|
Re: PuK (Politisk uKorrekt)
[Re: pinwiz]
01/09/2012 16:49
|
okl
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
hehe. Vepsebol hæ? Må ikke finne på å innrømme at du kjører bil. Og væffal ikke at du vurderer varmekabler i bakken til garasjen. Jeg tror de varmekablene utgjør et forsvinnende lite innhogg i det endelige energiforbruket ditt, eller nei, jeg vet det. Varmekabelkursene jeg loggfører i Entro utgjør +/- 1% av det totale forbruket jeg logger i fyringsperioden.
Legg kabel i 60 cm. bredde i hjulspora, legg en aquadren med varmekabel til kum i bånn av kabelområdet for å unngå isvuller.
Ferdig snakka, problemfri parkering. Du svir mindre energi på å holde bakken isfri enn du bruker på å spinne deg opp bakken.
Vepsebol som forventet. Det er fristende å si at det er mange idealistiske moralister her, men det skal jeg selvfølgelig la være...
|
|
|
[Re: GeirK]
01/09/2012 20:00
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Når de to ønskene ikke lar seg forene, må du velge det alternativet som fungerer best for deg. Jeg ser helt klart at det kan la seg forene både å bo i Oslo sentrum, og påvirke sine omgivelser til det bedre ved å påpeke andres pårvirkning på dem. Da jeg bosatte meg i Oslo sentrum kapitulerte jeg ikke og bare godtok at folk får lov til å kjøre rundt og herje som de vil fordi de har et behov. Jeg tror til syvende og sist Oslo kan bli et sted med frisk luft, men da er det en hel del folk som trenger å revurdere sine behov. Er dette er virkelighetsoppfatning som virker fjern for deg?
Redigert av anonymous5; 01/09/2012 20:02.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
01/09/2012 20:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke fjernt i det hele tatt. Jeg prøver å påvirke mine omgivelser i nøyaktig samme retning, men jeg har valgt å gjøre det fra et bosted der barnet mitt slipper å puste dieseleksos og svestøv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: okl]
02/09/2012 10:55
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg har bosatt meg i Oslo med barn, men det betyr ikke at jeg automatisk må akseptere at de som har bosatt seg et sted med bedre luft skal få kjøre en bil hver til "min" by i all tid fremover.
All verdens kullkraft gjør diskusjonen om elbiler er verre enn drivstoffbiler neglisjerbar på globalt plan, og på lokalt plan kan det ikke være noen tvil om at elbil er mer miljøvennlig enn for eksempel diesel.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
02/09/2012 15:27
|
StianR
Entusiast
|
Entusiast
Interessant diskusjon
Omtrent halvparten av Norges totale energibruken er elektrisk (ca 120 TWh). For å bevege oss mot et utslippsfritt samfunn må mer av forbruket over på elektrisk. Det betyr at sektorer som samferdsel og offshore må elektrifiseres.
For det lokale miljøet i Oslo og andre byer er større andel av elbiler viktig. Andre tiltak som har vel så stor effekt er utfasing av oljefyrer og landstrøm til skip ved kai. Norge har ett anlegg for landstrøm, det er Color Magic ved Hjortneskaia. Bare dette anlegget tilsvarer redusert utslipp av CO2 tilsvarende 1700 biler og tilsvarende mengde Nox og SOx
Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
|
|
|
[Re: rockphotog]
02/09/2012 16:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg har bosatt meg i Oslo med barn, men det betyr ikke at jeg automatisk må akseptere at de som har bosatt seg et sted med bedre luft skal få kjøre en bil hver til "min" by i all tid fremover. Slik tenker jeg også. Jeg føler det faktisk slik at jeg har rett til å påpeke ovenfor andre at deres behov er til en belastning for mange mennesker. Av og til kan det nesten synes om man har en plikt, siden mange mennesker virker å være i en boble som gjør at de glemmer hvordan deres oppførsel påvirker omgivelsene. Spesielt når påvirkningen ikke skjer i deres eget, men i andres nærmiljø. Og dette gjelder ikke bare bilkjøring. Mye av det moderne samfunnets overforbruk og sløseri påvirker andre på en negativ måte, og disse har både en rett til å si fra, og krav på endring. Jeg virker sikkert som en ludditt, og mange har behov for å kalle meg idealiserende moralist når de blir konfrontert med konsekvensene av sin egen oppførsel, uten at det påvirker meg mer enn at de bare beviser at de har vanskelig med å forsvare sine "behov".
Anonym5
|
|
|
02/09/2012 16:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mitt "behov" for å bo i indre påvirker ingen på negativ måte, så vidt jeg har skjønt.
