Jeg er skeptisk til hva Støre klarer å få til.
Den grunnleggende feilen i helsevesenet, er at utvikling og tilpasning først skjer når det er medieoppslag.
Et offentlig system er en dyr forsikring å betale for å føle seg trygg på å unngå bruktbilselger-leger og dritdyre operasjoner man ikke har råd til.
Eksempelvis er det tydelig hvordan det offentlige ikke fungerer når det er snakk om IT. Jeg har jobbet med både PasDoc, DIPS og WinMed, og syns alle sugde. Jeg er derimot ikke kjent med at noen av kollegaene mine hadde en finger med i spillet med å teste ut hvilke pc systemer som skulle brukes på jobben.
Dette bestemmes av andre folk i systemet som ikke har noe med de som bruker pc systemer pasientrelatert å gjøre. I en privat bedrift, så vil et sånt ikke-fungerende opplegg bli straffet. Hvilket privat styre vil akseptere en ledelse som gang på gang leverer dårlige resultater? Dessuten vil det poppe opp konkurrenter som kan gjøre ting bedre.
Et privat system er ikke perfekt. Det tok evigheter før første prototype med skivebremser på landeveien kom. Det tok evigheter før vi fikk linux på mobil, og ikke måtte deale med denne apple-driten. Hadde det vært frie markeder, så ville ikke folk brukt Microsoft-produkter, de ville ikke bestilt dyrt internett og dyre abonnementer fra telenor, de ville ikke kjøpt Ford-biler når servicen hos forhandler suger balle, de ville ikke kjøpt Hard Rocx sykler som er malt porselen. Folk, meg inkludert er kunnskapsløse og uvitende, ikke nødvendigvis dumme. Det største problemet med frie markeder altså, er at de ikke er frie, fordi folk ikke har den oversikten som teoretisk frie markeder krever.
I Norge har folk dermed ikke oversikten, men tror at dersom man bare gjør ting offentlig, så trenger de ikke ha oversikten heller! Alt ordner seg bare dersom ting er offentlig, fordi når man ikke er underlagt tyrraniet som ligger i det å skulle tjene penger, så vil man bare handle ut ifra sin egen gode samvittighet. Det er ikke en direkte dum tanke. Jeg kan godt f.eks tenke meg at det i et privat system vil være slik at folk f.eks blir værende alt for lenge i dialyse før man forsøker å transplantere en nyre, rett og slett fordi det er lønnsomt å gi folk dyr behandling over tid. Det samme problemet har jeg når jeg skal kjøpe en bruktbil. Jeg er ikke kyndig, så da er jeg avhengig av råd. Jeg bruker da NAF, og ikke et verksted som det er større sjans for er smørt av bilforhandleren. Det hadde kanskje vært mulig innenfor elektive (ikke-hastende) inngrep i helsesektoren også.
Når Støre begynner, så vil ikke han på dagen klare å rokere på et kommunistisk Norge. Tvert imot, byråkratiet bare eser ut. Støre vil gjøre det samme som byråkratiet hans alltid har gjort, laget lover for å regulere. De lager en lov som sier at Norge skal produsere 500 000 jeans og 1 milliard liter H-melk neste år. De lager en lov som garanterer at ventetiden før operasjon ikke skal være lenger enn x antall uker. Når det ikke er nok denim til buksene, ikke nok kyr til melka, hva skjer så? Imploderer staten? Nei. Ingenting skjer. Det er jo det offentlige. Det er ikke noe marked til å straffe dem, og ved neste valg så er hele driten glemt/folk skjønner ikke noe allikevel, og det er ikke noe incitament til å gjøre ting riktig.
Støre kan pælme en styreleder her og der, en direktør her og der, det vil allikevel fortsatt være slik i det offentlige at sammenslåing ikke gir de teoretiske stordriftsfordelene, og alt vil fremdeles suge.
Dette vet Stoltenberg seff også. Er det bare smokescreen-taktikk før valget? Hva er hans geniale plan rundt stolleken denne gangen?