Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

100% skatt av leiebil?

100% skatt av leiebil? #1474563 28/08/2012 17:48
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I sommer reiste jeg en del mellom Oslo og Egersund ifm jobb. Jeg tok fly til Stavanger og leiebil derfra T/R Egersund.

Dersom jeg velger annen reisemåte fra Sola til Egersund så vil dette bli både dyrere og ta dobbelt så lang tid.

På første tur over var jeg der kun to dager og reiseregningen ble pliktskyldig sendt inn like etter.

Overraskelsen var stor da jeg fikk oppgjøret tilbake og så at jeg var blitt trukket over 400kr i skatt for bruk av leiebil!! Tror til og med at de har skattet av bensinkvitteringen også! Skattetrekket skulle stemme med mitt tabelltrekk for 100% av leiekostnad+bensinutgifter.

Fyrte meg max opp og hev meg sporenstreks på tlf til reiseregningskontoret å spurte om de var langt ute å kjøre...
Fikk til svar at dette var noe de ikke kunne gjøre noe med da dette var nedfelt i skattereglene da vi kan ha en privat fordel av leiebil dekket av arb.giver. Enhver sammenligning mot skattefri mobiltlf og bevisførsel på ant kjørte Km nyttet heller ikke.

RR-dama hevdet at siden jeg var på et oppdrag som hadde forventet varighet på over 28 dager så regnet skattemyndighetene meg nå som pendler og derav ikke lengre som om jeg reiste på tjenestereise.

RR-kontoret kunne ikke finne henvisninger til relevante regler, men med å google meg fram til skattereglene så kan jeg tyde at ved jobbreiser med varighet over 28dg så blir en regnet som pendler og andre skatteregler trer inn. Nå blir leiebil ansett som firmabil og dermed skattepliktig.

Ok, so far so fair, den kampen gidder jeg ikke ta!
MEN: hvorfor beregner de 100% av leiesummen (+bensin) i skatt??

Jeg finner ikke ikke hvor de har grunnlag til å trekke skatt av 100% av utg til leiebilen, og ikke makter RR-kontoret å hoste opp reglene.
Her er det beskrevet skattetrekk ved leiebil:
http://www.skatteetaten.no/no/Kunngjoringer/Skattetrekket-i-2011/?m=true

Kort oppsummert gir den 30% trekk av verdien for firmabil (som leiebil her blir definert som) evt 3.20,- pr kjørte km for biler som ikke lar seg verdisette.
I mitt tilfelle ville dette gi et skattetrekk på rundt 100kr istedefor over 400,-.

Noen som vet hvor reglene om 100% trekk er nedfelt/tolket?

Evt hvor jeg kan henvende meg for å få myndighetenes syn på saken da RR-kontoret ikke ønsker å følge dette videre. De gjør jo bare som de alltid har gjort....

Hvorfor bryr jeg meg med 300,- i differanse?
Jeg kan gjerne dra prinsippkortet, men mine nærmeste kolleger er Brasilianer og Spanjol. De hadde leiebil flere uker og er trekt ca 2000,- pr uke. De har ikke samme mulighet til å ta denne saken.

Vet jo at kunnskapsbredden på dette fora er stort så håper noen har kjennskap til denne problemstillingen.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1474776 28/08/2012 20:58
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det stemmer at skattereglene er slik, så hadde jeg driti i hele leiebilen og kjørt taxi på reiseregning...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1474832 28/08/2012 22:46
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Jeg har aldri skattet av leiebil i jobbsammenheng.

Re: 100% skatt av leiebil? [Re: sverreb] #1474998 29/08/2012 08:32
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: sverreb

Det skyldes vel at du enten ikke har vært i jobbreise med planlagt varighet over 28 dager (=pendlerreise) eller at din arbeidsgiver ikke har fulgt med i timen på pendlerreisere dine.

Jeg har heller aldri tidliger måtte skatte av leiebilen, men i dette tilfellet var det totale oppholdet beregnet over 28 dager.

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1475002 29/08/2012 08:37
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: gunner_one

Det skyldes vel at du enten ikke har vært i jobbreise med planlagt varighet over 28 dager (=pendlerreise) eller at din arbeidsgiver ikke har fulgt med i timen på pendlerreisere dine.

Jeg har heller aldri tidliger måtte skatte av leiebilen, men i dette tilfellet var det totale oppholdet beregnet over 28 dager.

Over 28 dager i Egersund ... huttetu ICON_WINK
Ellers kan jo nattoget være et alternativ? Det er vel i Egersund litt før 0600 eller deromkring, vanlig dagtog tar jo 7 timer fra Oslo til Egersund og er jo litt lengre enn den tiden det tar med flybuss/tog/vente på fly/vente på bagasje/ta ut leiebil(evt. ta flybuss til Stavanger og tog til Egersund)og så kjøre til Egersund.

Eller ennå bedre, ta med sykkelen neste gang og kjør et motsatt Nordsjøritt(sånn bortsett fra de praktiske problemene det medfører da).

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gare] #1475019 29/08/2012 08:53
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: gare

Over 28 dager i Egersund ... huttetu ICON_WINK
Ellers kan jo nattoget være et alternativ? Det er vel i Egersund litt før 0600 eller deromkring, vanlig dagtog tar jo 7 timer fra Oslo til Egersund og er jo litt lengre enn den tiden det tar med flybuss/tog/vente på fly/vente på bagasje/ta ut leiebil(evt. ta flybuss til Stavanger og tog til Egersund)og så kjøre til Egersund.

Eller ennå bedre, ta med sykkelen neste gang og kjør et motsatt Nordsjøritt(sånn bortsett fra de praktiske problemene det medfører da).

Nå vil jeg ikke si så mye stygt om selve Egersund, stedet kan så absolutt ha sin sjarm. MEN: Det var ikke mosomt å stå på yarden med vinterjakka på seg i juli, INNI hallen!

Nattog til Egersund ble også benyttet av enkelte, men det gav oss enda større hodepine når vi skulle hjem. Dessuten var det ofte ikke sovekupe tilgjengelig.

Selve bilproblemet ble løst med at prosjektet, og ikke personer leide 2 sitebiler som ble benyttet til/fra Yarden. Dette skal egentlig igjen rapporteres og alle brukerne av sitebilen skal skattes..... Men jeg antar denne utgiften blir en bagatell i det store prosjektregnskapet.

Jeg hadde med meg sykkelen den ene turen og hadde med meg ett par kollegaer på ett par flotte turer langs starten av Nordsjøritt-traseen.

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1475059 29/08/2012 09:29
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Det skyldes vel at du enten ikke har vært i jobbreise med planlagt varighet over 28 dager (=pendlerreise)

Der har du'n. Så ikke denne detaljen. Nei mine reiser er alltid < 28 dager.

Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1475208 29/08/2012 12:48
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Dette hørtes veldig merkelig ut.

Koblingen mot 28 dager kan jeg ikke huske andre steder enn fra Statens særavtale, der andre diettsatser kommer til bruk ved endret tjenestested.

Her kan du lese definisjonene av Pendler:

https://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Pendlere-bosted-skatteforhold/?chapter=9660

Dette kan ha store konsekvenser for hva du får godkjent av fradrag.

Det konkrete med bil er en annen sak. Regnes bostedet ditt i Egersund som et slags fast bosted, og du brukte leiebilen mellom bostedet og arbeidsplassen vil jeg si at dette sammenfaller med at arbeidsgiver dekker busskort eller transport til/fra kontoret når du er hjemme i Oslo. Da er det skattepliktig.

Hvis du brukte leiebilen for å komme deg til et sted du er på tjenestereise bør det ikke beskattes.

Eksempel: Du bor på hotell Egersund en uke om gangen.

Hvis du bruker leiebil fra Sola til hotellet og lar leiebilen stå utenfor hotellet hele perioden (og kan dokumentere dette) har du ikke hatt privat fordel av den.

Hvis du bruker leiebilen for å kjøre litt rundt i Egersund (til butikken, til kino, til badested) har du hatt en privat fordel av å disponere bil, og det er skattepliktig.

Jeg tror det kan være en pekepinn å se på hvordan arbeidsgiver dekker dine kostnader ellers mens du er i Egersund. Reiser du etter regning, der arbeidsgiver dekker måltidene du har kvittering for er det ingen ting som tyder på at du har vært "hjemme" mens du har vært på bostedet ditt i Egersund, og jeg ville sagt det er en tjenestereise. Hvis du bruker bilen for å kjøre til en pizzasjappe og hente en pizza som dekkes av arbeidsgiver er det fortsatt tjenestereise og jeg ville sagt at bruk av leiebilen er en del av tjenesten.

Dersom arbeidsgiveren motsatt forutsetter at du klarer deg selv og betaler for din egen mat vil det å bruke bilen for å hente pizza være en privat fordel. Men dersom dette er tilfelle har du nok krav på en god del pendlerfradrag også :-)

Re: 100% skatt av leiebil? [Re: Gråstein] #1475316 29/08/2012 15:38
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Gråstein
Dette hørtes veldig merkelig ut.

Koblingen mot 28 dager kan jeg ikke huske andre steder enn fra Statens særavtale, der andre diettsatser kommer til bruk ved endret tjenestested.

Her kan du lese definisjonene av Pendler:

https://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Pendlere-bosted-skatteforhold/?chapter=9660

Dette kan ha store konsekvenser for hva du får godkjent av fradrag.

Det konkrete med bil er en annen sak. Regnes bostedet ditt i Egersund som et slags fast bosted, og du brukte leiebilen mellom bostedet og arbeidsplassen vil jeg si at dette sammenfaller med at arbeidsgiver dekker busskort eller transport til/fra kontoret når du er hjemme i Oslo. Da er det skattepliktig.

Hvis du brukte leiebilen for å komme deg til et sted du er på tjenestereise bør det ikke beskattes.

