|
Prisforskjeller
|
Prisforskjeller
30/08/2012 10:56
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg må innrømme at jeg sitter litt med bakoversveis her nå. Jeg trenger ny kassett til bruks-sykkelen og har tatt en liten web- og ringe-runde for å sjekke litt priser.
En XT-kassett (CS-M770) koster f. eks. 475 kroner hos bikeshop.no. Hos LSB skulle de ha 1200 kroner for den samme. Med frakt med i bildet blir det da ca. dobbelt så dyrt hos LSB.
Begge deler er litt dyrt for en kassett som skal brukes gjennom vinteren og sannsynligvis byttes igjen på vårparten. Derfor har jeg valgt å gå for en Deore-kassett (CS-HG51). Siden jeg trenger den akutt tenkte jeg å finne den over disk.
Kort fortalt resultatet av web-/ringe-runden for CS-HG50:
Biltema: 249,- LBS: 800,-
Begge priser over disk i samme by. Er det denne LSB som er sinnsykt overpriset eller er prisforskjellene virkelig så store?
Jeg kaller det bare LSB siden jeg ikke ønsker å henge ut noen.
Redigert av Raskall; 30/08/2012 11:03. Rediger grunn: rettet CS-HG51 til CS-HG50
|
|
|
Re: Prisforskjeller
[Re: Raskall]
30/08/2012 11:09
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min erfaring med såkalte "LBS", hvis de ikke er spesialiserte sykkelsjapper, er at de bruker veiledende/villedende priser for hva de er verdt. Og er sjeldent villig til å fire på prisene. Av den grunn handler jeg så og si ikke på mine LBS'er...og av samme grunn sitter jeg med en drøm/langsiktig plan om å starte en LBS selv.
Jeg betaler gladelig 10-15% mer lokalt for et produkt i stedet for på nett. Men når prisen nærmer seg det dobbelte, noe man ofte gjør, så er det bare å glemme.
Kan ta en sammenligning med ei lokal fotosjappe. Jeg er hobbyfotograf og tenkte for noen år siden jeg skulle ha meg ny blits. Dro på den lokale sjappa og så. Da hadde de en Canon Speedlite 430 EX II. Den skulle de ha den nette sum av 4300 kr for. Jeg spurte eieren av sjappa om han var seriøs, eller om det kanskje var feilpriset. Han spurte hvorfor jeg lurte på det. Da forklarte jeg han at jeg kunne få toppmodellen av blits fra Canon på nett for samme pris som han skulle ha for denne. Svaret jeg da fikk var at jeg kunne jo ikke regne med å få samme prisen i butikk som på nett. Etter den tid har jeg ikke handla hos han og nå har de akkurat lagt ned. Litt synd, men når butikker ikke er villig eller evner til å tilpasse seg markedet så går det sånn til slutt.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
30/08/2012 11:18
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Min erfaring med såkalte "LBS", hvis de ikke er spesialiserte sykkelsjapper, er at de bruker veiledende/villedende priser for hva de er verdt. Og er sjeldent villig til å fire på prisene. Av den grunn handler jeg så og si ikke på mine LBS'er...og av samme grunn sitter jeg med en drøm/langsiktig plan om å starte en LBS selv.
Dette dreier seg om en spesialisert sykkelsjappe. Det kan hende prisene kompenserer for mangelen på omsetning i vinterhalvåret. Jeg betaler gladelig 10-15% mer lokalt for et produkt i stedet for på nett. Men når prisen nærmer seg det dobbelte, noe man ofte gjør, så er det bare å glemme.
10-15% er helt greit og det er bl.a. derfor jeg gladelig handler på Biltema til 249 kroner i stedet for bikeshop for 145 kroner (+frakt). Men når LSB tar mer en 3 ganger prisen Biltema tar frister det mer til en høylydt boikott av sjappa. Han jeg snakket med på telefon ble også "oppriktig" kjempeoverrasket da jeg fortalte ham prisen Biltema tok og at jeg nok ikke kom til å komme innom ham i dag. Synd at det skal være sånn. Jeg liker mye bedre å handle i butikk fremfor på nett. Men ikke SÅ mye bedre.
|
|
|
[Re: ]
30/08/2012 11:43
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ene stedet er jeg til og med nekta, siden jeg fikk stoppet en venninne i å betale grov overpris i det jeg var innom for å kjøpe litt gel. Det endte opp i et lite munnhuggeri og jeg fikk beskjed om at jeg var uønsket som kunde :-) Sånne ting skjønner jeg overhodet ikke noe av. Hvorfor i svarte faen driver man butikk hvis man oppfører seg sånn? Kortvarig profitt vs. langsiktig kunde... gjett hvilken av de to man tjener mest på.
|
|
|
30/08/2012 11:49
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Din lokale LBS er faktisk GMAX, den er på veien mellom der du bor og der du jobber, en HG61 koster 399,- og du får 25% i klubbrabatt. Hvorfor mase nedi byen eller tråle nettet for å finne noe billigere?
