Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1476051 30/08/2012 12:08
olechr Offline
More than words
More than words
Det er så langt unna resultatbasert som det er mulig. For egen del så må ingen tru at jeg mener jeg selv skulle til VM. Jeg har jo knapt trent og gir meg med rundbane når årets sesong er slutt.

Men her går det alt for mye på hvem en person liker. Feks Henrik Kippernes har ikke fått beskjed ang VM, ei heller fått prøve seg med landslag. Dette enda han kjører fra flere av de som er tatt ut.

I en idrett hvor det faktisk er resultater som avgjør så må det være nettopp det som skal avgjøre hvem som skal være med. Ikke dersom du er grei og jeg liker trenern din så får du være med. Egentlig rart at jeg har med 2 karer ned der da jeg ikke sparer på kruttet om dagen. Men men får vel svi neste år ;-)

Det er ikke noe hemmelighet at det er folk i Tyskland som ikke burde være der og folk som er hjemme som burde.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: RNRacing] #1476061 30/08/2012 12:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: RNRacing
Frida Rønning er nok innenfor av flere grunner. Hun har vist at hun holder nivået som skal til i juniorklassen allerede i sitt første år som junior, og har klart kravet. Både hun og Henriette kan fort være medaljekandidater i neste års mersterskap. Henriette kanskje allerede nå. Fridas DNF'er i WC er:

1. Hun ble sendt ut på start med dekk som ikke var limt godt nok i Houffalize og resultatet ble at hun vrengte dekket av felgen. Gudskjelov bare DNF og ikke en alvorlig krasj. Dette rittet ble kjørt uten mekanikere på landslaget, og episoden har vist at vi er nødt til å ha kvalifisert hjelp som kan hjelpe utøverne og se over utstyret deres.
2. Hun krasjet kraftig og havnet i ambulanse i La Bresse, i en meget sleip og vanskelig teknisk løype. DNF.

Uten at jeg vet hvem du er, så tror jeg ikke noen kjenner til alle forhold som ligger til grunn for om folk er "inne eller ute". Selvsagt ikke jeg heller. Vi kan selvfølgelig spekulere, men for meg virker det som om NCF med noen kommunikasjonsutfordringer til tross, lar utøverne få flust med sjanser. Kanskje med unntak av Kippernes(!).

Det kan man si. Men når Frida får være med enda det er teknisk hun sliter med og ikke Truls fikk så er det feil uansett hvordan man vrir og vender på det. Så sånn sett har han veldig rett

Problemet er jo at det ikke er klare krav. Kjør ritt x bli xx og du er klar. Smack ferdig. Blir det flere enn kvota så er det den med det beste resultatet i rittene som er med.

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: olechr] #1476091 30/08/2012 12:38
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olechr
Frida Rønning er nok innenfor av flere grunner. Hun har vist at hun holder nivået som skal til i juniorklassen allerede i sitt første år som junior, og har klart kravet. Både hun og Henriette kan fort være medaljekandidater i neste års mersterskap. Henriette kanskje allerede nå. Fridas DNF'er i WC er:

1. Hun ble sendt ut på start med dekk som ikke var limt godt nok i Houffalize og resultatet ble at hun vrengte dekket av felgen. Gudskjelov bare DNF og ikke en alvorlig krasj. Dette rittet ble kjørt uten mekanikere på landslaget, og episoden har vist at vi er nødt til å ha kvalifisert hjelp som kan hjelpe utøverne og se over utstyret deres.
2. Hun krasjet kraftig og havnet i ambulanse i La Bresse, i en meget sleip og vanskelig teknisk løype. DNF.

Uten at jeg vet hvem du er, så tror jeg ikke noen kjenner til alle forhold som ligger til grunn for om folk er "inne eller ute". Selvsagt ikke jeg heller. Vi kan selvfølgelig spekulere, men for meg virker det som om NCF med noen kommunikasjonsutfordringer til tross, lar utøverne få flust med sjanser. Kanskje med unntak av Kippernes(!).

Det kan man si. Men når Frida får være med enda det er teknisk hun sliter med og ikke Truls fikk så er det feil uansett hvordan man vrir og vender på det. Så sånn sett har han veldig rett

Problemet er jo at det ikke er klare krav. Kjør ritt x bli xx og du er klar. Smack ferdig. Blir det flere enn kvota så er det den med det beste resultatet i rittene som er med.

Jeg bare refererte i forhold til Frida. Hadde vi brukt samme uttakskriterier som i 2010 så kan ingen komme bort fra at hun har klart det som er satt opp som krav. Uansett DNF i andre konkurranser. Fakta ødelegger enhver diskusjon... ICON_WINK

Truls er vi vel alle enige om også.

