Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer?

Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? #1477735 02/09/2012 17:56
E
e93Csund Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Noen som har noen erfaringer med å trene før frokosten inntas, funker det eller blir det bare en negativ effekt?

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1477777 02/09/2012 18:39
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
funker vel får en fitness spire som skal på gåtur med ønske om å kvitte seg med alt av underhudsfett..
Om det er særlig lurt eller effektivt om du ønsker å trene effektivt på sykkel tror jeg ikke, er som regel avhengi av litt energi da..:P

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: Zaskarin] #1477883 02/09/2012 20:33
E
e93Csund Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Det er bare tenkt som en rolig økt, harde økter på tom mage har jeg ikke troen på

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1477956 03/09/2012 05:30
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Morgenkardio før frokost er ren fettforbrenning, så det er bare å sette i gang. Glykogenlagrene er tomme etter natten.

Om du f.eks sykler til jobb rett etter du står opp, og turen er under 1 time, så er det heller ikke vits å spise ettersom du har kommet frem før næringen når ut i kroppen.
Men metthetsfølelsen, den får du om du spiser før turen, men ikke energi.

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1478050 03/09/2012 08:16
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Det går helt fint å trene på tom mage før man spiser og du har glykogen i musklene til å kjøre en intervalløkt så lenge du har spist ok dagen før. Å kjøre seg tom trigger dessuten fettforbrenningen. Viktig å spise rett etterpå!

Morgenkardio er noe kroppsbyggere driver med, men de fleste vil i stor grad forbrenne glukogen fra musklene når de trener, fordi dette er den eneste energikilden som er tilgjengelig når oksygentilførselen ikke er tilstrekkelig. Dette inntreffer lenge før mange tror. Selv om man forbrenner sukker underveis, er etterforbrenningen din venn hvis du vil ned i vekt. Det er så enkelt at jo mer kalorier du brenner underveis, jo større kaloriforbruk har du og fett vil omdannes til glukogen for musklene. Denne prosessen går bedre og bedre jo bedre form du er i, så tren hardt og mye samtidig som du kontrollerer matinntaket.

Les deg opp på fysiologi(ATP-frigjøring, sitronsyresykles osv) selv hvis du vil ha ekte innsikt på dette, eksperimenter med ulike treningsformer og kosthold. Kvalitetene på råd du vil få på et internettforum er varierende og ofte myter som stammer fra kosttilskuddprodusenter og kroppsbyggermiljøer

No added style
Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1478708 04/09/2012 00:45
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Har ingen større effekt på vektnedgang å trene før frokost kontra andre tider på døgnet.

Det eneste som betyr noe er totalt antall forbrente kalorier, og totalt kaloriinntak.
Når, hva og hvor ofte du spiser, spiller overhodet ingen rolle.

At glykogenlagrene er tomme når du står opp og er også en veldig missvisende ting å si.
Et balansert måltid tar opp til 12 timer å ta opp i tarmen, og veldig ofte er glykogenlagrene fullest på morgenen, da kroppen har fått mange timer på energiopptak samtidig som forbruket er veldig lavt.

Mine erfaringer med å trene på morran er veldig positive.
Får en knallstart på dagen, og føler meg veldig bra både fysisk og psykisk utover hele dagen.

Redigert av kaffekanne; 04/09/2012 00:47.
Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: kaffekanne] #1478812 04/09/2012 07:52
Hefferlegs Offline
Medlem
Medlem
enig med kaffekanne.

Og fitness/bodybuildere som bruker dette mye, kjører stort sett gåturer før frokost, så de ligger da i en lavere sone enn om man kjører på på sykkelen.

Shut up, legs!!
Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1478828 04/09/2012 08:03
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De som trener om morgenen for å forbrenne fett tar gjerne en proteinshake før de legger i vei har jeg lest. Det er vel for å forbrenne minst mulig muskler vil jeg tro.

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1478850 04/09/2012 08:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hender jeg tar en løpetur på ca 6 km før jeg reiser på jobb, det er sånn rett fra sengen tur, føler meg frisk og fin når jeg først har fått løpt noen meter og våknet.

Spiser og dusjer etterpå og har alltid en flott dag ved å starte dagen slik som dette.

Har ikke noe belegg for å si noe rundt forbrenning osv, men tror man bare har positiv efekt av dette så lenge man ikke tar for lange økter. Typ 1 times tid. Så her tror jeg kaffekanne er inne på rett spor. Føles i hvertfall slik ut for egen del.

Prøv det ut :-)

Blir gjerne en sykkeløkt etter jobb disse dagene for min del, eller styrke inne på vinterstid.

Godt å ha store barn!

Redigert av Lurifax; 04/09/2012 08:14.

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1479109 04/09/2012 13:43
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Bodybulidere og fitnessutøvere tar ofte å går en tur før frokost og/eller rett etter vekttrening. Tanken er (som flere har nevnt over) er at da har du brukt opp glykogen'et i musklaturen.

Den treningen de bedriver er da rolig gåing/sykling, og har ingen annen funksjon enn fettforbrenning.

Er et noen som har peiling på å forbrenne fett, så er det vel dem.

Men synes også at Kaffekanne over her, hørtes veldig fornuftig ut. Uansett så forbrenner man mer ved å sykle, så hvorfor ikke sykle slik at du blir i bedre form også.

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: kaffekanne] #1480241 05/09/2012 21:11
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: kaffekanne
Har ingen større effekt på vektnedgang å trene før frokost kontra andre tider på døgnet.

Det eneste som betyr noe er totalt antall forbrente kalorier, og totalt kaloriinntak.

At glykogenlagrene er tomme når du står opp og er også en veldig missvisende ting å si.
Et balansert måltid tar opp til 12 timer å ta opp i tarmen, og veldig ofte er glykogenlagrene fullest på morgenen, da kroppen har fått mange timer på energiopptak samtidig som forbruket er veldig lavt.

Får en knallstart på dagen, og føler meg veldig bra både fysisk og psykisk utover hele dagen.

Er det noen som tror på dette lenger? Da har kroppen lurt meg og mange andre lenge gitt. Jeg får merkbar effekt i fettprosent(redusert ja..) på samme kaloritall når jeg skifter fra en typisk norsk brødskivediett, til en variant hvor jeg kutter karb, øker protein og fett, samt knytter inntak av næring tettere rundt trening.

iq
Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: Gammelogdesperat] #1480501 06/09/2012 09:36
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gammelogdesperat
Er det noen som tror på dette lenger? Da har kroppen lurt meg og mange andre lenge gitt. Jeg får merkbar effekt i fettprosent(redusert ja..) på samme kaloritall når jeg skifter fra en typisk norsk brødskivediett, til en variant hvor jeg kutter karb, øker protein og fett, samt knytter inntak av næring tettere rundt trening.

Jeg tror "timing av matinntak" og "timing av næringsstoffer" har mye å si. Trodde selv ikke på det, men er overbevist nå.
En bok som forteller mye om timing og valg av mat: Joe Friel
Man kan trygt hoppe over kapitlene der det står om sten-alderdom og naturfolk. Jeg tror ikke man trenger å spise som hule-beboere, men det er heller ikke poenget her.

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1480508 06/09/2012 09:43
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har litt erfaring fra morgentrening, 3 år, hele året, dvs. sykle til jobb i full fart,
5 dager i uken uten matinntak på forhånd.
Dette har ikke påvirket vekten i det hele tatt. Nåla viste alltid +- 78kg.

Løsningen for meg var å måtte sitte med to boliger, ufrivillig i litt for lang tid. Dette førte til en vektnedgang på 4 kg.
Kan det være noe for deg?

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: Gammelogdesperat] #1480851 06/09/2012 17:32
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: Gammelogdesperat
Sitat: kaffekanne

Er du helt sikker på at du får i deg like mye kalorier?

Ideen med å redusere karbohydrater og øke fett og protein, er å motvirke sulthetsfølelsen og klare deg bedre igjennom dagen på lavere antall kalorier.
Lett å ta feil hvis du tar det "på feelingen".

Det finnes utallige studier på dette, og de sier det samme.
Her er et eksempel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18276898

" Although there was a decrease in exercise-induced glycogen breakdown and an increase in proteins involved in fat handling after fasting training, fat oxidation during exercise with carbohydrate intake was not changed."

150g karbohydrater før trening VS trening på fastende mage viste ingen forandring i fettforbrenning.

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1480862 06/09/2012 17:47
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en følelse av at man klarer å sykle en halvlang tur før frokost, og spise nesten normal frokost etterpå og overleve like lenge til en vanlig lunch. Altså mer trening på samme matinntak.

Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: maghva] #1480876 06/09/2012 18:08
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: maghva

Løsningen for meg var å måtte sitte med to boliger, ufrivillig i litt for lang tid. Dette førte til en vektnedgang på 4 kg.
Kan det være noe for deg?

yes

Del stien, skru av Strava
Re: Morgentrening og vektreduksjon, erfaringer? [Re: e93Csund] #1480948 06/09/2012 19:24
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
jeg er ofte kvalm og uggen om morran og like ofte sulten som en hest, å komme seg ut på trening da høres helt jævli ut.

Redigert av Zaskarin; 06/09/2012 19:24.

Moderator  support