Mitt personlige sykkelår har i stor grad blitt rasert av jobb og snekkerier i hjemmet. Satans tur da at jeg fikk gjort en liten produksjon jeg har brent inne med noen år nå, forøvrig min første film ever, mulig etter at jeg omsider fikk et standsmessig kamera i vår. Dette er nok det nærmeste jeg har vært "den perfekte sti". Av de seks kilometerene som utgjør nedkjøringa, er det bare et eneste, bittelite myrhull og de fire-fem metrene der gamle E6 krysses som ikke på en eller annen måte er en total fest. Særlig trivelig er det at det var på gården, som sees i filmen, jeg for første gang fikk til å sykle uten støttehjul eller slekta hengende fast bakpå. Har stadig et bilde i skallen av akurat det øyeblikket.
Re: "Helt ned i fjæra". Episk sti i Nord-Troms
[Re: Altabjorn]
#149114922/09/201221:10
Takker, så mye, guttan! Skogen rundt Tigerstaden er full av gull, både oppover og nedover, Drammen har omså hvor mange episke nedkjøringer, men så er det altså stien "der hjemme" som alltid var den beste... Faktisk er den enda litt bedre enn det som sees i filmen. Jeg og brutter hadde litt dårlig tid, så vi måtte utelate partiet ovenfor der filmen starter. Ikke snakk om så mange hundre meterene, men der er det rent snaufjell og masser av fete linjevalg.... Neste gang, hmmm.
#149200224/09/201214:03
Ja, sannelig litt av et tilfelle at jeg traff sommerdagen akkurat da da jeg endelig klarte å koordinere filmopptaket. Det var litt av en sørgelig sommer der oppe. De to ukene jeg var i Tromsø var en eneste lang, kald regnskur, og jeg klarte kun med et nødskrik å komme meg på sykkelen tre ganger, da på øya. Søren og!
#149212224/09/201218:00
Den er nok et stykke unna "Byen". Du må helt til Kvænangen, altså siste stopp før Finnmark. Stien er ganske grei å finne, hvis man først tar turen. Start og stopp er fra parkeringa ved hyttefeltet to kilometer etter bygda Kjækan. Stien går oppover mot Ruossafjellet 800 moh, men den sykkelverdige delen slutter med noe sauetråkk til et lite snaufjellsparti et par-tre hundre høydemeter lavere. Dette er ca, ca fem kilometer unna der traseen til Offroad Finnmark kommer inn i kommunen, og kartet viser en stubb gammel anleggsvei som tar av fra denne i riktig retning av startpunktet. Man kan altså ta lang tur opp trassen fra E6 og sykkeldytte de siste tre-fire kilometerne. Terrenget er greit å gå i, så langt jeg har vært. Men veien opp er gørr, riktignok veldig fin, og plutelig så er det en ur i området jeg ikke kjenner.
Man kan altså ta sti helt ut til nesodden på kartet, men det blir da to forskjellige stier, og den snart igjengrodde sauetråkklinken kan være lei å finne.
Redigert av Altabjorn; 19/10/201204:12.
#150810621/10/201207:17
Takker! Har brukt Canon EOS 5D MII med en 16-35mm linse i alle enkeltscenene untatt i klipp nummer to, der vi brukte en EOS 60D med en i utgangspunktet mer normal og anvendelig zoom. Brutter hadde litt dårlig tid, og vi haddde kun et skranglete lekesativ tilgjengelig, så bestemte oss for å gjøre ting enkelt. Dessuten var tanken hele veien å få fram stiopplevelsen og naturen. Vi brukte derfor etterhvert bare 5D'en, som stort sett ble holdt i ro på 35mm brennvidde, og så filmet vi så mange klipp vi rakk.
#151048324/10/201220:13
Akkurat ja, gopro er bra men det blir nå likevel bedre bilder med et slikt kamera synes jeg. Skal nok ta i bruk speilrefleksen mer til sommeren jeg også ser jeg. Eller i hvertfall variere litt mer.
Gopro er fint, så lenge man kun benytter det som fyllstoff og krydder i filming som allerede funker, er min mening. Som sti-nerd kan jeg synes det er interessant å se noen sykle 15 minutter på en eller annen sti, men er det spennende film for de fleste mennesker? Neppe.
#151127326/10/201210:52
Oi, nesten 1000 treff nå! Arti det. Jeg har desverre tidligere glemt å promotere musikken, og det er jeg skikkelig sinna på meg selv for. Uansett, alle som ser dette klippet må også se den egentlige videoen til musikken. Den er så bra: https://www.youtube.com/watch?v=LZDpbtuiBzc Svært stor takk går ut til Bjørn "Anomality" Lockertsen for lov til å bruke musikk, og for innføring i Adobe Premiere.