Etter hva jeg har skjønt så går det potensielt utover barna dine.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: StianR]
02/09/2012 17:06
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Interessant diskusjon Omtrent halvparten av Norges totale energibruken er elektrisk (ca 120 TWh). For å bevege oss mot et utslippsfritt samfunn må mer av forbruket over på elektrisk. Det betyr at sektorer som samferdsel og offshore må elektrifiseres. Nei, nei, nei. Allverdens kreative forsøk på skattlegging av miljøfiendtlig oppførsel og vridning mot mer miljøvennlige løsninger vil bare vri forbruk fra et område til et annet med minimal påvirkning på miljøet, ikke redusere det totale forbruket. Problemet er at vi har overskudd av ressurser, disse ressursene vil brukes uansett, på luksusforbruk, reiser, hytte på fjellet m.m.. I Norge har vi en nøkkel til å bremse veksten og overskuddet, det vil være å la ressursoverskuddet ligge og rente seg på havets bunn istedetfor å fortsette ranet av morgendagens generasjoner. Men dette ville vært utenkelig for dagens l`Orèal-generasjon.
|
|
|
02/09/2012 20:20
|
Hesky
Fersking
|
Fersking
Utfordring med varmekabler og bil (-er) kan løses svært enkelt:
Flytt til Rogaland!!!
Her får du 11 grader og regn fra nordvest året rundt, samt Norges dårligste kollektivtilbud....
Ergo: Bil (-er) må du ha og snø er ikkeno' problem!!!
|
|
|
02/09/2012 20:22
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Etter hva jeg har skjønt så går det potensielt utover barna dine. Godt poeng. Likevel, ser jeg positivt på framtiden og tror jeg kan gjøre en forskjell, vil de positive konsekvensene langt på vei nulle ut de negative. På sett og vis gjør de det allerede. Det er tross alt derfor jeg fortsatt bor her.
Anonym5
|
|
|
04/09/2012 13:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når det gjelder utsagnet om at de som kjører bil, gjør det fordi de ikke vil bruke fem minutter ekstra på å ta bussen, så regner jeg med at det er en ukvalifisert antakelse. Hvis du hadde kjent noen av disse menneskene eller i det minste snakket med dem, kan det jo hende at de har en langt mer legitim grunn til å kjøre bil enn hva du antar.
|
|
|
04/09/2012 13:48
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
uten at det påvirker meg mer enn at de bare beviser at de har vanskelig med å forsvare sine "behov". Hvorfor forventer du at andre skal høre på deg når du allerede har bestemt deg for at argumentene de kommer med tilbake ikke er gyldige?
|
|
|
[Re: Ynot]
04/09/2012 14:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I Norge har vi en nøkkel til å bremse veksten og overskuddet, det vil være å la ressursoverskuddet ligge og rente seg på havets bunn istedetfor å fortsette ranet av morgendagens generasjoner. Men dette ville vært utenkelig for dagens l`Orèal-generasjon.
Om 50+ år gjetter jeg på at våre etterkommere vil lure hva pokker vi tenkte når vi brant opp oljen i stedet for å bruke den i produkter som kan resirkuleres.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/09/2012 18:12
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Når det gjelder utsagnet om at de som kjører bil, gjør det fordi de ikke vil bruke fem minutter ekstra på å ta bussen, så regner jeg med at det er en ukvalifisert antakelse. Det stemmer. Kall det gjerne en spydig antakelse. Hvis du hadde kjent noen av disse menneskene eller i det minste snakket med dem, kan det jo hende at de har en langt mer legitim grunn til å kjøre bil enn hva du antar. Jeg tror det er stor uenighet om hva som er en legitim grunn til å kjøre bil. Det avhenger blant annet hvem denne bilkjøringen går utover.
Anonym5
|
|
|
[Re: Stein]
04/09/2012 18:16
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hvorfor forventer du at andre skal høre på deg når du allerede har bestemt deg for at argumentene de kommer med tilbake ikke er gyldige? Jeg har ikke bestemt meg på forhånd. Men ofte når jeg diskuterer med folk som mener de er helt avhengig av bil, kommer de til et punkt hvor de innrømmer at de kjører bil fordi det mer behagelig enn alternativ. Det er i mine øyne ikke å være helt avhengig av å kjøre bil. Det er flere gamle tråder her som nettopp beviser dette. Jeg forsøker ikke å henge ut folk som kjører bil, men hvorfor er det så vanskelig å innrømme at de fleste gjør det fordi de kan, og ikke fordi de må? Og når det gjelder de få som innrømmer at de kjører bil til jobb fordi t-baneavgangene ikke passer til deres tid å stå opp, blir de ofte svar skyldig når jeg spør hva de synes om at de da utsatt barn for helseproblemer.
