I 1996 kom jeg over en artikkel om inlines i et blad jeg i farten ikke husker navnet på. Som gammel skøyteløper ble jeg fristet til å prøve dette og importerte så mine første rollerblades til Norge. Allerede etter første skøytetak var jeg hekta. Etter å ha holdt på frem til ca 2005 å slitt ut tre par skøyter ble det av forskjellige årsaker slutt med skøytinga.
Siden jeg ikke kan sykle nå om dagen så går jeg å snubler rundt i huset. Så, nede i kjellern, kom jeg over mine K2 inlines og bestemte meg sporenstreks for å ta en testtur. Gamle kunster ble vekket til livet og nå er det ingen vei tilbake. I dag ble det 2,5 mil og beina er helt kake men humøret på topp.
Er det flere her på forumet som har bedrevet litt inline-skøyting i ledige stunder?
Hei! Trener på inlines rett som det er, men helst på parkeringsplass el da jeg ikke har funnet ut hvor bremsene er Har et par Powerslide skøyter med 110mm hjul som ruller veldig bra. Kjører som regel intervaller 60/60 8x2 min etc. Er aktiv på skøyter på vinteren (veteran) og med inlines på en litt mindre bane (ca200m) blir det veldig overførbart både teknisk og fysisk. Fint med litt avveksling fra sykkelsetet ikke minst.
Kult. Med 110mm hjul så får du stor fart. Kjører du på fire eller fem hjulsskøyte? Bremsen er den klossen bak på høyre skøyte. Gå på youtube å søk litt på dette å du får opp instuksjonsvideo om dette. Tren mye på dette. Bremsing er noe av det viktigste å beherske når det blir alvor. Når denne teknikken sitter så kan du bremse ned fra høye hastigheter ganske så fort.
Jeg går en del, mer enn sykling (sier ikke at det er mye altså *lat*) på 100mm Rollerblades, har alltid gått mye på skøyter om vintern men gjenoppdaget (og gjen-innkjøpte) rulleskøyter i våres, er veldig moro. Kjedeligste for en lat sjel er å bo i lier, men fryktelig mye oppoverbakker (gjelder både sykling og skøyter) hehe.
Bremsen er den klossen bak på høyre skøyte. Gå på youtube å søk litt på dette å du får opp instuksjonsvideo om dette. Tren mye på dette. Bremsing er noe av det viktigste å beherske når det blir alvor. Når denne teknikken sitter så kan du bremse ned fra høye hastigheter ganske så fort.
gikke, SKT1 er ikke heeeeelt ukjent med inline, ei heller the real thing. Med pers på 5000 på 7.35.02 på glattis. ... Men at han bremser lite - se det kan nok være rett ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Ikke meningen å terge, men jeg synes ikke det virker trygt å farte rundt på inlines på trafikkert vei, eller gangvei for den del. Foretrekker en rolig OTB i marka fremfor rulleskøytekrasj any day. Spennende nok for meg å gå rett frem og til venstre og prøve å ta svingen i over 30km/t.
Trening på skøyter og rulleskøyter er også utmerket trening for sykling. Mange gode syklister, spesielt tempoeksperter som har kommet fra skøyter.
Har 4 hjul på skøytene (og ingen bremser hvis det ikke er en skjult hendel et eller annet sted). De sitter som ei kule på all slags asfalt så lenge det er tørt. Her er en snutt fra parkeringsplassen på TØH på Moholt i sommer. Video Legg spesielt merke til 3 herrer ikledd toga som kommer gående på ca 1:09
Trondheim Kortbaneklubb planlegger et skøytekurs for voksne til vinteren. Legger nok ut info på forumet også når ting er klart.
Jeg hater treningsstudio men elsker treningsverktøy som gir fremdrift. Rulleskøytene har brukt for å få komplett trening opp gjennom årene. Jeg bruker også staver.
Jeg kjøpte mine første inlines i 1996 og stavret rundt i Vika i Oslo på dem. Etter hvert ble evnene så gode at de ble mitt fremkomstmiddel til og fra jobb på Majorstua. Skoene stod permanent parkert på kontoret. Den gangen varte det vel fascinasjonen et års tid.
I 2001 kjøpte meg meg et par Roces, som fremdeles er favorittskøytene, og trente vekk ca. 50 kilo på rulleskøytene og sykkelen. Dessverre ble trening et ork igjen og i først i 2009 fant jeg frem rulleskøytene igjen. Ca. 33,3% av treningsøktene foregikk med inlines og staver og var en god avkobling fra den monotone (landevei-)syklingen.
I fjor sommer knerta jeg skulderen med en OTB i høy hastighet, noe som har satt en effektiv stopper for rulleskøytene men nå er operasjon nært forestående så neste sesong blir mine kjære Roces tatt i bruk igjen.
