Mot 3-sifret oksygenopptak!
|
Re: Mot 3-sifret oksygenopptak!
[Re: Hvilepuls]
22/09/2012 14:17
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dit eget utsagn. Som jeg har sitert. Som jeg finner ganske oppsiktsvekkende. Hva er oppsiktsvekkende med det? Noen fødes med talent for ren idrett. Noen fødes ikke med talent for ren idrett. Hvorfor skal de som ikke har talent for ren idrett, akseptere regler om å konkurrere rent? Det er bare en avart av "hva slags filosofisk argument skal man føre for å nekte folk å gjøre noe de har fordel av?" Det igjen er bare en videreføring av total skeptisisme, fins det noe moralsk, og hvorfor skal man i såfall ikke gi bengen? Ikke så interessert i hvor vidt det er mulig å argumentere for et slikt standpunkt basert på enkel ex phil-filosofi, men hvor vidt du står inne for det.
|
|
|
[Re: Lillosti29]
22/09/2012 14:47
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Trodde hele konseptet med idretten var å finne ut hvem som var best uten å jukse. Det er ikke meningen å gjøre alle så like som mulig for så å konkurrere, da kan vi likegodt kutte ut hele sulamitten.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
22/09/2012 16:57
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Lurifax forstår godt hva du skriver han gitt.
Ikke provoserer du meg heller.
Jeg har aldri hevdet at noen som helst har vært "rene" utøvere. Jeg tenker hva jeg vil om både det ene og det andre. Henger jeg ut et helt lag som dopa, uten fnugg av annet enn egne meninger og konspirasjonsteorier basert på mulige veier for fremgang via dopteknikker? Nei, gjør du? Ja.
Fortsatt mener jeg du er et troll.
Svaret du gir Sandy gjør meg enda mer overbevist.
I motsetning til deg så liker jeg å ha litt "tro" på folk. Kall meg gjerne naiv - sover like godt til tross for hva du måtte henge meg ut som eller mene om meg.
Bedre å være dum enn et troll, jeg kan alltids lese litt. Du vil trolle videre i de fleste diskusjoner.
PS: Jeg hadde ikke blitt veldig sjokkert om du var av den typen som har en eller annen Android telefon og som mener at alle som kjøper en iPhone er helt hjernedøde.
Redigert av Lurifax; 22/09/2012 17:02.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
24/09/2012 07:43
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
litt ot men contadors beste tid opp Alpe d'Huez (2011) er 4min dårligare enn armstrong.  "...when Sastre beat Evans up the Alpe D'Huez to win the Tour Armstrong was recorded as saying that when he saw the time it took them to climb the Alpe that day, it inspired his comeback because Sastre, Evans were all so much slower than his time up the Alpe"
|
|
|
24/09/2012 10:33
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Kan ikke sammenliknes. I ballspill spiller man 90 minutter uansett. Å la en førsteårssenior sykle de lange distansene man har i ProTour er noe helt, helt annet.
|
|
|
[Re: hnastrup]
24/09/2012 10:38
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Kan ikke sammenliknes. I ballspill spiller man 90 minutter uansett. Å la en førsteårssenior sykle de lange distansene man har i ProTour er noe helt, helt annet. Som sagt så påstår ikke jeg noe som helst i den ene eller andre retningen. Jeg ville jo trodd at _dersom_ evt. Sky eller et annet godt lag hentet han så var det fordi de så et potensiale utover det vanlige, og at de ville utviklet han - slik man gjør her hjemme. Videre var min tanke at - OM de lagene da har opplegg for unge som "stormer" frem, ja så ville de kanskje blitt like gode eller bedre enn om de skal fostres opp her hjemme. Ære være joker og alle de andre, men jeg tror nå fortsatt at det finnes andre som er like dyktige, og kanskje dyktigere. Ikke minst så ville man vel fått enda bedre treningsfasiliteter i et slikt lag. Litt sånn - nå er alt opp til DEG.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: hnastrup]
24/09/2012 14:06
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Kan ikke sammenliknes. I ballspill spiller man 90 minutter uansett. Å la en førsteårssenior sykle de lange distansene man har i ProTour er noe helt, helt annet. Piss. Det er jo ikke lengden på en fotballkamp som er utfordringen. I en toppliga er det først og fremst tempoet, og de kravene det stiller til teknikk, fysikk og taktiske disponeringer, som er utfordringen. Vi har jo en rekke norske unggutter som er i Premier League-klubber, men det spiller selvfølgelig på junior- og b-lag. Men de mener vel at mulighetene til å lykkes er bedre i storklubbene da disse har et større, og antageligvis bedre, støtteapparat. Slik hadde jo blitt om feks Svendsen hadde gått til et stort lag som Sky også. Han hadde ikke hatt nubbesjans til å sykle TdF eller noen av klassikerene de første sesongene, akkurat som at Dæhli i ManU neppe spiller noen CL-kamper i år eller neste år. Spørsmålene er da: Blir man best fotballspiller ved å spille for Rosenborg eller Barcelona? Blir man best syklist ved å sykle for Joker Merida eller Sky?
