Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"?

Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? #1473056 26/08/2012 20:46
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Nå er rittsessongen over for min del og det er på tide med en oppsummering. Ble fire ritt på meg, og de evalueres som følger:

Birkebeinerrittet:
+ Arrangementmessig profesjonalitet
+ Stemning langs løypa
+ Høy show- og livfaktor
+ Fantastisk frivillighetsinnsats
+ Bladet "birkebeineren"
+ Et supert treningsmål for tusener!!
+ Fysisk krevende (for en ikke-UBer)løype med morsomme partier (nedkjøringer)

- 85 millioner setter spor. Dette er polka rundt gullkalven
- Upersonlig. Stor skala har sin pris
- Ståk og mas pga all logistikken
- Blir litt lite terrengfølelse. Utfordringen blir mer å holde beina i gang enn å finne flyt i terreng.

Poeng 6/10

Grenserittet:
+ Arrangementmessig profesjonalitet
+ Stemning langs løypa
+ Høy show- og livfaktor
+ Fantastisk frivillighetsinnsats
+ Ganske artig løype

- Litt stor skala og upersonlig
- Komers
- Logistikk (men ikke så galt som birken)
- Litt mye asfalt
- Trangt og masete ved start

Poent 6/10

Valdresrittet:
+ Entusiasmedrevet arrangement! Man merker at her er det et lokalmiljø som løfter i flokk her.
+ Levende facebooksider, masse bilder oa. "minnestoff"
+ Intimt, lite ritt.Flott atmosfære
+ Enkelt og greit å komme seg fra en oppvarmingsrunde til start
+ FANTASTISK LØYPE! MORSOMME FJELLSTIER OG NATUROPPLEVELSER SÅ FLOTTE SOM DET GÅR AN
+ Et ritt for alle, også for oss Punduser ;-)

- Dusjmuligheter
- Litt småplukk med distanse og "OBS"-merking i løypa

Poeng 8/10

Vestmarkrittet
+ Entusiasmedrevet arrangement
+ "Shakedown"område ved start
+ Terrengritt! Her fikk jeg kjørt meg både teknisk og fysisk. Kjempemorro!
+ Ryddig og greit
+ Masse pottis og kos i mål

- Litt igjen å justere på smådetaljer. Bla andre matpost på kort løype.

Poeng 7/10

Konklusjon: Om, Gud forby, jeg bare skal sykle ett ritt neste år blir det Valdresrittet. Banna bein. Trommevirvel.

Mvh

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1473064 26/08/2012 20:56
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Trysilrittet.
+Pastagryte i mål
+Topp stemming
+Bra stier

- Så ingen ting. Bare bakhjulet på han forran.

Redigert av ArneW; 26/08/2012 20:57.
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: ArneW] #1473120 26/08/2012 22:07
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Vestmarkrittet i tørr og lang versjon.

En fantastisk kombinasjon av stier og grusbanking, lange klatringer som skiller Clinton fra hveten, fornuftig priset, bra logistikk med start og mål på samme sted. Rett og slett full pakke!

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1473142 26/08/2012 23:28
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Terningrittet, lokalt (Start/mål 200 meter fra utgangsdøra mi), rittet med størst prosentandel sti (antar jeg), god stemning, bra med deltakere (var i år fullt, har et tak på maks 200 stk), trasen er tross mye sti lett teknisk, tross lite bakker hard fysisk, det meste er barnålstier som tåler mye regn (men er jo sol i mai), cola i mål, passe kort (35+-km) for såpass tidlig på sessongen ( for min del). Minus for startutfordringer, selv om det var bedre i år, jeg har noen ideer som kunne gjort trasen enda bedre og litt mer teknisk, men skal holde meg i fra å påvirke rittet mer i teknisk retning. Stiritt for alle.

Elgtråkket setter jeg nesten like høyt, men bare nesten, mye av det samme (lokalt, dog 15 km til start/mål, uhørte, men mindre sti og mer klatring, + flott innkjøring til birkenhelgen

Bukkerittet er norges fineste maratonritt, med de beste enkeltstiene, flotteste utsikt, god arrangør (Br.dal), cola, god stemning osv. Samme arrangør (+ Nes) har Helgøya, flott trase, men kommer for tidlig på sessong til at jeg får så mye annet ut en krampe av det. Hard trase som burde vært arrangert i juni eller noe sånt.

TSR, størst andel teknisk utenom UB og en fantastisk morsom trase som jeg føler passer meg bra. Koser meg alltid, utenom når jeg punkterte nå i fjor. En tidlig favoritt, og muligens og litt tidlig mht til tidlig hardkjør, men bruker å ha bra bein her her av en eller annen grunn.

