Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

perbls Surly Big Dummy-tråd

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1596666 29/04/2013 11:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ikke alle sykler passer til vektjaget. Dette ville være en rar sykkel å begynne å bekymre seg om gram på. Det er jo en "lastesykkel".

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1596691 29/04/2013 11:36
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Følger denne tråden i spenning. BD er sykkelen jeg har mest lyst på for øyeblikket. Vurderte en BD men kjøpte en Disc Trucker da BD nok blir litt for ekstremt for meg. Bor på toppen av en laaaang bakke, ville ikke fått den inn i boden og fruen ville nok nektet å ha den permanent i kjellerstua :-). At BD er solid er vel understatment of the year. Disc Truckern virker også bunnsolid, så kan jo bare tenke meg hva man kan forflytte med det beistet der.

Håper du skriver en utførlig rapport med bilder også når den er på veien. Blir gøy å se.

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1596800 29/04/2013 13:55
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Ergrer meg mørkegrønn over at jeg kvittet meg med surly instigatoren jeg hadde for en tid tilbake, "bare" fordi det var så mange sykler i garasjen. Spesielt med tanke på at den ble stjålet fra ny eier etter en stund. Eneste trøst er at den sannsynligvis overlever sin nåværende "eier" med god margin.

Halvfeit krampus eller en innfeit moonlander ved neste korsvei. Jeg trenger en surly. Digresjon slutt.

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597021 29/04/2013 19:59
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da har jeg fått på plass det meste av det essensielle, grovjustert gir og foretatt første skikkelige prøvetur i normal fart. Herregud så morsomt! Det å cruise bortover dønn stille på store Big Apple og kjørefølelsen i denne doningen var fantastisk morsomt. Dette skal bli en herlig sommer!

Nye deler ankom på lørdagen

Omsider er doningen klar til å kjøres

En av to låser som har Abus sin høyeste rating

Etter et bomkjøp med SLX-bakgir fikk jeg tak i trekkingvarianten i XT-serien, og det passet bedre. Lengden med girwire som fulgte med skifteren var akkurat passende (wiren er ikke kuttet i det hele tatt).

Setet har nå fått offisielt Brooks regntrekk

Stygg stilbommert, men i motsetning til hva jeg jeg trodde, hadde jeg kun hvite strips liggende. Får se om jeg gidder å gjøre om etterhvert, men jeg var mest gira etter å få satt sammen ting i går.

Kabelgnissebeskyttelse. Noen som har gode tips til forholdsvis rimelig og solid rammebeskyttelse? Dette er fra et ark med BBB-klistrelapper som kostet 99kr stykket, det er endel steder på ramma med potensiale for gniss som kan være kjekt å beskytte.

Billig og så langt bra flatties til under tollgrensa fra CRC.

Såvidt jeg vet har Jagwire kun banjoer i gull i settetene de selger, så det ble lite med fargematching til det røde styrelageret her. Det å forlenge og bytte bremseslanger gikk over all forventning, til tross for et uhell med Shimanos luftesett som bestemte seg for å skille slange og sprøyte mens jeg sto og trøkka på (ja, det var mineralolje overalt, og jeg var en periode redd for at det også var kommet olje inn på klossene i ene kaliperen som lå på gulvet ved siden av sykkelen). Sprøyte og slange er nå grundig stripset sammen, luftingen var latterlig enkel, men jeg synes selve luftesettet var noe billig ræl sammenlignet med de mer gjennomarbeidede sprøytene jeg har til Avidbremsene mine.

Bunnsolide felger.

Redigert av perbl; 29/04/2013 20:03.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597023 29/04/2013 20:01
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Og mer:

De nye SLX-bremsene er fantastiske på mange vis, jeg fristes nesten av å sette dem over på stisykkelen. Men den splintløsningen er noe dritt, jeg slet og bannet i evigheter før jeg resignerte og bøyde enden litt med Leathermanen i går. Det førte selvsagt til at den ikke satt godt nok, og ramla ut på prøveturen i dag. Lurer på om jeg skal anskaffe sånne så raskt som mulig http://www.amazon.com/gp/product/B001IOY9P4?tag=vglnk-c587-20
Såvidt jeg vet skal det ikke være noen stor risiko involvert med å kjøre uten splinten i et par dager mens jeg skaffer noe nytt å putte der.

Kabelføring og kutting er kanskje ikke helt top notch, men jeg synes det funker greit nok.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597106 29/04/2013 21:18
ErrorLars Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gratulerer med (sykl)kjørbar sykkel!

Quote:
Noen som har gode tips til forholdsvis rimelig og solid rammebeskyttelse? Dette er fra et ark med BBB-klistrelapper som kostet 99kr stykket, det er endel steder på ramma med potensiale for gniss som kan være kjekt å beskytte.

Er vel bare å anbefale gode gamle M3 steinspruttapen fra Torshov.
Denne her er også fin: Helikopter tape Er vel dobbel så tykk som M3 tapen men stivere. M3 tapen kan være litt for tynn på steder som utsettes for mye slag/gniss o.l

Oppklippete slanger på de mest utsatte stedene funker også. Er uansett ikke spesielt synlig når baggene er på.
For eksempel rundt røret som går mellom kjedet, de små bøylene på siden ved lasteområdet og på røret som går på tvers helt bakerst.
Min erfaring er at disse områdene ofte får seg en smell når sykkelen velter, det er litt trangt eller ned høye avsatser
Også kan det det være likegreit å pakke inn hele området "bak" Xtracycle baggene med noe beskyttelse. Blir endel gnissing fra baggene som sliter på lakken
Også steder hvor det er naturlig å feste lastestropper når du skal ha med deg en kasse med øl e.l er greit å beskytte.

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: ErrorLars] #1597118 29/04/2013 21:36
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jau, jeg har fått med meg at bagene kan gnisse endel, så var blant annet her jeg ser for meg det kan gå med litt beskyttelsestape.

Hvordan er din mtp kjedelengden? Jeg er litt usikker på om min oppmåling med største drev bak og fram pluss et par ekstra kjedeledd ga litt lang kjede, det skulle hvertfall ikke store humpen til før den slo ned i røret under. Mulig dette er en konsekvens av å kjøre rundt med såpass lang kjede.

Skal sjekke nærmere i morgen og se om jeg tror det kan funke med to kjedeledd mindre.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597170 30/04/2013 05:41
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Nydelig bygg. Gratulerer.

mvh
Nils
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597242 30/04/2013 07:36
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Kjempefin sykkel. Jeg fikk gleden av å teste en da vi var hos Surly på leverandørmøte. Den er tung, men når den har litt fart så ruller den som ett uvær. Og stabil som ingenting annet. Kjempemorsom sak ICON_SMILE

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: Sverre] #1597270 30/04/2013 08:11
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Sverre
Kjempefin sykkel. Jeg fikk gleden av å teste en da vi var hos Surly på leverandørmøte. Den er tung, men når den har litt fart så ruller den som ett uvær. Og stabil som ingenting annet. Kjempemorsom sak ICON_SMILE

Jau, det er en rå cruiserfølelse på den når jeg først får opp litt fart. Skal bli interessant å teste den hjem igjen i dag, når jeg skal slite meg opp Bakklandet i Trondheim. Kanskje et bra påskudd for å teste ut den nyåpnede sykkelheisen, det burde gi turistene noe å se på hvis jeg farter opp der med longtail ICON_SMILE

Det var mange hoder som snudde seg etter meg da jeg kjørte til jobb i dag hvertfall. Jeg liker dog ikke regnet som er ute nå, jeg har ikke fått på skjermer enda.

Blir hardt å måtte vente helt til juni før den er ferdigbygd, men den er nå hvertfall kapabel til hverdagssykling uten bagasje nå.

Redigert av perbl; 30/04/2013 08:12.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597299 30/04/2013 08:33
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
Det er jo litt heng i kjedet, men det har gjerne ingen praktisk betydning, ser jo ofte det på liggesykler. Det finnes vel i såfall kjedeførere som kunne blitt plassert midt på "strekket"

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597704 30/04/2013 16:42
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Så sykkelen din live i dag. Ser knalltøff ut!

Big wheels keep on turning
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: Kjartandaddy] #1597717 30/04/2013 17:15
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Haha, forhåpentligvis ikke i det jeg så lettere klønete ut mens jeg prøvde å holde meg på sykkelheisen foran alle turistene ICON_SMILE

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597719 30/04/2013 17:18
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva har det kostet å få bygget denne?
Fikk jævlig lyst på en slik selv,du har jo selngt på meget gode og fornuftige komponenter.
To tomler opp.
cheers

Redigert av SimonS; 30/04/2013 17:18.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597729 30/04/2013 17:44
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Litt vanskelig å komme opp med et eksakt tall her og nå, men en røff oversikt over de viktigste bestanddelene:

Ramme: 7000-ish
SLX-Gruppe: 3700
Hjul: 2700
Setepinne/stem/styre: 500
Styrelager: 360
Dekk: 580

Ellers husker jeg ikke de eksakte prisene på ting, noe er kjøpt i Norge, noe i utlandet. Det opprinnelige regnearket la an til å komme i land rundt 20000, men jeg tipper nok litt over det hvis jeg skal kjøpe det større truckerkitet fra Xtracycle.

Merk forøvrig at Cyclecomponents nå har den på lager igjen med Surlys mer budsjettvennlige bygg av fornuftige og forholdsvis rimelige deler, selv om jeg personlig nok ville byttet ut mekaniske bremser med skikkelig hydraulikk på dette kitet. De selger faktisk 18"-eren til 13749. Men nå ser det ut til at de er utsolgt for den størrelsen. 16999 for 20"eren er uansett en god pris. Sleng på et sett med SLX-bremser og smett på gode skjermer, og du har en kanondoning.

Redigert av perbl; 30/04/2013 17:45.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1597986 30/04/2013 22:30
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Dagens lille mekke-økt besto av å få målt opp skjermer. Jeg fulgte anbefalingene i en annen tråd her og kjøpte meg SKS Chromoplastics. Det viste seg ganske kjapt at disse ikke er utformet for en Dummy med skivebremser, så litt modding måtte til. I tillegg skjønte jeg ikke helt hvordan instruksjoner hang sammen med delene som fulgte med, så jeg tok ting litt på sparket. I tillegg var bolten som jeg antok skulle feste bakskjermen i bunnen litt for lang for festet i ramma, hvertfall begynte det å butte noe voldsomt imot, så jeg Dremlet den ene bolten i to, noe som funka bra.

På bakskjermen blir stagene klemmende på ramma og potensielt gnisse, så jeg tok en tur innom e11eve og spurte etter rammebeskyttelse på rull, og fikk tak i noe fancy noe.

Den halvmeteren med http://www.effettomariposa.eu/en/products/shelter/ kosta 250kr, jeg tør ikke tenke på hvor dyr hele rullen de hadde liggende på verkstedet var ICON_SMILE Uansett billigere og antagelig bedre enn det mye tynnere BBB-arket som kosta 99kr for noen få dekaler.

Får se om det holder seg på plass med bare en liten bit som dette, eller om jeg må tape rundt i større grad.

Ferdig oppmålt skjerm, får kappe med nyinnkjøpt Dremel i morgen, begynte å bli litt sent mtp at jeg har naboer over boden min.

Det er rimelig tight, men det går akkurat med Big Apples under disse skjermene.

Resultatet.

Redigert av perbl; 30/04/2013 22:34.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1598280 01/05/2013 15:38
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sånn, da var stagene til skjermene kappet noenlunde korrekt, en runde med polering unnagjort, og feste til GPS montert på stemet. I tillegg har jeg satt på rammebeskyttelse de fleste stedene kabler og slanger kan gnisse, samt rullet en slange rundt røret som kjedet lett slår ned i.

Så var det bare å se om det er mulig å få tak i det andre Xtracycle-stæsjet jeg skal ha i tillegg til Freeloaderne som kommer snart.

Men det virkelig store spørsmålet er om jeg tør å bruke denne som hverdagssykkel til og fra jobb, den er jo nesten for fin ICON_LAUGH

Redigert av perbl; 01/05/2013 15:39.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1599906 03/05/2013 15:09
O
Oyvindhs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Så denne utenfor Antikvariatet på bakklandet i dag tror jeg! Ca kl 1630.
var fin live! Fkk litt kjeft av samboer'n da jeg krysset gata for å kikke på den. "Slutt nå, din sykkelstalker".

ICON_SMILE

Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: Oyvindhs] #1600038 03/05/2013 18:46
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Oyvindhs
Så denne utenfor Antikvariatet på bakklandet i dag tror jeg! Ca kl 1630.
var fin live! Fkk litt kjeft av samboer'n da jeg krysset gata for å kikke på den. "Slutt nå, din sykkelstalker".

ICON_SMILE

Takk for det, sykkelen min blir berømt!

Jeg var inne og spiste middag med et par venner på Kalas & Canasta, så det var nok rette sykkel det ICON_SMILE

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1602828 08/05/2013 06:48
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hm, kanskje skaffe bagasjebrett for å ha foran neste gang jeg kjøper noe fra CC. Vil det se best ut med svart eller sølv da mon tro? Fristet til å gå for all black.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1613007 24/05/2013 21:44
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Etter lang tids venting på at Xtracycle skal få produsert de nye modellene sine, ga jeg opp, og bestilte alt tilbehøret bortsett fra veskene fra biketrailershop.com i dag. Så nå får jeg hvertfall deck, wideloaders, longloader og racks, så får vi se om jeg får veskene i løpet av sommeren en gang.

Siden sist har jeg også investert i nytt mekkestativ, dette var mildt sagt bedre saker enn Clas-modellen:

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1620424 05/06/2013 15:58
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da har jeg mottatt pakke fra Biketrailershop.

P-racks, Wideloaders og Tekdeck påmontert.

Det blir en respektabel bredde på doningen.

Jeg tok dette brettet foreløpig, da jeg ville ha noe som kunne feste ting inntil jeg får bagene. Jeg kommer nok til å bestille med enten Snapdeck eller Flightdeck når jeg skal bestille X2-bagene om ikke altfor lenge.

