Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anmelde bilister - noe poeng?

Anmelde bilister - noe poeng? #1476910 31/08/2012 16:58
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
http://www.oa.no/sport/article6203206.ece

Noen som vet hvordan det går med denne saken? Erfaringsmessig blir alt hvor skade ikke skjer henlagt av politiet.

På en sykkeltur for 2 uker siden opplevde jeg noe mye verre selv. En lastebil kom tutende bakfra og prøvde regelrett å kjøre meg ned. Jeg flyttet meg utenfor hvitstripa i siste sekund før lastebilen suste forbi akkurat der jeg syklet. Meget skremmende opplevelse.

Jeg fikk tatt nr på hengeren og noen mil lengre fram sto farkosten parkert med stor logo på siden. Et lite familiebasert interiørfirma i nord-trøndelag. Heldigvis for alle parter var ingen sjåfør å se i nærheten av kjøretøyet.

Da jeg kom hjem sendte jeg en mail til eieren hvor jeg fortalte at han var centimetre fra å bli drapsmann og at jeg kom til å gå til politiet med saken . Fikk svar(!) at han gjorde denne manøveren for at «jeg ikke hadde noe i veien å gjøre» osv osv. Jeg anmeldte og la ved utskrift av mailkorrespondansen til politiet. I dag kom brevet fra politiet om at saken er henlagt.

Jeg har store problemer med å forstå at politiet kan henlegge direkte drapsforsøk uten et snev av behandling. Hva om noen ligger i veikanten og skyter etter syklister med rifle? Blir det også henlagt? Jeg klarer ikke å se noen forskjell da utfallet av ugjerningen sannsynligvis blir det samme.

Skal jeg legge episoden bak meg eller er det noe annet jeg kan gjøre for å rydde denne sjåføren av veien på lovlig vis?

Jepp
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1476912 31/08/2012 17:08
C
caad10 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Sitat: Tulling
http://www.oa.no/sport/article6203206.ece

Noen som vet hvordan det går med denne saken? Erfaringsmessig blir alt hvor skade ikke skjer henlagt av politiet.

På en sykkeltur for 2 uker siden opplevde jeg noe mye verre selv. En lastebil kom tutende bakfra og prøvde regelrett å kjøre meg ned. Jeg flyttet meg utenfor hvitstripa i siste sekund før lastebilen suste forbi akkurat der jeg syklet. Meget skremmende opplevelse.

Jeg fikk tatt nr på hengeren og noen mil lengre fram sto farkosten parkert med stor logo på siden. Et lite familiebasert interiørfirma i nord-trøndelag. Heldigvis for alle parter var ingen sjåfør å se i nærheten av kjøretøyet.

Da jeg kom hjem sendte jeg en mail til eieren hvor jeg fortalte at han var centimetre fra å bli drapsmann og at jeg kom til å gå til politiet med saken . Fikk svar(!) at han gjorde denne manøveren for at «jeg ikke hadde noe i veien å gjøre» osv osv. Jeg anmeldte og la ved utskrift av mailkorrespondansen til politiet. I dag kom brevet fra politiet om at saken er henlagt.

Jeg har store problemer med å forstå at politiet kan henlegge direkte drapsforsøk uten et snev av behandling. Hva om noen ligger i veikanten og skyter etter syklister med rifle? Blir det også henlagt? Jeg klarer ikke å se noen forskjell da utfallet av ugjerningen sannsynligvis blir det samme.

Skal jeg legge episoden bak meg eller er det noe annet jeg kan gjøre for å rydde denne sjåføren av veien på lovlig vis?

Kjøp deg actionkamera kanskje, og film. Blir det henlagt kan vel denne påklages, og så sette advokat på saken og kjøre sivilt søksmål ville jeg tro. All den tid man tar i betraktning at man IKKE blir påkjørt, kan det jo være vanskelig å vinne frem muligens. Ikke vet jeg....

Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1476913 31/08/2012 17:10
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Veldig passende at ingressen i artikkelen sier: "Hva mener du om syklister og rulleskiløpere i trafikken?" og ikke: "Hva mener du om terrorisme i trafikken?"

Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tor Arne] #1476921 31/08/2012 17:26
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Tor Arne
Veldig passende at ingressen i artikkelen sier: "Hva mener du om syklister og rulleskiløpere i trafikken?" og ikke: "Hva mener du om terrorisme i trafikken?"

Reagerte på det samme. Artikkelforfatter har etter mitt syn en noe spesiell vinkling på saken. Hvorfor står det eksempelvis ikke: "Hva mener du om at bilister ikke har noen større problemer med å bruke bilen som drapsvåpen i trafikken, men gråter når de ser noen misshandle en katt?"

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1476969 31/08/2012 18:40
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Du kan anke, det står vel noe om ankeadgangen i henleggelsesbrevet fra politiet.