UB, manndomsprøve, har alt på godt og vondt, sammen med TSR og Bukkerittet det rittet jeg har lyst til å prestere best, fordi det er dette som er terrengsykling for min del. Vi dør ikke av å gå litt heller, eller krampe, eller å bli frakjørt av folk på hardtail, men vondt gjør det. På en herlig måte.

Av de "enkle" ritta har jeg lært meg å like Grenserittet, når jeg fant startkoden. Variasjon av underlag og fravær av monotoni er vinneraspekt for min del, + god stemning på festningen ved mål (og dårlig stemning bak masterbilen ved start) er også viktige moment for et veldig bra arrangemang.

Til slutt var Trans Østerdal et overraskende høydepunkt, var litt skeptisk, men er sammen med Bukkerittet og UB mine høydepunkt i år (Terningen var litt tidlig til at jeg klarte å prestere max og TSR punkterte jeg i fra den store godfølelsen). Håper folk blir med neste år og ikke sånn som i år bare klager de bort (flink å finne feil uten å delta, der vi). For får ikke arrangøren til dette (mht antall deltakere) så blir det ikke
mange forsøk til. Så var det litt kult å påvirke med å sette løypa på stiene inn mot Elverum, selv noen syntes det var unødvendig med stier...på et terrengritt he he.

Podium uti fra løype
1. Terningrittet
2. UB
3. Bukkerittet/TSR

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1473149 27/08/2012 04:08
stosu Offline
Besatt
Besatt
Ble ikke mange ritt på meg i år, men av de jeg syklet må jeg si at Valdresrittet var det morsomste! Fantastisk og varierende løype. Arrangør viste at de hadde full kontroll da det plutselig kom ganske mange. Tror ikke det har vært flere på Vaset på en gang noen sinne ICON_WINK Grei løsning med dusj på Brennabu, og parkering litt overfor. Hvis jeg skal ha noe å nedsette på rittet må det være at Lien, Hagen og co. satt noen voldsomme fartsøkninger en gang i blant for å lage strekk i motvinden ICON_TONGUE

Ett av rittene jeg har lyst til å sykle til neste år også.

Ellers er Terningenrittet et utrolig bra ritt. Det samme er Helgøyatråkket. Ingen av disse fikk jeg sykla i år, pga. kyssesyke.

Lista blir dermed:
1. Valdresrittet
2. Helgøyatråkket
3. Terningenrittet

Det beste av massemønstringene er Grenserittet, men jeg velger å slå et slag for de små, lokale rittene ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: stosu] #1473154 27/08/2012 05:07
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
1.Bukkerittet, pga. løype,overnatting,logistikk.
2.Å i Heiene
3.Vestmarkrittet. Førsteårs reisende her, men vil kommer tilbake.

#Pedalenkrs
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1473315 27/08/2012 09:13
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Bukkerittet får førsteplass fra meg. Utrolig flotte flytstier, flott utsikt og passe langt. At det i tilegg er en fin anledning til å ta med hele familien på en helgetur til fjellet gjør heller ingen ting.

Terrengsykelrittet går i min egen bakgård og har mye morsom sti. Spesielt utfordelen er morsom. Det som trekker noe ned er køproblemer på stipartiene.

Ultrabirken er en mandomsprøve som ga meg stor egenprestisje og gjennomføre. Her er det også utrolig fine stier på fjellet og fin utsikt. Det som trekker ned er at det blir mye gåing i gjørme. Logestikke for dette rittet er også en utfordring. Foretrekker start og mål på samme sted, selv om jeg mener at det ikke er et alternativ på dette rittet.

Vestmarkrittet var også en stor opptur. Ok terrengpartier men kanskje litt mye grus og skiløypesti.

1. Bukkerittet
2.Terrengsykkelrittet
3.Ultrabirken
4.Vestmarkrittet

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1473357 27/08/2012 10:25
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
1. Skagerakrittet - enda morsommere løype enn ts-ritt, tro det eller ei
2. Terrengsykkelrittet
3. Birken, men fortjener ikke egentlig plass på lista, men jeg sykla bare 3.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1473520 27/08/2012 13:36
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
1. Helterittet
2. Vestmarkrittet
3. Sandefjordrittet
4. Montebellorittet
5. Molde Challenge
6. Farrisrunden
7. Kjoserittet
8. Birken

