I sommer reiste jeg en del mellom Oslo og Egersund ifm jobb. Jeg tok fly til Stavanger og leiebil derfra T/R Egersund.
Dersom jeg velger annen reisemåte fra Sola til Egersund så vil dette bli både dyrere og ta dobbelt så lang tid.
På første tur over var jeg der kun to dager og reiseregningen ble pliktskyldig sendt inn like etter.
Overraskelsen var stor da jeg fikk oppgjøret tilbake og så at jeg var blitt trukket over 400kr i skatt for bruk av leiebil!! Tror til og med at de har skattet av bensinkvitteringen også! Skattetrekket skulle stemme med mitt tabelltrekk for 100% av leiekostnad+bensinutgifter.
Fyrte meg max opp og hev meg sporenstreks på tlf til reiseregningskontoret å spurte om de var langt ute å kjøre...
Fikk til svar at dette var noe de ikke kunne gjøre noe med da dette var nedfelt i skattereglene da vi kan ha en privat fordel av leiebil dekket av arb.giver. Enhver sammenligning mot skattefri mobiltlf og bevisførsel på ant kjørte Km nyttet heller ikke.
RR-dama hevdet at siden jeg var på et oppdrag som hadde forventet varighet på over 28 dager så regnet skattemyndighetene meg nå som pendler og derav ikke lengre som om jeg reiste på tjenestereise.
RR-kontoret kunne ikke finne henvisninger til relevante regler, men med å google meg fram til skattereglene så kan jeg tyde at ved jobbreiser med varighet over 28dg så blir en regnet som pendler og andre skatteregler trer inn. Nå blir leiebil ansett som firmabil og dermed skattepliktig.
Ok, so far so fair, den kampen gidder jeg ikke ta!
MEN: hvorfor beregner de 100% av leiesummen (+bensin) i skatt??
Jeg finner ikke ikke hvor de har grunnlag til å trekke skatt av 100% av utg til leiebilen, og ikke makter RR-kontoret å hoste opp reglene.
Her er det beskrevet skattetrekk ved leiebil:
http://www.skatteetaten.no/no/Kunngjoringer/Skattetrekket-i-2011/?m=trueKort oppsummert gir den 30% trekk av verdien for firmabil (som leiebil her blir definert som) evt 3.20,- pr kjørte km for biler som ikke lar seg verdisette.
I mitt tilfelle ville dette gi et skattetrekk på rundt 100kr istedefor over 400,-.
Noen som vet hvor reglene om 100% trekk er nedfelt/tolket?
Evt hvor jeg kan henvende meg for å få myndighetenes syn på saken da RR-kontoret ikke ønsker å følge dette videre. De gjør jo bare som de alltid har gjort....
Hvorfor bryr jeg meg med 300,- i differanse?
Jeg kan gjerne dra prinsippkortet, men mine nærmeste kolleger er Brasilianer og Spanjol. De hadde leiebil flere uker og er trekt ca 2000,- pr uke. De har ikke samme mulighet til å ta denne saken.
Vet jo at kunnskapsbredden på dette fora er stort så håper noen har kjennskap til denne problemstillingen.