Dessverre har jeg bare 1 bremsekloss igjen og med 12 år gamle skøyter er det umulig å oppdrive nye bremseklosser. T-brems har jeg aldri klart å mestre så det blir nok noen nye 4-hjulinger til våren.
Bremsen er den klossen bak på høyre skøyte. Gå på youtube å søk litt på dette å du får opp instuksjonsvideo om dette. Tren mye på dette. Bremsing er noe av det viktigste å beherske når det blir alvor. Når denne teknikken sitter så kan du bremse ned fra høye hastigheter ganske så fort.
gikke, SKT1 er ikke heeeeelt ukjent med inline, ei heller the real thing. Med pers på 5000 på 7.35.02 på glattis. ... Men at han bremser lite - se det kan nok være rett ...
Ikke meningen å terge, men jeg synes ikke det virker trygt å farte rundt på inlines på trafikkert vei, eller gangvei for den del. Foretrekker en rolig OTB i marka fremfor rulleskøytekrasj any day. Spennende nok for meg å gå rett frem og til venstre og prøve å ta svingen i over 30km/t.
Trening på skøyter og rulleskøyter er også utmerket trening for sykling. Mange gode syklister, spesielt tempoeksperter som har kommet fra skøyter.
Har 4 hjul på skøytene (og ingen bremser hvis det ikke er en skjult hendel et eller annet sted). De sitter som ei kule på all slags asfalt så lenge det er tørt. Her er en snutt fra parkeringsplassen på TØH på Moholt i sommer. Video Legg spesielt merke til 3 herrer ikledd toga som kommer gående på ca 1:09
Trondheim Kortbaneklubb planlegger et skøytekurs for voksne til vinteren. Legger nok ut info på forumet også når ting er klart.
Her omkring har det alltid blitt vei eller gangvei som er alternativene. Tidligere drev jeg å lette opp bakker for å se hvor stor fart jeg kunne få nedover. Det skal ikke gjentas. Hadde aldri noen uhell men skulle ting gå galt så er prisen du betaler høy. Har titta litt på Landrollers nå. Har du prøvd eller kjenner du noen som har?
Dessverre har jeg bare 1 bremsekloss igjen og med 12 år gamle skøyter er det umulig å oppdrive nye bremseklosser. T-brems har jeg aldri klart å mestre så det blir nok noen nye 4-hjulinger til våren.
Spill litt rollerhockey og du lærer raskt hvordan man bremser uten bremsekloss. Kjartandaddy, meg og en fin gjeng til spilte fast rollerhockey 2 ganger i uka på taket av et parkeringshus i Lørenskog. Holdt vel på et par års tid. Noen runder rollerhockey og skøyteferdighetene gjør kvantesprang. De fleste hadde hockeyrulleskøyter, jeg brukte streetskøyter. Begge deler fungerte fint.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Det er forøvrig ikke utenkelig at jeg prøver meg på Skikes på mine neste skøyter. Det frister å kunne rulle rundt i skogen også.
Trailskates er også et alternativ for rulling på røffere underlag.
Sitat; "Dessverre har jeg bare 1 bremsekloss igjen og med 12 år gamle skøyter er det umulig å oppdrive nye bremseklosser. T-brems har jeg aldri klart å mestre så det blir nok noen nye 4-hjulinger til våren."
Jeg regner med at du har trålet de mange nettbutikkene som selger slikt. Å fyre av en mail til produsent er vel også prøvd?
Hva t-bremsing angår så fungerer den fint i lav fart, men min erfaring er at bremsestrekningen blir for lang i høy fart. Kontrollen er også litt dårligere enn ved bremsing med kloss.
Har et par K2-skøyter i boden jeg også. Bruker dem av og til sammen med skøytestavene som alternativ til sykkel for jobb-pendlinga. Men siden jeg også har et par Viking Nagano Gold, hadde det vært fint å kjøre 100mm-hjul og fått litt sommertrening for lengdeløp med den korte utendørs-sesongen (glattis) vi har her i trondheim. Ser det jevnlig er en gjeng med skøyteløpere som trener med 100mm ved HiST/TØH rett ved der jeg bor.
Etter å ha drevet med rulleskøyter på 80-tallet, til slutt med et par flotte Bauer innkjøpt i London i 1985, så kjøpte jeg meg Roces inlines i slutten av 90-tallet for å ta opp skøytingen igjen. Det ble ikke mange turene, fordi inlines føltes veldig begrensende i forhold til klassiske rulleskøyter i tillegg til at de jeg kjøpte var alt for smale og vonde å ha på.
Første gangen jeg skulle spontanbremse (for å hilse på en kamerat jeg møtte på fortauet) så gjorde som jeg alltid gjorde på rulleskøyter. Jeg tok en kjapp 180 grader for å snu og stilte meg på tærne. Det gikk ikke helt bra for å si det slik. (Denne Roces-modellen hadde ellers en litt finurlig men ineffektiv bremsekonstruksjon som gikk ut på at det ene bakhjulet var avfjæret og kunne presses opp mot en bremsekloss. Vet ikke om det var noe som slo an eller om alle har vanlig kloss i dag.)
