Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2?
|
Re: Noen grunn til å ikke velge Diamant Apex T2?
[Re: vim]
07/09/2012 09:50
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ut til at det faktisk stemmer, det var nytt for meg. Synes det er lekker krank da, finere enn 4 eller 5-delt. Skal jeg lage krank en gang så blir det kanskje sånn? Diamant Apex T2 FSA Comet
|
|
|
[Re: hallpett]
07/09/2012 10:20
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Det eneste vi har hatt problemer med er hjula. Byggekvaiteten er dårlig og navene suger skikkelig. Dette er min erfaring også. Industrilagrene i navene må skiftes ofte og det koster en formue hvis man kjøper lager på G-Sport. Nå sist jeg fikk slarke i framhjulet ga jeg opp og kjøpte et nytt komplett Shimano hjul. Prismessig ble dette billigere. C4-nav? Har ikke hatt noe problemer med de. Ja C4 nav med totalt 5 industrilager. Kan være jeg som har for høye forventninger til levetid, men sist holdt de ca 90 mil (grus/asfalt) før det ble slark i framhjulet. Ellers godt fornøyd med min Apex T3. Det eneste jeg er missfornøyd med på min t3 er holkene, og det er ikke noe å snakke om. Mvh
|
|
|
07/09/2012 10:23
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Mann på 90 kg. 90% asfalt og grus, og litt sti. Skal pensjonere en eldre Hard Rocx og har lyst på karbon. Vil ha relativt lett sykkel om jeg skal bytte. Tror jeg har landet på 26´´ Gir fullstendig f i hva det står på ramma.
Er det da noen grunn til ikke å velge en T2 til 12000,- ny? Liker ideen med 20 gir. Virker på meg som et knallkjøp, men det er mye jeg ikke vet om sykkelverden...
Har sett på, og forkastet div. Giant (blytung), Merida (stygg og kjip) og Focus (for lite utstyr for pengene og litt tung). White Overkill går nå for 20´, men det blir litt dyrt. Scott Scale 30 er en mulighet.
Overser jeg andre, åpenbare valg? T2 til 12000 er stål og kanon! Løp og kjøp. Ville forsikret meg om at hjulsettet tåler belastningen. Kommer litt an på hvor/hvordan du sykler, men mitt inntrykk er at diamant barberer vekt med lette hjul og at det kanskje kan være en faktor om du bedriver utbredt kamikazesykling. Mvh
|
|
|
[Re: BjKj]
07/09/2012 11:15
|
vim
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
T2 til 12000 er stål og kanon! Løp og kjøp. Ville forsikret meg om at hjulsettet tåler belastningen. Kommer litt an på hvor/hvordan du sykler, men mitt inntrykk er at diamant barberer vekt med lette hjul og at det kanskje kan være en faktor om du bedriver utbredt kamikazesykling.
Mvh
Hehe, jeg er vel i den perfekte mellomalder da: For gammel til å tørre noe som helst som ikke sykkelen tåler, men også for ung til at alle turer uansett ender opp som kamikazeoppdrag.
Ikke så rask, men veldig lite utholden.
|
|
|
07/09/2012 11:29
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Personlig ville jeg styrt unna FSA-kranken. De er ikke kompatible med standard drev-løsninger og har tidligere vært notorisk kjent for chainsuck. I tillegg har vi hatt spider-brudd på en K-force light. Spider/drevfeste gikk tvers av. riktignok etter x-antall chainsuck.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: mojo]
07/09/2012 17:54
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Som bildet viser er det en fsa med 386. Dvs 3x86 bcd. Sikkert bra krank. har selv forgjeves lett etter sram-dre til mine, nesten bare shimanodrev å få tak i. Fsaen er vel enda mer sjelden dessverre.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: torsteinvh]
07/09/2012 19:43
|
vim
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ser for meg å bytte hele kranken til XT hvis jeg først får behov for å bytte noe der foran. Regner med at krankhuset er standard dim. som man kan klemme inn et eller annet kranklager i? Innrømmer glatt at krank er min svake side i mekkeland.