Fikk testet en del nye ritt i år. Satser på å teste noen nye neste år også. Alltid gøy med ritt, så det er ikke så lett å rangere, men pallen er i hvert fall klar. Mulig at Molde Challenge ville vært høyere oppe på lista om det ikke hadde vært for at jeg tryna og måtte bryte. Ellers er det jo litt tidlig å oppsummere sesongen. Jeg har i hvert fall tenkt til å legge til Hortensmarka Rundt på min liste før jeg runder av for i år:-)

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1476820 31/08/2012 13:12
hge Offline
Entusiast
Entusiast
1. Å i heiane (suverent på topp!!)
2. Bukkerittet
3. Vestmarkrittet
4. Terrengsykkelrittet
5. Markathriller'n

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1476836 31/08/2012 13:50
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
United Bakeries Cup

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1476845 31/08/2012 14:14
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
I år syns jeg Terningenrittet var veldig moro! Ble en tung dag pga dårlig oppkjøring, men morsom løype!! ICON_SMILE FS der neste år, om jeg skal på noe ritt.

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1476954 31/08/2012 18:17
A
AIJS Offline
Medlem
Medlem
A
1. Cykelvasan: Innholdsrik og variert trasé, høy intensitet og fart, historisk sus og bombesikker svensk logistikk
2. Molde Challenge: Kapasitetsløype inkludert tekniske utfordringer, start og mål på samme sted, fjordland og god stemning i målområdet
3. Birken: Omstritdt men årets høydepunkt for de "fleste" og hvor alle stiller med formtopp, topp seeding, stemning i Håkonshall med sikling på neste års godbiter
4. Enern: Allsidig løype med lange stigninger, teknisk terreng og spennende nedkjøringer, årets beste bankett
5. Markathrillern: Nærkontakt med kjente og ukjente sider av bymarka, rask og medium teknisk, passe lengde uka før birken
6. Å i Heiane: Knot og hubba bubba fra start til mål...

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1477038 31/08/2012 20:11
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Støtter meg til trådstarter og stosu's tilbakemelding på Valdresrittet. Sånn bortsett fra at støtinga til Lien & co aldri påvirket så mye på farten der jeg befant meg i løypa ICON_SMILE

Har bestemt meg for at mitt årets ritt på Vaset besøkes også i 2013, da med noen dager i leid hytte sammen familie på Gomobu i for- eller etterkant av rittet.
Men formtoppen, forhåpentligvis uten pondus, forsøkes legges til Grenserittet ;-)

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1477412 02/09/2012 09:14
bosch Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Molde challenge er ein favoritt for min del.
Flott løype (endring i løypetraseen gjorde løypa betraktelig bedre i år), god stemning, god organisering, fjordlandmiddag og frukt i mål....

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1477452 02/09/2012 10:44
Z
Zachi Offline
Fersking
Fersking
Z
1. Einarittet
2. Terningrittet
3. Moratråkket
4. Hedmarksvidda rundt
5. Grenserittet
6. Birken

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1477522 02/09/2012 12:55
M
Maggie-Mag Offline
Entusiast
Entusiast
M
Rangering av de terrengrittene jeg deltok på i år (med kommentarer på de to første):

1. Valdresrittet. Flott løype i fjellheimen med herlige flytstier og singeltracks, langing av flaske, masse info og bilder på Facebook, aktiv rittledelse på forumet, relativt få deltagere og dermed mulighet for god plassering ICON_SMILE

2. Norefjellrittet (N3). Veldig krevende og morsom løype med mange høydemetre, singeltracks, "downhill", flytstier. Flott ramme rundt start/mål på Spahotellet, bakverk fra Baker Hansen og hjemmelagde musliboller i mål, langing av drikke på flere matstasjoner. Mye info og bilder fra rittledelsen på både Facebook og mail. Kraftprøve!

3. Grenserittet

4. Birkebeinerrittet

5. Raumerrittet

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1477856 02/09/2012 20:03
Stuf Offline
Entusiast
Entusiast
For min del er Sandefjordsrittet årets ritt ICON_SMILE , tross ribbensbrudd og øsende regnvær. Utrolig flott løype med mange utfordrende stier og passende med høydemeter.

Syklet ikke Helterittet og Bukkerittet i år, de hadde kanskje konkurert med Sandefjordsrittet.

Vestmarkrittet kommer høyt på lista, tross at jeg ikke var forberedt på ny avslutning av løypa og var mer sliten enn jeg noen gang har vært.

Ellers arrangerer bedriftsidretten i Vestfold mange flotte terrengritt, de beste i Re (Langevann) og i Hortensmarka. Kudos!

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1477857 02/09/2012 20:05
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
1. Tour of Jämtland cyclosportive. Flott ramme, nyyyyyyyydelig vær og fin løype på 214 km over riksgrensen til Sverige. Minus for litt langt mellom drikkepostene i den varmen det tross alt ble.

2. Trondheimsrittet. Enormt mye publikum opp til Skistua, hornorkester, folkefest. Kudos for landeveisritt i september - de er det alt, alt for få av. Minus for litt seint varsel om hvor man hentet startnummer.

3. Geilo24. Fortjener all skryt som kan gies når det kommer til entusiasme, lokal partiotisme og forsøk på lage det til en happening! Minus for alt for seint satt i gang matservering og kanskje litt kjedelig grusløype.

0. Barteby Classic 2012!!1 FTW ICON_LAUGH

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1478799 04/09/2012 07:43
torgersen_19 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har i "sommer" kun fått med meg ett ritt som deltager, men Montebellorittet er alltid en hyggelig opplevelse. Morsom, krevende og rask løype som er passe lang tatt i betraktning at det er tidlig på sesongen. Det endte med helsprekk fra boligfeltet og inn, men det er selvfølgelig glemt nå. Noen av de verste gjørmehullene var kloppet over, og dette ga veldig fin flyt i de lange terrengpartiene!

Vi spurter ikke i turritt, gjør vi vel?
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1480091 05/09/2012 18:34
P
phrace Offline
Fersking
Fersking
P
Valdresrittet helt klart!!

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1480835 06/09/2012 17:13
M
Mikkel Rev Offline
Fersking
Fersking
M
Kanskje det bli Kongsberg Sykkelenduro den 29 September?? ICON_SMILE

Sti eller vei - samma for meg!
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1482240 08/09/2012 20:26
enur72 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sunnanrittet, selvfølgelig.
Artig og variert løype, opp og ned, hit og dit og aldri kjedelig. Naturskjønt område. Noen ekstremt bratte bakker opp og ned, men få farlige steder, relativt trygg løype. Kort nok til å rekruttere og hardt nok til å være en utfordring for de aller beste. Mest grus men et par tekniske partier som krydder. Skiller bra til å være bare 40km.
Intimt mål/startområde.
Beste premiebordet i Norge.
Entusiastiske arrangører.
Beste klokkespill langs løypa.
Brede smil på rytterne.
- Nuff said!

Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: bosch] #1482260 08/09/2012 20:43
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: bosch
Molde challenge er ein favoritt for min del.
Flott løype (endring i løypetraseen gjorde løypa betraktelig bedre i år), god stemning, god organisering, fjordlandmiddag og frukt i mål....

Molde Challenge var en veldig positiv opplevelse med en fair og morsom løype, aldri kjedelig! Samme gjelder for Skarverittet (NC).
Vestmarkrittet, Bukkerittet, Helgøyatråkket (synd med været), Terrengsykkelrittet som skikkelige terrengritt.
Grenserittet og CykelVasa for stemningen og profesjonaliteten.

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1482292 08/09/2012 21:28
cko Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gruverittet selvfølgelig!

Christian
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1482297 08/09/2012 21:31
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
TSR uten tvil!!!

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Hvilket ritt fortjener tittelen "Årets ritt"? [Re: BjKj] #1484368 11/09/2012 21:25
M
MTB_Skier Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg sykler for opplevelsen av løypa og bedømmer ikke så mye ift helhet mhp arrangement osv. Altså, det som betyr noe er terreng og action. For å kunne kalle seg et terrengritt burde minst halvparten av distansen eller 2/3- deler av tiden foregå off road, dvs i utmark en ikke kan drive motorisert ferdsel.

Partisk bedømmelse:
1. Ultrabirken
2. Bukkerittet

Upartisk bedømmelse:
1. Å i Heiane: utfordrende, action, variert, flyt
2. TSR: utfordrende, action, variert, Kongen av terrengrittene som desverre ikke tåler vått føre så bra lenger.
3. Vestmarkrittet
4. Bukkerittet har alt og blir ikke kjedelig tross at jeg er lommekjent

Ultrabirken er i en annen divisjon. Om en bare hadde starta på Kuåsen og sykla resten til mål, er det helt klart det beste terrengrittet. For en som er lommekjent i Ultra- land, var allikevel Å i Heiane et mer gøyalt bekjentskap i 2012.

Det beste overall i 2012: Terrengcupen

Pedal, damn it. Men skal du ha Super flyt i 100, velg riktig storhjuling. Scale og Spark PRO, f. eks :-)

Moderator  support