|
|
|
[Re: traktoregg]
24/09/2012 14:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir man best syklist ved å sykle for Joker Merida eller Sky?
...og du regner med at det Britiske sykkelforbundet sponser et rekruttopplegg for norske juniorer? Sky ProCykling har i likhet med de fleste andre ProTour lag delegert arbeidet med rekrutter til samarbeidende "farmerlag", så dette ville uansett ikke være noe alternativ.
Redigert av Oystein L; 24/09/2012 14:21.
|
|
|
[Re: Oystein L]
24/09/2012 14:23
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
...og du regner med at det Britiske sykkelforbundet sponser et rekruttopplegg for norske juniorer? Si BMC eller Saxo Bank eller Rabobank eller Green Edge eller hvilket som helst storlag da.
|
|
|
24/09/2012 14:24
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Si BMC eller Saxo Bank eller Rabobank eller Green Edge eller hvilket som helst storlag da.
...og de har rekruttlag for utlendinger? Bøyer meg i støvet for prestasjonen til Oskar, men det er et godt stykke fra å vinne tempo for junior til å hevde seg i U23, og derifra igjen langt frem til det å være aktuell for et ProTour lag.
Redigert av Oystein L; 24/09/2012 14:35. Rediger grunn: presisering og tilføyelse
|
|
|
24/09/2012 14:31
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Rabobank har i alle fall. Om det er forbeholdt unge nederlendere, vet jeg ikke. Et profflag har hvor mange ryttere? 30? Laget Sky eller Liquigas stiller i feks Glava Tour må vel sees på som et b-lag, selv om det selvfølgelig er en blanding av både rutinerte og ferskere ryttere?
|
|
|
24/09/2012 17:00
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg mener og synser i vei, og tipper at Svendsen bør benytte anledningen og dra ut nå.
Det tok altfor lang tid for Nordhaug, og de hadde neppe blitt oppmerksomme på ham, og gitt ham sjansen, om det ikke var for Boasson Hagen. Dette selv om Nordhaug hadde EM sølv, NM titler, Birken, osv.
Det er for vanskelig å bli merittert i Norge. Du er avhengig av mesterskapene for å vise deg fram. Hvor sannsynlig er det at han vinner neste år igjen?
Kurt Asle Arvesen kan man lære litt av. Han dreit seg ut på italienske lag først, men det ble fres på ham på Team Fakta, og det var en Giro-etappeseier som fikk ham inn på Team CSC. Joker kjører ingen grand tours. Joker er bare en stasjon for rotløs ungdom som ikke har talent nok til å kjøre et annet sted, og må få penger mens de jok(k)er og drømmer i Norge. Nei, drit i Joker.
Svendsen hadde, dersom han skal kjøre for et av de ikke-GT-inviterte, hatt bedre nytte av Christina Watches. Det er ikke sååå stor avstand språklig/kulturelt/geografisk mellom DK og NO, og på CW finner vi Rassmussen og Thomas Frei. Thomas Frei var mannen som ble tatt for EPO på BMC og innrømmet glatt uten å unnskylde seg, og var nærmest lei seg for at han ble tatt, ikke at han var dopa. Den gjengen der kan gjøre Svendsen god!!
