Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Wipperman Connex og Shimano, underlig greie

Wipperman Connex og Shimano, underlig greie #1479643 05/09/2012 07:36
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Tenkte jeg skulle slenge ut dette siden noen andre kanskje sliter med samme problemet.

Etter å ha montert tidelt Shimanokjede med Wipperman Connex kjedelås hoppet kjedet på det tyngste giret bak. Jeg finner ikke igjen posten på forumet, men noen nevnte at det noen ganger var nødvendig å montere kjedelåsen motsatt vei. Har det noe for seg? Joda, for om man monterer kjedelåsen "riktig" vei, altså den veien manualen foreskriver, hopper kjedet. Om man monterer kjedelåsen feil vei går kjedet helt fint.

Altså, det utstikkende/store delen av kjedelåsen skal monteres mot høyre, ikke mot venstre slik det står i manualen.

Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: jens fredrik] #1479651 05/09/2012 07:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvorfor bruke Wippermann når man vet at KMC funker flott? At noe skal stikke ut på en kjedelås for utvendig gir ser jeg i hvert fall på som en snodig greie.

Uansett, høres ut som om at den skal ut mot høyre heller enn inn mot venstre slik at du ikke har noe i veien når kjedet skal klatre på kassetten.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: jens fredrik] #1479652 05/09/2012 07:50
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ingenting som stikker ut, den er bare litt "rundere" på den ene siden. En knallbra kjedelås, når den er montert rett vei. Plukkes av og på med bare fingrene på to sekunder. På KMC må man vel bruke tang for å få den av, eller var det bare sånn før?

Hos oss har vi Wipperman Connex på 5 av syklene i stallen, og den fungerer upåklagelig.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: jens fredrik] #1479660 05/09/2012 07:54
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
KMC plukkes av med bare fingre og bare fingrene på 2-3 sekunder. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: baronKanon] #1479666 05/09/2012 08:03
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: baronKanon
Hvorfor bruke Wippermann når man vet at KMC funker flott? At noe skal stikke ut på en kjedelås for utvendig gir ser jeg i hvert fall på som en snodig greie.

Tja, det var det de hadde der jeg handlet. Dessuten tenkte jeg vel, som jeg ofte gjør, at alle mulige avvik fra normalen har en hensikt.

Sitat: baronKanon

Uansett, høres ut som om at den skal ut mot høyre heller enn inn mot venstre slik at du ikke har noe i veien når kjedet skal klatre på kassetten.

Aner ikke hva som er tanken, men jeg har også en teori om at det kan være kassettlåseringen den kommer i konflikt med. Uansett, nå er den montert den andre veien og alt er hunky dory!

Og ja, den er meget lett å få opp, faktisk litt lettere enn de nidelte fra SRAM jeg har sverget til i en årrekke.

Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: jens fredrik] #1479680 05/09/2012 08:20
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Connex er glimrende og mye raskere å ta av å på. Så tåler de mye mer enn KMC. I tillegg kan KMC, være vanskelige å få av. Det er derfor du har den ekstra tappen på Connex.

Men som du sier, de må settes riktig vei. Du snakker om høyre og venstre. Det avhenger av om du setter på oppe eller nede

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: GardS] #1479690 05/09/2012 08:28
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: GardS

Men som du sier, de må settes riktig vei. Du snakker om høyre og venstre. Det avhenger av om du setter på oppe eller nede

Meget godt poeng! Jeg mener nede, slik det står i manualen.

Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: jens fredrik] #1479801 05/09/2012 11:00
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg følger denne manualen:

http://www.connexchain.com/data-live-connex/docs/pdf/Bedienungsanleitungen/Manual_Connex_Link.pdf

Og det er det som har fungert best for meg. Da vil den "vanlige" runde enden, på innsiden (mot dekket), treffe mot det større tannhjulen på kassetten, når kjedet entrer kassetten.

Kjører kun rustfritt Connexx på alle syklene mine. Super enkelt å ta av, aldri hatt problemer med kjedelåsene og greit at kjedet ikke ruster de gangene man ikke har tid/ glemmer å smøre kjedet etter vask eller bruk i regn.

Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: bob] #1479806 05/09/2012 11:08
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: bob
Jeg følger denne manualen:

http://www.connexchain.com/data-live-connex/docs/pdf/Bedienungsanleitungen/Manual_Connex_Link.pdf

Og det er det som har fungert best for meg. Da vil den "vanlige" runde enden, på innsiden (mot dekket), treffe mot det større tannhjulen på kassetten, når kjedet entrer kassetten.

Kjører kun rustfritt Connexx på alle syklene mine. Super enkelt å ta av, aldri hatt problemer med kjedelåsene og greit at kjedet ikke ruster de gangene man ikke har tid/ glemmer å smøre kjedet etter vask eller bruk i regn.

Jepp, det har alltid fungert for oss også. Har alltid tenkt maven opp, nede.

Hvis den fortsatt klatrer, så ville jeg sett nøye på hvor den slår i. Det kan være B-tension og/eller nedre stoppskrue, som bør justeres

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Wipperman Connex og Shimano, underlig greie [Re: jens fredrik] #1480261 05/09/2012 21:40
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: jens fredrik
Etter å ha montert tidelt Shimanokjede med Wipperman Connex kjedelås hoppet kjedet på det tyngste giret bak.

Har opplevd akkurat dette problemet selv etter å ha montert låsen "feil vei". Trodde jeg hadde feiljustert gir, men en kjapp titt i manualen avslørte hva var galt. Problemet oppstod kun på det tyngste giret bak men forsvant rett etter riktig montasje.

Moralen -- det skader ikke å lese bruksanvisninger ICON_SMILE

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå