Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Mot 3-sifret oksygenopptak!

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490092 21/09/2012 07:48
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Oystein L: Du sier masse bra du altså, angriper ikke deg. Stiller bare spørsmålet jeg, siden dette ofte brukes Generelt innen Norsk idrett. Altså man kalles ung og lovende til man er gammel nesten.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lurifax] #1490098 21/09/2012 07:54
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tar det ikke personlig.

Du som holder til i Askim har jo en i nabolaget som er "ex norgesmester i O2-opptak", han er kanskje et eklsempel på at O2 alene ikke er tilstrekkelig for å bli toppsyklist (ref. Kjærgaards nedtoning av testresultater).

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490109 21/09/2012 08:10
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Helt enig i det du skriver, og faktisk enig i hva Kjærgaard sier rundt dette. Stiller mest spørsmålet om man kanskje kunne blitt en vel så god syklist, dersom man kom under vingene på et veldig godt lag som ønsket å utvikle og forme utøveren.

Britene har i så måte gjort mye bra de siste årene, samme har de gjort i Australia.

Men som du sier, de gjør mye bra i Norge også, ikke bare Joker, men flere lag :-)

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lurifax] #1490120 21/09/2012 08:32
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når du sammenligner; Vær obs på at Team Sky er tett linket mot British Cycling, og er en del av forbundssatsingen hvor primærmålet er å videreutvikle Britiske talenter og skape internasjonale resultater. Edvald & co er i på mange måter verktøy i storsatsingen mot OL i London og VM/TdF.

Det er jo langtfra sikkert at det britiske forbundet vil være interessert i å gi en norsk unggutt like gode vekstvilkår som det de gir sine egne talenter....

(mener det er tilsvarende oppsett i Australia)

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490126 21/09/2012 08:35
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Og når vi snakker Sky og nordmenn så melder Sky at de har signert Gabba for 2013-sesongen!

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490160 21/09/2012 09:25
olechr Offline
More than words
More than words
Slapp helt av folkens. Ja Sky er et bra lag. Men å snakke om at en junior burde gå ditt blir jo helt vilt. Det er mye bedre for en ung utøver å være på et norsk lag, snakke norsk og være sammen med kamerater.

Vi må huske på at Pro Tour sirkuset er en helt annen greie enn det Joker driver med. Å gå rett fra Junior klassen til Pro Tour det er helt vilt. Da hopper man over 1 ja kanskje 2 steg å lære på.

Syntes det er helt knall at Oskar skal kjøre på Joker. Så får man se veien videre hvordan han kommer til og gjøre det i fellesstarter på det nivået.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490165 21/09/2012 09:35
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Ole Kristian, du skrev at du kun brukte 2 år fra ikke-syklende til norgeseliten.

Hvor mange timer eller kilometer syklet du de årene? Vet du det?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lurifax] #1490168 21/09/2012 09:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Lurifax
Jeg mener absolutt ikke at han skal kjøre TDF neste år dersom han ikke skulle være klar for en slik oppgave.
Det er 100% sikkert at han ikke kjører Tdf neste år så det slipper du å tenke på.. Hvor mange har kjørt Tdf som 19 åring? Mer som helt urealistisk.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490169 21/09/2012 09:40
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Katusja hade også vært et fint alternativ. Der er Kristoff. Så lenge Svendsen ikke skal begynne å spurte, så må det være midt i blinken. Menchov doper. Rodriguez doper kanskje (sannsynligvis). Kolobnev doper. Dessuten begynner de å gå ut på dato. Om han hadde fått annullert Joker kontrakten, som uansett ikke bringer ham noe som helst, så kunne han raskt kommet inn på det riktige laget, og få testet ut om "kombinasjonstalentet" holder for å bli god på "sykkel." Hvis ikke, bør han kanskje prøve XC eller marathon, bedre sjanse for at ting er renere der. I hvert fall om han nøyer seg med topp 10, topp 20 plasseringer, og er happy med det.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Hvilepuls] #1490180 21/09/2012 09:58
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Liquigas har gjort mye riktig med Peter Sagan siden han var "guttunge" og på tross at det er italia osv, så tror jeg Sagan er ren.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Hvilepuls] #1490188 21/09/2012 10:13
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hvilepuls
Katusja hade også vært et fint alternativ. Der er Kristoff. Så lenge Svendsen ikke skal begynne å spurte, så må det være midt i blinken. Menchov doper. Rodriguez doper kanskje (sannsynligvis). Kolobnev doper. Dessuten begynner de å gå ut på dato. Om han hadde fått annullert Joker kontrakten, som uansett ikke bringer ham noe som helst, så kunne han raskt kommet inn på det riktige laget, og få testet ut om "kombinasjonstalentet" holder for å bli god på "sykkel." Hvis ikke, bør han kanskje prøve XC eller marathon, bedre sjanse for at ting er renere der. I hvert fall om han nøyer seg med topp 10, topp 20 plasseringer, og er happy med det.

