Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kvalm under langvarige konkurranser

Kvalm under langvarige konkurranser #1487143 16/09/2012 18:43
Straightline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
På de tre siste lange konkurransene jeg har deltatt i (Ultrabirken sykkel - ultrabirken sykkel - ultrabirken løp) har jeg blitt veldig kvalm underveis og har hatt store problemer med å innta sportsdrikk. Cola og vann har gått greit. Barer, gel etc. er det bare å glemme - jeg får brekningsfornemmelser bare ved tanken. Hva kan dette skyldes?
Under langvarige treningsøkter (selvsagt med lavere intensitet) har jeg aldri dette problemet, men så drikker jeg heller aldri sportsdrikk på trening.
- Må magen bli vant til sportsdrikk på trening?
- Kan det være noe med frokosten? Vanligvis frokostblanding med melk + et glass juice.

Re: Kvalm under langvarige konkurranser [Re: Straightline] #1487180 16/09/2012 19:36
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Tror kanskje du har forklaringen selv..
Jeg kan også bli få kvalmefornemmelser etter langvarig og høyt inntak av "sportsnæring". Løsningen min på lange konkurranser er/har blitt å ta med litt normal mat også. Bolle (svigermors hjemmebakte skolebrød ICON_SMILE ), brødskive med salami, fajitalompe med leverpostei, en flaske rent vann og en med sportsdrikk - det funker helt knall.

Re: Kvalm under langvarige konkurranser [Re: Straightline] #1487424 17/09/2012 09:33
G
GFX Offline
Entusiast
Entusiast
G
Hvilken sportsdrikk bruker du? Er stor forskjell mellom merkene...

Re: Kvalm under langvarige konkurranser [Re: GFX] #1487796 17/09/2012 19:12
Straightline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: GFX

Jeg bruker det som blir tilbudt på konkurransene. Altså Powerade på Ultrabirken i fjor og Enervit på Ultrabirken (løp og sykkel) i år.

Re: Kvalm under langvarige konkurranser [Re: Straightline] #1487811 17/09/2012 19:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sportsdrikk fungerer høyst individuelt, det som går greit for en, kan gi en annen magebråstopp før Skramstad ( slik jeg opplevde i år).

Hvis man har en mage som er sensitiv, så tror jeg gel er en risikofaktor. Sukkerladningen som magen får da, kan slå negativt ut. En mix av rittmat ( bananer, sportdrikk, brødmat) og vanlig vann på en flaske er ok, for min del.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Kvalm under langvarige konkurranser [Re: Straightline] #1490444 21/09/2012 14:25
G
GFX Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Straightline
Sitat: GFX

Jeg bruker det som blir tilbudt på konkurransene. Altså Powerade på Ultrabirken i fjor og Enervit på Ultrabirken (løp og sykkel) i år.

Mitt tips: Myo sportsdrikke, High5 gel og evt. suppler med Crampfix. Både drikke og gel er i stor grad basert på langkjedede karbohydrater som ikke oppfattes som sukker av magen, men som raskt brytes ned til sukker i tarmen. Myo har høyere elektrolyttnivåer enn andre sportsdrikker, noe som hjelper på væskebalansen. Har selv fått bukt med både kvalme og kramper med denne oppskriften. Men: Test dette ut på trening, og gjør på ritt det du vet funker.

Re: Kvalm under langvarige konkurranser [Re: GFX] #1491080 22/09/2012 18:54
Straightline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Utfordringen er at de nevnte konkurransene varer i over seks timer, så jeg baserer meg på påfyll av sportsdrikk underveis (prisgitt arrangørens valg av leverandør). Men hvis løsningen er å ta med seg "personlig" sportsdrikkpulver og blande det i vann underveis, får jeg heller gjøre det. Det tar vel neppe så mange sekunder ekstra. Og hvis det kan bidra til at kvalmen forsvinner, er det definitivt verdt det.
Eller kan en løsning være å kun drikke vann og heller få karbohydrater/salter via gels/barer..?

Re: Kvalm under langvarige konkurranser [Re: Straightline] #1491109 22/09/2012 19:44
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day

Moderator  support