Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt DH-sykkel?

Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt DH-sykkel? #1479499 04/09/2012 21:48
L
lakrisdude Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Hei, vurderer å kjøpe en brukt DH-sykkel, og har ikke så mye erfaring med hva jeg bør se etter på en slik, for å finne ut om det er et godt eller dårlig kjøp. Derfor trenger jeg litt tips og råd til hva jeg må være obs på, så jeg slipper bytte dyre deler etter kort tid. Alle tips mottas med stor takk. tysker

Re: Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt DH-sykkel? [Re: lakrisdude] #1479526 04/09/2012 23:29
S
schrødinger Offline
Fersking
Fersking
S
Hey.

Sjekk alltid at rammestørrelsen passer din høyde/bygning. Du får ikke noen smooth ride med for liten eller for stor slede.

Sørg for å få en komplett deleliste, og helst info om når sist delene ble servicet (gaffel/demper/bremser). Se etter slark i kranklager eller nav, og om hjulene er rette. Dønnhilldekk er forbruksvare, så de kan være greit å kikke over. Om de er slitt slik at knastene på toppen (de du effektivt ruller på når du sykler på flat mark) er avrundet eller helt borte, så kan det være en ide å bytte dekkene.

Finn ut hva slags fjær det er i demperen bak, passer dette deg? Når du vet hvilken demper det er, så kan du lete opp tabeller for slikt på nettet. Det hjelper godt om du vet hvor mye du veier med utstyr på, ikke hva du tror du veier med utstyr på.
Hvis gaffelen virker med fjører så kan du gjøre samme greia her.
Hvis det er snakk om luftdemper eller noe annet fancypants, så sjekker du om dette passer deg. Still sag og rebound slik at det blir riktig for deg, uansett. Og.. se etter bulker i ramma og vurder om disse er kritiske eller ikke.

Det er hævvevis av ting du kan sitte og notere ned her; men gå etter fornuften. Er kjøpet for godt til å være sant, så er den stjålet. Er den priset ca likt som andre sykler av samme merke og årsmodell så er det nok greit. Lykke til.

Re: Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt DH-sykkel? [Re: schrødinger] #1479612 05/09/2012 06:58
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: schrødinger

Det er hævvevis av ting du kan sitte og notere ned her; men gå etter fornuften. Er kjøpet for godt til å være sant, så er den stjålet. Er den priset ca likt som andre sykler av samme merke og årsmodell så er det nok greit. Lykke til.

Min er for godt til å være sant, men ikke stjålet! ICON_SMILE
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...014#Post1478014

Re: Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt DH-sykkel? [Re: lakrisdude] #1479873 05/09/2012 12:24
L
lakrisdude Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Hey, takker for meget bra svar! Hat funnet ut at med mine 179cm, der ryggen er noe lengre enn normalt, så burde jeg gå for ramme L, sånn i tugangspunktet. Har en sykkel i kikkerten som en som er ca samme høyde og vekt har brukt før, og det lover vel også greit. Så får dra å se på den, å se om jeg blir klok på det!

kitbay; Sykkelen din såg bra ut den, men noe over det jeg tenkte å bruke, dessverre.

Re: Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt DH-sykkel? [Re: lakrisdude] #1479877 05/09/2012 12:29
nilswithskills Offline
Ringrev
Ringrev
Om det står L eller M på rammen sier ikke så mye. Gå inn og se på geometrien på de enkelte rammene du vurderer før du bestemmer deg. Jeg er omtrent som deg, 1800 mm med over gjennomsnittet lang rygg. Jeg liker overrør på ca 590-600 mm.

mvh
Nils
Re: Hva bør jeg se etter ved kjøp av brukt DH-sykkel? [Re: lakrisdude] #1479950 05/09/2012 13:56
L
lakrisdude Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Og dette overrøret måler jeg fra hvor, til hvor? Tipper fra seterøret til styret, men har egentlig ikke snøring. Google er vel også et alternativ her vil jeg tro, finnes vel specs på de fleste rammene der ute på nett. =)

Redigert av lakrisdude; 05/09/2012 13:56.

Moderator  support