Whatchamacollars for å feste rackene, samt hindre unødig mye vann i å renne ned.

Longloader

Prøvekjøring med pappesken ting kom i.

Longloader sett forfra.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1620443 05/06/2013 17:10
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Fortsett å poste Perbl. Alltid kos å lese oppdateringene dine her. Denne sykkelen er et smykke.

mvh
Nils
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: nilswithskills] #1620605 05/06/2013 20:49
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for det, jeg er veldig godt fornøyd så langt (såfremt jeg ikke finner på å legge sammen priser).

I dag slo det meg hvor behagelig den cruiset over et brosteinsparti jeg ikke hadde testa tidligere, det var jo rent komfortabelt sammenlignet med hvordan det samme partiet føles med stisykkelen.

Må få testet den på en lengre tur snart.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1633497 26/06/2013 21:50
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da var enda en ny batch med utstyr bestilt, forhåpentligvis siste i denne omgang av de dyrere tingene (selv om jeg sniffer litt på Jeff Jones-styre og nytt stem, samt den rådyre Rolling Jackass-støtten).

Xtracycle X2-bagger med trekk, footsies, flightdeck, passasjerpute og kjølebag ICON_SMILE

Klarte heldigvis å motstå fristelsen til å kjøpe blenderen, selv om det kunne ha vært et artig påfunn å rigge seg til i parken for å selge milkshake ICON_SMILE

Denne sykkelen føles fortsatt litt småteit all den tid jeg ikke har vesker til å frakte ting i, så nå blir det forhåpentligvis ordnings i løpet av en uke eller to. Biketrailershop var hvertfall ganske kjappe med å levere sist jeg kjøpte fra dem.

Redigert av perbl; 26/06/2013 21:51.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1641623 11/07/2013 20:46
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da har nye varer ankommet og omsider har jeg fått knipset noen bilder.

Jeg brukte noen timer på å tape og stripse fast en god del gammel oppklipte slanger på bakramma for å hindre gniss fra reimer og bager. I og med at det skal være bager hele tiden på sykkelen, har det ikke så mye å si om den er litt styggere på bakramma med litt svart gaffatape og surrede slanger overalt.

I tillegg til det som er på bildene, kjøpte jeg også med et Flightdeck http://www.xtracycle.com/flight-deck.html/ , men jeg tror jeg fortsetter med Tekdecket til vanlig bruk. Mye lettere, og adskillig enklere å ta av og på (Flightdecket må skrus fast mens man muskler rackene sammen).

Formidable bager fra Xtracycle, X2-utgaven med regntett lokk som kan tas av.

Lommer med god plass til passasjerfotstøtter og foldelås (slipper å henge låsen på ramma, noe som nok gnisser litt på lakken over tid)

Ute på første tur med bager. Må bare beklage at framskjermen er litt skeiv, jeg må ta meg en dag med litt finjustering.

Kjølebag må man ha!

Passasjersete og fotstøtter montert

Prøve om skulderbagen jeg bruker oftest passer

Som fot i hose

Redigert av perbl; 11/07/2013 20:50.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1645862 21/07/2013 12:12
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nå er sykkelen også foreviget av godeste mr. Kippernes, og et intervju ført i pennen av selveste Geir Anders på transportsykkel.no

http://transportsykkel.no/intervju-per-bjarnes-surly-big-dummy/

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1657163 10/08/2013 17:13
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Dagens tur i parken, skulderbag, to drybager med slakkliner, en pose med matvarer og fotoutstyr er null problem å pakke med seg i bager med bortimot uendelig av plass ICON_SMILE

Forøvrig har jeg testet den litt til passasjerbruk i det siste, det er forbausende hvor lett det er å navigere med godt voksne passasjerer bakpå, og alle sammen blir overrasket over hvor behagelig det er å sitte på. Hjelper på med fotstøtter og setepute.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1736345 21/01/2014 23:02
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
I dag hadde jeg foreløpig heftigste test av transportevne, selv om jeg glemte av ei reim og måtte begrense meg litt. Fikk levert en dykksag med styreskinner og støvsuger på jobb, men måtte legge igjen støvsugeren da jeg ikke hadde nok reimer til å feste den skikkelig. Kjente litt på at jeg kanskje kunne tenkt meg elmotor på vei opp Møllenberg.:

Med wideloaders og longloader får man plass til det meste.

Redigert av perbl; 21/01/2014 23:04.

Per B.
Re: perbls Surly Big Dummy-tråd [Re: perbl] #1736538 22/01/2014 13:48
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Lekker sykkel!

Jeg har en komplett Big Dummy på vei. Gleder meg ICON_LAUGH

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support