Er en kløne hva gjelder å fylle luft og har gjort meg helt avhengig av løse ventilkjerner, da jeg har en lei tendens til å bli litt overivrig og bøyer "skrusplinten" slik at den ikke kan skrus tilbake i lukket posisjon.
Til min overraskelser kommer Shimano XT (WH-M778/775) hjula med en UST ventil med fast(!) ventil, følgelig får jeg ikke byttet kjernen; ei eller etterfylt guffe uten å løsne (deler av) dekket fra felgen.
Hadde tenkt å bytte til Mavic-ventil som jeg strålende fornøyd med ettersom de har et Schrader-adapter som støtter helt ned mot mutteren og felgen (og har løs ventilkjerne), men nok en gang overrasket Shimano-hjulene med å ha et svært så sexy avrundet indre. Mavic-ventilene er flate, og tetter ikke skikkelig mot gjennomføringshullet.
Funderte på å skjære litt i "basen" til Mavic-ventilen for å gjøre den litt mer sexy og legge litt silikonbasert elastisk fugemasse for tette mot felgringen, men ville sjekke om noen har noen bedre idéer eller alternative produkter.
Finnes det bedre egnede tredjeparts ventiler med løs ventilkjerne og en "base" som passer det avrunded indre til Shimano-hjula? En bonus er om de oxo har Schrader-adapter som sitter like støtt som Mavics:
http://www.mavic.com/en/product/wheels/accessories/wheels/UST-ValveBurde ikke løs ventilkjerne være en påkrevet feature for ventiler i UST spec'en?