Bikefitting kan være så mangt. 172 høy med Scott Scale i M. Jeg vil påstå at jeg er på grensa, så mulig du hadde klart deg best på en Small. Når det er sagt, jeg tror du skal klare å finne deg til rette. Jeg tror du er for langt fremoverlent. Om setet er riktig skal jeg ikke si noe om, men det øvrige oppsettet kan gjøres noe med. 90 mm stem..... Prøv enda kortere. Jeg har 75. Prøv 70, eller om du har bredt styre (640 eller større)kansje 60. Du skal utvilsomt ha setepinne uten setback.
Jeg ville prøvd kortere stem, og satt styret til bare et par cm under setet i første omgang. Om det går bra med rompa da så kan du jo justere ned styret litt etter litt.
Redigert av Cmon77; 07/09/201211:30. Rediger grunn: tenkte feil...
Jeg har også prøvd sykkelen med noe kortere stem, fikk beskjed om at det var for kort på bikefitting, byttet da litt det som er nå. Jeg skal prøve å måle det i kveld for å være 100% sikker.
Med veldig kort stem synes jeg sykkelen ble veldig nervøs om jeg kan si det sånn. Spesielt i oppoverbakker og ved ståtråkking. Noen andre snakker om at det er helt normalt, og at det kan kompenseres med et bredere styre... (Uprøvd).
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Jeg har også prøvd sykkelen med noe kortere stem, fikk beskjed om at det var for kort på bikefitting, byttet da litt det som er nå. Jeg skal prøve å måle det i kveld for å være 100% sikker.
Med veldig kort stem synes jeg sykkelen ble veldig nervøs om jeg kan si det sånn. Spesielt i oppoverbakker og ved ståtråkking. Noen andre snakker om at det er helt normalt, og at det kan kompenseres med et bredere styre... (Uprøvd).
Jeg snakker bare om egne erfaringer da. Jeg har bredere styre (først 660 så 685). Sykkelen er noe "lett" i fronten som må kompenseres med litt mer aktiv vektforflytning for min egen del slik at jeg klarer å holde vekten på forhjulet. Lett front er egentlig fint og flott når jeg sykler sti, da jeg flipper forhjulet over ting veldig mye letter enn før da jeg var fremtung (100 mm stem og 620 styre) og til stadighet dunka ukontrollert inn i ting. Da var det jo "bak med rumpa og vent og se hvilken vei forhjulet tar" når man kom i teknisk terreng. Nå er det jeg som bestemmer.
Sykler du sti/terreng eller grus? Er det grus så er jo aero stilling og vekt på forhjulet viktigst. Er det sti så er det viktigere at man kan håndtere sykkelen enkelt.
P.S. har sett på bildene fra Birken at jeg er veldig bred i armføringen i forhold til de andre syklistene. Jeg har nok flyttet en del luft fra Rena til Lillehammer med mitt 685 styre og noe oppreiste sittestilling. Må kansje gjøre noe med det til mitt nete ikke-tekniske marathonritt
Hvis du får vondt i baken så kan ikke jeg skjønne at det relaterer seg til noe annet selve sete. Hadde du hatt nakkeproblemer etc kunne jeg skjønt størrelse problemet.
Virker ikke akkurat som du har prøvd ut noen seter på den mer komfortable siden. Vinklingen på selve sete har også veldig mye å si. Fizik aliante, fizik gobi, specialized phenom kan være noen alternativer å prøve, ikke alle passer til å sitte på ei flis:-)
Men det store spørsmålet blir, er sykkelen egentlig for stor?? Jeg heller mer og mer til at jeg burde hatt Small i Scott.
Det er jo lett å tenke at det er bare å bytte, men dette igjen medfører jo litt økonomiske ulemper for å si det mildt.
Hva tror dere? Vil jeg få tilbake go' følelsen med offroad på å ta steget helt ut å bytte til mindre ramme?
Du skulle nok hatt small, det er heller ikke sikkert det trenger å bety spesielle økonomiske ulemper som du sier. Du selger og kjøper på samme marked så du kan jo selge den du har og kjøpe en i small. Det er nok det beste, men samtidig skal du få til og sitte ok på en i medium og, da ville jeg oppsøkt en med peiling for å få justert deg inn siden du sliter sånn..
Det selges svært få Scott Scale Small om dagen. Etter at jeg startet å følge med daglig på finn.no, har jeg kun sett 2 stk. En 2011 Premium til 23.000 og en stk Scale 20 2011 til 15.000. Den siste fristet veldig, men av praktisk grunner ble det vanskelig for meg å få det til. Her ville nok mellomlegget blitt ca 5000,-, noe som også er mye penger, men det er kanskje de summene det fort blir
Videre har jeg i dag fått montert setepinne uten setback. En billig pinne fra BBB, men i korrekt diamenter ble valget enkelt. Tryggere enn å styre med shims og mindre pinne. Jeg fikk hvertfall anbefalt dette. BBB pinnen er noe tyngre enn org. pinne fra Scott, men det kan jeg leve med.