Ronny Nyhus
Bikeguide og Cannondale ambassadør
Free Motion, Gran Canaria
'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2
'15 Cannondale F-Si Carbon Team
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1476098 30/08/2012 12:42
olechr Offline
More than words
More than words
Men de uttaks-kravene har vi fått vite at ikke gjelder. I år er det nemlig synsing som teller, og da gjelder ikke fakta. ;-)

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: RNRacing] #1476101 30/08/2012 12:43
T
tango Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg tror Ole C plukket mitt poeng ift. Rønning. Hvis forbundet mente at Truls skulle være hjemme grunnet for mange DNF, så er det rart at dette er en begunnelse som ikke skal gjelde for andre. Rønning er absolutt god nok.

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1477511 02/09/2012 12:32
olechr Offline
More than words
More than words
Da viste Truls igjen at han er den beste av U23 gutta idag og ble nr 10 i Bondusligaen. Eneste nordmann ved siden av Truls som holdt ok følge var Aune. Så da er nok hvertfall Truls klar for VM. Håper også at Aune blir sendt, utover de er det langt bakover.

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1477526 02/09/2012 13:01
tbh Offline
Dekktester
Dekktester

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: ] #1477558 02/09/2012 13:55
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Truls leverer til tross for at han verken hadde gode bein eller riktige dekk. Måtte løpe nedoverbakkene etter hva jeg hørte.

Ellers så er jeg også imponert over Sturla Aune. Fortjener VM plass.

Ronny Nyhus
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1477841 02/09/2012 19:52
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Ser Augdal var oppe på 2pl. ved siste passering. Det er bra. Teknisk?

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1477849 02/09/2012 19:58
olechr Offline
More than words
More than words
Ja Eirik følte seg grei idag. Tok ingen kjangser men hang bra med. Men når det var igjen en halv runde knakk girøret. Var sykt gjørmete, men han løpte til mål.

Lover bra før VM neste helg.

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: olechr] #1479716 05/09/2012 09:11
T
tango Offline
Fersking
Fersking
T
Nå ble det gjennomført et bredt uttak, og dermed stilner kritikken. Jeg synes uttaksprosedyren og landslagsledelsen er en utfordring for en positiv utvikling av rundbaneidretten.

At det er greit å basere seg på synsing og "følelser for den enkelte utøver" fremfor fakta og resultater er ikke greit. At konkrete uttakskriterier mangler er krise.

Det sies nå at Eline valgte å kutte rundbane til fordel for landevei, da hun ikke hørte noe fra forbundet om hvorfor hun var ute av bruttotroppen til VM rundbane. Med Truls-saken friskt i minnet ser man at forbundet lett flytter utøverne bort fra rundbane til landeveien om de fortsetter å ta motivasjon fra utøvere i stede for å bygge motivasjon for rundbane.

Videre er det på det rene at det er utøvere inne her som ikke har prestert godt nok, noe som også diskuteres i miljøet og som lett tar motivasjon, da rettferdighet eller i alle fall gode forklaringer forventes.

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: tango] #1479722 05/09/2012 09:19
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: tango
Nå ble det gjennomført et bredt uttak, og dermed stilner kritikken. Jeg synes uttaksprosedyren og landslagsledelsen er en utfordring for en positiv utvikling av rundbaneidretten.

At det er greit å basere seg på synsing og "følelser for den enkelte utøver" fremfor fakta og resultater er ikke greit. At konkrete uttakskriterier mangler er krise.

Det sies nå at Eline valgte å kutte rundbane til fordel for landevei, da hun ikke hørte noe fra forbundet om hvorfor hun var ute av bruttotroppen til VM rundbane. Med Truls-saken friskt i minnet ser man at forbundet lett flytter utøverne bort fra rundbane til landeveien om de fortsetter å ta motivasjon fra utøvere i stede for å bygge motivasjon for rundbane.

Videre er det på det rene at det er utøvere inne her som ikke har prestert godt nok, noe som også diskuteres i miljøet og som lett tar motivasjon, da rettferdighet eller i alle fall gode forklaringer forventes.

Lurer enda på hvorfor ikke Kippernes er tatt ut, han har da stort sett slått de andre i U23-gruppa i hele år... er det politikk bak det også??

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1479727 05/09/2012 09:27
olechr Offline
More than words
More than words
Du er nok inne på veldig mye riktig.

