Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvorfor Birken?

Hvorfor Birken? #1478009 03/09/2012 07:26
C
CaRRie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Som fersking har jeg bestemt meg for å plukke ut 2-3 ritt som skal være treningsmål i vinter, vår og til neste sommer. Det ser ut til å være mange gode ritt å velge mellom her på østlandsområdet. Etter å ha forhørt meg rundt blandt sykkelbekjente så er beskjeden at Birken MÅ jeg bare bli med å sykle. Problemet er at jeg ikke ser hvorfor Birken er så spesielt, heller bare mer spesiell i negativ retning ("sykle i kø", logistikk, overnattingsproblemer osv). Så til dere som har syklet Birken mange ganger, hva gjør egentlig Birken til et "MÅ være med på" ritt?

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478012 03/09/2012 07:28
H
Høggern Offline
Entusiast
Entusiast
H
Det er ikke noe spesielt..

Hadde heller syklet Helterittet. Fantastisk natur og mange høydemetere:)

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478027 03/09/2012 07:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Birken er SELVE SYKKELRITTET for majoriteten av nordmenn. Før var det T-O men nå får du spørsmålet; Sykler du, har du sykla Birken?

Jeg synes ikke selve det å sykle traseen er så kjempeflott. Det er ramma rundt. 15 000-20 000 nervøse deltagere. Eliten, dyktige mosjonister. Eksnarkomane Torgeir og tjukke røykere med tunge sykler. Alle er der for det samme og deler opplevelsen. Legger du til alt publikumet og en, etter hvert svært bra gjennomføring så har du omtrent grunnen.

Det er mange tog, hvorfor skal man akkurat gå i 17.mai toget? Det er trangt og svett og kjøpepress for is og ballonger.

Kjør Birken, og liker du det ikke har du i alle fall gjort det.

LarsB

Redigert av larsb; 03/09/2012 07:45.
Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478038 03/09/2012 07:58
S
Scottscale29 Offline
Fersking
Fersking
S
Ikke noe spesielt. Rittets trase er kjedelig. Mer som et landeveisritt på grus, uten noen som helst tekniske utfordringer. Men rammen rundt, sirkuset ved start og mål, stemningen i løypa med mange tilskuere, masse spente nervøse mennesker. I gåpartiet er folk så stakkarslige at det kan virke som mange ikke engang behersker kunsten å gå, langt mindre sykle!
Det er ganske moro!
Og så er det til syvende og sist en målestokk på formen din i forhold til veldig mange andre. Dersom det er interessant.

Re: Hvorfor Birken? [Re: larsb] #1478058 03/09/2012 08:27
AsmundBjorshol Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Birken er SELVE SYKKELRITTET for majoriteten av nordmenn. Før var det T-O men nå får du spørsmålet; Sykler du, har du sykla Birken?

Jeg synes ikke selve det å sykle traseen er så kjempeflott. Det er ramma rundt. 15 000-20 000 nervøse deltagere. Eliten, dyktige mosjonister. Eksnarkomane Torgeir og tjukke røykere med tunge sykler. Alle er der for det samme og deler opplevelsen. Legger du til alt publikumet og en, etter hvert svært bra gjennomføring så har du omtrent grunnen.

Det er mange tog, hvorfor skal man akkurat gå i 17.mai toget? Det er trangt og svett og kjøpepress for is og ballonger.

LarsB

For et flott svar!!
Du glemte barnehagebarna med flagg før Skramstad. Bare de er verdt turen (Fredagsbirken)

Man må se helhetlig på dette.
Den flotteste trasèen (mest spennende) jeg har sykla i år er Markathrillern i Bymarka, men de scorer lavt på de fleste andre ting.

Jeg innrømmer jeg kjeder meg en del etter rett før og etter Skramstad, likedan før Elgåsen. De 10 siste kilometrene er artige bortset fra Sjøseterveien som også er trøttende.Birken er det beste sykkelrittet jeg har sykla.
Ikke minst pga alle de frivillige som ivaretar deg underveis og ikke minst ved målgang!

Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478071 03/09/2012 08:50
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
I tillegg til det som er sagt.
Du kan vinne heile sjiten uten å ha sittet på en terrengsykkel før start.

Så lenge du har kjørestyrke og oksygenopptaket i orden.

Om dette er en positiv eller negativ ting ift. Birken får du nesten avgjøre selv.
Atmosferen og de omkringliggende faktorene er det som gjør Birken, ikke traseen (med tanke på de tekniske terrengpartiene, eller fraværelsen av disse)

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478077 03/09/2012 08:55
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Som flere allerede har sagt, er Birken et grusritt med høy landeveisfaktor. Sykling i felt osv er avgjørende. For å ta Birken litt seriøst her: Birken handler ikke om teknisk terrengsykling. Det handler om høydemeter. Du klatrer veldig mye på Birken. Jeg gjorde en sammenstilling for en tid tilbake og da hadde Birken vesenlig fler klatremeter enn de fleste andre tilsvarende. Jeg kan love deg at du kjenner det på Sjusjøen. Du sykler ikke i "kø" (men du går i kø et par hundre meter like etter Skramstad pga en veldig bratt teknisk skrent du skal opp) Men du bør håpe og be om at du får et felt å kjøre med og ikke blir liggende solo.

Antallet deltakere, stemningen, det faktum at det langt på vei er det eneste rittet med skikkelig publikumsoppmøte. Ved Sjusjøen er det nesten tour de france stemning, da bakkene er pakket med folk som enten heier fram sine egne eller gleder seg over å se folk falle om med kramper.

Andre gode sesongmål for en med litt mer terrenginteresse, og som bør sentralt på Østlandet er Vestmarkrittet. Mye mer terrengffaktor men fortsatt overkommelig selv for nybegynnere. Et enda mer hårete ritt er TERRENGSYKELrittet. Eneste minus er at dette rittet er veldig tidlig i sesongen, så det er mer en tidlig vårtest enn et sesongmål.

Grenserittet i august er et veldig bra arrangert ritt, og ligger nest etter Birken i stemning, publikum, og antall detakere. Grenserittet har en mye større variasjon i underlag. Den veksler hele tiden mellom alt mulig rart. Men er selvfølgelig preget av grusvei. Målgang på festningen er stemningsfull (og litt småhard opp den aller siste kneika).

Re: Hvorfor Birken? [Re: larsb] #1478078 03/09/2012 08:56
F
franke Offline
Medlem
Medlem
F
Helt enig med Larsb her:

Sitat: larsb

LarsB

Man kan si mye negativt om Birken med vanskelig logistikk, kjedelig trase, trangt om plassen, sekk med uforståelig innhold og vekt osv.
Men for meg er dette bare med på gjøre Birken til en flott opplevelse år etter år, enten det er Ultrabirken eller Lørdagsbirken. Som Larsb sier det er ramma rundt som er avgjørende:

i forkant: alle telefoner mailer i kameratgjengen om hvordan man skal få logistikken til å gå opp i år igjen( det løser seg jo hvert år...), hvor lite man har trent/syk man har vært, hvor mye pasta man skal spise uken i forveien, hvor mye Ringer man skal true i seg,hvor fort/sakte det må gå til Skramstad for å nå målet sitt etc.

På selve rittdagen: et referansepunkt som alle kan relatere seg til, kjempestemning i løypa, knallgod gjennomføring av arrangøren, det sosiale utover dagen/kvelden/natta etter målgang, skrøner om hvorfor tida ikke ble som den skulle og hvor mye man skal trene for å perse med en halvtime(minst) neste år,

På søndagen: våkne med litt trang hjelm etter litt for mange runder i baren på Brenneriet eller Nikkers, men konkluderer kjapt med at dette er kjempegøy og litt synd at det er et år til neste gang.