Førsteinntrykket er bra. Sønnen min og jeg fikk en rolig tur i skogen i dag, følte kanskje at jeg satt bedre.., men siden dette ble en tur for kun gøy og moro har jeg ikke fått testet normal treningsrunde. Og denne runden inneholder mye mer asfalt og lengre strekk en skogturen i dag. (I dag ble det mye gåing også..)
Legger med et par bilder av sykkelen med ny pinne.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Det burde vel være mulig å få en M til å passe. Det er greit å begynne med setets posisjon, og det er du jo allerede i gang med. Det er en grense for hvor langt frem setet kan flyttes, kommer kneet lenger frem enn pedalakselen så får man økt belastning på kneet og risikerer plager. Sett deg på sykkelen og ha f.eks høyrepedal pekende rett fremover, bruk et tau med noe tungt i enden og gjør som på bildet.
Denne kne over pedal-regelen (KOPS) er litt omdiskutert, men det er en grei indikasjon på om man sitter for langt fremme. Det er mao ikke noe krise hvis kneet ikke når helt frem til pedalakselen. I ditt tilfelle, med lite setepinne mellom sete og ramme og 0 setback, er det fort gjort at setet kommer langt frem.
Når dette er kontrollert og setet evt justert så justeres resten med lengde på stem. Umulig å si noe om mål på sykkelen utfra infoen i denne tråden, men du har jo allerede et "langt" stem så test gjerne med et kort et. 70mm kan være et passe sted å begynne. Greit å kjøpe billige stem når man prøver seg frem, fare for at man må teste flere lengder. Noe slikt f.eks http://www.ebay.com/itm/New-ART-Alloy-St...=item1e68031cfd
Jeg var innom Sport1 på Lillehammer i dag, og de mente nok at Small var størrelsen for meg. Medium ville aldri bli helt perfekt var deres uttalelse. Det virket på meg som vedkommende hadde veldig peiling, forklare om geometri og høyde på setepinner og styr.
Samtidig prøvde jeg en Spark 30 i str Small, virket nok veldig riktig, dessverre.. Men på en annen side frister det ikke å gå "ned" fra Scale 20 til noe med 30. Men det har kanskje ikke så mye å si? Ramma er jo lik, stort sett små detaljer som skiller.
Jeg rakk ikke å sykle på den Spark'en.
Spark 30 koster (veil) omtrent det samme (+2000) som Scale 20, men siden den er FS sier det seg selv at den har litt rimeligere komponenter; XT/SLX miks i stedet for XT, Reba i stedet for Sid, Avid Elixir i stedet for XT brems osv.
Til trådstarter: Det burde da være mulig å skaffe til veie en Scale 20-ramme i str. small fra en eller annen? Kanskje Ramo? Så flytter du alt over fra M til S, og selger M til en eller annen som ønsker seg det.
Om du ikke har veldig lyst å bruke penger på ny sykkel så ville jeg ikke gitt opp å få M til å passe. Du har fått endel kommentarer på at du har for langt stem, det ser ut til at det er 100mm for meg.
God ide å høre med Ramo. Jeg har ikke tenkt på den saken, men samtidig sett av Scale rammer er ganske så dyre. Jeg må nok være raskere i avtrekkeren skal jeg sikre meg en brukt Small Scale, for de går unna på finn.no. Prismessig er det nok brukt som er mest int. for meg, jeg trenger ikke 2012 utgaven.
Jeg har en følelse av at du kanskje nevner årsaken til din ømme bak i teksten din...? Hvis du sitter og "rir" med hoftekulene på bakerste del av setet mener jeg...
Du kan jo også høre med Scott-gutta her på forumet, de som bygger 3-4 sykler hvert eneste år. Kanskje de har noe liggende. Om ikke en Scale 20, så kanskje noe lignenende? Kriss (med frue) og Statham bruker vel begge small, og lrm ser jeg også selger sykler i størrelse small (han selv kjører vel på large).
Har ryddet litt i sykkelparken og har ikke noe liggende. (med mindre han skal ha racer i tillegg, da har jeg et par for mye i small) Borghild er 170 og bruker small. Jeg er 173 og har stort sett hatt medium, (alltid small i racer)men sykler jo endel på hennes i small(da vi sitter på samme høyde og slipper å styre med det) og synes det er like greit for meg og. Statham er small (har vel flørtet litt med medium) lrm selger syklene til Hanne.
Jeg har en følelse av at du kanskje nevner årsaken til din ømme bak i teksten din...? Hvis du sitter og "rir" med hoftekulene på bakerste del av setet mener jeg...
Jeg merker godt at jeg trekker meg fremover på sete, så jeg tror ikke problemet ligger der.
I helgen har jeg prøvd et annet sete, Fizik Aliante, dette har en helt annen form et org. sete til Scott'n, og det jeg merker med dette at nå får jeg ikke vondt i sitteknutene, men det er det ikke perfekt. Presset er mer flyttet fremover til "skrukken" om jeg kan si det sånn.
