Takk for alle innspill.
Jeg landet på å la 42 stå for å teste ut om jeg får nok trøkk med 42-11 (i forhold til 42-13 som jeg er vant med). Jeg tror/vet at jeg sykler på altfor lav kadens så det kan godt være 42-11 holder hvis jeg klarer å få trent opp den litt.
Hvis jeg fortsatt synes det mangler noe så får jeg heller bytte til 44 senere.
Anbefaler
www.bikecalc.com - her kan du gjøre alle mulige regnestykker på diverse girutvekslinger.
For eksempel så om man holder en tråkkfrekvens på 100 omdreininger så vil man på 44-11 sykle i en fart på 45,6km/t, og på 42-11 i en fart på 43,6km/t. Merk at det er mye større forskjell på 42-11 til 42-12 enn mellom 42-11 til 44-11.
Om du driver terrengsykling så vil jeg tror at 42-11 holder i massevis. Om du skal sykle Birken (landeveisritt i forkledning) og har lyst til å tråkke litt på vei ned fra Storåsen - hvor hastigheter kan komme opp i 70km/t+, så vil jo selv 44-11 iutgangspunktet være for lett (selv på tråkkfrekvens 130 så sykler du i 59kmt). Dette er derimot ikke et stort problem om du er i et felt og konkurerer om plassering (man klarer ikke stikke av på disse strekkene i høy hastighet uansett) så for f.eks. M-Elite i Birken så tror jeg det derfor ikke er så viktig med noe mere enn 44-11 (som Manengen kjørte på i år).