Rulle: Bruke MTB eller Landeveissykkel?
|
Rulle: Bruke MTB eller Landeveissykkel?
26/09/2012 10:46
|
ute-og-sykler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I fjor vinter var jeg ikke i besittelse av landeveissykkel.
Jeg kjøpte derfor rulledekk til min sommer-MTB, og hadde denne sykkelen på rulla.
Nå lurer jeg på om jeg skal bestille rulledekk til min nye landeveissykkel og bruke denne på rulla istedenfor. Vil det bli mindre støy? Er det mer/mindre behagelig enn med en MTB?
|
|
|
Re: Rulle: Bruke MTB eller Landeveissykkel?
[Re: ute-og-sykler]
26/09/2012 13:52
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Jeg gikk fra landeveissykkel til MTB på rulla i fjor, og opplevde betraktelig mindre støy. Hadde blå Tacx rullehjul på landeveissykkel og Continental rullehjul ( Helt glatte) på MTB. Modifiserte også litt på styret til terrengsykkeln, slik at jeg fikk en mer aggressiv sittestilling.. Den vesentligste grunnen til at jeg byttet, var at noen påstår at man kan få brekkasje i karbonrammer når man står og tråkker på rulla, og for å være på den sikre siden byttet jeg altså til en terrengsykkel med alu ramme. Vanlige terrengsykkelhjul med mønster bråker mer.
|
|
|
[Re: jok]
26/09/2012 15:57
|
ute-og-sykler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
for mitt vedkommende har begge syklene alu-rammer. Det er ergo ikke avgjørende. Veldig interessant at terrengsykkel-rulledekket tilsynelatende bråker minst.
|
|
|
27/09/2012 16:13
|
Jaro
Entusiast
|
Entusiast
for mitt vedkommende har begge syklene alu-rammer. Det er ergo ikke avgjørende. Veldig interessant at terrengsykkel-rulledekket tilsynelatende bråker minst. Tror det kommer mer av merke/type rulledekk enn om det er for racer eller mtb. Byttet også til Conti dekk i fjor og opplevde både mindre støy og bedre grep enn ved Tacx sine dekk.
|
|
|
[Re: Jaro]
28/09/2012 19:51
|
BikeT50
Medlem
|
Medlem
Landeveissykkel, p.g.a. bedre mulighet for variasjon av sittestilling.
|
|
|
[Re: jok]
28/09/2012 19:56
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg gikk fra landeveissykkel til MTB på rulla i fjor, og opplevde betraktelig mindre støy. Hadde blå Tacx rullehjul på landeveissykkel og Continental rullehjul ( Helt glatte) på MTB. Modifiserte også litt på styret til terrengsykkeln, slik at jeg fikk en mer aggressiv sittestilling.. Den vesentligste grunnen til at jeg byttet, var at noen påstår at man kan få brekkasje i karbonrammer når man står og tråkker på rulla, og for å være på den sikre siden byttet jeg altså til en terrengsykkel med alu ramme. Vanlige terrengsykkelhjul med mønster bråker mer. Det blir jo mer gummi mot rullebanen med terrengsykkel. Jeg har ikke selv prøvd mtb på rulle, og det er en stund siden jeg hadde fastrulle selv, men jeg kan godt tenke meg at mtb reduserer nøkkinga. Dvs. når du akselererer, så merker du at motstanden i tråkket forsvinner idet hjulet glir mot rullas friksjonsflate (for lite friksjon imellom flatene i forhold til kraften som oppstår når hjulet akselererer.) Jeg tror en rulle som flekser sideveis fra kurtkinetic kan hjelpe mot rammebrekkasje. Ellers fins det bra friruller som hot tips, f.eks fra insideride.com.
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
04/12/2012 09:25
|
varg.78
Fersking
|
Fersking
Hei,
Håper noen med erfaring kan konkretisere litt det som står om brekkasje på rulle. Jeg hadde min første test igår på rulle og monterte min Scott Foil 20 med karbonramme. Merket også at når jeg står i ramme på rulla og tråkker til litt så virker det som det er den del krefter i sving gjennom ramma. Er dette mer en en karbonracer kan tåle ? Søkt litt rundt uten å finne mye konkret. Har en alu MTB så da må evt bruke den men kjipt å bytte mellom piggdekk og rulledekk hele tiden da ...eller kjøpe enda flere hjul...
Skal jeg få maks puls/watt + litt variasjon er jeg jo avhengig av å stå og tråkke litt også på rulle, er jeg ikke ?
Takk for hjelp, tips og erfaringer.
|
|
|
04/12/2012 10:10
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Sykla med gt carbon sykkel i fjor vinter på rulla, ingen brekkaskje der hvertfall..
|
|
|
[Re: varg.78]
04/12/2012 10:34
|
el_mundo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har karbonracer på rullen min. Den flekser godt de få gangene jeg står og trør, uten at det føles veldig dramatisk. Jeg har enda ikke sett at en eneste rammeprodusent har advart mot å bruke rammene deres på rulle, heller tvert imot. For meg høres det litt rart ut at rammen skal tåle at jeg drar til alt jeg har i en spurt utendørs, men at det er fy-fy å stå litt når jeg rullesykler. Jeg ser imidlertid ikke behovet for å skulle stå og tråkke så mye på rullen heller... Jeg synes de stående bevegelsene inne på rullen blir unaturlige og statiske. Kjør intervallene sittende inne, og ta heller et par drag stående på piggdekksykkelen din ute så er du på den sikre siden  .
|
|
|
04/12/2012 12:14
|
varg.78
Fersking
|
Fersking
hei,
Høres betryggende ut og takk for svar Jeg tipper dere tråkker mer Watt enn meg så om da ser karbonracer på rulle trygt ut :-)
Jeg må stå en del for å få puls/watt opp mot maks men det er vel kanskje bare en treningssak som skyldes at lårene ikke er bra nok trent for ha fullt utbytte av intervaller mens jeg sitter. For mye tid på spinnsykkel der man står mye kun for å få pulsen opp ?
