Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

DBS Internazionale - Tange 900

DBS Internazionale - Tange 900 #1482105 08/09/2012 17:38
H
HaakonMS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Fant denne på stabburet. DBS Internazionale fra tidlig 90-tall(?) med Tange 900-ramme og Shimano 105. Tenkte å ta den i bruk som helgeracer.

Har foreløpig lagt ut for dekk, sete og styretape. Lurer på om det er verdt å gjøre noe mer med denne. Har i alle fall lyst på et nytt kranksett og et ekstra hjulsett. Jeg antar at moderne hjulsett ikke vil passe uten at jeg bredder ramma? Vil nye kranksett passe?

Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1482502 09/09/2012 12:07
gare Offline
More than words
More than words
Mål bredden på bakgaffelen, er den 126 mm passer ikke nyere hjul uten videre, men du har vel mer enn 7 gir bak? Det vil være ganske sjeldent om en en sykkel med 8-9 eller tidelt kassett har 126 mm bredde bak, dessuten kan du jo alltid kaldsette en 126 mm til 130 mm bredde.

Nyere kranksett vil alltid kunne passe, det som er viktig å sjekke ut er om du har italiensk eller britisk gjenge på denne sykkelen.
Det ser du ved å demontere kranken og titte på hva som står på kranklageret. Står det noe sånt som 36x24 har du et Italiensk kranklager og MÅ bruke tilsvarende. Bredden på kranken din er mest sannsynlig 68, men kan jo være bredere, skyvelære er en fin ting.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1482811 09/09/2012 20:08
H
HaakonMS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Er 6 gir bak, har ikke målt, men regner med at det er 126 mm bredde. Hvordan er det eventuelt å sykle uten indekserte gir? Innbiller meg at det blir rart.

Mangler verktøy til å demontere kranken, noen som vet hva som ble brukt på Tange-rammene? Er det eventuelt mulig å kun bytte drevet? Krankarmen fungerer jo fint, vil bare bli kvitt biopace.

Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1482939 10/09/2012 06:47
perano Offline
Ivrig
Ivrig
Det skal holde å måle bredden på krankhuset. 68mm=engelske gjenger (BSA) og 70mm=italienske gjenger.

Per Andreas

Støtt NOTS
Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1485627 13/09/2012 18:20
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
Nei, det held ikkje å måle breidda på krankhuset. Har du sveitsiske gjengar? Franske? Er begge sider av kranklageret skrudd inn med klokka? Dette må du opne og sjekke. Eg trur det er britisk ISO-standard på denne, men eg har ikkje sykkelen mellom hendene.

Med 126mm breidde i bakgaffelen må kvar side 2mm ut for å få plass til eit moderne, normalt 130mm baknav. Du greier fint å bøye ut eit stålramme 2 mm med hendene når du set inn hjulet. Dette har eg og tusenvis av andre gjort i mange år utan skader. Jau, gaffelendene vert ikkje HEILT parallelle, men det var dei som regel aldri frå fabrikk.

Så er spørsmålet kvifor du skal byte alt dette. Er kranken og hjula defekte? Har dei feil giring for deg? Likar du betre utsjånaden på nye greier? No judgement, men du må vite kva du gjer og kvifor.

For eksempel vil den viktigaste grunnen til at folk byter bakhjul og krank på gamle syklar vere at dei vil ha fleire gir. 6-girskassettar er ikkje lette å få tak i om dagen. Nye bakhjul kan berre ha sju-girskassettar om du skaffer deg ein 4,5mm tjukk spacer mellom nav og kassett. Dette må du få ein maskinverkstad til å lage eller du må bestille frå utlandet. Eller du kan gå opp til ti gir, men då må du sjekke om skiftarane greier å dra så mykje kabel. Ikkje så lett, eller kva?

Difor tilrår eg at du syklar vidare med sykkelen som han er dersom ingen av delene er øydelagte. Toppen ville eg ha smurt opp alle kulelagra på nytt og bytta wire + wirehus. Nye krankar og hjul vil ikkje vere stort lettare eller solide enn dei som allereie sit på. Du må du i så fall kraftig opp i pris, og stålramma vil aldri verte like lett som karbon i alle fall.

Skal du likevel byte (eg har syklar frå 80-talet med berre nye komponentar eg, så igjen: No judgement) må du gjerne ta kontakt for info om dimensjonar.

REDIGERT: Såg først det andre innlegget ditt no. Sorry! Lett fiks: Vil du ha bort Biopace (som er ein undervurdert oppfinning, men ikkje for alle) er det lettaste å berre byte klingane, dvs. tannhjula på kranken. Det står i blant på dei kva "bolt circle diameter" (BCD) dei har, til dømes "110mm". Eller så målar du avstanden frå ein av boltane som held klingene til kranken til nærmaste bolt og gangar avstanden med 1,701. Då har du BCD og kan bestille nye krankringar. Ganske sikker på at dei framleis vert lagde i dimensjonen du har.

