Har akkurat kjøpt en brukt Diamant T1 XX (2010 modell) som har vært ute på et par treningsturer nå. I går så merket jeg at det var usedvanlig mye motstand når jeg syklet i oppoverbakkene, og oppdaget da at hele hjulet stod skjevt i forhold til ramma og subbet mot det nedre staget.
Kom hjem, tok av bakhjulet for å undersøke problemet, og oppdaget da at karbonet rundt der hurtigkoblinga sitter er kraftig sprukket opp og er skviset kraftig ut. Jeg merker meg og at det virker som om navet (?) er for kort til ramma, slik at når hjulet er på plass så er det med liten margin at navet faktisk hviler på festet på ramma, om dere skjønner hva jeg mener. På tidligere sykler så mener jeg at navet har hatt en større flate mot ramma, men mulig det skal være slik på dagens toppsykler i karbon? Det jeg lurer på er:
1) Er dette en garantisak? Mener å ha hørt Diamant/G-Sport har livstidsgaranti på rammer, så burde jeg få dekket det hos de?
2) Dette med at navet såvidt har kontakt med ramma, er det normalt? For meg virker det som at det medfører unormalt mye skjev belastning på kontaktpunktet med ramma, og at det kan være årsaken til at karbonet har sprukket ut.
Håper forklaringen var mulig å forstå! Skal og nevnes at sykkelen kun har vært brukt til 8 ritt (oppgitt av selger), og nå to treningsturer av meg.
Edit: Det skal og nevnes at jeg har garantibevis for kjøpet med rammenummer, men ikke salgskvittering.
Redigert av eivsemb; 23/09/201210:52.
Re: Sprekk i karbonet ved feste til bakre hurtigkoblin
[Re: eivsemb]
#149130623/09/201211:01
1) stikk innom en g-sport nær deg og vis de problemet, de vil mest sansynlig ta noen bilder og sende til Espen W på Diamant. om du er heldig får du raskt svar og ny ramme ila en uke eller 2.
om problemet ikke er en reklamasjon vil du også få høre dette. skal sies at gutta på diamant er utrolig hjelpsomme når det kommer til reklamasjoner osv.
2) navet er smalere enn bredden på ramma, når du strammer hurtigkoblingen vil ramma spennes mot navet. dette er normalt og er bedre enn om ramma er for smal og du må benne ut ramma (noe jeg må på min landeveissykkel(kinaramme).
Kvitering skal ikke være nødvendig i en reklamasjonssak mot Diamant så lenge du innehar garantibeviset ditt.
om du har flere spørsmål send meg en pm (da jeg ikke kan følge opp alle poster like godt) du kan evt skrive her og, men vil ta lengre tid før jeg svarer.
G-sport Tillertorget. Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger. ____________ Daniel
Re: Sprekk i karbonet ved feste til bakre hurtigkoblin
[Re: eivsemb]
#149136323/09/201213:22
Dette ordner seg, garantert garantisak, da dette ikke kan skje av en brukerfeil... Tipper du får ny ramme relativt kjapt, hvis de har igjen da:). Alternativet er vel en ny ramme til neste år, evnt en annen modell med evnt en sum i mellom...
CK ELVERUM
Re: Sprekk i karbonet ved feste til bakre hurtigkoblin
[Re: eivsemb]
#149137723/09/201214:35
Takker for svar. Skal dra til G-Sport i morgen der sykkelen ble kjøpt, så får vi se hva de sier Kan poste en reply med utfallet av saken når det er avgjort. Får håpe de har flere rammer igjen, vil helst få flere turer på sykkel før vinteren her i Trøndelag setter inn!
Re: Sprekk i karbonet ved feste til bakre hurtigkoblin
[Re: eivsemb]
#149137823/09/201214:35