Dette er bare noe av det jeg synes er gøy med Birken, det til tross for at jeg merker jeg ikke ønsker å bli satt i en "Birkebeiner-bås", for jeg er jo egentlig mer interessert i "ordentlig-terrengritt".....
Birken er en happening!

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478079 03/09/2012 08:57
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Egentlig er det helt på trynet å arrangere et sykkelritt med start og mål to forskjellige steder, men Birken fortjener all mulig skryt for måten de organiserer dette på, vi bor i telt på Rena og gjør det hele til en tur.
Hvis du i sånn noenlunde form anbefaler jeg å kjøre minst ett av de mindre seedingrittene først. Å kjøre seg opp fra pulje 73 til en skaplig tid er visstnok mulig, men neppe å anbefale.

pedalistisk !
Re: Hvorfor Birken? [Re: parkprest] #1478082 03/09/2012 09:01
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: parkprest
Egentlig er det helt på trynet å arrangere et sykkelritt med start og mål to forskjellige steder, men Birken fortjener all mulig skryt for måten de organiserer dette på, vi bor i telt på Rena og gjør det hele til en tur.

Men de skal ikke ha skryt for prisnivået. Mener bussprisen var over 400 kroner i år. grenserittet tok 150,- for buss m/ sykkeltransport og jeg synes det var plenty når startbilletten var 850 eller noe.

Men, det er jo enkel tilbud/etterspørsel og de melker det de kan fra kundemassen.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478090 03/09/2012 09:10
MoaDude Offline
Medlem
Medlem
For 2 måneder siden sa jeg at jeg skal aldri sykle noe sykkelritt. Så ble jeg "lurt" med av en kamerat til et lokalt lite ritt, og synes det var moro. Etter at jeg også ble med på Sykkelenern var jeg hekta og bestemte meg for å sykle flere ritt til neste år. Men fortsatt skulle jeg "aldri sykle Birken".

Under Birken satt jeg og fulgte med kjente via VG og sporingen på Birkens hjemmesider, og kjente at jeg savnet nervøsiteten og spenningen fra Sykkelenern. Satt og så på tider og funderte på hvor fort jeg ville syklet sammenlignet med de jeg kjenner. Bestemte meg da for at neste år sykler jeg Birken - så får prinsipper være noe andre bryr seg om ICON_SMILE

Re: Hvorfor Birken? [Re: knuthaug] #1478092 03/09/2012 09:11
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
For meg så er Birken ett mål og trene mot.
Det er ett godt organisert ritt og en trivelig tur over fjellet
når det er fint vær.

Dette som mange andre ritt er vel ikke noe terrengritt,
mer ett kamuflert landeveisritt. Har knappest behov for
en terrengsykkel, langt mindre enn fulldemper.

Ekstremt mye hysteri rundt rittet mhp trening & utstyr.

Det store med dette rittet er at det er stort....

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hvorfor Birken? [Re: knuthaug] #1478098 03/09/2012 09:15
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knuthaug

Men de skal ikke ha skryt for prisnivået. Mener bussprisen var over 400 kroner i år. grenserittet tok 150,- for buss m/ sykkeltransport og jeg synes det var plenty når startbilletten var 850 eller noe.

Men, det er jo enkel tilbud/etterspørsel og de melker det de kan fra kundemassen.

Jeg skrøt ikke av prisnivået jeg heller. Hvis grenserittet får til 150,- for bussen til Sverige må de jo nesten lokke til seg noen harryturister..

pedalistisk !
Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478099 03/09/2012 09:15
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Det morsomste med Birken er jo at Eliten starter sist, så om du er litt ut i puljene får du sjansen til å se de passere deg. Ellers får du jo også mulighet til å se deg selv på bilder/film i etterkant, noe som også er litt stas.