Redigert av anonymous5; 04/09/2012 18:17.
Anonym5
|
|
|
04/09/2012 18:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men ofte når jeg diskuterer med folk som mener de er helt avhengig av bil, kommer de til et punkt hvor de innrømmer at de kjører bil fordi det mer behagelig enn alternativ. Det er i mine øyne ikke å være helt avhengig av å kjøre bil.
Om man fölger det argumentet är det ju så gott som inget som man är helt avhängig av. Du kan vi ju bo under en gran i skogen. Og når det gjelder de få som innrømmer at de kjører bil til jobb fordi t-baneavgangene ikke passer til deres tid å stå opp, blir de ofte svar skyldig når jeg spør hva de synes om at de da utsatt barn for helseproblemer. Du välger att bo inne i byen av någon anledning. Närhet till saker och ting är väl en vanlig orsak till att folk välger att bo centralt. Sen kritiserar du de som välger eller inte har möjlighet att själva bo centralt för att du tycker att de är bekvämma. Jag tycker att det blir lite konstigt resonemang. Jag antar att inte du gör något som utsätter barn för helseproblemer i onödan (enligt din definition) som att använda energi, köpa saker som kan ha tillverkats av barnearbetare i asien och liknande.
|
|
|
04/09/2012 18:59
|
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når det gjelder utsagnet om at de som kjører bil, gjør det fordi de ikke vil bruke fem minutter ekstra på å ta bussen, så regner jeg med at det er en ukvalifisert antakelse. Hvis du hadde kjent noen av disse menneskene eller i det minste snakket med dem, kan det jo hende at de har en langt mer legitim grunn til å kjøre bil enn hva du antar. +1
|
|
|
[Re: fredriks]
04/09/2012 19:10
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Om man fölger det argumentet är det ju så gott som inget som man är helt avhängig av. Du kan vi ju bo under en gran i skogen.
Mulig det, det blir din slutning. Jag antar att inte du gör något som utsätter barn för helseproblemer i onödan (enligt din definition) som att använda energi, köpa saker som kan ha tillverkats av barnearbetare i asien och liknande. Jeg prøver i hvert fall så godt jeg kan å begrensene handlinger hvor jeg er direkte ansvarlig for negative konsekvenser for folk i mitt nærmiljø, ja.
Anonym5
|
|
|
05/09/2012 09:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror det er stor uenighet om hva som er en legitim grunn til å kjøre bil. Det avhenger blant annet hvem denne bilkjøringen går utover.
Og så lenge den uenigheten eksisterer vil de som synes at å ta buss, ødelegger livskvaliteten, fortsette å kjøre bil og ikke bry seg om dem som på død og liv må bo midt i Oslogryta - vel vitende om at deres bil alene ikke gjør noen stor forskjell. Etter din definisjon på "legitim", er det ikke usannsynlig at du også engasjerer deg i en hel rekke illegitime aktiviteter.
|
|
|
05/09/2012 09:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Og så lenge den uenigheten eksisterer vil de som synes at å ta buss, ødelegger livskvaliteten, fortsette å kjøre bil og ikke bry seg om dem som på død og liv må bo midt i Oslogryta - vel vitende om at deres bil alene ikke gjør noen stor forskjell. Det har du rett i. Men de må også tåle at folk kritiserer oppførselen deres, og stiller spørsmål ved deres valg og verdier, så lenge aktiviteten deres er direkte skadelig for andre. Etter din definisjon på "legitim", er det ikke usannsynlig at du også engasjerer deg i en hel rekke illegitime aktiviteter. Spennende, dette må du forklare nærmere.
Anonym5
|
|
|
05/09/2012 09:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg prøver i hvert fall så godt jeg kan å begrensene handlinger hvor jeg er direkte ansvarlig for negative konsekvenser for folk i mitt nærmiljø, ja. Frågan är väl hur bra du och andra faktiskt klarar detta. Varför du skriver i din närmiljö förstår jag inte. Är det bara närmiljön som är viktig?
Redigert av fredriks; 05/09/2012 09:45.
|
|
|
05/09/2012 09:48
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Är det bara närmiljön som är viktig? Nei, det er det selvsagt ikke. Men denne diskusjonen utartet seg til å omhandle bilkjøring i Oslogryta, som er mitt nærmiljø. Dessuten mener jeg det er i mitt nærmiljø at jeg direkte kan gjøre den største forskjellen.