 Godt poeng. Jeg glemmer stadig klubbrabatten på GMax. Men jeg liker folkene og kunnskapen hos denne LSB-en (som sannsynligvis er den samme som du er bannlyst fra). Det er også godt å gå i en rendyrket sykkelbutikk hvor betjeningen forstår det man spør etter. Men Jon & Co hos GMax begynner også å bli veldig flinke så det er jo dumt å ikke være 100% lojal mot dem. På den andre siden er kjeder som GMax og XXL årsaken til at det er så dyrt hos den spesialiserte LSB-en. Jeg synes det er synd at det skal være sånn. Jeg liker disse småbutikkene.
|
|
|
30/08/2012 11:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
På den andre siden er kjeder som GMax og XXL årsaken til at det er så dyrt hos den spesialiserte LSB-en. Jeg synes det er synd at det skal være sånn. Jeg liker disse småbutikkene. Hvis du liker disse småbutikkene så må du handle der også da...  "Alle" liker de små spesialsjappene, helt til de skal kjøpe noe og ikke vil betale mer enn prisen de får i en eller annen nettsjappe.
Redigert av Øyvind V; 30/08/2012 11:59.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/08/2012 12:09
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
På den andre siden er kjeder som GMax og XXL årsaken til at det er så dyrt hos den spesialiserte LSB-en. Jeg synes det er synd at det skal være sånn. Jeg liker disse småbutikkene. Hvis du liker disse småbutikkene så må du handle der også da...  "Alle" liker de små spesialsjappene, helt til de skal kjøpe noe og ikke vil betale mer enn prisen de får i en eller annen nettsjappe. Touché. Men grunnen til at jeg liker disse sjappene er at de som ikke har sykkelkunnskaper og heller ikke ønske om å skaffe seg dem har et sted å gå når de trenger å få ordnet noe på sykkelen sin eller få kyndig hjelp til å kjøpe ny. Disse som mer enn gjerne betaler det det koster for å få noe gjort. I dagens Norge er det nok av denne typen mennesker til at en LSB kan drive godt. Det hender også nokså ofte at jeg handler i denne butikken men da er det gjerne deler som ikke er så gale på pris som de eksemplene jeg nevnte i mitt opprinnelige innlegg.
|
|
|
30/08/2012 12:19
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
det er jo dumt å ikke være 100% lojal mot dem.. Det er dumt å være 100% lojal mot noen som helst som ønsker å selge deg ting. Det skal være mulig å benytte det frie valget sitt med sine egne penger. Fratar du deg selv den muligheten er det veldig sannsynlig at den andre parten utnytter deg før du vet ordet av det. På den andre siden er kjeder som GMax og XXL årsaken til at det er så dyrt hos den spesialiserte LSB-en. Jeg synes det er synd at det skal være sånn. Jeg liker disse småbutikkene. Snarere tvert i mot. Nå kan alle som ikke kjenner til hvor på nettet det er billigst finne konkurrerende priser ogg legge dem på bordet hos sin foretrukne LBS og be om ett konkurrerende tilbud. Så er det opp til LBS å velge om de vil strekke seg for kunden. Nå høres jeg ut som om jeg vil skvise LBSer med dårligere vilkår enn storkjeder og internettgiganter. Det vil jeg faktisk ikke, men prisene hos LBS må stå i forhold til virkeligheten siden det nå er så lett å handle billig. Ett påslag for lokal kunnskap er jeg selsagt villig til å legge på i de fleste tilfeller men tregangeren på slitedeler takler jeg ikke. LarsB
|
|
|
30/08/2012 12:28
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Touché.