|
|
|
07/09/2012 21:25
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Ser for meg å bytte hele kranken til XT hvis jeg først får behov for å bytte noe der foran. Regner med at krankhuset er standard dim. som man kan klemme inn et eller annet kranklager i? Innrømmer glatt at krank er min svake side i mekkeland. Krankhuset er PF30, så du må ha adapter for å bruke Shimanokrank. For eksempel et slikt et: http://wheelsmfg.com/products/bottom-brackets-front-drivetrain/bb-adapters/pressfit-30-shims.html
With light parts come great responsibility
|
|
|
08/09/2012 10:28
|
vim
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jo mer jeg har snakket med folk, fått tips her og kikket på Apexen en gang til, jo mer ser det ut til at jeg går for noe annet. Kranken er nevnt. Hjulene er kanskje litt spinkle og vaierføringen er utvendig, noe jeg synes virker litt gammeldags. Vet ikke om det har noen betydning. Har kikket på en Richmond SL til 12600,- i dag og Scott Scale 30 er fortsatt en mulighet. Får vel bestemme seg snart 
|
|
|
[Re: BjKj]
08/09/2012 11:05
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det eneste jeg er missfornøyd med på min t3 er holkene, og det er ikke noe å snakke om. Samme her, de er rett og slett udugelige. Føler meg ikke trygg når holkene roterer rundt når jeg sykler teknisk. De ble dog fort byttet ut, og etter det har jeg ikke hatt noe å utsette på T3'en. Til sitt bruk, that is, for det er tross alt en lett grusracer, så jeg jobber litt ekstra når jeg sykler sti, men det hadde jeg nok gjort med de fleste andre tilsvarende sykler også. Nå har jeg jo faktisk satt på 685mm bredt riserstyre og et sett Maxxis Ardent, noe som hjelper på i skogen.
|
|
|
10/09/2012 13:59
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Åååååååå jøsseball da folkens! Hva er det her? Så mye websynsing og fjas har jeg ikke sett siden internettboblen sprakk i 2002! Så lenge INGEN her inne (utenom kanskje Espen W) som har NOEN innsikt i produksjonen av disse rammene bør alle legge synsebrillene sine ned og se på det vi har av fakta. Ser at Diamant har fått kantede rør i fremtriangelet og "orntli" styrelager, BB30, så det har nok skjedd noe der siden i fjor. De er lette og ganske spinkle, men som grusracere/lette terrengsykler er de finfine!  - Diamanten har bedre og lettere utstyr til prisen. - Skal syklene brukes på grus/asfalt holder alt. - Hjulsettet på Diamanten er "fabrikk-håndbygd" dvs. 500 spenn til en god hjulbygger gjør det superdupert. - Holkene på Diamanten er tullete - Scotten har tidenes tyngste hjulsett  (1850 gram, hojhoj!) - Cocpiten på Scotten er driiiiit tung. Oppgraderte en Spark i våres for en kompis og det var MYE å hente. - Scotten har en stivere ramme Kort fortalt: Velg Scotten hvis du vil ha en bunnsolid ramme men er keen på å oppgradere delene over tid. Velg Diamanten hvis du vil ha en komplett sykkel nå og evt. bytte rammen over tid. O-L-A-V: Takk for morsom lesning. Reddet dagen min du... 
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
14/09/2012 21:50
|
vim
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
I serien "VIMsepetter gjør kjøp han ikke har styr på", kan nå tilføyes at jeg selv kom på beste grunn til ikke å kjøpe Diamanten: Jeg testet en 29-tommer. Og da var det gjort - ikke mer 26 tommer på meg. Viste seg dog at 29 tommer Diamura var vanskelig å oppdrive. Endte med at jeg i dag kjøpte en Scott Scale 29 Expert, som var så godt som ny og strøken. Har fortsatt et fårete glis, etter en rask testtur 
|
|
|
15/09/2012 00:03
|
Apokope
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Artig tråd...
Stor sannsynlighet for at Dressmann, Cubus og H&M o.l også lager klærne sine på samme fabrikk som Hugo Boss.
Cognacen på plastflasken kommer kanskje også fra samme distrikt som den som koster 2000 kroner per glassflaske.
Dresskjorta fra Cubus finner du kanskje også hos Lindex. Kanskje hos Topshop også. Ettersom at de ikke har kostnader med utvikling og design, (sett bort i fra HM) må dette uten tvil være grunnen til at de er billige.... De mister jo aaaldri passformen etter vask, og stoffet kjennes veldig tykt og eksklusivt ut. Må jo være skikkelige saker, for knappene er jo de samme som på purple label og Eton.