Er du ekte, eller bare et troll?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lurifax] #1490194 21/09/2012 10:21
F
Fjellgeiten Offline
Fersking
Fersking
F
Latterlig å diskutere om Svendsen skal sykle Tdf neste år!
Får alt vi vet er han på sitt beste nå..

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490229 21/09/2012 10:56
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er ikke så mange som diskuterer om han skal sykle TDF neste år. Diskusjonen gikk mer på om det ville være lurt å takke ja OM det kom et tilbud fra et stort lag.

Hvis ja - hvorfor
Hvis nei - hvorfor

Også har vi vel vært innom dop +++, mangler bare litt grøt rundt kuer, sauer og borebiller :-)

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lurifax] #1490257 21/09/2012 11:24
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast

+1

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Sancho Panza] #1490261 21/09/2012 11:28
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sancho Panza

+1

Et troll, eller så kansje Hvilepuls prøver å posisjonere seg til å bli "dopinglege", og dermed reklamerer for seg selv her ICON_WINK
Underholdende og informativt ihvertfall.

- Stefan
Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Hvilepuls] #1490589 21/09/2012 18:41
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Ole Kristian, du skrev at du kun brukte 2 år fra ikke-syklende til norgeseliten.

Hei, hadde også satt pris på svar angående dette!

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: John_Harald] #1490664 21/09/2012 20:39
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: John_Harald

Hei, hadde også satt pris på svar angående dette!

Spesielt med tanke på tråden og innholdet. Hva skal stoppe en som blir jr. Verdensmester fra å nå nye og uante høyder på samme tid?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lurifax] #1490743 22/09/2012 05:41
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Hele Sky laget - inklusive Edvald og Nordhaug er alle dopere, de herjet i TDF - ergo er de dophuer hele gjengen.

Jeg må innrømme at jeg er litt Sky-fan, og syns både de er fin gjeng. Historiene til typer som Wiggins og Froome er morsomme. Jeg håper ikke at noen av de er dopa, men når en ser på prestasjonene deres i år, formutviklingen til noen av de og utviklingen rytterne har hatt etter å ha kommet til laget er det umulig å ikke bli litt mistenksom.

For eksempel ble Wiggins nr 65 i sin første grand tour-tempo i Giroen i 2003, og nr 138 i 2005, til å bli verdens overlegent(?) beste temporytter i 2012. Kanskje ingen umulighet når vi vet at han i denne perioden har gått fra å være banespesialist til å bli rendyrka landeveisrytter i samme periode. Det som kanskje er noe mer spesielt er at han i denne perioden har gått ned mange kilo, og også blitt en av verdens beste klatrere? Hvor sannsynlig er det å gå ned ti kg, og i tillegg bli en betydelig bedre temporytter?

Se på Contador - HAN ble tatt, selv om det var snakk om mikroskopiske doser som trolig ikke ga han noe annet enn et bitte lite psykisk overtak.