Eksempel: Du bor på hotell Egersund en uke om gangen.

Hvis du bruker leiebil fra Sola til hotellet og lar leiebilen stå utenfor hotellet hele perioden (og kan dokumentere dette) har du ikke hatt privat fordel av den.

Hvis du bruker leiebilen for å kjøre litt rundt i Egersund (til butikken, til kino, til badested) har du hatt en privat fordel av å disponere bil, og det er skattepliktig.

Jeg tror det kan være en pekepinn å se på hvordan arbeidsgiver dekker dine kostnader ellers mens du er i Egersund. Reiser du etter regning, der arbeidsgiver dekker måltidene du har kvittering for er det ingen ting som tyder på at du har vært "hjemme" mens du har vært på bostedet ditt i Egersund, og jeg ville sagt det er en tjenestereise. Hvis du bruker bilen for å kjøre til en pizzasjappe og hente en pizza som dekkes av arbeidsgiver er det fortsatt tjenestereise og jeg ville sagt at bruk av leiebilen er en del av tjenesten.

Dersom arbeidsgiveren motsatt forutsetter at du klarer deg selv og betaler for din egen mat vil det å bruke bilen for å hente pizza være en privat fordel. Men dersom dette er tilfelle har du nok krav på en god del pendlerfradrag også :-)

Gråstein: Tolkingene dine er veldig relevante og gode. De er ikke langt fra det som også er tilfelle. Det eneste som skiller her er definisjonen av tjenestereise og pendlereise. Den definisjonen har skattemndigheten definert til oppdrag med varighet over 28 dager. (fant ikke linken i farta).

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1475318 29/08/2012 15:41
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Nå fikk jeg nettopp svar fra reiseregningskontoret, etter 1 mnd stillhet..

For å oppsummere så har jeg forstått at på reiser beregnet over 28dagers varighet går over fra tjenestereise (leiebil er skattefritt) til pendlerreise med besøksreise til hjemmet. Arbeidsgiver kan velge å dekke visse utgifter (skattefritt) til besøksreiser for pendleren (ikke leiebil), eller dersom arbeidsgiver ikke dekker disse kan pendleren få fradrag for utgiftene etter gitte satser. I vårt tilfelle dekker arbeidsgiver utgiftene til besøksreiser.
MEN: Dersom pendleren velger å leie bil for sin besøksreise er det hans anliggende. Dersom arbeidsgiver er så snill å nå dekker denne utgiften, så vil dette være ansett som lønn og dermed 100% skattepliktig.

Dette gir igjen at siden pendleren nå har hatt en utgift til besøksreisen så kan han fradragsføre dette på selvangivelsen med kr 1.50 pr km.

OK, dette er faktisk forståelig når en kjenner tankegangen bak reglene og ser forskjellen mellom pendlereise/tjenestereise. Det frir meg ikke fra å synes hele situasjonen er helt idiotisk!

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1475362 29/08/2012 17:38
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis dette er korrekt med 28 dager, vil jeg i fremtiden ha lagt inn en hjemmekontordag for å få splittet 28 dagers regelen. Høl i hule spør du meg.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: paalbn] #1475468 29/08/2012 19:51
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: paalbn
Hvis dette er korrekt med 28 dager, vil jeg i fremtiden ha lagt inn en hjemmekontordag for å få splittet 28 dagers regelen. Høl i hule spør du meg.

Å du måkke tro det er så enkelt....

Skattemyndighetene har jo selvfølgelig gardert seg mot dette også å sier at at det er oppdragets varighet som betyr noe og at en må være mer enn 60% tilstede for å få pendlerstatus. I utgangspunktet er det en fordel å være pendler siden en får masse fradrag dersom ikke arbeidsgiver dekker alle utgifter.

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 100% skatt av leiebil? [Re: gunner_one] #1475618 29/08/2012 22:43
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg mener som sagt 28 dager er feil utgangspunkt her. Den brukes i Statens Særavtale:

"Ved opphold som på forhånd er fastsatt til å vare ut over 28 dager på samme sted, skal Særavtale om økonomiske vilkår ved endret tjenestested anvendes."

men dette har ikke direkte noe med pendling å gjøre, bare hvilke diettsatser du får utbetalt.

Her er det også verdt å se at det dreier seg om en enkeltstående endring av arbeidssted, ikke feks et prosjekt over flere måneder som innebærer _noe_ reising til Egersund.

Ref linken jeg postet sist må du først sjekke om du er pendler. Her kommer, av alle ting, sivil status inn i bildet.

Deretter må du se på hva du faktisk brukte bilen til.

Re: 100% skatt av leiebil? [Re: Gråstein] #1476713 31/08/2012 10:46
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har tenkt å prøve å få en uttalelse fra skattemyndighetene direkte vedrørende denne saken.

Problemet er at man kun har et 800nr å ringe hvor en først må gjennom 1min, 30sek med babbel og tastevalg før en hører: Det er desverre lang kø på telefonen, venligst prøv igjen en annen gang!

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC

Moderator  support