Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming

Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming #1474464 28/08/2012 16:05
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hytta vår ligger på øyas høyeste punkt. Det gir jo mange fordeler det da:

-Fantastisk flott utsikt fra flere sider av hytta.
-Sol (hva var no det igjen?) fra morra til kveld.
-Fantastisk god sykkelrelevant trening med å gå opp 200 trinn fra båten.
-Tilgang til "gratis" ved med å holde utsikten vedlike.

Men: Ofte står vinden rett på hovedterrassen og det kan i lengden bli litt slitsomt.

For å redusere vinden tenkte vi på å montere glassrekkverk på terrassen.

For å få noe effekt så bør vel dette monteres oppå eksisterende rekkverk for å bli høyt nok.
Jeg antar det ikke blir noe særlig effekt av å bytte ut eksisterende rekkverk pga høyden. Dersom det kan lages dobbel høyde så kan en vel alikavel få turbulens på innsiden.
Med å beholde eksisterende rekkverk håper jeg å unngå dette.

Så kommer spm:
Noen her som har erfaringer med å gjøre det på denne måten? Blir det bare helt feil etter nokså riktig?

Hvordan er vaskebehovet på slike glassrekkverk?

Glass eller pleksi? Pleksi har vel en tendens til å bli "ripete" og forstyrre utsikten?

Hvilken priser må jeg forberede meg på?
Leverandører?

Utsikt

PS: Normalt legger jeg ikke ut bilder av barna på forum, men når hun er tøff nok til å lese Jørgen Brekke, Nådens omkrest samt drikke kaffe så tåler hun nok dette også...

Redigert av gunner_one; 28/08/2012 16:15.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming [Re: gunner_one] #1474506 28/08/2012 16:56
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Glass er nok dyrest, men også penest. Plexiglass (plasten PMMA) er sprøtt og sprekker lett når man skal feste det. Lexan (plasten PC) er mer solid, men er mye dyrere. Begge deler får riper relativt lett.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming [Re: gunner_one] #1474511 28/08/2012 17:01
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Har kjørt samme løsning på hytta, men bare fylt inn ett vanlig rekkverk med plexi- selv om det ikke er høyere enn beltespennehøyde tok det faktisk unna en del for vinden.

Plexien blir stygg, og har sprekt opp en del. Mindre stykker og mer infestning hadde sikkert vært litt bedre, men store biter er raskere og sette opp ( ferie er til å sykle og slappe av ICON_SMILE ). Kanskje glass hadde vært bedre.

Blir fort skittent, men slik det er bygd "inn" i rekkverket hos meg jeg har synes det ikke noe særlig, og jeg vasker det ca årlig.

Var hos en lokal leverandør, men hvis man shåpper rundt får man sikkert en hyggelig pris. Husker ikke hva jeg betalte..

Re: Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming [Re: henrikh] #1474538 28/08/2012 17:29
T
trebor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Herdet glass i 6 mm koster omtrent 1500 kr/m2.

Re: Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming [Re: gunner_one] #1474561 28/08/2012 17:47
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Lexan er morsomt. Du kan fint kappe/skjære i det med en sag, stikksag osv. Husker ikke hva jeg betalte for det, men det var langt rimeligere enn plexiglass hos glassmester i allefall.

Re: Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming [Re: Anders A-R] #1474586 28/08/2012 18:14
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Anders A-R
Glass er nok dyrest, men også penest. Plexiglass (plasten PMMA) er sprøtt og sprekker lett når man skal feste det. Lexan (plasten PC) er mer solid, men er mye dyrere. Begge deler får riper relativt lett.

Hovedmålet må jo være å ivareta utsikten over fjorden (bildet lyver...) så riper må unngås. Da blir det nok å satse på glass.

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming [Re: gunner_one] #1475205 29/08/2012 12:42
H
h_b Offline
Fersking
Fersking
H
Her kan de lage slikt: http://www.ertec.no/
Det ser vel ut som om det ikke er så langt fra hytta heller.

Håmund
Re: Rekkverk av glass/pleksi for vindskjerming [Re: h_b] #1475323 29/08/2012 15:49
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: h_b
Her kan de lage slikt: http://www.ertec.no/
Det ser vel ut som om det ikke er så langt fra hytta heller.

STEIKE!! Du så hvor hytta er!!!

Rigtig de, ekke så langt fra Tvedestrand! sun

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC

Moderator  support