Men grunnen til at jeg liker disse sjappene er at de som ikke har sykkelkunnskaper og heller ikke ønske om å skaffe seg dem har et sted å gå når de trenger å få ordnet noe på sykkelen sin eller få kyndig hjelp til å kjøpe ny. Disse som mer enn gjerne betaler det det koster for å få noe gjort. I dagens Norge er det nok av denne typen mennesker til at en LSB kan drive godt.
Akkurat det synes jeg igjen blir litt feil. Da driver de med landeveisrøveri der de lurer penger ut av godtroende nybegynnere. Det synes jeg er både useriøst og tildels uetisk. Hvis det var meg som dro inn for å kjøpe noe, betalte dobbelt så mye som jeg hadde trengt fordi jeg ikke visste bedre for så etter ei stund bli veldig interessert i sykling og da skjønt at jeg ble "lurt" til å betale for mye...jeg kan love deg jeg hadde huska det og ikke handla igjen på den butikken. I mine øyne skal en god LBS ha gode priser og god/ekstremt god service. Denne komboen både tror og håper jeg er det som vil funke i lengden. Er man veldig mye dyrere så finner folk ut av det og går andre plasser. Er man en skikkelig kødd med lave priser så handler folk andre plasser.
|
|
|
30/08/2012 17:18
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Din lokale LBS er faktisk GMAX, den er på veien mellom der du bor og der du jobber, en HG61 koster 399,- og du får 25% i klubbrabatt. Hvorfor mase nedi byen eller tråle nettet for å finne noe billigere?
Det ble likevel en HG50-9 fra Biltema. De hadde ikke HG61 inne. Den eneste 9-delte terrengkassetten de hadde inne var XT og det blir litt overkill på denne siden av sommeren på en sykkel som om ikke lenge får piggdekk på og skal brukes gjennom vinteren.
|
|
|
31/08/2012 07:20
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg må innrømme at jeg sitter litt med bakoversveis her nå. Jeg trenger ny kassett til bruks-sykkelen og har tatt en liten web- og ringe-runde for å sjekke litt priser.
En XT-kassett (CS-M770) koster f. eks. 475 kroner hos bikeshop.no. Hos LSB skulle de ha 1200 kroner for den samme. Med frakt med i bildet blir det da ca. dobbelt så dyrt hos LSB.
Jeg tror du må ha blitt misforstått på telefon. INGEN tar 1200 kr for en 770-krans. Det er bare hinsides all fornuft. Om så er tilfelle så skjønner jeg ikke at den butikken har en eneste kunde.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
31/08/2012 07:28
|
Oekern
Avhengig
|
Avhengig
Denne tråden er et prakteksempel på hvorfor det er få nisje butikker i norge som faktisk tjener gode penger ! Jeg klandrer ingen for det heller, for med det store www vi har idag, er nisje butikkene morsome og gå og se i, men som tidligere nevnt. Prisene er ofte veldig høye. Og det er jo ikke så rart ! Når man har en dårlig avtale med leverandør og bestiller inn partier på kanskje 10 stk. Så blir prisene høye.
Dog. Det skal vel endel til for at prisen er dobbelt så høy. Det syns jeg er drøyt/engangstilfelle/whatever
Sett opp mot kjedene som kanskje legger inn bestillinger på 1000 stk av samme vare. !
Redigert av Oekern; 31/08/2012 07:29.
Richmond SL3 Richmond SLR Composite
|
|
|
31/08/2012 08:22
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Tjener nisjebutikker i Norge gode penger på sykkelsiden? Jeg har ikke inntrykk av det..
Men jeg tror ikke det er noen god strategi å holde alle produkter oppe på veil pris når alle vet at med to tasteklikk så får du samme vare 20-40% billigere levert i postkasse eller over disk i butikker som har basert seg på nettsalg og lav kostnadsbase.
Men dette er jo essensen i dilemmaet vi i Norge sliter med. Vi er vant til å ha spesialistforretninger hvor man kan bruke masse av de ansattes tid på diskusjoner om detaljer og produktsammenligninger, men til slutt vil vi ikke betale for varen såpass at butikken har råd til å lønne de ansatte.
Jeg synes ikke kunden har noen "forpliktelser" på noen som helst måte når det gjelder hvor man handler. Skal man drive butikk så bærer man selv hele ansvaret for å finne en forretningsmodell som funker. Dvs at man får de kunder og den inntjening man trenger.
Men kundene må også innse at hvis de bare prioriterer priskrig, så vil de kostnadslave butikkene med begrenset service, og gjerne bemannet med yngre og lite kompetente medarbeidere, vinne og da må man ikke gråte når LBS stenger.
Jeg har ikke noe godt svar på dette. Hvordan skal vi syklister fortsatt ha spesialistforretningene tilgjengelig, men samtidig slippe å betale "overpris" for produkter vi vet vi egentlig kunne fått mye mye billigere annet sted?? Jeg vet faktisk ikke. Det er denne formelen LBS må finne ut av.
Jeg tror uansett det er nytteløst å fylle opp LBS butikken med forbruksvarer (oljer, kjede, vaiere, dekk, slanger +++) til solid overpris. De fleste syklister vil finne veien til kampanjetilbudene på nettet og kjøpe inn håndlageret sitt der.
Jeg tror heller LBS ville vært mye smartere hvis de "ofret" margin på "melk og brød" produkter og konsekvent (ikke en sjelden gang) kjører lavpris på småting de vet at kundene trenger hele tiden. Da trekker de kunden inn døren og kan skape en relasjon som gjør at kunden også handler de større tingene der, bruker verkstedet osv. Alternativet er som sagt at alle småtingene handles på nettet og at kunden kanskje titter innom når man ikke har noe annet valg.
|
|
|
31/08/2012 08:34
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Min LBS er billig på alt av "dyrere Shimano".
Priseksempel: Kassett XT 9delt 11-32T kr 397
|
|
|
[Re: Syklist1]
31/08/2012 08:53
|
tolo26
tango
|
tango
Jeg vil slå et slag for fastbikes i oslo. god service, utvalg, peiling og gode priser. Jeg blir i godt humør hver gang jeg handler der.
Lantern Rouge
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
31/08/2012 09:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Godt oppsummert. Er det en type bedrift jeg aldri hadde turt å starte, så er det sykkelbutikk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: tolo26]
31/08/2012 09:27
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil slå et slag for fastbikes i oslo. god service, utvalg, peiling og gode priser. Jeg blir i godt humør hver gang jeg handler der.
Jeg blir også i godt humør, men ikke på grunn av de "sprudlende og hyggelige" folkene som jobber der, men mer på grunn av gode priser. Synes ikke de er så veldig overstrømmende, for meg er det like greit.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
31/08/2012 09:37
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg blir også i godt humør, men ikke på grunn av de "sprudlende og hyggelige" folkene som jobber der, men mer på grunn av gode priser. Synes ikke de er så veldig overstrømmende, for meg er det like greit. Men er de flinke...og ærlige? Så lenge ei sjappe har flinke folk som er ærlig så kan de ha tidenes pokerfjes for min del. Seff, møter du på en skikkelig surkuk (pardon my french), så er det jo no annet...
|
|
|
31/08/2012 10:59
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne diskusjonen kommer til stadighet opp og for min del har jeg konkludert med noen ting: - Noen LBSer tar så usaklig mye høyere priser enn andre at det er beint frem usympatisk og jeg unner dem bare undergang. - Stadig oftere oppdager jeg ting der mine LBSer faktisk er vel så billige som nettbutikkene, så det gjelder å ta hver enkelt vare for seg selv og være klar over at noen LBSer faktisk ser ut til å ta grep. - Alle oppegående mennesker må skjønne at man må betale litt ekstra i butikk (selv om mange andre næringer har samem pris i butikk og nett), men alt med måte. Noen hundrelapper kan jeg betale, men når det summerer opp til mange 1000 så er det stopp for min veldedighet. For å nevne et eksempel: XTR kasset på LBS, 2890 kr. På sykkelkomponenter.no 1598 kr. XX kasset 3500 kr vs. 2200 kr. Nå kan man jo si at om man er tullete nok til å kjøpe så dyre kassetter så har det ikke noe å si, men læll... Eksemplene som nevnes i denn tråden i fra butikker i Oslo slår jo også føttene unna den gamle påstanden om at det må være så dyrt Norge. Utrolig hva man får til bare man tar seg et tak og tenker nytt  Den måten som mange LBSer driver på nå er i alle fall ikke liv laga, alst for ofte er min oppsummering den underlige kobinasjonen av sinnsyke priser og elendig service.
|
|
|
31/08/2012 12:04
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Jeg holder meg unna LBS. Liker ikke å gjøre mennesker sure, eller få ubehag. De få gangene jeg har brukt LBS de siste 10 årene, så har det vært pga brødmat, og jeg har akseptert stive priser uten sure miner. Prøver å holde en god tone.
Kjøpte tidligere alt jeg kunne fra bike-discount.de og action sports/laufradprofis + noe dyrere hos tnc-hamburg og hi-bike. Nå som jeg er i Norge, kjøper jeg bare fra Wiggle og Chain. Jeg mekker ting (i stykker) selv, og har de siste årene ettersom jeg har fått lønn, bygget opp bittelitt brødlager også. Jeg må av og til betale LBS for å fikse ting jeg klarer å ødelegge, jeg klarer alltid å ødelegge noen gjenger, eller dra i stykker noe, selv med momentnøkkel. Da betaler jeg for det, og har gjort det til et spill å være mest mulig hyggelig og streit. Jeg har heldigvis nå økonomi til det, det hadde jeg ikke som student.
Det er en kunst å omgås butikkansatte, kremmere, og sykkelbutikker. Jeg er ingen kunstner, og liker folk best når de er i narkose.
PS: jeg regner med at om du har en LBS, så har du innsett at du ikke klarer deg, om du ikke lurer folk til å kjøpe ting de ikke visste de kunne få sykt mye billigere andre steder. Jeg regner også med at om du er advokat, så har du lært deg at det viktigste med jobben er å fakturere ræva ut av klientene dine. Akkurat som jeg regner med at om du er fastlege, så bryr du deg minst mulig om hva pasientene dine trenger, hiver dem ut så fort du kan, og satser på at du alltids får fylt opp og at det ikke var noe alvorlig. Det er bare sånn verden er.
|
|
|
31/08/2012 12:18
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
I sykkelklubben/gruppa mi er det helt vanlig at de litt eldre 40+ som også har "litt" mer penger betaler både 2 og 3 ganger pris for en kassett hos LBS istedenfor å kjøpe på nett å skru selv. Og ja, de vet prisforskjell...  Så tror de fleste overprisa LBS overlever fint, uten oss som skrur å prøver å få best mulig pris. Må man ha noe kjapt er det vel XXL og biltema som kan la oss slippe billig(ere) unna.
Redigert av Mortens; 31/08/2012 12:18.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
[Re: Hvilepuls]
31/08/2012 12:22
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en kunst å omgås butikkansatte, kremmere, og sykkelbutikker. Jeg er ingen kunstner, og liker folk best når de er i narkose. Den der synes jeg du burde ha i signaturen din. 
|
|
|
31/08/2012 13:12
|
caad10
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Slenger meg på her, som representant for innbitte nett-handlere. Det er ofte lite komfortabelt å gå i LBS'a, der betjeningen er enda mere "på" i forhold til at de ønsker du skal legge igjen penga der. Plassen er trang, lokalene ofte gamle og lite freshe, og innbyr skjelden meg til å åpne lommeboka. Sverger til netthandel uansett hva det er, sålenge prisen blir under 200 (fra wiggle, probikekit etc.). Blir det mer, så tar jeg turen til XXL eller Gmax. For min del blir det slitsomt å prate sykkel i 20-min med en eller annen ekspert på LBS'en. Mange som sikkert syntes dette er greit, men for en inadvent, uhøflig og ignorant taper som meg selv, er det nok best å forsvinne i mengden på ett av de større varehusene, med komfortsonen godt innenfor rekkevidde hele veien
|
|
|
31/08/2012 15:18
|
Diamanten
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hello! Ja dette er desverre realiteten. I en butikk får man bistand og hjelp. Dette koster naturlig vis en del. Men enkelte spesialbutikker i Trondheimsområdet er i overkant dyre! Skulle ha nytt kjede og frikrans til SRAM. Det skilte i overkant 600 lapper mellom dyres og "rimeligst" Løsningen ble netthandel. Resultatet ble ytterliggere 300 lapper spart 
|
|
|
31/08/2012 18:21
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Det er en kunst å omgås butikkansatte, kremmere, og sykkelbutikker. Jeg er ingen kunstner, og liker folk best når de er i narkose. Den der synes jeg du burde ha i signaturen din. Helt enig, fantastisk. Broderen er lege og har lært meg at det viktigste er frie luftveier og ryggen fri. Bare i motsatt rekkefølge. Forøvrig kjøper jeg mest mulig på nett. Har heldigvis Soon Bikes ikke så langt unna, når alt går galt. Arild fikser alt.
keo
|
|
|
|
|