Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Varmegang ved bremsing i utforkjøringer?

Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? #1482309 08/09/2012 21:44
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 47
T
TomB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 47
Spørsmålet er hvor mye tåler dekk/slange m/alufelg V/s Pariser m/carbonfelg av varmegang ved utforkjøringer i lengere bakker ,eller vilken løsning er best og tåler mest bremsing uten at det punkterer?
Det jeg tenker mest på er utforkjøringer under Jotunheimen rundt ,noen bakker er veldig bratte å med en fart på 80-90km/t vil jeg nødigst ikke punktere ved for mye bremsing.
noen med erfaringer om dette?

Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: TomB] #1482365 09/09/2012 06:11
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Ikke tenk på det.

Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: TomB] #1482501 09/09/2012 12:05
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113
S
Staal3 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 113
Er det ikke veldig varmt så skal det ikke være noe problem. (Lite problem i Norge)
Men ta og brems skikkelig og slipp opp slik at felgene får kjøle seg ned.
Har selv tatt knekken på karbonfelg med bremsing. Så om du har ett lett klatrehjul. Så er det fort gjort om ikke alt virker 100%.


Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: TomB] #1482636 09/09/2012 16:43
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Som Staal3 skriver kommer dette helt ann på syklisten.
- Ligger du og slurer på bremsen hele tiden har du et problem, uansett hjul, dekk og bremsetype.
- Men lar du sykkelen trille (noe du må for å komme opp i 80km/t, og kun bremser (hardt) rett før hver sving er varmgang ikke noe problem.
(Og ned fra Sognefjellet er det jo lange strekk og få svinger, samt gjerne stygg-kaldt - helt uproblematisk.)

Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: TomB] #1482803 09/09/2012 20:03
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Det står en artikkel om det i juli-utgaven av Road Bike Action Magazine. Dette ifbm. at arrangøren av rittet "The King Ridge GranFondo" advarer folk mot å bruke carbon clincher, da de har hatt ulykker med slanger som eksploderer/felgkanter som går i oppløsning. I følge arrangøren var det ikke samme problemer med aluminiumsfelger eller carbon tubular.

Det var visst mange bratte bakker i rittet, men den det spesielt skjedde på var visst en med snitt på -13% over 1,6km, og opp i 22% enkelte steder.


Create the problem and sell the solution
Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: DuffMcShank] #1482846 09/09/2012 21:01
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
frodes00 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
Jeg har kjørt ned laaaange bakker i Aplene og Dolomittene med alufelg, carbon clincher og carbon tubular. Sistnevnte er nok det sikreste. For clincher-hjul kan det være et problem at felgbåndet smelter, så sjekk at du har felhbånd som tåler varme.

Ellers har jeg ødelagt et carbon clincher bakhjul i lange nedoverbakker - pga varmen ble det bobler i bremseflaten (fikk nytt hjul på garantien).

Generelt bør man jo bremse fornuftig, dvs. veksle mellom foran og bak, bremse ganske hardt og så slippe opp, stoppe hvis mulig når bremsene går varme. Kontinuerlig bremsing i lange partier er trøbbel! Det enkleste er jo å la det stå til mer enn man kanskje hadde tenkt. Og så kan man selvsagt bremse godt ved å reise overkroppen noe.

Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: TomB] #1482856 09/09/2012 21:15
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Hva definerer du som lang nedoverbakke :-)?


Create the problem and sell the solution
Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: DuffMcShank] #1482870 09/09/2012 21:48
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
frodes00 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 497
"Lang nedoverbakke" er så mye. De som skaper utfordringer, er gjerne bakker med lengre partier med 10-12% helning eller mer.

Re: Varmegang ved bremsing i utforkjøringer? [Re: frodes00] #1484967 12/09/2012 19:51
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 47
T
TomB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 47
Jotunheimen rundt fra nedkjøringen etter Lemonsjøen er 10-12% og farten kan lett komme opp i nærmere 100km/t ved å bare trille utfor ,skulle en punktere på forhjulet ville jeg ikke sittet på den sykkelen da vil det bli veldig problematisk å klare stoppen i bakken (veldig bratt) skal en holde følge med tett feltet ønsker en jo også å holde følge i nedkjøringene (i år holdt jeg ikke lenger en lemonsjø)men kansje neste år klarer jeg å følge lenger også i utforkjøringen ;-)
ønsker vel å kjøre med alufelg,slange og dekk , ser for meg å bruke for/bakbremsen vekselsvis og kraftig for å slippe kontinuelig klosse kontakt på felgene , er det spesielle slanger som tåler mere varme en andre?


Moderator  support, Valentino