Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lukter svidd av tursykkel

Lukter svidd av tursykkel #1482626 09/09/2012 16:30
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Vet ikke om jeg legger inn dette på rett sted, men jeg tar sjansen.
De siste to gangene jeg har vært på sykkeltur har det luktet svidd av sykkelen etterpå. Jeg har en bratt bakke nedover hvor jeg må bremse mye før jeg svinger inn på gårdsplassen, så det kan kanskje komme av bremsene? Har bremser i navet. Gjelder en DBS Classic fra 80-tallet dette. Er det noe jeg bør sjekke? Og i tilfelle hva? Noe jeg bør smøre? Jeg er rimelig blank på dette med sykkel, så ha meg unnskyldt kunnskapsløsheten min. ICON_SMILE

Re: Lukter svidd av tursykkel [Re: SonjaM] #1482790 09/09/2012 19:51
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Artig spørsmål på terrengsykkel.no, men jeg diskriminerer ingen sykler eller syklister.. ;-)
Om bremsene ikke skriker og tilsynelatende fungerer som de skal er det likevel mulig at de lukter litt svidd etter lang nedbremsing. Dog..-er dette noe nytt på en ellers kjent rute er det jo litt rart. Er det navbrems (vanligvis foran, stor "plate" på ene siden av navet) eller trommelbrems (vanligvis bak, sylindrisk, ser ut som ei tønne) du mener det lukter mest av?
Kan det være kommet olje eller noe skitt inn i navet?
Selvsagt kan problemet også være slitte bremsesko, men i begge sistnevnte tilfeller bruker funksjonen å bli merkbart dårligere.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Lukter svidd av tursykkel [Re: SonjaM] #1482837 09/09/2012 20:46
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for nyttig svar! :-)
Forbremsen skriker en del, men det har den gjort hele tiden siden jeg fikk sykkelen tilbake fra verksted i våres, så det virker ikke som om det er den. De sjekket bremsene da, så jeg regner med at de hadde skiftet ut slitte deler om det var noen.
Ser ut som om det kan være trommelbrems ja, ikke utenkelig at noe skitt kan ha kommet seg inn der, det skal jeg få sjekket ut - takk for tipset! Har ikke merket noe på bremseeffekten, så slitte bremsesko er jeg ikke så sikker på det skulle være. Sykkelen har stort sett hengt i skjulet i 25 år, så selv om det er såpass gammel, er den ikke mye brukt. Før denne sommeren, da. :-)

Re: Lukter svidd av tursykkel [Re: SonjaM] #1483619 10/09/2012 20:40
_Moe_ Offline
Entusiast
Entusiast
Trommelbremser kan definitivt bli så varme at det lukter svidd av dem. Normalt skal ikke bremsen ta skade av dette, men varmen kan ødelegge egenskapene til fettet i lagrene, så en service i forkant av sesongen for å sjekke status, evt. smøre opp lagrene og de bevegelige delene i bremsen kan være lurt.

For å sjekke om bremsene er årsaken til at det lukter svidd, så kan du sprute litt vann på dem når du kommer inn på gårdsplassen. Ikke så mye, for det er ikke bra med for rask avkjøling heller, bare en liten sprut. Dersom det freser og vannet fordamper i en sky, så vet du hvor lukta kommer fra. For all del - ikke kjenn på bremsene med hånda!

Moderator  support