Det Birger Hungerholdt kan, det er bare å sutre på riks-TV over at sykkel ikke får nok sendetid, han kan jo null og niks om moderne dop. Han vil ikke kunne hjelpe Svendsen med appelsinjuice. Svendsen har jo allerede kondis nok til å vinne VM, jeg er da litt usikker på hvilken annen inkubator han trenger enn (gjett hvilket ord jeg tenker på her) ... DOP. Hvorfor vente 3 år slik som Hamilton påstår, til man innser at det ikke går uten? Dra en liten Tommy D og supercharge umiddelbart.
|
|
|
24/09/2012 18:38
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Rabobank har i alle fall. Om det er forbeholdt unge nederlendere, vet jeg ikke. Et profflag har hvor mange ryttere? 30? Laget Sky eller Liquigas stiller i feks Glava Tour må vel sees på som et b-lag, selv om det selvfølgelig er en blanding av både rutinerte og ferskere ryttere? Rabobank er et unntak siden de har et kontinentallag til rittmatching for unge ryttere (Katusha har også noe liknende). Men uten dette har man nesten ingen muligheter til å legge til rette for juniorer som kanskje er gode nok for troppen deres om to-tre år (avhengig av hvor kjappt de utvikler seg). Det er bedre for Svendsen, og andre lovende norske ryttere, å matches på kontinentalnivå i utlandet. Enten det er i et av de norske lagene eller et utlandsk er ikke så viktig. Selv om noen få av rytterne Sky og liknende sender til Glava Tour of Norway er å anse som ferske i ProTour sammenheng har de konkurrert og gjort det godt på kontinentalnivå. Man ser omtrent aldri at noen går rett fra juniorklassene til ProTour. Selv ikke gullvinnerne i VM.
|
|
|
24/09/2012 18:56
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Blir man best syklist ved å sykle for Joker Merida eller Sky? Hvor kom Boasson Hagen, Kristoff, Nordhaug og Rasch m.fl. fra? Tror nok mange av ProTour lagene holder et øye med Joker Merida når de tenker tilbake på rytterne Hungerholdt og Oudenhove har fostret de siste årene. Å tro at en 18-åring skal sykle seg inn på et ProTour lag på et blunk er som å tro på julenissen 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
24/09/2012 19:10
|
olask
Entusiast
|
Entusiast
Hvilepuls: Drit og dra. De usaklige kommentarene dine om doping hører ingensteds hjemme.
|
|
|
24/09/2012 19:15
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Jeg mener og synser i vei, og tipper at Svendsen bør benytte anledningen og dra ut nå.
Det tok altfor lang tid for Nordhaug, og de hadde neppe blitt oppmerksomme på ham, og gitt ham sjansen, om det ikke var for Boasson Hagen. Dette selv om Nordhaug hadde EM sølv, NM titler, Birken, osv.
Det er for vanskelig å bli merittert i Norge. Du er avhengig av mesterskapene for å vise deg fram. Hvor sannsynlig er det at han vinner neste år igjen?
Kurt Asle Arvesen kan man lære litt av. Han dreit seg ut på italienske lag først, men det ble fres på ham på Team Fakta, og det var en Giro-etappeseier som fikk ham inn på Team CSC. Joker kjører ingen grand tours. Joker er bare en stasjon for rotløs ungdom som ikke har talent nok til å kjøre et annet sted, og må få penger mens de jok(k)er og drømmer i Norge. Nei, drit i Joker.
Svendsen hadde, dersom han skal kjøre for et av de ikke-GT-inviterte, hatt bedre nytte av Christina Watches. Det er ikke sååå stor avstand språklig/kulturelt/geografisk mellom DK og NO, og på CW finner vi Rassmussen og Thomas Frei. Thomas Frei var mannen som ble tatt for EPO på BMC og innrømmet glatt uten å unnskylde seg, og var nærmest lei seg for at han ble tatt, ikke at han var dopa. Den gjengen der kan gjøre Svendsen god!!
Det Birger Hungerholdt kan, det er bare å sutre på riks-TV over at sykkel ikke får nok sendetid, han kan jo null og niks om moderne dop. Han vil ikke kunne hjelpe Svendsen med appelsinjuice. Svendsen har jo allerede kondis nok til å vinne VM, jeg er da litt usikker på hvilken annen inkubator han trenger enn (gjett hvilket ord jeg tenker på her) ... DOP. Hvorfor vente 3 år slik som Hamilton påstår, til man innser at det ikke går uten? Dra en liten Tommy D og supercharge umiddelbart. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne på lang, lang tid.
Redigert av goerbi; 24/09/2012 19:16.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
24/09/2012 19:15
|
Ole Brumm
Fersking
|
Fersking
Prøver du å være morsom? Er Christina Watches et godt alternativ fordi det sykler en middelmådig sveitser der (som ikke var noe spesielt god med EPO innabords heller), pluss en avdanket særing av en klatrer? Det er såvidt jeg vet ingen unge CWO-ryttere som ligger an til å få proffkontrakt neste sesong. Er det Frei og Rasmussen som ikke har gjort dem gode nok? Korriger meg hvis jeg tar feil. Det unge talentet Guldhammer har ikke hatt noen god sesong heller.
Christina Watches kunne kanskje vært et greit alternativ til Joker, men heller fordi CWO er ambisiøse og på vei opp og fram. De håper vel å bli Pro-continental-lag om ikke lenge, og hvis de klarer det, får de sikkert syklet mange store ritt.
Det hadde vært interessant å se hva slags dop-cocktail du ville anbefalt Svendsen, Hvilepuls. På det området har du sikkert god kompetanse. Han har sikkert høy hemoglobin allerede, du får ikke 97 i O2 med tynt jenteblod iallfall...
|
|
|
[Re: Lurifax]
24/09/2012 19:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Ole Kristian, du skrev at du kun brukte 2 år fra ikke-syklende til norgeseliten.
Hvor mange timer eller kilometer syklet du de årene? Vet du det? Hei, hadde også satt pris på svar angående dette! Spesielt med tanke på tråden og innholdet. Hva skal stoppe en som blir jr. Verdensmester fra å nå nye og uante høyder på samme tid? Det var omtrent slik: 2003 kjøpte jeg meg sykkel en uke før Raumerrittet. Hadde da ikke syklet noe ei heller til butikken på flere år. Syklet da noen ganger i uka. 2004 hadde jeg 2700 km det året. Syklet da inn til 5 plass i Grenserittet totalt. 2005 trente jeg 500 timer, vant da Norgescupen rundbane.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Ole Brumm]
24/09/2012 23:27
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Det hadde vært interessant å se hva slags dop-cocktail du ville anbefalt Svendsen, Hvilepuls. På det området har du sikkert god kompetanse. Han har sikkert høy hemoglobin allerede, du får ikke 97 i O2 med tynt jenteblod iallfall... EDIT ...vil ikke si det. Tror heller ikke Terrengsykkel.no setter pris på det.
Redigert av Hvilepuls; 24/09/2012 23:51.
|
|
|
[Re: olechr]
24/09/2012 23:28
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
2005 trente jeg 500 timer, vant da Norgescupen rundbane.
wow... Turkjøring eller hardtrening?
|
|
|
25/09/2012 05:49
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
olechr: Kom du over til sykkel fra annen idrett?
|
|
|
25/09/2012 06:18
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
...og du regner med at det Britiske sykkelforbundet sponser et rekruttopplegg for norske juniorer? Sky ProCykling har i likhet med de fleste andre ProTour lag delegert arbeidet med rekrutter til samarbeidende "farmerlag", så dette ville uansett ikke være noe alternativ. Men en og annen skjelden gang dukker det vel kanskje opp talenter utenom det vanlige, og i et slikt "gitt" tilfelle så skulle man vel ikke blitt helt overrasket om et av de store lagene hentet dette talentet og fulgte de opp tett selv. Selv Britene vet at de må ha utrolig mange gode syklister rundt en eller to gode Briter for at nettopp disse skal kunne hevde seg i en Tour. Er vel tvilsomt om Wiggins kunne vunnet TDF med kun briter på laget. Nå er det ikke gitt at noen av disse lagene synes Svendsen ER et slikt enormt talent. Du og flere med deg har helt sikkert rett i at det er langt fra VM gull på en Tempo til å bli en Pr Tour rytter. MEN - artig KUNNE det jo ha vært da :-) Nå har ingen av de henvendt seg så langt vi veit, så slik sett så er dette ikke annet enn en diskusjon om det kunne vært lurt eller ei. Veldig mange sier det er bedre å være hjemme. Mulig det ER det lureste, ser man på Norske resultater i siste VM så må man jo si seg enig.
