|
|
En time bedre på birken
|
Re: En time bedre på birken
[Re: Dexter]
04/09/2012 21:17
|
Hefferlegs
Medlem
|
Medlem
Shut up, legs!!
|
|
|
[Re: truls2]
05/09/2012 11:29
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Har et spørsmål. Tenker å kjøpe racersykkel (til våren, men bestiller i høst) Har tenkt Cannondale Caad 8 eller 10. Alu-ramme, pga kroppsvekt. er jo både tung og stor, sjøl om jeg kanskje klarer å redusere 10 kg i løpet av vinteren.. Men hva med utstyrsnivå? Hadde tenkt 105-gruppe, men etter noen kritiske innspill, er jeg blitt usikker. "Du kommer til å tråkke det i filler...." Vil Ultegra være nok? Og hva med hjul? Er det bedre hjul på en sykkel med Ultegra-nivå, enn 105, når sykkelen ellers er lik? Blir skikkelig OT, dette men... Tror ikke kvaliteten på gruppen er problemet. F.eks. Er du tung og du misser giringen og blir stående i bakken med f.eks. største største. Velger du da å tråkke til, så vil antagelig noe ryke. en erfaring jeg gjorde meg på alusykler, er at de ofte er litt myke i området rundt kranken. Hvis du da samtidig har et fremgir som er festet litt høyt på ramma, vil du dra kjedet av klinga. slet veldig med dette tidligere og kunne ikke finne ut hvorfor kjedet gikk av, når jeg tok skikkelig i. Etter å ha satt sykkelen i rulla, så jeg fort hva som var problemet. Med E-type eller lav innfestning av fremgiret, vil nok ikke dette være et problem. Etter dette har stivhet rundt kranken, vært viktig ved valg av sykkel. Alurammer er selvsagt forskjellige, men min erfaring er at karbonrammer ofte er mye stivere rundt kranken.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: Hefferlegs]
07/09/2012 18:38
|
truls2
Fersking
|
Fersking
"- Gjør alt du kan for å beholde motivasjon og sykkelglød hele veien, hver dag, hele året. Pr. sept 2012 føler jeg fortsatt at jeg elsker å sykle. Jeg har funnet min aktivitet. Hver gang jeg klikker meg inn i pedalene sier det ikke bare fysisk men også mentalt og emosjonelt "klikk". Det er en herlig følelse som brer seg i kroppen. En dypere sammensmelting av mann og maskin. Symbiose. Jeg føler meg tøff, sterk og rå." :-)
Yess! sånn er det! Elsker å sykle! Jeg satt på trappa ute en kveld. Min slitne Merida Birkebeiner fra 2008, riktignok med ny krank, kjede og kassett i april, men dog velbrukt, sto nyvaska, våt og faktisk ganske fin, ved veggen. Det var ei uke etter Birken, hadde shina den opp litt etter turen over fjellet. Satt og tenkte at jeg elsker sykkelen min.... Kom til å si det litt sånn halvhøyt; "Å, jeg elsker den sykkelen min..." DA kommer det tørt fra sofaen: " Hva skal du med en ny da??"
|
|
|
08/09/2012 20:05
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...)
Yess! sånn er det! Elsker å sykle! Jeg satt på trappa ute en kveld. Min slitne Merida Birkebeiner fra 2008, riktignok med ny krank, kjede og kassett i april, men dog velbrukt, sto nyvaska, våt og faktisk ganske fin, ved veggen. Det var ei uke etter Birken, hadde shina den opp litt etter turen over fjellet. Satt og tenkte at jeg elsker sykkelen min.... Kom til å si det litt sånn halvhøyt; "Å, jeg elsker den sykkelen min..." DA kommer det tørt fra sofaen: " Hva skal du med en ny da??" Morro å høre at det er fler som sykler på den sykkelen. har samme, riktignok superlite versjonen. Sykler inn til merket hvert år så langt. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: erling]
08/09/2012 21:12
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det du tråkker i filler er hjula. Kjøp deg et robust hjulsett. Shimano RS10 som er standard med CAAD10 er utrolig solide, jeg utsetter de hjula for fortauskanter daglig og jeg er også en relativt stor mann (188cm og 87kg) og hjulene er fortsatt snorrette.
|
|
|
09/09/2012 05:27
|
ute-og-sykler
Entusiast
|
Entusiast
DA kommer det tørt fra sofaen: " Hva skal du med en ny da??"
+1 Flere som sliter med å forankre behovet den neste sykkelen. He-he. Heldigvis ligger tommelfingerregelen for "det riktige antall sykler" på internett: "The correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner."
Redigert av ute-og-sykler; 09/09/2012 05:27.
|
|
|
09/09/2012 11:18
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Kom til å si det litt sånn halvhøyt; "Å, jeg elsker den sykkelen min..." DA kommer det tørt fra sofaen: " Hva skal du med en ny da??" Dette preger ikke minst en del anonser i "Salg:Sykler"-kategorien ... "Åh som jeg elsker denne sykkelen. Jeg må være dum når jeg legger den ut til salgs. Fineste sykkelen jeg noengang har hatt. Ahh, denne smerten mens jeg skriver salgsannonsen. Finnes ikke bedre sykkel, ass. Din for bare xx.xxxNOK." Som man ser vinner higet etter noe nytt som oftest over følelseslivet ... Martin
|
|
|
[Re: wirre]
09/09/2012 15:21
|
211
Entusiast
|
Entusiast
HEI, Er dette tilfellet så tror jeg du har et talent når det gjelder sykling.... Det høres i utg.pktet nesten umulig ut å forbedre seg fra 3:50 til 3:07 i løpet av 1 år, men men. Forholdene var litt bedre i år, men dette var jo fantastisk!! HVor mange timer ligger du på i året? Prosent fordeling I1-I5 hadde jo vært interessant å høre:=) Hvilken plass kom du på i klassen din? 211 Jeg sykkla på 6:03 i 2010, 3:50 i 2011 og 3:07 i år, så en time ned er veldig realistisk.. Jeg var nok sikkert oppe i 95Kg på det værste (er 170 høy), me gikk ikke noe særlig ned fra 2010 til 2011. Det jeg gjorde var at jeg begynte å sykkle med folk som var bedre en meg.. Tror trikset er å ikke fokusere så utrolig mye på struktur etc, mulig du får raskere resultater ut av å konse på å kjøre intervaller etc, men blir det ikke utrolig kjedelig etter en stund? Vi kjører konkuranse opp hver eneste bakke på trening, førstemann opp! Meld deg inn i en klubb, og bli med på felles trening.. Samtidig får du det sosiale aspektet rundt det, og hver tur blir litt konkuranse preget... Lapskaus trening mener jeg er bra trening, så lenge du ikke er under sone noe særlig 4  .. Videre til slanka jeg meg 25 kg til 2012 sessongen, løp bakker igjennom hele vinteren, og var med på spinning 1 kveld i uka, bare for at beina ikke skulle glemme hvordan det var å trå på en sykkel.. Når det ble bart, ble jeg med landeveis gjengen i klubben, og kjørte sammen med de.. Det gir utrolig bra trening i å kjøre fort på flatene, og i slake motbakker.. Videre var jeg med på en del landeveis karusell ritt (UCK Karusellene), noe som også er kjempe trening i forhold til å holde god fart på flatene.. Videre har jeg kjørt mange ritt i sommer.. Det er ikke sån at birken er det eneste rittet som blir arrangert.. Birken å Grenserittet er de to rittene med mest styr... Mye mer gøy med små lokale ritt, med mye mindre logistikk og mas.. Dessuten er ritt veldig god trening! Så bottomline is: Meld deg inn i en klubb, og kjør med de, Bli med på karusell ritt i uka, kjør noen ritt i helgene, og slank deg 30 Kg!
Hilsen Ronny
|
|
|
[Re: hanvid]
17/09/2012 08:37
|
sykkelfrank
Medlem
|
Medlem
Det er også en klubb på kolbotn, Kølabonn sykkelklubb. www.kolbotnsk.comTusen takk for alle tilbakemeldinger. Tar det med meg på veien. Har tenkt litt på å melde meg inn i klubb. Jeg bor på Nordstrand og er usikker på hvilken klubb jeg burde melde meg inn i. Noen som har tips her? Hei! De nærmeste to alternativene mht klubb er Bjørndal IF og IF Frøy. Bjørndal IF har utgangspunkt for treningene fra klubbhuset på Bjørndal og sykler mye i Grønliåsen, og deler av Sør- og Østmarka. IF Frøy har utgangspunkt fra Skullerudstua og sykler i Østmarka. Du finner mer info på www.bjorndal-if.no og www.froy.orgLykke til med treningen!!
|
|
|
|
|