Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykling med utgangspunkt lierbyen!

Stisykling med utgangspunkt lierbyen! #1477369 02/09/2012 07:31
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Har nylig bosatt meg i lierbyen, og lurer på om noen vet om gode stiturer herfra, helst uten å måtte transportere med bil...

Må jeg helt bort til Drammen for å finne noe fett?

Vil aller helst ha noe som gir gode nedoverkjøringer, men jeg tar alle tips jeg kan få! ICON_SMILE

-Joar

Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: ninja-joar] #1477409 02/09/2012 09:07
rjd-2 Offline
Fersking
Fersking
Bruk Googlemaps! ICON_TONGUE

Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: ninja-joar] #1479297 04/09/2012 18:03
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Masse fine nedkjøringer i åssiden fra reistad og bortover til gullaugkleiva. Også en del fint i kjekstadmarka, kjør inn i skogen fra Dikermark eller nærmere Liertoppen.

Ellers er det morro på vardåsen i Asker.

Bruk ut.no/kart, der får du bedre stikart jo mere du zoomer inn.

Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: ninja-joar] #1480027 05/09/2012 16:41
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Man kommer lett opp i drammensmarka fra lierbyen, eller? Ser ut som det er like langt til begge sider: Store områder å velge mellom.

Inn til Årkvisla rett nord for St.Halvard, Undersrudveien og eikseterveien. Deretter er det bare å finne stier.

En gang jeg skull finne en måte å sykle fra Lier til Nedre Eiker havnet jeg på en sti rett nord for det brede stupet man ser fra hele dalen. Jeg måtte trille opp, men jeg tror ikke den er mye brattere enn nedkjøringen fra Solbergvarden.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: zero] #1480530 06/09/2012 10:03
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Lite stier rundt Lierbyen, dog litt langsmed Lierelva ICON_SMILE

Lier er ett eldorado for syklister av alle typer,
massevis av fine grusveier i Finnemarka,
mange fine stier i Kjekstadmarka,
Lierdalen er fin med 3-5mils turer på asfalt eller avstikkere
opp til Sollihøgda

Regner med at jeg skal en tur ut i morgen ettermiddag,
hvis du ikke er avhengig av høyt tempo kan du evn henge
med på en tur

Redigert av ScottRacing; 06/09/2012 10:04.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: ninja-joar] #1480581 06/09/2012 11:05
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jobber selv i Lierbyen, og har ofte starta turen rett etter jobb. Enten tar jeg en kort kjøretur eller sykler rett fra Lierbyen.

Det enkleste er å følge den gamle Drammensbanen som nå er gruset gang og sykkelvei. Lett å finne, spør du noen i Lierbyen bør de garantert kunne hjelpe deg. Tar du denne til Reistad og videre er det mange steder det er stier som går oppover i marka. Noen er litt blindveier og ikke nødvendigvis supre for sykkel, andre er kjempefine stier. Finnes også noen som er i ferd med å gro igjen og som KAN bli supre stier hvis noen bruker de. Hvis du fortsetter helt til gamle Gullaug stasjon kan du følge lysløypa opp til Skapertjern, igjen flere stier å velge blandt. Noen tar deg dypere inn i Kjekstadmarka. Mye fint å utforske, enkelte steder er veldig våte og gjørmete for tida så sko deg deretter.

Stikker du innom rådhuset i Lierbyen og snakker med de på servicetorget har de også endel o-kart til salgs, de kan være til god hjelp.

Se også denne tråden for kart:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...rue#Post1405785

I tillegg er det naturligvis også muligheter for å komme seg opp i Finnemarka, men da får du en noe lengre transportetappe på asfalt og grus, der er også flere utgangspunkter.
Jeg ville anbefalt å starte ved feks. Årkvisla.
Skal du sykle i Finnemarka kan du naturligvis følge de grusa stiene, men de er litt vanilje i forhold til alt stigullet du kan ta for deg av her. Bruker grusen bare til transportetapper eller hvis jeg får det travelt med å komme meg hjem o.l.

Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: krankdrev] #1480854 06/09/2012 17:38
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: ScottRacing

Regner med at jeg skal en tur ut i morgen ettermiddag,
hvis du ikke er avhengig av høyt tempo kan du evn henge
med på en tur

Jeg skal hjem til a mor i helga, men hvis du skal ut å sykle til neste uke igjen, så henger jeg gjerne med! - og jeg er velig lite avhengig av høyt tempo!!

Sitat: krankdrev

Det enkleste er å følge den gamle Drammensbanen som nå er gruset gang og sykkelvei. Lett å finne, spør du noen i Lierbyen bør de garantert kunne hjelpe deg. Tar du denne til Reistad og videre er det mange steder det er stier som går oppover i marka. Noen er litt blindveier og ikke nødvendigvis supre for sykkel, andre er kjempefine stier. Finnes også noen som er i ferd med å gro igjen og som KAN bli supre stier hvis noen bruker de. Hvis du fortsetter helt til gamle Gullaug stasjon kan du følge lysløypa opp til Skapertjern, igjen flere stier å velge blandt. Noen tar deg dypere inn i Kjekstadmarka. Mye fint å utforske, enkelte steder er veldig våte og gjørmete for tida så sko deg deretter.

Var akkurat dette jeg gjorde for noen dager siden... Syklet innover gamle drammensbanen og tok oppover til Skapertjern. Tok desverre av litt før Gullaug stasjon, og det blei for sleipt og steinete å sykle oppover for min del. Fikk dog en grei tur innover mot Stuvstjern, og blåstien ned derfra og til Reistad var knallmoro å fly ned!!! Får prøve å utforske litt mer her...

-Joar

Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: ninja-joar] #1481452 07/09/2012 12:23
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ninja-joar

Jeg skal hjem til a mor i helga, men hvis du skal ut å sykle til neste uke igjen, så henger jeg gjerne med! - og jeg er velig lite avhengig av høyt tempo!!

Passer oppmøte på parkeringsplassen på Gjellebekk tirsdag 1730 ?
Kan ta stien opp til Stuvstjern og frem til en av kjerrestiene
som går ned til Reistad og den gamle jernbanelinja.
evn med noen snarveier innlagt

Redigert av ScottRacing; 07/09/2012 12:24.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: ninja-joar] #1481834 08/09/2012 05:52
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Du har bosatt deg på et perfekt sted for sykling.
Midt imellom Finnemarka, Kjekstadmarka og Vestmarka, det er bare og sykleivei.
For Finnemarka starter du med og sykle opp forbi Frogner kirke elle opp til Eiksetra, her er det ubegrensede muligheter for både stier og Grusveier, men kjøp et godt kart, Finnemarka er stor og veien hjem kan bli veldig lang.
Når det gjelder stier er Kjekstadmarka min favoritt, jeg bor 100 m. Fra marka og har rota rundt der i 10 år nå, jeg finner fortsatt nye stier. Kjekstadmarka kan være litt vanskelig og bli kjent i, det er få veier, ganske kupert og vanlige kart viser ikke de fleste stiene.
Den beste måten og komme inn i marka for deg er som nevnt over, følg Lierbanen fra Lierbyen forbi den nedlagte stajonen og forbi pumpestasjonen (eller hva det er for noe) over en lite bro, da tar du stien rett opp til venstre etter brua, da er du i gang.
Eller ta bilen eller sykkelen opp lierbakkene til Gjellebekk, ta til høyre i rundkjøringa før Liertoppen og hold høre til du ser en utfartsparkering, her starter det mange stierog skiløyper, bare og begynne.
Det beste er om du får med deg noen som er kjent, jeg sykler der fleere ganger i uka og du er velkommen til å bli med når som helst, bare og si ifra.

Redigert av Pluto; 08/09/2012 05:53.
Re: Stisykling med utgangspunkt lierbyen! [Re: ScottRacing] #1483275 10/09/2012 13:05
N
ninja-joar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
N
Sitat: ScottRacing

Passer oppmøte på parkeringsplassen på Gjellebekk tirsdag 1730 ?
Kan ta stien opp til Stuvstjern og frem til en av kjerrestiene
som går ned til Reistad og den gamle jernbanelinja.
evn med noen snarveier innlagt

Høres ut som en bra plan, men tror jeg må satse på neste uke igjen.. Måtte reise hjem fra jobb pga. sjukdom i dag, og tviler på jeg blir fresk nok til sykling i morra...

Moderator  support