Anonym5
|
|
|
05/09/2012 10:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Är det bara närmiljön som är viktig? Nei, det er det selvsagt ikke. Men denne diskusjonen utartet seg til å omhandle bilkjøring i Oslogryta, som er mitt nærmiljø. Dessuten mener jeg det er i mitt nærmiljø at jeg direkte kan gjøre den største forskjellen. Och det jag bland annat försöker få fram är att ditt resonemang handlar för mycket om ditt närmiljö och att du kanske borde tänka mer på hur ditt liv påverkar andra bortom ditt närmiljö. Ström och annan energi Onödiga saker du köper tex från asia, barnarbete, dårliga arbetsförhold, energibruk etc flygresor är exempel på saker som du antagligen brukar och som påverkar andra människor. Tycker också att ditt prat om närmiljö blir lite ironiskt när det du försöker göra i ditt närmiljö är att stoppa andra från att göra saker utanför deras egen närmiljö. Varför ska de bry sig om inte du bryr dig om hur du påverkar andra (för att spetsformulera).
|
|
|
05/09/2012 10:07
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Och det jag bland annat försöker få fram är att ditt resonemang handlar för mycket om ditt närmiljö och att du kanske borde tänka mer på hur ditt liv påverkar andra Mitt resonnement handler om nærmiljø fordi denne diskusjonen nå handler om nærmiljø. Vi kan gjerne snakke om globale påvirkninger, men det blir en annen diskusjon. Varför ska de bry sig om inte du bryr dig om hur du påverkar andra (för att spetsformulera). Hvordan påvirker jeg andre negativt med min oppførsel tilsvarende lik de påvirker meg, da? Jeg mener det er en forskjell å utsette folk for gasser og svevestøv kontra det å be dem vurdere kollektivt eller sykkel.
Anonym5
|
|
|
05/09/2012 10:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan påvirker jeg andre negativt med min oppførsel tilsvarende lik de påvirker meg, da?
Ditt energibruk påverkar kan ju tex påverka de runt om kring diverse kol kraftverk på grund av att det är en global marknad. Jeg mener det er en forskjell å utsette folk for gasser og svevestøv kontra det å be dem vurdere kollektivt eller sykkel.
Den klart enklaste lösningen på problemet med gasser och svevestöy för dig borde vara att du flyttar. Du kan självklart be dem om vad du vill men jag tror att många nog inte bryr sig spesiellt mycket.
|
|
|
05/09/2012 10:27
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ditt energibruk påverkar kan ju tex påverka de runt om kring diverse kol kraftverk på grund av att det är en global marknad. . Vi holder oss til nærmiljø i denne diskusjonen, ikke sant? Hvordan påvirker jeg andre negativt der de er, sammenlignet med hvordan de påvirker meg der jeg er? Den klart enklaste lösningen på problemet med gasser och svevestöy för dig borde vara att du flyttar. Mener du virkelig det er enklere at jeg flytter enn at andre lar bilen stå litt oftere?
Redigert av anonymous5; 05/09/2012 10:27.
Anonym5
|
|
|
05/09/2012 10:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=fredriks] Vi holder oss til nærmiljø i denne diskusjonen, ikke sant? Hvordan påvirker jeg andre negativt der de er, sammenlignet med hvordan de påvirker meg der jeg er?
Jag pratar inte nödvändigtsvis om samma människor. Det är väl oppenbart att en del saker du gör påvirkar andras närmiljö? Mener du virkelig det er enklere at jeg flytter enn at andre lar bilen stå litt oftere? Ja, jag menar att det är enklare för dig att inte välga att bo (eller flytta om du redan bor där) i ett område där det är klart att det är mycket biltrafik om du inte vill ta konsekvenserna av det. Det att flytta kan du också bestämma över själv. Det är svårare att få andra att ändra oppförsel.
|
|
|
05/09/2012 10:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mener du virkelig det er enklere at jeg flytter enn at andre lar bilen stå litt oftere?
Det vil i allefall gi langt raskere forbedring av luftkvaliteten i ditt nærmiljø.
|
|
|
05/09/2012 10:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det har du rett i. Men de må også tåle at folk kritiserer oppførselen deres, og stiller spørsmål ved deres valg og verdier, så lenge aktiviteten deres er direkte skadelig for andre.
De må de tåle, men kritikk blir ikke konstruktiv - dvs fører til en endring i handling med mindre den er forstått og akseptert av motparten. Etter din definisjon på "legitim", er det ikke usannsynlig at du også engasjerer deg i en hel rekke illegitime aktiviteter. Spennende, dette må du forklare nærmere. Mange av dine handlinger medfører bruk av energi. Blant annet varmer du opp leiligheten om vinteren mår du godt kunne hatt på ytterklær i stedet.
|
|
|
|
|