Ellers synes jeg du skal prøve deg på Farrisrunden. Det er det morsomste rittet jeg noen gang har syklet. Veldig veldig fint stemning, morsom løype og mye folk i løypa som heiet frem. De som jobbet på mat/drikke/service stasjoner var veldig serviceinnstilte og effektive.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hvorfor Birken? [Re: parkprest] #1478127 03/09/2012 10:08
H
Hjelmers Offline
Medlem
Medlem
H
Synes "anonymous13" oppsummerer bra her.
Pluss for stemning
Minus for "kommers"
Jeg deltar både på ski og sykkel,hver gang sier jeg NÅ er det siste gang!! Alikevel sitter jeg klar når påmeldinga åpner.
Synes det er for mye folk,for mye butikk, og for mye Birken ditt og Birken datt. Føler at de prøver å hale så mye penger som mulig ut av meg!
Det som gjør at jeg blir med hvert år er: 1: et veldig godt referansepunkt i fht egen og andres utvikling
2:Merke. Det er noe helt spesiellt synes jeg når en stiller til start og har et så konkret mål å forholde seg til.
3: Den adrenalinstinne lufta i startområdet. Deter helt spesiellt synes jeg i forhold til andre ritt.
Til slutt vil jeg si at av de "store" på østlandet så liker jeg Grenserittet aller best.

Re: Hvorfor Birken? [Re: Sykkelbob] #1478139 03/09/2012 10:20
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Sykkelbob

Grenserittet i august er et veldig bra arrangert ritt, og ligger nest etter Birken i stemning, publikum, og antall detakere.

Er uenig her ... birken har flere antall deltagere, men opplevelsesmessig ift stemningen og publikum så synes jeg birken kun ligger på ca 60% av grenserittet. Hadde hørt så mye bra om Birken mhp dette på forhånd, men synes ikke det var helt der. Og nå opplevde jeg Birken på et godværsår...

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478176 03/09/2012 11:11
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: CaRRie
Etter å ha forhørt meg rundt blandt sykkelbekjente så er beskjeden at Birken MÅ jeg bare bli med å sykle.

Når bekjente sier at du må bli med å sykle birken, ja da er det bare å bli med.
Felles treningsmål og alt som hører med før og etter rittet!

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Hvorfor Birken? [Re: BeefCake] #1478214 03/09/2012 11:51
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: BeefCake
Det morsomste med Birken er jo at Eliten starter sist, så om du er litt ut i puljene får du sjansen til å se de passere deg. Ellers får du jo også mulighet til å se deg selv på bilder/film i etterkant, noe som også er litt stas.

Ellers synes jeg du skal prøve deg på Farrisrunden. Det er det morsomste rittet jeg noen gang har syklet. Veldig veldig fint stemning, morsom løype og mye folk i løypa som heiet frem. De som jobbet på mat/drikke/service stasjoner var veldig serviceinnstilte og effektive.

+1
Morsom løype! Så lenge det ikke er FOR mye knedyp søle ved regn.

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478216 03/09/2012 11:53
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det som er bra med Birken, som sikkert flere har nevnt, er at det er stort med mye mennesker og god stemmning.

Det er vel også det rittet som flest har et forhold til. Personlig så er dette "eksamen" hvert år hvor kompisgjengen skal måles mot hverandre.

Synes også det er bra at det er lagt til såpass sent i sesongen, slik at man klarer å holde fokus på stykkeltrening litt lenger.

Det jeg ikke liker med Birken er at det er litt mye butikk, og det er også klønete med start og mål på forskjellige steder.

Ellers så er det mange andre sykkelritt som morsommere feks Vestmarkrittet og Drammensrittet. Men det ene utelukker ikke det andre.

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478233 03/09/2012 12:11
teamduregreb Offline
Medlem
Medlem
http://www.skiaktiv.no/artikkel/2500/avhengig-av-20-prosent-frafall.html

Med andre ord er det inntektene som styrer antallet som kan være påmeldt. Dette er en forferdelig dårlig uttalelse.

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478258 03/09/2012 12:37
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Argumentet om at start og mål på forskjellige steder er tungvint, kommer opp igjen i stort sett alle diskusjoner om Birken, være seg sykkel eller ski.

Har dere som er imot tenkt noe på hvordan det vil se ut i området Håkon hall fra ca. kl. 9.45 på lørdag?
Da kommer de første i mål samtidig som flere tusen fortsatt ikke har startet.

Kaos? Tja - skal ikke se bort fra det!!

Start oppe på Birkebeiner'n skistadion sier du?
Ok - men da er en fortsatt avhenhgig av busstransport for veldig mange, og nok et mulig logistikkproblem vil jeg tro.

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478261 03/09/2012 12:46
olechr Offline
More than words
More than words
Birken er en folkefest. Løype er kjedelig men det er gøy å være med på det.

Ellers vi jeg anbefale Cykelvasan. Det er et utrolig bra ritt med arrangører som virkelig tar deg seriøst.

Ta så å velg et ritt tidligere på sesongen slik at du har noe å trene til hele sommeren.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvorfor Birken? [Re: teamduregreb] #1478279 03/09/2012 13:05
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: teamduregreb
http://www.skiaktiv.no/artikkel/2500/avhengig-av-20-prosent-frafall.html

Med andre ord er det inntektene som styrer antallet som kan være påmeldt. Dette er en forferdelig dårlig uttalelse.
Nei det er det ikke, det er en ærlig uttalelse. Det er også bra at birkebeiner organisasjonen legger opp til et deltagerantall opp mot max ift. hvor mange som faktisk sykler, og ikke hvor mange som kjøper billett. På denne måten kan flest mulig få mulighet til å sykle rittet.

Jfr. hva ts faktisk spør om.
For egendel meldte jeg meg på rittet for å få matching mot kollegaer som syklet, samt å ha et treningsmål, holde meg i form og slippe å løpe alle kondisjonsøktene mine. Jeg brukte det som motivasjon for å trene etter jeg kjøpte min "første sykkel".
Syntes første rittet var helt topp, 3 1/2 time har aldri gått så fort før.
Fortsatt er rammen rundt veldig bra, men nå sykler jeg mer fordi jeg synes det er morro å slå merkekravet hvert år, samt at det er en skikkelig styrkeprøve etter ultrabirken på fredag. Det har også blitt litt tradisjon, og folkehavet rundt er en opplevelse. For egendel er ikke logistikken noe stort problem, da birkebeinerrittet er som et lokalt arrangement å regne.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1478317 03/09/2012 13:48
front biker Offline
Besatt
Besatt
På tide med litt statistikk!
Statistikk   Påmeldt Startet I mål Startet/påmeldt I mål/påmeldt I mål/startet
Birkebeinerrittet 17058 13154 12940 77,11 % 75,86 % 98,37 %
FredagsBirken 6492 4669 4490 71,92 % 69,16 % 96,17 %
UltraBirken   511 419 385 82,00 % 75,34 % 91,89 %
UngdomsBirken   825 708 683 85,82 % 82,79 % 96,47 %

Hm, ble litt vanskelig lesbart. Men altså:
1) Mange programhelter i Fredagsbirken (uforpliktende sponsorbilletter?).
2) Har man først kommet til start i vanlig-Birken, så fullfører man.
3) Ultraen har høyest andel brutte. Rammebrudd, benbrudd, kondisjonsmessig og/eller mentalt sammenbrudd?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Hvorfor Birken? [Re: front biker] #1478325 03/09/2012 13:56
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker
På tide med litt statistikk!
Statistikk   Påmeldt Startet I mål Startet/påmeldt I mål/påmeldt I mål/startet
Birkebeinerrittet 17058 13154 12940 77,11 % 75,86 % 98,37 %
FredagsBirken 6492 4669 4490 71,92 % 69,16 % 96,17 %
UltraBirken   511 419 385 82,00 % 75,34 % 91,89 %
UngdomsBirken   825 708 683 85,82 % 82,79 % 96,47 %

Hm, ble litt vanskelig lesbart. Men altså:
1) Mange programhelter i Fredagsbirken (uforpliktende sponsorbilletter?).
2) Har man først kommet til start i vanlig-Birken, så fullfører man.
3) Ultraen har høyest andel brutte. Rammebrudd, benbrudd, kondisjonsmessig og/eller mentalt sammenbrudd?

Litt bedre lesbarhet?
Code:
Påmeldt	Startet 	I mål	Startet/påmeldt	I mål/påmeldt	I mål/startet
Birkebeinerrittet	17058	13154	12940	77,11 %	75,86 %	98,37 %
FredagsBirken          	6492	4669	4490	71,92 %	69,16 %	96,17 %
UltraBirken  	        511	419	385	82,00 %	75,34 %	91,89 %
UngdomsBirken  	        825	708	683	85,82 %	82,79 %	96,47 %

Har vel ikke sett noe tall, men det er kanskje et større antall ultrabirkere som ikke rekker sperrefristene og blir tatt ut av løpet? Siden vi er så få, så blir dette prosentmessig et ganske stort antall?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1481864 08/09/2012 08:00
advance Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Birken er viktig for alle som vil, og løypa må aldri forandres for mye.

Det er stor prestisje for eliteutøveren å ha vunnet Birken.
Det er stor prestisje for sportsutøveren å vinne klassa si.
Det er stor prestisje å klare merket.
Det er artig å hevde seg blandt venner og kolegaer.
Det er artig å slå seg selv.
Det er viktig å klare å fullføre.
Det er mange som har feldt en tåre over Storåsen.

Det er mange motivasjonsfaktorer, år etter år.
JEG SKAL BLI BEDRE ENN MEG SELV.

Re: Hvorfor Birken? [Re: CaRRie] #1483396 10/09/2012 16:10
R
roa Offline
Ringrev
Ringrev
R
Noen refleksjoner om alternative ritt;

- Birken; mye styr, men det er jo her man måles.
- Ultrabirken; enda ikke funnet sin endelige form, og svært mange er skeptiske til trasevalg. Skal evalueres av Birken adm. Pt for mye gjørme, gåpartier og rene transportstrekk. Alle høydemeter nedover tas på asfalt inn mot mål (burde ha vært ned Hafjell). Skussler bort en unik mulighet ved å ikke ha start på Sjursjøen.
- Vestmarksrittet; artig, raskt ritt, passe teknisk, nær Oslo. Ny trasee i år var bra, mer flyt-terreng
- Montebellorittet: artig, passe teknisk, sesongstart. Litt knotete logistikk
- Raumerrittet; likte at de snudde løypa.
- Grenserittet: var min favoritt før, men er blitt for kronglete logistikk med tidlig start (må stå opp kl 5).
- Helterittet: du vet ikke hva sprekk er før du går tom ved Kalhovd og har 3 mil i motvind igjen over Hardangervidda. Likevel en klar favoritt! 10,5 mil og masse høydemeter - et maratonritt iht internasjonal standard. Ta heller familien med til Gaustadblikk en helg enn å stikke av til Sälen alene.
- Terrengsykkelrittet; stimafians 17. mai. For oss andre bare knot, røtter og leire. Meget overvurdert ritt - dessverre fordi vi hadde trengt et bra flytstiritt i Oslo
- Bukkerittet; et bedre alternativ enn Terrengsykkelrittet
- Valdresrittet; kjempeartig utblåsning i sommerferien
- Lokale ritt; småritt som Eventyrrittet, Fløyterittet etc er de rittene med enklest logistikk og høyest trivselfaktor. Anbefales!
- OBIK; knallgod intervall trening som også flytter lista teknisk. Kan til tider bli litt latterlig mye gjørme

Konklusjon: mye bra å velge i mellom!

T

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå