Jeg kommer frem til et kryss og venter pent på bil fra høyre, som også venter på meg, selv om jeg har vikeplikt. Dette må da være å gjøre syklister en bjørnetjeneste? Skal vi venne oss til at bilister viker når de ikke har vikeplikt så må da til slutt ende galt? Bør jeg takke pent og sykle, eller sette foten i bakken og vinke frem bilen?
Akkurat denne situasjonen synes jeg er grei. Bilen som stopper skjønner sannsynligvis at du må "starte bilen på nytt" om du må stoppe helt og er snill og slipper deg frem. Er situasjonen slik at det bare er denne bilen og deg så synes jeg det er riktig å smile, takke og sykle over. Er det mye trafikk ville jeg satt foten i bakken og vinket vedkommende frem nært demonstrativt.
Jeg sykler til togstasjonen via Lislebyveien for de som er kjent i Fredrikstad og veien fra høyre før Snippen og krysset i Snippen er gode eksempler på det du skriver her. Jeg sykler der i 6-tiden om morgenen og når det en sjelden gang kommer en bil så slipper de meg alltid frem. Jeg takker med et vennlig smil og vink (smil og vink, gutter, smil og vink) og takker for den hyggelige gesten.
Når jeg derimot skal hjem samme vei kommer det alltid biler fra alle veiene inn til krysset og der stopper jeg alltid. Ofte ender dette også opp med at alle står og ser på hverandre og da tråkker jeg til. Når alle har vikeplikt for alle i et kryss er det jo tross alt den som kjører først som har retten på sin side.