|
trenger hjelp til å redde filer fra harddisk
|
trenger hjelp til å redde filer fra harddisk
21/09/2012 19:01
|
jorn
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
så, laptopen tok kvelden forrige uke med en hyggelig beskjed om "disk read error" elns. faen, sa jeg og gikk ut og kjøpte ny. men, på disken lå det masse bilder som jeg har glemt å ta backup av, bla en masse bra bilder fra chamonix og hurrungane som jeg gjerne skulle hatt tilgang til. Jeg har altså et håp om at det er mulig å få tak i disse igjen. jeg har skrudd ut disken og kjøpt en slik adapterhar koblet den til den nye pcen og disken snurrer og går som bare det men den dukker ikke opp som en disk. hvorfor ikke? må jeg bruke et recoveryprogram? tips
|
|
|
Re: trenger hjelp til å redde filer fra harddisk
[Re: jorn]
21/09/2012 19:32
|
jorn
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
viktig og viktig. jeg får ikke betalt for dem liksom, men det er jo noen bra der. På den annen side er det alltids morro å prøve sjøl...
|
|
|
21/09/2012 19:43
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Dukker den opp under "Disk management" når du kobler den til? (start -> run og kjør "compmgmt.msc", klikk så på "Disk management")
Mener at jeg har måtte gå inn der for å tilordne drive letter i en lignende situasjon tidligere.
|
|
|
[Re: Liol]
21/09/2012 19:54
|
jorn
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
den dukker opp der som ukjent. satser på at det er initialisere jeg skal gjøre?
som man sikkert skjønner har jeg ikke helt full snøring på hva jeg driver med her...
|
|
|
21/09/2012 22:02
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
den dukker opp der som ukjent. satser på at det er initialisere jeg skal gjøre?
som man sikkert skjønner har jeg ikke helt full snøring på hva jeg driver med her... Du har DEFINITIVT ikke lyst til å initialisere disken. Hvis du vil ha dataene ut og har tenkt å gjøre det selv så trenger du recovery programvare og en disk til med minst like mye ledig plass som disken det skal reddes fra. Såfort man finner et brukbart program så er det rimelig rett frem. Det er imidlertid endel ting å tenke på dersom man vil øke sjansen for lykkelig slutt. Personlig ville jeg foretrukket å montere disken fra en UNIX boks i kun lesemodus så man er sikker på at ikke OSet forsøker på teite ting som å indeksere disken eller polle den med unødige forespørsler. Kanskje er programvaren til Windows smart nok til å gjøre de nødvendige justeringer av OSet.. Har ikke noe spesielt å anbefale, men litt googling burde gi deg noen kandidater. Lykke til!
|
|
|
21/09/2012 22:10
|
jorn
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
da googler jeg litt mer her jeg...
|
|
|
22/09/2012 07:13
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Hvis initialize er det eneste valgt som dukker opp så er nok ikke disk management veien å gå nei. Et alternativ er å lage deg en Linux livecd (denne feks: http://www.sysresccd.org/) og se om den kan hjelpe.
|
|
|
[Re: Liol]
22/09/2012 12:39
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Norge er hjemlandet til en av de beste i verden på data recovery, IBAS. som de sier, løser de 9 av 10 saker. (Dessverre har jeg bidratt til en av de andre). Dette om det er viktige ting. Men jeg er også en selvhjulpen person på dette, og har testet ut to programmer, som funker glimrende, de er: Ibas sin programvare: Ontrack http://store.krollontrack.com/index.html?Cur=578den andre heter R-TT: http://www.r-tt.com/ Jeg har reddet mye data med disse to, både egen og andres. Som det står over alt, ALDRI gjenopprett til samme disk som du henter fra. Men har du litt datakunnskap og vilje til å lese litt, får man til mye med disse to programmene. Jeg har også brukt div. Linux løsninger og andre gratis alternativer, men ingen ting er i nærheten av de to over. Videre er programmene til R-TT og IBAS laget slik at det skal være vanskelig å gjøre mer skade på disken.
Redigert av MuddyBear; 22/09/2012 12:40.
|
|
|
22/09/2012 14:10
|
robst
Ringrev
|
Ringrev
Dersom du ønsker å forsøke IBAS kan din nærmeste Elkjøp hjelpe deg med innsending. Mener å huske prisene starter på rundt 1700,-.
