Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips?

Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? #1475129 29/08/2012 11:00
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Syklet birken på lørdag. Merket at jeg gjerne skulle hatt mer kraft i bakkene. Holder greit følge med (i mine øyne) gode syklister på flaten, kjører fra mange i nedoverbakkene, men blir selv fra-/forbikjørt i oppoverbakkene. Og de var det mange av.

Hva gjør jeg? Hvordan øker jeg den anaerobe terskelen slik at også jeg kan dra forbi i oppoverbakkene? Er det bakkeintervaller som teller? Lange sone 3 økter eller kortere intervaller i sone 4?

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475260 29/08/2012 13:57
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Reduser vekten (om mulig) og kjør bakkeintervaller, f.eks. 4x5min 3x9min osv.

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475266 29/08/2012 14:11
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Pt så er du ikke bedre. Du blir sikkert litt lurt av at du ligger i dragsuget til bedre trente, som stikker i bakkene. De er ikke flinkere til å sykle bakker, men bare i bedre form, og det er i bakkene det skiller. Nedover så er det jo bare guts og teknikk som avgjør.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Dexter] #1475277 29/08/2012 14:30
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter
Pt så er du ikke bedre. Du blir sikkert litt lurt av at du ligger i dragsuget til bedre trente, som stikker i bakkene. De er ikke flinkere til å sykle bakker, men bare i bedre form, og det er i bakkene det skiller. Nedover så er det jo bare guts og teknikk som avgjør.

Enig med han her, med mindre du kan ligge foran på flatene men faller av i bakkene så har du ikke noe mer kjørestyrke på flater enn klatre ferdigheter/styrke.

Da du trenger å bli sterkere generelt sett bør du variere treningene.

En god miks av bakke intervall, langintervall, rolig langtur så vil du merke at du kan dele på å dra på flata og holde følge i bakker ICON_WINK

Redigert av Mortens; 29/08/2012 14:38.

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Dexter] #1475312 29/08/2012 15:35
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Sitat: Dexter

Ja, det skjønner jeg. De som kjører fortere enn meg i oppoverbakkene er i bedre form. Men hvordan skal jeg komme dit at jeg også kan banke på i oppoverbakkene. Er lettere å holde følge med raske syklister på flaten (ikke bak uten vind) enn i bakkene. Der faller jeg av. Men det skorter jo også på flatene da. Men det gir ikke like stort utslag (føler jeg da...).

Redigert av FCA; 29/08/2012 15:36.
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475331 29/08/2012 16:11
K
Klatraran Offline
Fersking
Fersking
K
Til meg er det motsatt. Har min styrke i bakkene, men sliter med å henge med på flatene. Har trent mye intervaller i bakker, men nesten "glemt flatene". Det er vel "tren på det du vil bli god på -prinsippet" som gjelder. For egendel blir det da mer intervaller på flatmark til våren(evt tempo?).

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Klatraran] #1475351 29/08/2012 17:24
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Sitat: Klatraran
Til meg er det motsatt. Har min styrke i bakkene, men sliter med å henge med på flatene. Har trent mye intervaller i bakker, men nesten "glemt flatene". Det er vel "tren på det du vil bli god på -prinsippet" som gjelder. For egendel blir det da mer intervaller på flatmark til våren(evt tempo?).

Så du har i hovedsak fokusert på bakkeintervaller da? Type?

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475461 29/08/2012 19:45
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Glem ikke at man automatisk har mindre å kjøre på med på flatene dersom man tråkker til skikkelig i bakkene.
Henger litt sammen slikt også. Kalles disponering av krefter.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475478 29/08/2012 19:56
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du virker til å ha bra kjørestyrke. Men kondisen er trolig litt for dårlig. Eller er du kanskje litt tung. Hold fokus på å øke kondisjonen og redusere vekta. Det er watt/kilo som bestemmer farta de i bakkene. Tren mye i bakker. Variasjon av korte knallharde drag (sone 4/5) og lange harde (sone 3/4).

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475491 29/08/2012 20:07
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FCA
Hva gjør jeg? Hvordan øker jeg den anaerobe terskelen slik at også jeg kan dra forbi i oppoverbakkene? Er det bakkeintervaller som teller? Lange sone 3 økter eller kortere intervaller i sone 4?

Du sykler bare heeeeelt rolig og øker timeantallet forsiktig. Da øker watten, også i bakkene. Enten det er bakker eller det er tempo. Bare drit i alt som heter intervaller. Kast det ut av vinduet. Det kan du begynne å krydre med når du bikker 700 timer. Idrettshøyskolen har sammenliknet verdensmesterutøvere, bla Tønnessen i forskninga si - det alle gode har felles er at de trener jævlig mye, og jævlig mye rolig. Er det godt nok for de gode, så er det godt nok for deg, det har vært kjent helt siden Tokyo-OL på 60-tallet at det med at du må trene like hardt som du skal konkurrere er bare bullshit. Go slow.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Hvilepuls] #1475549 29/08/2012 20:56
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Hvilepuls

Du sykler bare heeeeelt rolig og øker timeantallet forsiktig. Da øker watten, også i bakkene. Enten det er bakker eller det er tempo. Bare drit i alt som heter intervaller. Kast det ut av vinduet. Det kan du begynne å krydre med når du bikker 700 timer. Idrettshøyskolen har sammenliknet verdensmesterutøvere, bla Tønnessen i forskninga si - det alle gode har felles er at de trener jævlig mye, og jævlig mye rolig. Er det godt nok for de gode, så er det godt nok for deg, det har vært kjent helt siden Tokyo-OL på 60-tallet at det med at du må trene like hardt som du skal konkurrere er bare bullshit. Go slow.

De gode har alle det til felles at de har trent mye hardt. Og så fyller de på med mange timer rolig trening.

Når man har gjort unna intervallene og andre hardøkter kan man fylle på med rolige turer etter hva man måtte ha av disponibel tid. Ikke alle har tid til å trene over 700 timer i året.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Kruser] #1475577 29/08/2012 21:26
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kruser

De gode har alle det til felles at de har trent mye hardt. Og så fyller de på med mange timer rolig trening.

Hvor mye hardt trente f.eks
- Lasse Viren
- Peter Snell
- Hanne Staff
- Bente Skari
- Ingrid Kristiansen
- Grethe Waitz
- resten av skiskytterlandslaget

Over 12 uker klarte våre 4x4 nazier å vise en bedre VO2 max på gruppen som trente intervaller vs de som trente roligere (mener det var 70% av maks, men du kan jo selv google helgerud, hoff circulation 2007). Det de ikke kommuniserte, var funnet deres over at O2 opptak ved deres laboratorieterskel ØKTE MYE for den gruppen som trente roligere, mens den faktisk SANK for de som trente hardt.

Hvor lenge klarer du å ligge på en intensitet som tilsvarer O2 maks? Verdensmestere på mellomdistanse ligger på O2 maks intensitet på en 3000meter, sånn ca.
Hvor lenge klarer du å ligge på ca 90% av maks? 85% av maks? Hvilken gruppe fikk best økning der? Selv i løpet av den korte tiden studien sammenliknet?

I rest my case.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: erling] #1475646 30/08/2012 05:56
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Sitat: erling
Du virker til å ha bra kjørestyrke. Men kondisen er trolig litt for dårlig. Eller er du kanskje litt tung. Hold fokus på å øke kondisjonen og redusere vekta. Det er watt/kilo som bestemmer farta de i bakkene. Tren mye i bakker. Variasjon av korte knallharde drag (sone 4/5) og lange harde (sone 3/4).

Takk for konkrete tips. Veier ca 75-77 (avhengig av treningsform) og er 180 høy. Føler selv at jeg ikke har så mye å gå på vektmessig. Men merket forskjell i kraft i Grenserittet (3:12) (best følelse) vs Birken (3:38), og det kan ha den enkle forklaring at jeg bar ca 4 kg på ryggen hele veien under Birken. Har trent jevnt siden august 2011 (med noe sykdomsopphold rundt påsketider). Ca 5 timer i uken fordelt på tre økter. 2 harde og 1 lengre og roligere. Ca 6-7 timer de siste 5 ukene fordelt på 4 økter pr uke.

Har muligens ikke vært nok strukturert hva gjelder intervalløkter og de har blitt kjørt som naturlig intervall i steden for rene intervalløkter. Hadde endel sone 3 intervaller på wattsykkel i vinter, men det ble ofte skigåing i stedet. Har nok mye å hente kondisjonsmessig, men føler selv at beina er det svakeste punkt. Liker bedre høy kadens enn lav da jeg tåler mer "smerte" i lungene (høy O2) enn i beina (syre). Kunne jeg kjørt på et tyngre gir ville det gått raskere (selvfølgelig), men beina stopper meg her.

Redigert av FCA; 30/08/2012 06:28.
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475655 30/08/2012 06:22
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
[quote=erling]
Har trent jevnt siden august 2011 (med noe sykdomsopphold rundt påsketider). Ca 5 timer i uken fordelt på tre økter. 2 harde og 1 lengre og roligere. Ca 6-7 timer de siste 5 ukene fordelt på 4 økter pr uke.

5 timer fordelt på 2 harde og 1 rolig. Vil det si 2x 1,5 time hard og 1x 2 timers rolig?
Dette er alt for lite trening i en oppkjørings/bulk periode.
Det er på vinteren man skal legge inn mye timer for å bygge volum, så roer man ned treningen og øker intensiteten når rittsesongen nærmer seg, og er i gang.

For meg virker det som du har en formtopp i vente, nå som du sikkert trapper ned antall timer siden sesongen er over.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Hvilepuls] #1475659 30/08/2012 06:26
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Ingrid Kristiansen trente over/under-intervaller!

Eksempel fra treningsdagboken til en skiskytter på landslaget:
Snitt pr uke:
Sone-5 10min
Sone-4 45min
Sone-3 1 time
Resten sone-1

Om spørsmålet er at man er en mosjonist/amatør, med begrenset tid til trening, hvordan sykler jeg fortere i bakkene?

1. Svaret er derfor ikke tren maange flere timer, og derfor kan jeg love deg at på de feks.5 timene i uka en familiemann har til rådighet ikke brukes best på 1 stk. lang rolig økt i uka.
2.Skal love deg at om du legger ned 5 rolige timer i uka kan du glemme å kjøre motbakker blandt de beste. Jo eldre man er jo viktigere er det også å trene over terskel (Vo2max) da denne flaskehalsen blir trangere for hvert år.

Under/over intervaller (ref. Ingrid kristiansen) er en god måte å blande lengre kjøring, med terskelheving og å komme seg etter melkesyreangrep. Dette er ganske likt med å feks. kjøre en kuppert times tempo. Du vil også ha mer igjen for denne økta enn en rolig økt. Om vi snakker 5 timers uke.

Man trenger altså å vite endel om treningstimer til disp, alder, styrker/svakheter, vekt, kroppsbygning, kosthold og tidligere treningsbakgrunn for å si hva som er optimalt.

Så om du har tid til restitusjon og begrenset med treningstimer, så er mitt beste tips, kjør bakker så fort du kan, og restituer deg godt etterpå. Ikke kjør de så sakte som mulig! Kjør heller en lang over/under økt enn en tre timers rolig tur.

Er du en OLT/elite-utøver uten jobb så regner jeg med at du ikke spør her på forumet om råd!!

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Hvilepuls] #1475668 30/08/2012 06:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Over 12 uker klarte våre 4x4 nazier å vise en bedre VO2 max på gruppen som trente intervaller vs de som trente roligere (mener det var 70% av maks, men du kan jo selv google helgerud, hoff circulation 2007). Det de ikke kommuniserte, var funnet deres over at O2 opptak ved deres laboratorieterskel ØKTE MYE for den gruppen som trente roligere, mens den faktisk SANK for de som trente hardt.

Jag googlade och fant artikeln "Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training." från 2007 men det kan inte vara den du menade eftersom O2 på tröskeln gick ned för de som tränade långsamt. Vilken artikel är det du pratar om?

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: NeDD] #1475671 30/08/2012 06:37
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Sitat: NeDD
[quote=erling]
Har trent jevnt siden august 2011 (med noe sykdomsopphold rundt påsketider). Ca 5 timer i uken fordelt på tre økter. 2 harde og 1 lengre og roligere. Ca 6-7 timer de siste 5 ukene fordelt på 4 økter pr uke.

5 timer fordelt på 2 harde og 1 rolig. Vil det si 2x 1,5 time hard og 1x 2 timers rolig?
Det er på vinteren man skal legge inn mye timer for å bygge volum, så roer man ned treningen og øker intensiteten når rittsesongen nærmer seg, og er i gang.

For meg virker det som du har en formtopp i vente, nå som du sikkert trapper ned antall timer siden sesongen er over.

Har ikke kjørt like lange/harde økter gjennom vinteren og sommeren. Lavere intensitet og lengre drag i vinter. Fem timer er ca gjennomsnitt. Noen harde økter har nok ikke vart mer enn i en time, andre 1 1/2. De lange rolige har nok også blitt for harde og korte. Ca 2,5 timer. Timeøkningen den siste perioden skyldes mer strukturert trening, litt lenfre økter pluss at jeg har kjørt et par ritt. I tillegg har jeg økt aktiviteten jevnt i sommerferien. Roet ned 1 uke før Birken med kun 1 hard og 1 rolig økt.

Redigert av FCA; 30/08/2012 10:56.
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: fredriks] #1475683 30/08/2012 06:48
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: fredriks

Jag googlade och fant artikeln "Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training." från 2007 men det kan inte vara den du menade eftersom O2 på tröskeln gick ned för de som tränade långsamt. Vilken artikel är det du pratar om?

Er ikke dette den klassiske 4x4 vs langkjøringsdiskusjonen?

Så vidt meg bekjent er melkesyreterskelen avhengig av VO2max, altså vil det å øke VO2Max også heve melkesyreterskelen.
Dette mener jeg er det som Hoff&Helgerud har presentert i sine artikler.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: hJürg1] #1475690 30/08/2012 06:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker snarare att det är det som de försöker presentera men det backas inte upp spesiellt bra med deras egna resultat. I artikeln över endras VO2max mycket mer än tröskeln för 4x4 gruppen och endringen i tröskeln som V02 är inte statistiskt signifikant.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: NeDD] #1475733 30/08/2012 07:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words

For lite i forhold til hva?

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Øyvind V] #1475741 30/08/2012 07:44
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Sitat: Øyvind V

For lite i forhold til hva?

Om man ønsker å trene seg opp til ett høyere nivå.
Uten godt grunnlag, er det begrenset hvor god form man kan nå når sesongen starter.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Øystein Rustad] #1475749 30/08/2012 07:50
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øystein Rustad

Snitt pr uke:
Sone-5 10min
Sone-4 45min
Sone-3 1 time
Resten sone-1

Om spørsmålet er at man er en mosjonist/amatør, med begrenset tid til trening, hvordan sykler jeg fortere i bakkene?

1. Svaret er derfor ikke tren maange flere timer, og derfor kan jeg love deg at på de feks.5 timene i uka en familiemann har til rådighet ikke brukes best på 1 stk. lang rolig økt i uka.
2.Skal love deg at om du legger ned 5 rolige timer i uka kan du glemme å kjøre motbakker blandt de beste. Jo eldre man er jo viktigere er det også å trene over terskel (Vo2max) da denne flaskehalsen blir trangere for hvert år.

Under/over intervaller (ref. Ingrid kristiansen) er en god måte å blande lengre kjøring, med terskelheving og å komme seg etter melkesyreangrep. Dette er ganske likt med å feks. kjøre en kuppert times tempo. Du vil også ha mer igjen for denne økta enn en rolig økt. Om vi snakker 5 timers uke.

Man trenger altså å vite endel om treningstimer til disp, alder, styrker/svakheter, vekt, kroppsbygning, kosthold og tidligere treningsbakgrunn for å si hva som er optimalt.

Så om du har tid til restitusjon og begrenset med treningstimer, så er mitt beste tips, kjør bakker så fort du kan, og restituer deg godt etterpå. Ikke kjør de så sakte som mulig! Kjør heller en lang over/under økt enn en tre timers rolig tur.

Er du en OLT/elite-utøver uten jobb så regner jeg med at du ikke spør her på forumet om råd!!

+1

Det som også må med i regnestykket er at aktiveutøvere konkurerer flere ganger i uken store deler av året.

Og selv om de i % trener relativt lite høypuls, så blir det mange timer mtp den totale belastningen.

En annen ting er at det blir vanskelig å se på en treningsuke, for aktive utøver periodiserer treningen. En uke i august ser helt anderledes ut enn en i februar.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475766 30/08/2012 08:10
N
NeDD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Jeg sier at til bedre grunnlag man skaffer seg gjennom vinteren, før man starter hardkjøret (mars/april), til bedre nivå vil man oppnå.

Om man ikke har mer enn 5 timer i uka til å trene på, så kan man ikke forvente å bli så mye bedre heller.
Ting kan kanskje gjøres mer riktig, men det store løftet får man ikke.

Redigert av NeDD; 30/08/2012 08:11.
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: NeDD] #1475778 30/08/2012 08:23
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Og her er det også store individuelle forskjeller. Noen kommer på ett høyt nivå med relativt lite trening mens andre sliter med å bli bedre med masse trening.
Kvalitet er vel viktigere enn kvantitet.

Redigert av Zaskarin; 30/08/2012 08:23.
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: NeDD] #1475834 30/08/2012 09:00
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
med 5 timer i uka har du ikke tid til å ta det rolig gjennom vinteren. sliten etter sommeren er man nok heller ikke. prøv heller å bolklegge litt eller varier annenhver uke og øk sakte men sikkert gjennom hele året, er mitt tips etter å ha trenet 5 timers uke i snitt i 3 år nå. øker fortsatt både terskel, 5 og 20min watt..

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: NeDD] #1475902 30/08/2012 10:09
G
goatmxx Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det er vel de færreste av oss som har tid til å trene optimalt, hvertfall med tanke på restitusjon osv. Det er vel også enkelt å tro at 10 timer god trening er bedre enn 5 timer god trening.
Jeg har en påstand jeg har lyst til å få bekreftet/avkreftet, og regner med at jeg kan få til begge deler her ICON_SMILE (det har vel så vidt vært nevnt over her også)

En toppidrettsutøver og en mosjonist kan trene nesten like mye hardt i løpet av en gitt periode, f.eks en uke. Forskjellen kommer i at en toppidrettsutøver har mulighet til å fylle på med rolige timer til å få mengden som kreves for å konkurrere på toppnivå.

Det kan tas med i påstanden at den store forskjellen på en toppidrettsutøver og mosjonist, er at toppidrettsutøveren kan legge opp dagen så den passer med treningen, mens en mosjonist må legge opp treningen så den passer med dagen. Ergo mindre tid til restitusjon. Noe som kan argumentere for at en toppidrettsutøver kan trene noe mer hardt enn en mosjonist.

Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas ICON_SMILE
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: FCA] #1475916 30/08/2012 10:23
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Restitusjon er nøkkelordet her. Jeg kan bekrefte at du kan trene både flere timer og mer hardt når du jobber 0 timer (treningsleir) enn når du jobber 25 timer (vinter) og nærmere 50 timer (sommersesong) i uka. Jo flere timer du jobber jo mer koster den ene ekstra timen på jobb også. Forskjellen på det å være på treningsleir kontra å jobbe 25 timer i uka er ikke allverdens stor, mens det er veldig stor forskjell på å jobbe 25 timer og 5o timer i uka. 75-80 timer i måneden fra oktober til mars er ikke noe problem å få til, mens jeg virkelig må slite med å klare å få trent 40 timer i måneden om sommeren.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: Øystein Rustad] #1475949 30/08/2012 10:43
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øystein Rustad

Ja, og så? Det er da ikke ukjent at topputøvere har en treningsperiode på året hvor de trener knallhardt og topper formen??? Om du løper 80-90% av tiden på 60% fart, er det da riktig å si at Ingrid Kristiansen trente over/underintervaller som om det var alfa og omega i treninga hennes??? Ja, hvor stor prosentandel av året da, hvordan var de treningene fordelt.

Quote:

Eksempel fra alle skiskytterene på landslaget fra boka UTHOLDENHET på akilles forlag: 80-20 rolig/hardt fordeling året igjennom.

Quote:

1. Hvis du bare trener 5 timer i uka, hvorfor skal du gidde å trene til du spyr, når flesteparten som trener så lite aldri vil klare å oppnå noe allikevel, når du er garantert å ikke gjøre noe galt av å trene rolig?
2. Har du noe backing for denne påstanden? Det er utrolig dårlig dokumentasjon på effekt av denne treninga over lengre tid.

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: NeDD] #1475956 30/08/2012 10:48
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig

Om man ikke har mer enn 5 timer i uka til å trene på, så kan man ikke forvente å bli så mye bedre heller.
Ting kan kanskje gjøres mer riktig, men det store løftet får man ikke.

I tråden om dopingtester i birken ble det hevdet at det gikk greit å vinne aldersklassen i birken med 8 timers trening om man trente riktig.

Du hevder at man ikke blir nevneverdig bedre av å trene 5 timer i uka.

Uten å ta stilling til hvem som har rett: *sukk*

Mvh
Tobias

Re: Trening for å øke watt/bakkestyrke - tips? [Re: fredriks] #1475957 30/08/2012 10:48
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Superior Cardiovascular Effect of Aerobi...ailure Patients
Kast et blikk på tabellen deres og se på anaerobic threshold - % av peak oxygen uptake.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support