Tviler ikke på at Dia/Naka er solide nok. Om ikke ville det være reklamasjonsspekulasjon å selge de i stort antall.
Hadde dog vært morsomt å sett de testet hos Zedler i Tyskland. Undres hvorfor de aldri har blitt sendt dit. Om torsjonsstivheten og styrken er i toppklasse er jo dette et godt salgsargument...
Kanskje hadde Naka/Diamant hatt et bedre rykte om det ikke var for alle "Birken-sykkelene" i 5000-10 000,- kronersklassen med 2010 Xt bakgir, no-name Shimano krank, slx sjaltere, kina nav, og Europris demper?
Hvem har ikke hørt tv-reklamen: "Shimanogir for presis giring". Giring er det viktigste. Med Shimanogir for presis giring kan man tydeligvis gire så mye man vil, både opp og ned, og attpåtil girer man presist. Flotte saker de Shimanogirene!
Ting som dette er grunnen til at jeg, snobbete som jeg er, aldri vil bli sett på en Naka/Dia. De ville solgt bedre om de byttet navn på toppmodellene, slik at potensielle kunder slapp å assosiere seg med en sykkel som reklamerer med "Shimano-for presis giring".
Redigert av Apokope; 15/09/2012 00:07.
|
|
|
[Re: Apokope]
17/09/2012 13:10
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Artig tråd...
Stor sannsynlighet for at Dressmann, Cubus og H&M o.l også lager klærne sine på samme fabrikk som Hugo Boss.
Cognacen på plastflasken kommer kanskje også fra samme distrikt som den som koster 2000 kroner per glassflaske.
Dresskjorta fra Cubus finner du kanskje også hos Lindex. Kanskje hos Topshop også. Ettersom at de ikke har kostnader med utvikling og design, (sett bort i fra HM) må dette uten tvil være grunnen til at de er billige.... De mister jo aaaldri passformen etter vask, og stoffet kjennes veldig tykt og eksklusivt ut. Må jo være skikkelige saker, for knappene er jo de samme som på purple label og Eton.
Tviler ikke på at Dia/Naka er solide nok. Om ikke ville det være reklamasjonsspekulasjon å selge de i stort antall.
Hadde dog vært morsomt å sett de testet hos Zedler i Tyskland. Undres hvorfor de aldri har blitt sendt dit. Om torsjonsstivheten og styrken er i toppklasse er jo dette et godt salgsargument...
Kanskje hadde Naka/Diamant hatt et bedre rykte om det ikke var for alle "Birken-sykkelene" i 5000-10 000,- kronersklassen med 2010 Xt bakgir, no-name Shimano krank, slx sjaltere, kina nav, og Europris demper?
Hvem har ikke hørt tv-reklamen: "Shimanogir for presis giring". Giring er det viktigste. Med Shimanogir for presis giring kan man tydeligvis gire så mye man vil, både opp og ned, og attpåtil girer man presist. Flotte saker de Shimanogirene!
Ting som dette er grunnen til at jeg, snobbete som jeg er, aldri vil bli sett på en Naka/Dia. De ville solgt bedre om de byttet navn på toppmodellene, slik at potensielle kunder slapp å assosiere seg med en sykkel som reklamerer med "Shimano-for presis giring". Jaha? Du sammenlikner klær som koster 10% av konkurrentene med det som leveres av "husmerkesykler" i Norge? Kina nav? Europris-demper? No-Name Shimano-krank? Hvorfor kommer sånne som deg med så bastante meninger når alt dere legger ut om er vås, innsiktsløs synsing og tull? Jeg skal aldri påstå at "husmerkesykler" er det ypperste innen noe som helst, men så flåsete skriblerier av et innlegg får det bare til å gå varmt bak ørene! Har du sett en "stor-merke-sykkel" i 5000-10000 kroners klassen? DER snakker man om rimelige deler da det er flere ledd som skal ha penger. "Husmerkesykler" er alltid det rette valget for en vanlig person som skal ha en sykkel opp til ca. 25.000 kroner i mine øyne. DU ØDELEGGER FOR VELDIG MANGE MENNESKER SOM BARE VIL SYKLE!!! Ha deg vekk!
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
|
|