Sivilt søksmål har jeg ikke tro på.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: yoeddy] #1477010 31/08/2012 19:36
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: yoeddy
Du kan anke, det står vel noe om ankeadgangen i henleggelsesbrevet fra politiet.

Sivilt søksmål har jeg ikke tro på.

Jo, det står at jeg kan påklage avgjørelsen innen 3 uker. Noen som kjenner til hvordan det gjøres og om saken vil bli behandlet på annet vis da?

Ser i denne i saken i Dagbladet i dag: http://www.dagbladet.no/2012/08/31/nyheter/krim/trusler/innenriks/23202178/
at en mann er arrestert for drapstrusler.
Vil det si at det slås hardere ned på å true med drap enn forsøk på drap? Helt ulogisk, mener jeg.

Jepp
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1477014 31/08/2012 19:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Om det er så at du har epost fra mannen der han nærmest bekrefter at han gjorde dette med fullt overlegg fordi han ikke ønsker deg i vegbanen, hadde jeg ikke vært i tvil. Kontakt advokat og spør om dette kan forfølges på noen måte, selv med den henleggelsen.
(Det er vel fristende å stille spørsmålet om Politiet er av samme oppfatning som lastebilsjåføren...)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1477059 31/08/2012 20:53
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Jeg har store problemer med å forstå at politiet kan henlegge direkte drapsforsøk uten et snev av behandling.

Det største problemet blir bevisbyrden i en sak der du "slapp unna" med skrekken. Det er jo ingen som er kommet til fysisk skade. Påtalemyndighetene har intet bevis på at hendelsesforløpet var som du beskriver, og om saken skulle komme i rettsvesenet, vil det bli påstand mot påstand.

Jeg har en litt større tro på anmeldelser supplert av videoopptak; spesielt om kvaliteten er veldig bra og situasjonen er tydelig. Dog rett etter slike episoder (har opplevd en del nærme forbipasseringer selv) har jeg enda større tro på å finne bilen og løsne samtlige hjulmutre (dog, pleier å roe meg ned etter treningsøkter der slikt skjer).

Quote:

Hva om noen ligger i veikanten og skyter etter syklister med rifle? Blir det også henlagt? Jeg klarer ikke å se noen forskjell da utfallet av ugjerningen sannsynligvis blir det samme.

Blir antageligvis litt større rabalder om noen faktisk kommer til skade.

Dog, rettsvesenet har fastslått at å ta syklistens liv med forsett koster 30 dagers (!) ubetinget fengsel og 3x75KNOK til de etterlatte (Per Egil Refsnes). Hvorfor drapsvåpenet avgjør straffeutmålingen må jeg stille meg nokså undrende til.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1477228 01/09/2012 17:45
R
Ragnus Offline
Medlem
Medlem
R
Har desverre blitt sånn at de fleste saker henlegges. Har hørt om butikkeiere som har tatt tjuver på fersk gjerning med tyvgodset i hånda - henlagt pga. bevisets stilling!

Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Ragnus] #1477230 01/09/2012 18:12
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: Ragnus
Har desverre blitt sånn at de fleste saker henlegges. Har hørt om butikkeiere som har tatt tjuver på fersk gjerning med tyvgodset i hånda - henlagt pga. bevisets stilling!

Da har politijuristen brukt feil henleggelsesgrunn. Normalt skal de da bruke henlagt av kapasitetsmessige årsaker. Jeg mener det alltid er lurt å påklage avgjørelsen om man mener man har en god sak.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1477378 02/09/2012 07:58
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg har store problemer med å forstå at politiet kan henlegge direkte drapsforsøk uten et snev av behandling.

Jeg tipper motparten har en helt annen oppfatning en deg som feks at han lå på hjul og når du flyttet deg over hvitstripen så kjøre han.
Neppe drapsforsøk men et soleklart brudd på trafikkreglene.
Hadde han ment å feie deg ned så hadde han gjort det selv om du flyttet deg over hvitstripen.

Redigert av sl500; 02/09/2012 08:16.
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: Tulling] #1477387 02/09/2012 08:16
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Jo fler som anmelder, jo større mulighet for at det blir tatt på alvor. Actionkamera på sykkelen er jo en mulighet for å fremvise til politiet hva som skjedde.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Anmelde bilister - noe poeng? [Re: NjuK] #1479328 04/09/2012 18:30
E
Eikro Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Jeg har kun syklet i litt over 2 måneder, og opplevet seneste idag at en bilist med hensikt sneier meg med 10 cm margin, mens han ligger på hornet og gir fingeren til meg i speilet. Dette skjer i tillegg i en 50-sone, der jeg i slak nedoverbakke holder 46-47 km/t.
Er virkelig skummelt at enkelte blir så sinte på syklister som benytter seg av veien, og at de ikke skjønner at man ikke kan sykle i slike hastigheter på vanlig gangvei\sykkelsti, der det ferdes hunder, barn, barnevogner o.l.

Moderator  support