Jeg har ikke fått testet sete på min mest vanlige treningstur, det ble mye sti i helgen.
Men som tidligere nevnt, jeg skulle gjerne prøvd en Scale i Samll på en vanlig treningstur :-)
Re: Scott Scale 20 - størrelse på ramme
[Re: knut77]
#148726016/09/201221:35
Om du ikke har veldig lyst å bruke penger på ny sykkel så ville jeg ikke gitt opp å få M til å passe. Du har fått endel kommentarer på at du har for langt stem, det ser ut til at det er 100mm for meg.
Jeg ser også at Scott mener M bør passe like godt som S, det har jeg også trodd hele tiden. Men etter å ha prøvd både bikefitting, forskjellige seter++++, samt at jeg sitter veldig godt på min Small Giant TCR racer, begynner jeg å lure. Ser f.eks at avstanden mellom tuppen av sete og styrestanga forsatt er 2-3 cm kortere på racer enn på Scott'n. Og dette etter ny setepinne uten setback. Det hjalp ca 1.5cm i riktig retning.
Et annet forslag er å prøve brede styre og evt. litt kortere stem?? Men jeg er usikker? Noen ide om dette?
Jeg ser jo f.eks at årets modell av Scott Scale har 680mm brett styre, mens min har 620mm. Er det f.eks noen billige styrer jeg kunne kjøpt for å prøve?
Jeg ser også at Scott mener M bør passe like godt som S, det har jeg også trodd hele tiden. Men etter å ha prøvd både bikefitting, forskjellige seter++++, samt at jeg sitter veldig godt på min Small Giant TCR racer, begynner jeg å lure. Ser f.eks at avstanden mellom tuppen av sete og styrestanga forsatt er 2-3 cm kortere på racer enn på Scott'n. Og dette etter ny setepinne uten setback. Det hjalp ca 1.5cm i riktig retning.
Hva var konklusjonen på etter bikefitting-en? Det burde jo gi alle svar man trenger, om sykkelen er for stor f.eks.
En fordel med Fizik Arione er at man kan bevege seg frem og tilbake og variere sittestillingen. Faren er at du blir sittende for langt fremme på setet. Da får du lite/null belastning på sitteknutene og mye belastning på "skrukken", det er sannsynlig at en slik sittestilling vil hemme sirkulasjonen nedentil og gi nummenhet etter en time eller to.
Om det er slik at det kun er 2-3 cm som skiller avstand mellom sete og styre så løser du dette med et kortere stem. Jeg tror fortsatt at 70mm er et passe sted å begynne og jeg anbefaler å sjekke at setet ikke står for langt fremme. En litt stor ramme burde være mer stabil i terrenget enn en litt liten, sannsynligvis vil du får færre turer over styret (: Så det er jo en god grunn til å prøve å få din nåværende ramme til å fungere.
Sitat: SykkelGlenn
Et annet forslag er å prøve brede styre og evt. litt kortere stem?? Men jeg er usikker? Noen ide om dette?
Jeg ser jo f.eks at årets modell av Scott Scale har 680mm brett styre, mens min har 620mm. Er det f.eks noen billige styrer jeg kunne kjøpt for å prøve?
Bredere styre vil i praksis gjøre armene dine kortere, avstanden frem til styret vil føles lenger. Men det kan godt hende at f.eks et 660mm styre sammen med 70mm stem vil fungere helt fint. Det koster iallfall ikke allverden å teste et bredere styre. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=62268 142kr + 49 kr i frakt
Det er kanskje på sin plass å presisere at jeg ikke vet om det er mulig å få strl M ramme til å passe for deg. I teorien burde det gå, men folk har forskjellige proporsjoner og kanskje noen fysiske plager som forkludrer teorien. Et kortere stem er uansett en såpass liten investering at det burde være verdt forsøket.
Re: Scott Scale 20 - størrelse på ramme
[Re: knut77]
#148778317/09/201218:52
Når du finner et sete som passer rumpa di og får justert deg inn så blir det bedre på den du har i Medium og. Du må hvertfall ha kortere stem. Som sagt tidligere så er det Small som passer best er du 170, Medium kan bli bra med riktige justeringer, men best blir det ikke. Når det er sagt så kjørte dama som også er 170 på en Scale fra 2008 i Medium frem til i vår, selv om small passer henne bedre så får man jo justert det inn ok.
170 så er det smal som passer best. Den guiden på scott sidene er bare en lett guide på str. Min erfaring er at hvis du ikke har spes lange bein/rygg men er ganske normal så må du gå ned når du ligger mellom 2 str.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
I flg. Ramo (importør av scott), skal medium kunne brukes fra 168. Men det har jeg ikke helt trua på :-) Jeg var innom Giant Store i Dranmen i dag og fikk prøve et råskinn av en 29" hardtail i Small. Helt nydelig. Hadde penga vært der og sykkelen til salgs... Trenger vel ikke å si mer.
Jeg vurderer et forsøk m ørlite kortere stem, men der riktige er vel å selge.
Synd når go' følelsen er der med en gang og man ikke kan handle!