Jeg vet jo ikke hvem du er Tango så jeg vet ikke hva du vet, ikke vet.

Men uansett så må man ha krav som er like for alle. Og da ALLE klasser. Det er urettferdig at man kan sende folk i enkelte klasser som ikke har noe der å gjøre mens i andre klasser må man være i verdenstoppen for å bli med. Tenker da på senior. Nå er det riktig at ikke Ola blir sendt i år. Men samtidig blir det litt feil å ikke få være med når du er best i landet når folk er der nede og man vet det blir som turister.

At landslagsuttak til VM kommer under 1 uke før mesterskap er jo også helt håpløst. Samtidig sitter det nå folk hjemme i U23 som har prestert bedre men som ikke har vært med i vurderingen en gang.

En annen ting man ikke skjønner er at når man ikke sender seniorer så vil også sporten dø ut. Jeg merker det godt selv at det er nesten umulig å få inn sponsorer for senior rundbane. Enkelt og greit fordi folk føltes det ikke satses på.

Så man få klare krav. De skulle vært klare nå for neste år.

Jeg er mer og mer for å ikke sende alt mulig til VM. Folk får vise at de kjører greit i World cup før de blir sendt til VM. Et krav bør jo være at man har hvertfall tatt poeng i world cup for å kjøre VM. Evnt får man slippe helt opp, men da må det være likt i alle klasser.

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: RazeFaze] #1479730 05/09/2012 09:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Sitat: tango

Lurer enda på hvorfor ikke Kippernes er tatt ut, han har da stort sett slått de andre i U23-gruppa i hele år... er det politikk bak det også??

Det kan jeg si deg. Det er fordi Henrik tørr å si ifra når man har møter med Lars. Feks etter NM. Jeg ser ingen annen grunn.Henrik har kjørt i fra flere av de U23 som har vært med i vurderingen. Men selv så får han vel ikke høre noe om VM meg bekjent.

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: olechr] #1479769 05/09/2012 10:18
T
tango Offline
Fersking
Fersking
T
Jeg velger å være annonym, så mine meninger ikke får uønskede konskvenser for andre . .

Ref din kommentar så er det mye som tyder på at de som sier fra eller viser misnøye får en vanskelig vei frem til uttak. Effekten av dette er at kritikk uteblir - og jeg vet at det er en stor andel i miljøet som har mange kritiske bemerkninger om lederkulturen rundt terrenglandslaget - men frykten for konsekvenser blir jo for stor til at den enkelte er villig til å stå frem.

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1479800 05/09/2012 10:59
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
En ting som jeg synes også bør telle. Selv om våre seniorer ikke er helt i verdenstoppen, er de i de fleste fall bedre og har mer erfaring enn juniorene og u23. Det å ha med seniorer, kan bidra til å gjøre de yngre tryggere og bedre. Vet ikke hvem som er med i VM-troppen utover utøverne. Men jeg tviler på at Vidvei, er ute i løypa å diskuterer taktikk og sporvalg.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1479871 05/09/2012 12:18
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
I år har de med 2 mekanikere hvor av en har vært aktiv syklist selv og mekaniker for et europeisk uci team. De har hatt med lege, de har med fysioterapeut, og det er med en teknisk trener.

Gunn Rita er jo også med, men vet ikke hvor mye hun bidrar med av planlagt kompetanseoverføring.

--
Tord Bern Hansen

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1479886 05/09/2012 12:45
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Uttaksprosess er en ting, gjennomføringen av selve mesterskapet noe annet. Begge deler skal vel evalueres går jeg ut fra. Sam (mek) er visst kjempeflink, og med teknikktrener i tillegg (Sondre) så har i alle fall Elisabeth vært utelukkende positiv. Alle vet jo hvor dyktig Oliver (fysio) er fra før, så NCF skal ha ros for støtteapparatet i årets mesterskap.

Gleder meg til å dra bortover til Østerrike i morgen. VM er stort å få med seg, og sånn sett er jeg glad for at mange får muligheten.

Ronny Nyhus
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1479907 05/09/2012 13:12
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Har forstått det slik at flere aspekter rundt landslag skal evalueres 26-28/10. Regner med at tema vil være både kriterier, kommunikasjon, samlinger, ritt og mesterskap. Sikkert mer som også kan tas opp.

God tur nedover.

