Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

DBS Professionale med Alan-ramme

DBS Professionale med Alan-ramme #1475046 29/08/2012 09:12
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
V
Vintage BN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
Har en ubrukt DBS Professionale ramme hengende til pynt. Den er ganske spesiell, da det er en aluminiumsramme fra italienske Alan. Med limte/skrudde alumuffer. Tror den jeg besitter er fra sent 70-tall, men er litt usikker. Noen som kjenner til om DBS lagde mange slike med Alan sine lette alu-rammer? Skal få hostet opp et bilde!

Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Vintage BN] #1475309 29/08/2012 15:21
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Har aldri sett DBS med den typen ramme. Artig.

Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Vintage BN] #1475545 29/08/2012 20:53
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
V
Vintage BN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
Skal få en fotograf på jobb til å ta noen gode bilder av den. :-)
En svensk racerspesialist hadde sett en utgave. Mangler dog forgaffel.... Tror den blir kontorpynt en god stund. :-)

Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Vintage BN] #1475562 29/08/2012 21:05
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Grunnen til at man ikke ser så mange Alan-rammer nåtildags, er at de hadde en lei tendens til å gå i oppløsning. ICON_WINK kult samlerobjekt, men anskje ikke så god som brukssykkel i dag? ;-)

Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Vintage BN] #1475706 30/08/2012 07:16
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
V
Vintage BN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
Rammekonstruksjonen med skrudde og limte rammeskjøter virker litt spesiell ut ja. Så forundrer meg ikke at de kanskje blir litt slitne hvis de får mange kilometers bruk. :-)

Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Stein] #1475861 30/08/2012 09:25
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Stein
Grunnen til at man ikke ser så mange Alan-rammer nåtildags, er at de hadde en lei tendens til å gå i oppløsning. ICON_WINK

Men lekre var de. Alan og Vitus var sikleobjekter da man leste Bicycling på 80-tallet.


Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Vintage BN] #1486310 14/09/2012 19:45
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
V
Vintage BN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
Her er bilde nevnte DBS Alan Professionale. thinking

Et bevis i alle fall på at Professionale kom i flere rammevarianter. Både stål og aluminium. :-)

Vedlegg
Alan DBS 1.jpg (32.44 KB, 404 nedlastinger)
Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Vintage BN] #1486477 15/09/2012 09:43
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 21
H
HaakonMS Offline
Fersking
Offline
Fersking
H
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 21
Og titan

Fyren ser ut til å ha en rimelig grei samling, ligger også en La Migliore i Alan-ramme der.
http://www.pogostick.net/~ulf/sykkel.htm

Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: HaakonMS] #1491212 22/09/2012 23:41
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
V
Vintage BN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 14
Sendte en mail til en kar i Sverige som driver med klassiske racere. Den La Migliore med Alan-ramme var den eneste Alan DBS han hadde sett i løpet av 10 år med bildeleting på nett. :-)

Sjekk ut denne siden:
www.cykelhobby.com

Re: DBS Professionale med Alan-ramme [Re: Vintage BN] #1493179 26/09/2012 06:27
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Alan-rammene var populære på slutten av 70-tallet, spesielt blandt yngre ryttere med rike foreldre.
De var lettere enn datidens stålrammer, problemet lå i selve konstruksjonen - laget som en stålramme. Aluminium er mykere, uten spenst (når det bøyes spretter det ikke tilbake slik stål gjør) og ødelegges raskt ved gjentatte småbøyninger.
Ved å bruke samme rørdiameter som for stålrammer (med litt tykkere gods) ble rammene myke og "døde" - og de små bevegelsene forårsaket av kreftene i tråkket trettet ut rammene over tid.
Da en senere økte diameteren på rørene (med tynnere vegger) kunne rammene gjøres lette, stive og sterke - og vi så at aluminium tok over størstedelen av markedet. (Men det krevde selvsagt tykkere setepinne, stem, økt diameter på styrelager - som ikke var tilgjengelig da Alan-rammene kom).


Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå