn til iPad [Re: Joar71] #1494309 27/09/2012 13:53
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Joar71

Er puta som de andre pennene har, byttet ut med en gjennomsiktig plastskive, samt at det ligger en mer definert spiss bak plastskiva. Ser genialt ut! Man ser hvor man skriver og man får trykk på en liten flate.

Vær obs på at capsense elementene på skjermen er ganske store, mye mye større enn pixlene. Man kan få bedre oppløsning enn elementstørrelsen ved å interpolere et senterpunkt for en omeråde som berøres, men en capsense skjerm vil ikke i seg selv kunne bli så presis som et tegnebrett. I videoen over er det nok den gjennomsiktige plastskiven som detekteres. Spissen har ikke i seg selv noen effekt på presisjonen.

Re: Styluspenn til iPad [Re: Joar71] #1494522 27/09/2012 19:23
J
Joar71 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Interessant.

Tenker du at man i praksis ikke får noen tynnere strek med penna i filmen enn med en "vanlig" styluspenn (det tenker jeg ut fra det du skriver)?

Det man altså kan håpe på med penna på filmen, er kanskje noe bedre presisjon? Jeg synes presisjonen blir litt dårlig med vanlig stylus. Man vet ikke helt hvor streken kommer når man bruker penna...

Re: Styluspenn til iPad [Re: sverreb] #1494630 27/09/2012 21:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sverreb
Sitat: Joar71

Vær obs på at capsense elementene på skjermen er ganske store, mye mye større enn pixlene. Man kan få bedre oppløsning enn elementstørrelsen ved å interpolere et senterpunkt for en omeråde som berøres, men en capsense skjerm vil ikke i seg selv kunne bli så presis som et tegnebrett. I videoen over er det nok den gjennomsiktige plastskiven som detekteres. Spissen har ikke i seg selv noen effekt på presisjonen.

Sverreb har som vanlig rett i det han sier. I tillegg til at at det kapasitive sensor-rutenettet ar lav oppløsning, er det heller ikke følsomt nok til å reagere på en tynn pennespiss. Den har ikke tilstrekkelig kapasitivt fotavtrykk. For å få til deteksjon av en tynn spiss, må man ha en aktiv stylus. Her er en. Jeg vet ingen ting om kvaliteten.

http://www.kickstarter.com/projects/ipen/ipen-the-first-active-stylus-for-ipad

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Styluspenn til iPad [Re: GeirK] #1494634 27/09/2012 21:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Funker visst ikke all verden likevel:

http://m.youtube.com/#/watch?v=AtchDC4mslI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DAtchDC4mslI

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Styluspenn til iPad [Re: GeirK] #1494717 28/09/2012 06:43
J
Joar71 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Ja, Geir, den der minte meg om hvordan det er å skrive på den tablet-saken jeg kan koble til PC.

http://www.multicom.no/Graphics-Tablet-Widescreen-USB-SWEEX/cat-p/c/p3527536

Der blir streken tynn, men det er en forsinkelse når man skriver, og det funker dårlig. Det er også vanskelig å forstå hvor streken kommer i forhold til hvor man trykker ned pennen.

Jeg sjekket litt reviews på Amazon, når det gjalt den pennen jeg var ute etter fra DAGi. De varierer fra topp til bunn:

http://www.amazon.com/DAGi-Capacitive-St...howViewpoints=1

Mulig jeg slenger i vei en bestilling fra DAGi i Taiwan for å teste ut. Foreløpig fortsetter jeg med Targus-varianten til en hundrings fra Clahs. Et tips i så måte, er å ha på sykkel(!)hanske når man skriver. Da kan man støtte håndbaken på brettet, uten at også håndbaken "skriver" på brettet. (Ja - det er et problem faktisk ICON_WINK )

Det jeg imidlertid er litt happy for om dagen, er at jeg har funnet noe meget nyttig å bruke nettbrett til i jobbsituasjon.

Med appen educreation, kan jeg bruke iPaden som en interaktiv whiteboard. Jeg kan koble brettet til projektor (foreløpig via kabel, men med en Apple-TV kan det gjøres trådløst), gjennomgå matematikk for elevene mens jeg tar opp både det jeg skriver og sier. Når vi er ferdige med gjennomgangen, er det bare å lagre det som er gjort og publisere det til elevene på nett, så det er tilgjengelig senere. Jeg kan også løse oppgaver og legge ut løsningsforslag der elevene kan se hvordan oppgavene kan løses fra "start til mål". Genialt!

Tenker at i stedet for å kjøpe inn Smartboards, kan denne løsningen være bedre, særlig hvis man kommer opp med en bedre penneløsning enn jeg har sett til nå.

Re: Styluspenn til iPad [Re: Joar71] #1494843 28/09/2012 09:06
J
Joar71 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
J
Testet litt videre...

Det er ikke penna som setter grensene for hvor tykk linja blir, men appen.

I educreation-appen får jeg en relativ tykk strek. Når jeg testet i Sketchbook-appen, så gav Targuspenna mi meg en fin tynn linje.

Da ser jeg ikke lenger noe poeng i å kjøpe en mer avansert penn. Det vil neppe gi meg noe mer enn den billigvarianten jeg allerede har.

Re: Styluspenn til iPad [Re: sverreb] #1494852 28/09/2012 09:20
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: sverreb

Såvidt jeg husker fra periodene jeg føler for å kode litt i iOS er det vel dette som skjer, iom at man ved et touchevent kan få ut et CGPoint for hvor ting er trykket, som visstnok er utregnet til sentrum av området som ble trykket på.

Per B.

Moderator  support