|
|
|
[Re: Ole Brumm]
25/09/2012 09:50
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Prøver du å være morsom? Er Christina Watches et godt alternativ fordi det sykler en middelmådig sveitser der (som ikke var noe spesielt god med EPO innabords heller), pluss en avdanket særing av en klatrer? 1. Frei har gode wattverdier og gode watt per kg verdier. Det var en artikkel i media jeg ikke gidder å lete etter nå, hvor han publiserte watt og vekt for forskjellige tidsintervaller de siste 3 sesongene med utvikling per måned. 2. Det er først og fremst dopingekspertisen og triksene, hvordan sno seg unna kontroll, osv som Frei kan hjelpe til med (selv om han ble tatt selv, lol). Han har vært på BMC! 3. Hvor mange proffer har joker nå som kommer til å gå over til et grand-tours lag i nær framtid? Ikke noe mer en klokkelaget. Dessuten vil typen da bli mer synlig for Bjarne Riis. Riis er genial. Jeg husker Mads Christensen og Matti Breschel skulle velge proffkontrakter. Christensen valgte Quick Step, Breschel gikk for team CSC. Christensen er det ingen som vet hvem er, selv om han var den beste av de to i Danmark, Breschel har tatt steget opp og havnet vel rett bak Hushovd i VM og har kjørt sterkt i Paris-Roubaix, om jeg ikke husker feil. Bjarne vet hvordan man skal utvikle ryttere, du posisjonerer deg bedre for Bjarne om du er i Danmark. Alternativt burde Svendsen ha ringt rundt selv.
|
|
|
25/09/2012 09:55
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
1. Frei har gode wattverdier og gode watt per kg verdier. Det var en artikkel i media jeg ikke gidder å lete etter nå, hvor han publiserte watt og vekt for forskjellige tidsintervaller de siste 3 sesongene med utvikling per måned.
Du trenger ikke grave veldig mye rundt for å finne det, han dytter selv ut mye treningsdata på twitter med jevne mellomrom.
|
|
|
[Re: asbjorjo]
25/09/2012 10:00
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
1. Frei har gode wattverdier og gode watt per kg verdier. Det var en artikkel i media jeg ikke gidder å lete etter nå, hvor han publiserte watt og vekt for forskjellige tidsintervaller de siste 3 sesongene med utvikling per måned.
Du trenger ikke grave veldig mye rundt for å finne det, han dytter selv ut mye treningsdata på twitter med jevne mellomrom. Skamløs selvreklame. Er altså veldig ivrige etter å komme vekk fra klokkelaget. Kanskje jeg tok feil av hvor god inkubator det laget er da..  Han får begynne med terrengsykkel i stedet. Bare ikke joker. 
|
|
|
25/09/2012 14:13
|
olechr
More than words
|
More than words
2005 trente jeg 500 timer, vant da Norgescupen rundbane.
wow... Turkjøring eller hardtrening? Tja. mye 2 timers turer som gikk etter. Bra dag hard, dårlig dag rolig eller ingen ting. Samt langturer i helgene.
|
|
|
[Re: Lurifax]
25/09/2012 14:13
|
olechr
More than words
|
More than words
olechr: Kom du over til sykkel fra annen idrett? Kom fra Moto Cross. Drev med det i 10 år.
|
|
|
[Re: olechr]
26/09/2012 05:30
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
olechr: Kom du over til sykkel fra annen idrett? Kom fra Moto Cross. Drev med det i 10 år. Det forklarer litt av den korte tiden du brukte på å bli god :-)
|
|
|
|
|