Tja, hva som egentlig skjedde med Contador er vel ikke så lett å si. At han tok clenbuterol under touren er vel like usannsynlig som at han fikk det i seg gjennom biff. Det mest sannsynlige er vel kanskje at han har trengt en kjapp slankekur, også vært litt kjapp med å tappe litt blod som han trengte mer under TdF?

Norske utøvere som har dominert vinter idrett i alle år - dopa hele gjengen

Tja, tv2 har vel blant annet langt på vei påstått at det forsvant mye blod den norske leiren i forbindelse med OL på Lillehammer. Det er vel en del som tyder på en del mørketall når det gjelder EPO i disse årene også?

Samme med utøvere fra Island, dopa hele gjengen.

Når har noen islending vært beskyld for doping?

Hva gjelder Armstrong, Hamilton og styret som var i internasjonal sykkel i den verste dop perioden så vil jeg ikke påstå at den ene har noe bedre kredibilitet enn den andre.

Ingen av de er sikkert opptatt av å pynte - rettferdigjøre egen oppførsel?

Hamilton som har vært en notorisk løgner helt til han faktisk bare måtte innrømme alt sammen er nå et slags super troverdig vitne som bare prater sant og ikke kan ha noen som helst skjult agenda.

Tror jeg Armstrong var dopet? Det velger jeg å holde for meg selv, siden jeg faktisk ikke stoler på noen av de som uttaler seg i saken. Det har blitt prestisje ++ hele veien.

Det er vel en del også i dag som ikke stoler helt på UCI når det gjelder doping, og at de har en viss interesse av å dysse ned dopingsaker. Hvor mye har feks har det å si for UCI å holde seg "inne" med medieselskapet Sky?

Det er nok ikke bare tidligere løgnere som Landis og Hamilton som var klare til å vitne. Selv en hedersmann som Hincapie var klar.

Redigert av traktoregg; 22/09/2012 05:43.
Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: traktoregg] #1490792 22/09/2012 07:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: traktoregg

Tja, tv2 har vel blant annet langt på vei påstått at det forsvant mye blod den norske leiren i forbindelse med OL på Lillehammer.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/01/31/360354.html

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: -Jan] #1490815 22/09/2012 08:38
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Quote:
Blodplasmaen Macrodex kan ikke brukes som doping, men må eventuelt brukes for å skjule annen doping, for eksempel bruk av EPO. I 1994 var metodene for å jukse med EPO, ukjent.

- Man kjente ikke muligheten for å jukse med EPO. Jeg forstår ikke at det er realistisk at noen skulle jukse med Macrodex på det tidspunktet.

Eh, kjente de ikke til muligheten til å jukse med epo i 1994? Mener blant annet finnene har innrømmet at de brukte epo på den tida?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: traktoregg] #1490822 22/09/2012 08:54
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Epo ble brukt fra slutten av 80-tallet. Flere dødsfall i begynnelsen, da de ikke var like flinke med dosering og blodfortynning.

iq
Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lurifax] #1490909 22/09/2012 12:55
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Menchov doper. Rodriguez doper kanskje (sannsynligvis). Kolobnev doper.
(...)
Så kunne han raskt kommet inn på det riktige laget, og få testet ut om "kombinasjonstalentet" holder for å bli god på "sykkel."

Sterke indisier på at Menchov doper. Du må gjerne sloss mot påstanden min om at Kolobnev doper, han ble frikjent av CAS , men at han skulle bruke et diuretikum i 15 år som sykkelrytter, istedenfor å strippe varicene som plager ham, det synes jeg det er litt vanskelig å svelge... Men det er jo klart, du har jo huet inklusive nisselue godt planta oppi ræva, og insisterer vel på at Armstrong aldri brukte EPO til tross for l'Equipe sin avsløring av retrospektivt testede prøver... Fordi han ikke ble dømt ikke sant. Nei, omforlades, han ble over natta en doper da det amerikanske antidopingforbundet avgjorde at han var skyldig i doping, ikke da de positive prøvene ble avslørt.