Jeg har forresten et par rimelige, men ok inlines i kjellerern. Brukt to-tre turer i 1999, og der stoppet det. Kanskje jeg skulle børstet støv av dem?
Det skal du.
Nå blir jeg pittelitt bekymret. Hørte at du gikke hadde skadet hånda, så du har på en måte en årsak. Men så mye snakk om alternativ idrett har jeg ikke hørt fra den kanten på lenge.
Håper ikke det dras så langt at det blir snakk om synkronsvømming, volleyball og sånn derre.
Gått inlines siden ca -94. Morro! Har hatt de med både til Paris, New York, Barcelona og Madrid. I Paris arrangeres ukentlige turer hvor gatene sperres av i en milrunde. Flere 1000 deltakere. Jeg har spilt inlinehockey siden 96 i større eller mindre grad, men vært mindre de siste årene. Veldig fin trening.
Jeg har forresten et par rimelige, men ok inlines i kjellerern. Brukt to-tre turer i 1999, og der stoppet det. Kanskje jeg skulle børstet støv av dem?
Det skal du.
Nå blir jeg pittelitt bekymret. Hørte at du gikke hadde skadet hånda, så du har på en måte en årsak. Men så mye snakk om alternativ idrett har jeg ikke hørt fra den kanten på lenge.
Håper ikke det dras så langt at det blir snakk om synkronsvømming, volleyball og sånn derre.
Bjørn
Volleyball spiller jeg fra tid til annen ute i en sandgrop. Det er j***ig god trening trim faktisk. Men det blir vel å dra det litt langt å kalle å tørke støv for alternativ trening?
Enniveis - skøytene er italienske Technics med 76 mm hjul. Maks plass til 80 mm. Og de er så godt som ubrukte. Blir sjov å teste de ut en dag.
Kanskje vi skal ha Barteby Classic-kvalifisering på inlines?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Det er jeg med på! Blir det handicap-system ut ifra tiden fra inlinekvalifiseringen da?
Tenkte noe slikt, ja. Gundermetoden? Selv om jeg er redd for at SKT1 kan komme til å gå ut en liten halvtime før meg selv på rittet(hvis jeg endelig får muligheten til å delta i rittet selv). Minst! Da tenkte jeg en kvalifiseringsrunde på 3-400 m på inlines ...
Det skal du.
Bjørn
Frykt ikke unge mann. volleyball frister ikke og "sånn derre" har jeg aldri prøvd. Tror jeg.
Det er jeg med på! Blir det handicap-system ut ifra tiden fra inlinekvalifiseringen da?
Tenkte noe slikt, ja. Gundermetoden? Selv om jeg er redd for at SKT1 kan komme til å gå ut en liten halvtime før meg selv på rittet(hvis jeg endelig får muligheten til å delta i rittet selv). Minst! Da tenkte jeg en kvalifiseringsrunde på 3-400 m på inlines ...
Slett ingen dum ide :-) Mange junkies som er habile på inlines også. Ligger an til å bli et inkluderende arrangement detta. Nesten som TdF. Litt heroinknekk i knærne er nok ingen ulempe i terrenget heller.
Disse har jeg liggende i boden, fra jeg gikk på ungdomsskolen. De er litt for små så når jeg var ute noen turer i fjor å testa de endte det med tåkrøll. Men gåinga gikk fint. I mine glansdager sto jeg på stor rampe, ned trapper (helst baklengs) og hoppet, tok 360. Veldig gøy, men ble en del småskader osv.
Har vurdert å ta det litt opp igjen, men er somregel enklere å finne frem sykkelen. De er ikke veldig behagelige på grov asfalt.
Har vurdert å ta det litt opp igjen, men er somregel enklere å finne frem sykkelen. De er ikke veldig behagelige på grov asfalt.
Jeg har sett utallige eksempler på voksne menn som for første gang på 20 år prøver seg på ting de var gode på da de var i tenårene. Det har i 9 av 10 tilfeller endt ille. Dette har vært ting som skateboard, bmx-sykkel og, ja nettopp, inlines/rulleskøyter.
Jeg hadde en selvopplevd sak på det da jeg hadde kjøpt meg langrennski for første gang siden jeg var 15 (var da 39). Da jeg var 15 klarte jeg å hoppe 15 meter på et hjemmelaget skihopp og lande trygt med et fint telemarksnedslag.
Både bygging og gjennomføring av hopp gikk rett i dass. kanskje fordi jeg veide 50 kilo mer og var i starten av min pågående 40-årskrise. Jeg er glad ingen filmet.
For de utstyrsfikserte finnes det hydrauliske bremser for skøyter også. Jeg har montert disse: Hydrauliske bremser De fungerer ypperlig etter litt tilvenning, men det er litt klønete med alle kablene.