Sittende intervaller er kanskje det som trengs for å få mest mulig kjørestyrke og best mulig watt/kg før våren ?
|
|
|
04/12/2012 12:23
|
extol
Entusiast
|
Entusiast
Sendte mail til Ridley om bruk av karbonraceren min på rulle og fikk til svar at det ikke var noe problem.
Runde hjul triller best
|
|
|
04/12/2012 13:24
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror jeg ville vært generelt skeptisk til en sykkel hvis produsenten advarte mot å bruke den på en rulle, av fare for brekkasje. Jeg bruker karbonraceren min på rulle - har aldri ofret en tanke på at det skulle være et problem. Forøvrig sitter jeg for det meste å tråkker - står kun unntaksvis, for å strekke litt på beina, rette ut "skrukken" og for å slå Hushovd i innspurten i "Local Hero" - med andre ord omtrent som jeg gjør utendørs.
|
|
|
04/12/2012 14:54
|
frodeabh
Fersking
|
Fersking
Sitter en gjeng sammen 2 ganger i uka og min erfaring er at det er rulla som er problemet hvis du er opptatt av støy så lenge du bruker rulledekk. Derimot misunner jeg de på racer som kan variere armstillingen sin mer enn jeg på mtb. Vurderer å kjøpe tempostyre.
|
|
|
[Re: frodeabh]
05/12/2012 08:45
|
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Bruker også min karbonracer uten problemer. Men klart man kan bli litt skeptisk hvis man titter ned mot kranken under intervalldrag. I tillegg tenker jeg det hadde vært praktisk med en egen rullesykkel, såfremt man kan ha den stående framme hele tiden. Litt enklere å bare hoppe på enn å montere om sin vanlige sykkel, i tillegg til at man absolutt slipper å bekymre seg for vridning av karbonramma.
Vil tenke racer gir litt mer variasjon i sittestilling pga styret, noe hvertfall jeg setter pris på. I tillegg (hvertfall på min fortius), så virker det jo som om rullene er laget mest med tanke på racer-sykling.
|
|
|
[Re: treningsnico]
05/12/2012 12:14
|
goatmxx
Entusiast
|
Entusiast
Har en gammel stål terreng/herresykkel på rulla. Vesentlig mer stiv enn den gamle alu-raceren jeg hadde  Satt på godt sete og racerstyre med giringen på øvre del av styret. Justert inn i likt som raceren jeg bruker ute. Da er den eneste forskjellen bruk av sko. (bruker mtb sko inne) Fordeler: Slipper slitasje på dyrere utstyr som gir og kjede på raceren (biltemasykkel til 700 kr holder i noen år på rulla, hvor mye bruker dere på vedlikehold på utesykkelen i året?) Slipper å bytte dekk på sykkelen hver gang den skal på rulla Bakdeler: Det gjør vondt i beinmargen å sykle på noe så fælt Det er på rulle...
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
|
|
|
[Re: goatmxx]
05/12/2012 13:06
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig med goatmmx Jeg har også en gammel velbrukt terrengsykkel med aluramme på rulla. ( bysykkel om sommeren) Jeg har satt på noen billige biltema barends for å komme lengre frem når jeg står oppe. Jeg har også satt på et skikkelig sete. Første året kjørte jeg med Carbonracer, men har ikke angret at jeg byttet. Det støyer mindre, og ikke minst mindre slitasje etter et par hundre mil i løpet av vinteren. Eneste ulempen er at jeg ikke klarer å komme opp i så høy hastighet i nedoverbakke. Det kan være av marginal betydning i feks rulletour.
|
|
|
17/01/2013 09:06
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Når dere bruker MTB på balanse-/frirulle, bruker dere da rulledekk både foran og bak?
|
|
|
[Re: treningsnico]
29/01/2013 20:58
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Bruker også min karbonracer uten problemer. Men klart man kan bli litt skeptisk hvis man titter ned mot kranken under intervalldrag. Jeg la merke til akkurat det idag! Ramma mi skal være svært stiv, men jeg innså at det mest er hele sykkelen som flexer fra side til side i nav-festene bak, som gjør at det ser ut som om den vrir seg såpass mye. Tror ikke det er noe som helst å bekymre seg over når en har karbonsykkel på rulle! Forøvrig tror jeg at landeveissykkel er best egnet til rulle. Alt er designet for mange timer i samme sittestilling, og bukkestyre gir langt bedre variasjon i sittestilling enn flatbar.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
30/01/2013 10:31
|
runar jahren
Entusiast
|
Entusiast
Jeg gikk fra mtb i fjor til landeveisykkel i år.brukt blått tacx dekk på begge og kan ikke si jeg syntes det bråker mer eller mindre. Men det er liten tvil om at JEG får mer valuta på ræseren.
|
|
|
|
|