Er jeg et troll? Jeg har tydeligvis annerledes holdninger enn deg i alle fall. Jeg er i stand til å holde to ting fra hverandre, for det første. Jeg klarer å gjøre meg opp en mening om hvem som sannsynligvis er dopa, samtidig som jeg klarer å gjøre meg opp en separat mening om hva slags bevisbyrde som er akseptabel for å dømme noen, og hvorvidt det eksisterer forskjellsbehandling.

Videre mener jeg at å skyve det moralske ansvaret på utøvere, når tilskuerene og arbeidsgiverene gir systemfordeler til juksemakere, det er urimelig. Folk som ser på sykkel og spytter penger inn i sporten er like delaktige i doping, som de som innser at de er nødt til å dope kreativt for å kunne vinne.
Videre ser jeg heller ikke at det skal være noen automatikk i at det er moralsk riktigere å skulle benytte seg av et medfødt talent, enn å kapitalisere på farmasøytisk ekspertise.

Det hersketekniske oppgulpet på hva jeg skrev, viser bare at du er en lite reflektert person med gjennomsnittlige holdninger. Å hevde at jeg har holdninger motivert i å provosere deg som person, er veldig selvhøytidelig av deg. Tror du virkelig, "Lurifax" at du på noe som helst område er så interessant som person at jeg skulle gidde å skrive en eneste linje for å irritere akkurat deg? Folk blir jo irriterte over alt, muhammed-tegninger, ståpikker usladdet, osv, Norge er fullt av idioter og kondisjonerte tullinger. Hvorfor skulle det ligge noen prestasjon i å provosere dotter?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: traktoregg] #1490917 22/09/2012 13:19
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Blodplasmaen Macrodex kan ikke brukes som doping, men må eventuelt brukes for å skjule annen doping, for eksempel bruk av EPO. I 1994 var metodene for å jukse med EPO, ukjent.

- Man kjente ikke muligheten for å jukse med EPO. Jeg forstår ikke at det er realistisk at noen skulle jukse med Macrodex på det tidspunktet.

Eh, kjente de ikke til muligheten til å jukse med epo i 1994? Mener blant annet finnene har innrømmet at de brukte epo på den tida?

Enig. Andy Hampsten siteres på at forandringer skjedde på tidlig 90-tall.

Quote:

Things came to a head in April 1994, when Armstrong was strong enough to win Liège-Bastogne-Liège, but was beaten by a runaway rider from the suspect Italian team, Gewiss. “The sport changed a lot in one year,” Armstrong told me at the time. “I’m not going to say why it changed or how I think it changed, but I will say that it changed a lot—and a lot of guys got a lot stronger and a lot faster.”

His Motorola teammate Andy Hampsten was more explicit. “We were all concerned,” Hampsten said. “Collectively, we believed that a lot of riders on other teams—it wasn’t everyone—were doing EPO, testosterone, growth hormones, and other things, because that’s what we were hearing…from pretty reliable reports within the peloton.”

Hvem var det som hadde Macrodex? Ambulansene er utstyrt med krystalloider, jeg vet ikke om de har plasmaekspandere også. Hvorfor skulle landslagslegene ha plasmaekspandere? For publikum, wtf?? I legevaktkofferten jeg brukte da jeg var legevaktscowboy var det ikke infusjonsvæske, det er ambulansene som hadde dette. Jeg hadde medisiner.

Det er mye merkelig med landslagsguttas prestasjoner. De slo finner som var EPO-dopa i en tid hvor man ikke testet for EPO. Vi hadde et landslag, og måten Hamilton, Jaksche og andre proffryttere forteller at de ble introdusert til doping på, forteller meg at dette spesielt er et problem i lagidrett.

På den annen side, så har de lagene som har hatt doping, blitt avslørt, eller blitt utfordret av tidligere utøvere. Det burde det norske landslaget ha blitt også, når folk som ikke får plass på landslaget, eller ikke får de hvite lunsjboksene blir bitre og sure. Og meg bekjent er det ingen tystere av eks-landslagsløperene. Og det er litt påfallende.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Hvilepuls] #1490918 22/09/2012 13:20
S
sandy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S

Videre ser jeg heller ikke at det skal være noen automatikk i at det er moralsk riktigere å skulle benytte seg av et medfødt talent, enn å kapitalisere på farmasøytisk ekspertise.

