Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

GPS-spor for Toro utenfor Bergen

GPS-spor for Toro utenfor Bergen #1492284 24/09/2012 20:52
L
Lattakikk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Har veldig lyst til å sykle Toro som beskrevet her http://terrengsykkel.no/index.php?stid=347 men har hørt rykter om at det er litt vrient å finne frem og at det kan være litt leit å gå seg vill der. Det hadde derfor vært glimrende hvis noen kunne bidra med et GPS-spor fra løypen (tar uansett med orienteringskart som backup også).

Noen som har et spor liggende på computersen?

Re: GPS-spor for Toro utenfor Bergen [Re: Lattakikk] #1492301 24/09/2012 21:12
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Ikke enig i at det er vrient å finne frem (les presiseringen i kommentarfeltet under guiden), men Gulfjellmassivet kan være ekkelt å rote seg bort i om det blir dårlig vær og lite sikt.

Her viser stien veldig godt, du kan evt bruke dette dette til å tegne ditt eget spor i Mapsource e.l.

Følg grusveien oppover fra parkeringen. Ta første avstikker opp til venstre (nord/nord-øst), dette er mer traktorvei enn grusvei. Ta deretter til venstre igjen (vest/sør-vest) til du kommer til krysning kraftlinje. Her tar du opp til høyre (nordover) og følger ryggen over Hausdalsåsen til topps. Ganske greit, og fantastisk sti. På nedturen tar du til høyre når du kommer nedigjen til kraftlinjen.

Re: GPS-spor for Toro utenfor Bergen [Re: Lattakikk] #1493820 26/09/2012 20:12
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Når man ser på det kartet får jeg plutselig lyst til å prøve å sykle Osavatn-Redningshytten-Toro-Hausdalen eller motsatt. Noen som har prøvd dette?

Re: GPS-spor for Toro utenfor Bergen [Re: Lattakikk] #1493840 26/09/2012 20:40
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Har sett på den stien nede i Hausdalen et par ganger, men aldri kommet så langt at jeg har sjekket den ut. Er vel fort en del bløtere enn ryggen ned fra Toro.

Det er klart det går an å turen fra Osavatn over Redningshytten til Toro, men vet ikke om du får så mye ut av det sammenlignet med standard opp-og-ned Toro. Det er vel ikke så veldig mye syklbart fra Osavatn til Redningshytten, og heller ikke videre mot Korkektrekkeren (lenge siden jeg har vært den veien nå, så mulig jeg tar feil). Fra korketrekkeren er det bare å bære opp på Torotoppen.

Re: GPS-spor for Toro utenfor Bergen [Re: Cerberus] #1493947 27/09/2012 06:56
L
Lattakikk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Godt å høre at det ikke er så stress å finne frem. Kommer det en helg til med oppholdsvær blir det Torotur.

Re: GPS-spor for Toro utenfor Bergen [Re: Cerberus] #1494789 28/09/2012 07:46
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cerberus
Har sett på den stien nede i Hausdalen et par ganger, men aldri kommet så langt at jeg har sjekket den ut. Er vel fort en del bløtere enn ryggen ned fra Toro.

Det er klart det går an å turen fra Osavatn over Redningshytten til Toro, men vet ikke om du får så mye ut av det sammenlignet med standard opp-og-ned Toro. Det er vel ikke så veldig mye syklbart fra Osavatn til Redningshytten, og heller ikke videre mot Korkektrekkeren (lenge siden jeg har vært den veien nå, så mulig jeg tar feil). Fra korketrekkeren er det bare å bære opp på Torotoppen.

Jeg testet stien Hausdalen til Redningshytten for noen år siden, altså ikke langs grusveien, men stien som går til venstre for elven rett ved bommen. Videre derfra til Osavann. Flott singletrack på den nederste delen, men den øverste delen er steinrøys og kan ikke sykles. Det ble for mye bæring til at jeg har brydd meg om å gjenta turen. Se beskrivelse med bilder her.

Re: GPS-spor for Toro utenfor Bergen [Re: Mr.Jacobsen] #1497581 02/10/2012 15:08
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Mr.Jacobsen
Når man ser på det kartet får jeg plutselig lyst til å prøve å sykle Osavatn-Redningshytten-Toro-Hausdalen eller motsatt. Noen som har prøvd dette?

Ja, det ble en lang tur Midttun-Bjørndalen-Osavatn-Toro-Hausdalen-Frotveit-Bontveit-Midttun.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!

Moderator  support