--
Tord Bern Hansen

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: RNRacing] #1480409 06/09/2012 08:01
olechr Offline
More than words
More than words
Uttaksprosess er en ting, gjennomføringen av selve mesterskapet noe annet. Begge deler skal vel evalueres går jeg ut fra. Sam (mek) er visst kjempeflink, og med teknikktrener i tillegg (Sondre) så har i alle fall Elisabeth vært utelukkende positiv. Alle vet jo hvor dyktig Oliver (fysio) er fra før, så NCF skal ha ros for støtteapparatet i årets mesterskap.

Gleder meg til å dra bortover til Østerrike i morgen. VM er stort å få med seg, og sånn sett er jeg glad for at mange får muligheten.

Akkurat støtteapperatet som er med til mesterskap pleier alltid å være bra ja. Det er resten av året og veien til mesterskap som må evalueres. Ses her nede Ronny.

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1519835 13/11/2012 18:19
Dr.Gonzo Offline
Avhengig
Avhengig
Da har Truls skrevet under for Joker Merida. http://www.procycling.no/article3512227.ece
Synd at terrengsykling mister et av de største talentene på lenge, men det er vel ikke spesielt overraskende.

Blir spennende å se hva han kan få til i årene som kommer.

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BjKj] #1519908 13/11/2012 20:03
olechr Offline
More than words
More than words
Bra Truls får bra opplegg for neste år. Har veldig trua på Truls på landeveien også. Noe han har vist flere ganger

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: Dr.Gonzo] #1519921 13/11/2012 20:16
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dr.Gonzo
Da har Truls skrevet under for Joker Merida. http://www.procycling.no/article3512227.ece

jeg skjønner ikke at folk går fra Terreng til landevei! Landevei er rimelig gørr kjedelig i forhold til terreng. det at det er mer penger i landevei må være eneste grunen jeg kan se for og skulle bytte til landevei.

Redigert av BikeTorjus; 13/11/2012 20:18.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BikeTorjus] #1519927 13/11/2012 20:22
O
olask Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: BikeTorjus

jeg skjønner ikke at folk går fra Terreng til landevei! Landevei er rimelig gørr kjedelig i forhold til terreng. det at det er mer penger i landevei må være eneste grunen jeg kan se for og skulle bytte til landevei.

Kommer vel an på øyet som ser det vel?
Jeg har byttet fra terreng til landevei, fordi jeg synes landevei er morsommere.

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: olask] #1519930 13/11/2012 20:26
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olask

Kommer vel an på øyet som ser det vel?
Jeg har byttet fra terreng til landevei, fordi jeg synes landevei er morsommere.

ja, jo okei da.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BikeTorjus] #1520330 14/11/2012 12:49
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er alltid spennende å følge Truls, - jeg er litt usikker på om han nå velger riktig. Det er sikkert spennende for ham å satse på "Formel 1"/landevei, men konkurransen der er tøffere tror jeg, også ut fra hvilken rolle han kan få på JM-laget. Tror han har større sjanse til å stå frem i XC. Men han er et flott talent, spennende blir det uansett å følge ham.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: HeavyDude] #1520359 14/11/2012 13:20
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Det er alltid spennende å følge Truls, - jeg er litt usikker på om han nå velger riktig. Det er sikkert spennende for ham å satse på "Formel 1"/landevei, men konkurransen der er tøffere tror jeg, også ut fra hvilken rolle han kan få på JM-laget. Tror han har større sjanse til å stå frem i XC. Men han er et flott talent, spennende blir det uansett å følge ham.

Ja det er nok sant. XC så er det bare opp til deg selv. Mens på Joker er det veldig mange som er bra. Så der blir man fort en hjelperytter frem til de"gamle" går til andre lag evnt gir seg.

Blir spennede å se.

Ambassadør for Scott.
Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: olechr] #1520402 14/11/2012 14:44
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Tror helt klart han gjør det riktige og Joker er et veldig godt valg.
Med det trøkket han har allerede og nå kommer inn i en god skole så tror jeg det blir meget bra!
Og det å få sykkel utlevert av mekken må jo være helt kanon for Truls. ICON_WINK

Selvsagt er det synd at terreng mister et talent, men skjønner veldig godt valget. (Det heter seg vel at han skal kjøre litt terreng nå og, men det tror jeg ikke går så lenge før Gino sier han må bestemme seg).

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: HeavyDude] #1520552 14/11/2012 19:22
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gutten tok en 5. plass i NM-tempoen i sin første seniorsesong, så han kan da trå med smale hjul også...

Re: Truls Engen Korsæth tatt av vm-laget [Re: BikeTorjus] #1520587 14/11/2012 20:18
EgilS Offline
More than words
More than words

Det hender man går andre veien også. Ola Inge Drøpping er over på Toyota Fuji neste år.

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support