Seriøst? Hva er idrett redusert til da?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: traktoregg] #1490921 22/09/2012 13:27
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Se på Contador - HAN ble tatt, selv om det var snakk om mikroskopiske doser som trolig ikke ga han noe annet enn et bitte lite psykisk overtak.

Tja, hva som egentlig skjedde med Contador er vel ikke så lett å si. At han tok clenbuterol under touren er vel like usannsynlig som at han fikk det i seg gjennom biff. Det mest sannsynlige er vel kanskje at han har trengt en kjapp slankekur, også vært litt kjapp med å tappe litt blod som han trengte mer under TdF?

Det der kommer ikke Lurifax til å skjønne noe av. Skal vi utdype litt?
1. Contador doper med heftig mengde clenbuterol.
2. Han venter for at stoffet skal ut av kroppen.
3. Han tapper blod til kjøleskapet sitt, og fyller på med en gammel blodpose, nå har han en pose til TdF ferdig.
4. Han fyller på med posen sin under TdF, men uffda, legen hans var ikke flink nok, de hadde ikke ventet nok halveringstider, og det var clen igjen i blodet da han tappet.
5. Contador tvinges til å delta i Giro d'Italia for at han skal vinne enda en Grand-tour før han blir kicka, bare for å gjøre det vanskeligere å sperre ham ute/større skandale.
6. Det ødelegger hans påfølgende TdF forsøk, som går til Evans.
7. Det ødelegger neste TdF forsøk, som går til Wiggins.

Det påfallende med seieren til Wiggins, er ikke prestasjonen hans. Han er ingen baneløper, så om han relativt forbedrer sin tempoprestasjon, så kan det også skyldes mange år med trening i kombinasjon med at de andre doper mindre. Det påfallende er hvor sterkt laget hans dominerte. Videre er det påfallende hvor godt han sykler til tross for at han er 1.90. Det er kun Miguel Indurain som har vært så god av folk på 1.90, og han var nok god fordi EPO utjevner forskjellen mellom de som er tunge og store, og de som har naturlig høyere O2/kg fordi de er små.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: sandy] #1490922 22/09/2012 13:29
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sandy

Seriøst? Hva er idrett redusert til da?

Idretten er vel det den har vært i alle år, en kombinasjon av det å ha talent for trening, talent for dop, og talent for å skaffe seg kontakter for å kamuflere dop.

Skal du ha idrett uten det, så er idrett ikke seriøst, eller du snakker om bordtennis, judo og liknende.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Hvilepuls] #1490926 22/09/2012 13:45
S
sandy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Takk for innsiktsfull tilstandsrapport. Jeg skal være mer direkte.

Vil du utdype?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: sandy] #1490927 22/09/2012 13:46
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Vil du utdype?

Hva da?

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: Lillosti29] #1490929 22/09/2012 13:49
S
sandy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Dit eget utsagn. Som jeg har sitert. Som jeg finner ganske oppsiktsvekkende.

Re: Mot 3-sifret oksygenopptak! [Re: sandy] #1490931 22/09/2012 13:57
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Dit eget utsagn. Som jeg har sitert. Som jeg finner ganske oppsiktsvekkende.

Hva er oppsiktsvekkende med det?
Noen fødes med talent for ren idrett.
Noen fødes ikke med talent for ren idrett.
Hvorfor skal de som ikke har talent for ren idrett, akseptere regler om å konkurrere rent?
Det er bare en avart av "hva slags filosofisk argument skal man føre for å nekte folk å gjøre noe de har fordel av?"
Det igjen er bare en videreføring av total skeptisisme, fins det noe moralsk, og hvorfor skal man i såfall ikke gi bengen?

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå