Som nyfrelst terrengsyklist har jeg sikkert verdens dummeste spørsmål. I går fikk jeg min nye Giant Talon Limited som jeg tror jeg kommer til å bli veldig fornøyd med. Men etter å ha titta litt la jeg merke til at det er helt andre ventiler på dekka enn jeg noen gang har vært borti. Da jeg som tenåring dreiv med sykling hadde vi bil- eller sykkelventil. Denne ser ut som en tynn krysning av disse to:)
Hva slags pumpe skal jeg nå bruke? Og hvordan får jeg målt lufttrykket?
Presta eller fransk ventil heter denne 3. varianten. Stikk innom en sykkelbutikk, så får du en ståpumpe med trykkmåler på. Koster ca 300 og oppover. Du skrur litt på ventilhodet før du setter på pumpehodet, ellers får du ikke inn noe luft.
Alt etter din vekt og kjørestil kan du da variere innenfor maks og min.
Feil. Mange dekk har minimumstrykk langt over det som er ideelt. For normalt bygde menn holder det med maks 30 psi på dekk av normal (>2,2") størrelse.
Jeg digger forum som dette!! Jeg legger ut et lite spørsmål, som sikkert har blitt spurt 1000 ganger før, og får en masse utdypende svar! Og ikke kjeft for at jeg ikke har prøvd søke funksjonen på forumet osv.. TUSEN TAKK!
Hvis du søker på forsiden så får du mye bedre treff. Hvorfor forumsøket er mye dårligere enn google-søket på forsiden skal jeg høre med rette personer om.
Kristian har gode råd om dekktrykk. Continental oppgir f.eks 45-50 psi som anbefalt lufttrykk på sine stidekk. Dette er alt for høyt. 25-30 hadde vært en bedre anbefaling.