Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

For snille bilister, finnes det?

For snille bilister, finnes det? #1479236 04/09/2012 16:33
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I de siste dagene jeg har opplevd noe rart. Bilister viker for meg, for ofte.. Det skjedde tre ganger til jobb bare i dag.

Jeg kommer frem til et kryss og venter pent på bil fra høyre, som også venter på meg, selv om jeg har vikeplikt. Dette må da være å gjøre syklister en bjørnetjeneste? Skal vi venne oss til at bilister viker når de ikke har vikeplikt så må da til slutt ende galt? Bør jeg takke pent og sykle, eller sette foten i bakken og vinke frem bilen?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: For snille bilister, finnes det? [Re: Rockefoten] #1479238 04/09/2012 16:37
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Dette skjer til stadighet. Jeg mistenker at det har ikke så mye med det å være syklist som at det har noe med at mange har glemt at høyreregelen finnes. Jeg ser ihvertfall at dette skjer mye når jeg kjører på en ferdselsåre (ikke forkjørsvei) og biler kommer fra smågater fra høyre.

Re: For snille bilister, finnes det? [Re: Rockefoten] #1479281 04/09/2012 17:46
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Skjer hele tiden i Oslo. Husk at de er mange bilister som også er syklister ;-)
Det er ogs veldig mange i Oslo som stopper slik at man kan sykle over fotoverganger.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: For snille bilister, finnes det? [Re: Rockefoten] #1479305 04/09/2012 18:08
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Du er ikke alene om å observere dette men etter min erfaring er det ikke et nytt fenomen. Det har "alltid" vært slik.

17. august var det et leserbrev i lokalavisa fra en sjåfærlærer fra Askim. Det lød som følger:

Jeg følte umiddelbart et kall til å svare på dette leserbrevet med følgende:

Sitat: mitt svar til Sjåførlærer Sørby

Jeg vil med dette komme med en kommentar/svar til Terje Sørby ved Sørby Trafikkskole i Askim. Du har helt rett i at fotgjengerfeltene er en stor risiko for uhell mellom bilist og syklist. Men dette er ikke utelukkende syklistens skyld. Som syklist opplever jeg at så mye som 9 av 10 bilførere ikke kjenner reglene for sykling på fotgjengerfelt. 99% av min transport foregår på sykkel og jeg gjør mitt aller ytterste til å både følge trafikkregler og å være et godt eksempel.

Når jeg sykler på gang- og sykkelvei er denne veldig ofte ”skjøtet” med fotgjengerfelt. Det å gå av og på sykkelen er en omstendlig prosess og ødelegger flyten i mine sykkelturer. Når jeg nærmer meg fotgjengerfelt og ser at det kommer biler, så sakker jeg farten slik at jeg nesten står stille men uten å gå av sykkelen. Dette mener jeg er et mer enn godt nok signal til bilisten om at han/hun skal overholde sin forkjørsrett og kjøre. Men faktisk så stopper disse nevnte 9 av 10 bilførerne og nekter å kjøre før jeg har krysset fotgjengerfeltet. Så må jeg da vurdere: Skal jeg gå av sykkelen og trille den over eller skal jeg sykle over. Velger jeg det førstnevnte blir bilistene lettere irritert fordi det tar så lang tid. Derfor velger jeg å sykle over om det da er klart i den andre kjøreretningen. Dette er en veldig forvirrende situasjon siden bil 1 nekter å overholde sin forkjørsrett, bil nr. 2 som kommer i motsatt kjørefelt insisterer på å overholde den samme retten. Så bilen som da har stoppet blir stående ”lenge” fordi han tvinger meg til å gå av sykkelen og bil 2 tvinges også til å stoppe. Dermed blir vi alle 3 kraftig sinket fremfor at begge bilene bare kjører mens jeg sakker farten på sykkelen og venter til bilene har passert. Dette sparer faktisk alle 3 trafikanter masse tid og frustrasjon på.

Så jeg er ikke enig med deg. Bilister er nødt for å oppdatere seg på hvordan de skal forholde seg til syklister i trafikken. Og motsatt. Jeg mener at bilistene i forbindelse med fotgjengerfelt skal tviholde på sin rett. Selvsagt ikke til de grader at de kjører på syklistene men i nok grad til at syklisten forstår sitt ansvar/rolle. Problemet er at det virker som om 90% av bilistene tror de har vikeplikt for syklende på fotgjengerfelt. Dette skaper farlige situasjoner for de resterende 10 prosentene som faktisk kan trafikkreglene.

Redigert av Raskall; 04/09/2012 18:10.
Re: For snille bilister, finnes det? [Re: Rockefoten] #1479308 04/09/2012 18:09
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
I fjor høst syklet jeg en strekning på E6 her i Målselv og strekte armen ut til venstre som vanlig fordi jeg skulle svinge av veien for å sykle hjem, og da stopper faktisk bilen som kommer først i motgående felt opp på E6 for å slippe meg inn. Da ble jeg litt skeptisk.

Re: For snille bilister, finnes det? [Re: Rockefoten] #1479322 04/09/2012 18:20
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Rockefoten

Jeg kommer frem til et kryss og venter pent på bil fra høyre, som også venter på meg, selv om jeg har vikeplikt. Dette må da være å gjøre syklister en bjørnetjeneste? Skal vi venne oss til at bilister viker når de ikke har vikeplikt så må da til slutt ende galt? Bør jeg takke pent og sykle, eller sette foten i bakken og vinke frem bilen?

Akkurat denne situasjonen synes jeg er grei. Bilen som stopper skjønner sannsynligvis at du må "starte bilen på nytt" om du må stoppe helt og er snill og slipper deg frem. Er situasjonen slik at det bare er denne bilen og deg så synes jeg det er riktig å smile, takke og sykle over. Er det mye trafikk ville jeg satt foten i bakken og vinket vedkommende frem nært demonstrativt.

Jeg sykler til togstasjonen via Lislebyveien for de som er kjent i Fredrikstad og veien fra høyre før Snippen og krysset i Snippen er gode eksempler på det du skriver her. Jeg sykler der i 6-tiden om morgenen og når det en sjelden gang kommer en bil så slipper de meg alltid frem. Jeg takker med et vennlig smil og vink (smil og vink, gutter, smil og vink) og takker for den hyggelige gesten.

Når jeg derimot skal hjem samme vei kommer det alltid biler fra alle veiene inn til krysset og der stopper jeg alltid. Ofte ender dette også opp med at alle står og ser på hverandre og da tråkker jeg til. Når alle har vikeplikt for alle i et kryss er det jo tross alt den som kjører først som har retten på sin side.

Re: For snille bilister, finnes det? [Re: Rockefoten] #1479426 04/09/2012 20:20
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Dette er ikke noe nytt. Jeg synes også at svaret til sjåførlæreren styrer vekk fra problemet. Problemet for sikkerhet er ikke at begge stopper :-)

Problemet er at veldig mange syklister har vendt seg til at de kan kjøre uansett. I Tour de Finance-tråden har jeg "sutret" over hvordan det er i enkelte fotgjengerfelt på den strekningen. Og så lenge det finnes suicidalske syklister forstår jeg bilister som stopper selv om de har forkjørsrett. Kjipt, for blant de som taper tid på det er vi som stopper og ser på dem istedetfor å lukke øynene og kjøre på.

Moderator  support