Redigert av VeloBrox; 13/09/2012 18:27.
Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1485644 13/09/2012 18:39
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
Ekstramoment:

Friksjonsgiring fungerer heilt fint så lenge ein er van med det - Ole Ritter greidde i alle fall å sykle vanvittig fort i time-trials med det.

Du treng ikkje noko spesielt verktøy for å ta av kranken. "Tange" har ikkje lagd ramma, berre stålrøyra. Så har Daccordi eller nokon andre bøyd og lodda dei om til sykkelfasong og frest ut gjengene.

Krankakslingen er firkanta, så er dei firkanta hola i aluminiumskranken pressa på plass - om lag som eit bankebrett! Presset kjem frå ein krankbolt per side som gøymer seg bak eit lite deksel. Først skrur du dekselet av (stor, flat skrutrekkar eller umbraconøkkel), så skrur du ut krankboltane. Då treng du anten ein stor umbraco-nøkkel, 14mm-hylse eller 15mm-hylse.

Når du skal setje på ny krank er det EKSTREMT viktig å få hardt nok dreiemoment. Ofte heilt opp i 40 Nm og meir - dette er stramt! Anten bruk momentnøkkel eller skru til hardt og ta eit siste drag kor du klemmer verktøyhandtaket mot krankarmen.

Redigert av VeloBrox; 13/09/2012 18:40.
Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: VeloBrox] #1485906 14/09/2012 07:06
perano Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: VeloBrox
Nei, det held ikkje å måle breidda på krankhuset. Har du sveitsiske gjengar? Franske? Er begge sider av kranklageret skrudd inn med klokka? Dette må du opne og sjekke. Eg trur det er britisk ISO-standard på denne, men eg har ikkje sykkelen mellom hendene.

Ja, det er litt mer innviklet en jeg skrev lenger opp, og jeg må nok moderere meg til at 70mm=Italienske gjenger (høyregjenget på begge sider), men med 68mm er det ikke helt lett å vite... Dog vet jeg ikke hvor sannsynlig det er at en italiensk rammeprodusent har brukt franske eller sveitsiske gjenger?

Per Andreas

Støtt NOTS
Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: perano] #1486079 14/09/2012 11:21
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: perano
Sitat: VeloBrox

Ja, det er litt mer innviklet en jeg skrev lenger opp, og jeg må nok moderere meg til at 70mm=Italienske gjenger (høyregjenget på begge sider), men med 68mm er det ikke helt lett å vite... Dog vet jeg ikke hvor sannsynlig det er at en italiensk rammeprodusent har brukt franske eller sveitsiske gjenger?

Det er tilnærmelsesvis usannsynlig, fransk og sveitisk gjenge var forbigåtte standarder lenge før denne sykkelen ble laget.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: VeloBrox] #1486099 14/09/2012 11:56
H
HaakonMS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Er det bare å banke kranksettet av akslingen? Sitter rimelig godt selv når jeg løsnet krankboltene på hver side. Kan ikke skjønne at det er så veldig mye mer avansert, men de fleste sider anbefaler en såkalt "crank-puller". Noen fare for å skade kranken om man banker forsiktig med et tøystykke i mellom?
Tror uansett jeg beholder kranken som den er, ble litt glad i biopace etter noen turer.

Vil fortsatt ha nytt hjulsett, det som sitter på begynner å bli litt slitt. Også greit å ha et ekstra sett for å strekke dekk. Men det er kanskje lettest å legge ut en forespørsel på Kjøp-forumet, slik at jeg får tak i et med 126mm baknav.
Ellers ser jeg at det dukker opp en del NOS-nav på ebay, det er vel også en mulighet å bygge et hjulsett ut fra dette? Men det blir vel fort like dyrt som å skaffe seg en komplett delesykkel av samme årgang.

Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1486102 14/09/2012 12:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Krakarmekstraktor har de vel til og med på Biltema til 40 spenn, så det er INGEN grunn til å ikke bruke en sånn. Lure triks her fører i beste fall ikke frem, og i verste fall ødelegger du både armer og krankhus.

Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1486318 14/09/2012 19:56
V
Vintage BN Offline
Fersking
Fersking
V
Jeg har ikke peil på gjenger. :-) Men lurer på om ikke Internazionale fikk rammer fra Japan fra tidlig 90-tall eller så.

Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1488469 18/09/2012 18:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er du litt hendig så bygger du om et eldre 7-delt-130mm nav (Shimano har mange mulighter) til 126 mm; noen mindre spacere, litt kapp av akslingen.
Er det nok trekk på sjalteren kan du utvide til 8/9-delt.

Re: DBS Internazionale - Tange 900 [Re: HaakonMS] #1504539 14/10/2012 20:09
V
Vintage BN Offline
Fersking
Fersking
V
VeloBrox: Apropos vintage sykkel. Jeg har sendt deg en melding på forumet her. :-) Lurer på om jeg ikke har kommet over noe artig sykkelhistorie som du kan ha interesse av. :-)

Moderator  support