Personlig har jeg hatt god erfaring med et program som heter GetDataBack for NTFS, kan absolutt anbefales.
|
|
|
23/09/2012 10:00
|
jorn
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
hmm. jeg har i utgangspunktet funnet ut at jeg er på relativt dypt vann her. først og fremst er problemet at jeg ikke får opp disken som noe annet enn "ukjent" i diskbehandling. egentlig får jeg ikke opp disken i det hele tatt, det er kun bridgen/adapteren som dukker opp. spørsmålet da er hvor mye nytte jeg kan få av gjenopprettingsprogramvare om jeg ikke får tilgang til disken engang. mulig det er noe feil med hiatek-adapteren også.
såsvidt jeg har skjønt har vanlige elektronikkbutikker som elkjøp ol. kompetanse til å diagnostisere og gjenopprette ved enkelte problemer. mulig det er mest fornuftige vei å gå?
hva med frysertrikset? poppis på youtube hvertfall..
|
|
|
23/09/2012 19:15
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
En eldre versjon av denne har hjulpet meg et par ganger, minnebrikke og laptop HD: http://www.file-recovery.com/Try before you buy. Ingenting å tape på å prøve disse programmene. Og vesentlig billigere enn SIBA. Du kan uansett ikke dra paralleller mellom diskbehandling og recoveryprogramvare. Prøv!
|
|
|
24/09/2012 09:24
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For all del, send ikke disken fysisk avgårde. De såkalte pc-reparatørene i markedet bruker selv ikke annen software/diagnoseverktøy enn det man kan laste ned selv på nett. Det meste også gratis, hvis man leter på de riktige plassene.
|
|
|
24/09/2012 09:49
|
jorn
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
ja det er jo greit, om jeg bare finner ut av en måte å få kontakt med den. lastet ned et program som heter "recover my files", men det finner ikke disken det heller. Nå kan det også nevnes at den laptopen hadde gått i bakken noen ganger og at det meget mulig er en medvirkende årsak til harddiskens forfall... det er vel ikke sikkert at den hiatekadapteren er i stand til å utrette mirakler heller. har en kompis med en tilsvarende adapter som skal virke. planen er å prøve den først, så evt elkjøp for å se om de kan få kontakt med den.
|
|
|
24/09/2012 11:18
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
ja det er jo greit, om jeg bare finner ut av en måte å få kontakt med den. Det virker som at du ønsker å få kontakt med den før du vil prøve et recoveryprogram? Prøv motsatt rekkefølge. Prøv recoveryprogrammene nå. Selv om noen windowsprogrammer ikke finner disken, betyr ikke dette at recoverprogrammene heller ikke finner den. Du må prøve recoveryprogrammene! Ofte må man prøve flere programmer før man finner en som (forhåpentligvis) funker. Som nevnt har jeg hatt tilsvarende problem med en laptop-HD, men programmet jeg prøvde ( http://www.file-recovery.com/) fant og kunne rekonstruere en del data, selv om windows ikke fant disken.
|
|
|
[Re: eirikbk]
24/09/2012 13:09
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
ja det er jo greit, om jeg bare finner ut av en måte å få kontakt med den. Det virker som at du ønsker å få kontakt med den før du vil prøve et recoveryprogram? Prøv motsatt rekkefølge. Prøv recoveryprogrammene nå. Selv om noen windowsprogrammer ikke finner disken, betyr ikke dette at recoverprogrammene heller ikke finner den. Du må prøve recoveryprogrammene! Ofte må man prøve flere programmer før man finner en som (forhåpentligvis) funker. Som nevnt har jeg hatt tilsvarende problem med en laptop-HD, men programmet jeg prøvde ( http://www.file-recovery.com/) fant og kunne rekonstruere en del data, selv om windows ikke fant disken. +1 Dette er også en av de oppgavene spesialprogrammene gjør bedre enn Windows. Kan også være destruktivt å bruke Windows til å finne disken, da Windows ønsker å gjøre den klar for bruk; ikke bevare det som er på disken / partisjonen. Prioriter kvalitetsvare, fremfor pris. Flere av de som tar penger for det, som R-tt og Ibas gjør det nettopp fordi programmene er verdt prisen. Et varsku til: hadde en kamerat som lastet ned en piratversjon for å redde data han var ansvarlig for å ha slettet på en annen persons pc: lang prosess og historie, men slutten var at han ikke fant noen av de slettede filene, men fylte disken med virus. Moral: vær forsiktig med å gå "for billig" 
|
|
|
24/09/2012 13:55
|
jorn
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
ok. jeg så for meg at windows måtte finne disken på en eller annen måte for at programmet skulle kunne gjøre noe. da er det kanskje håp.
|
|
|
|
|