Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen?

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Gjermundfjeld88] #1473573 27/08/2012 15:13
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Gjermundfjeld88

Typiske kommentarer: "bruker du ikke klikk??!" og jeg forstår definitivt argumentene for å bruke klikk, jeg bryr meg ikke om hva folk liker/ikke liker, men jeg syns ikke noe om mangelen av forståelse for å ikke bruke klikk.

Er ikke «bruker du ikke klikk?» kun et spørsmål av nysgjerrighet. En fin måte å starte en sykkeldiskusjon med fremmede på. Selv pleier jeg å si «Jøsses, sykler du uten bart?». Det funket helt til jeg møtte Tallak.;)

Del stien, skru av Strava
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1473578 27/08/2012 15:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: staike
men vil nå si at basic teknikk med flate pedaler er greit å kunne..

I hvilke situasjoner er det greit å kunne dette dersom man alltid sykler med klikkpedaler?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1473579 27/08/2012 15:31
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Det kommer an på om den som spør gjør det med en nysgjerrig eller hyggelig tone, da er det bare å diskutere, men det spørres oftes (selvom det ikke akkurat er noe jeg opplever ofte) at det sees ned på å ikke bruke klikk. Og det er kun det jeg vil til livs.
Jeg bruker klikk om det kun er grus/asfalt eller landevei, så er ikke noe stor motstand/forkjemper for hverken det ene eller det andre .
Men bartespørsmålet er genialt!
Og er virkelig enig med Staike i hans siste post.
Men det er jo bare smak og behag, heldigvis.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1473583 27/08/2012 15:35
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Sitat: GeirK

I hvilke situasjoner er det greit å kunne dette dersom man alltid sykler med klikkpedaler?

Det kommer vel an på hva som menes med basic, men hender vel at man låner en sykkel etc som er "utlevert" med flatties.
Sånn for å ta det overdrevent på spissen ICON_GRIN

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1473586 27/08/2012 15:37
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg er selv havnet i det uføret Staike nevner - hjelpeløs uten klikk. Og jeg er enig, jeg tror det å mestre sykkelen uten denne hjelpen egentlig gjør mye godt for teknikken og følelsen med hvordan sykkelen oppfører seg. So, shame on me!

Del stien, skru av Strava
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1473591 27/08/2012 15:51
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: PålS
Det er ikke noe som heter å kjøre klikkpedaler fordi du blir slått av pedalene, det heter at du ikke har god nok teknikk til å være myk på sykkelen og følge terrenget. I det tilfellet har du enda bedre av å kjøre flats da dette gir deg bedre teknikktrening og tvinger deg til å unngå snarveier og uvaner du kan tillegge deg med klikkpedaler. Klikkpedaler er for bedre tråkk, ikke for å låse deg fast i pedalene...

Slike argumenter er ikke så gode, når de bare brukes til å argumntere for eller mot et annet emne i en diskusjon.

Du kan sende spørsmålet tilbake. Hvorfor sykler ikke disse folka kun på stiv singlespeed?

Da får man trent opp teknikken mye mer enn om man sykler på en grov stisykkel som tillater nesten allet typer feil.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1473622 27/08/2012 16:47
tais Offline
Ringrev
Ringrev
I går syklet jeg en sti der jeg må over en bekk som fremstår som et 30cm gap mellom to steiner - i allefall stort nok til å svelge et hjul. Stien er såpass teknisk at det ikke er snakk om å få noe fart. Hvordan løser man dette med flatties?

Denne fikk aldri noe svar!

Bunnyhopper? Løfter forhjulet og lister meg etter med bakhjulet?
Jeg tror egentlig at jeg ikke skjønner problemstillingen helt...

eva
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: tais] #1473624 27/08/2012 16:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: tais
I går syklet jeg en sti der jeg må over en bekk som fremstår som et 30cm gap mellom to steiner - i allefall stort nok til å svelge et hjul. Stien er såpass teknisk at det ikke er snakk om å få noe fart. Hvordan løser man dette med flatties?

I drøyeste tilfelle kan man se på trial-syklister, de får med seg bakhjulet de med flatties også, selv om mange av oss med klikkpedaler ikke skjønner hvordan.

For meg har et par turer med Sverre Værnes hvert en skikkelig eye-opener...

Man må kjøre det man føler seg trygg på, men mange avviser det andre på helt feil grunnlag.
For meg blir klikk uaktuelt pga litt testing, men mest pga over 20 år erfaring med klikk, både på sti og til utfor.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: tais] #1473637 27/08/2012 17:10
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Evt kjører sirkushjul.

Big wheels keep on turning
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1473639 27/08/2012 17:12
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
for min del kommer det ann på hva jeg sykler. sykler jeg bmx syntes jeg det er veldig ubehagelig med klikk, men på terreng syntes jeg det er ille og kjøre uten. det er begge deler funker supert spør du meg, er man vandt til flatties så funker det nokk veldig bra så er vel egentlig ganske idiotisk diskusjon da alle er forskjellige og alle heldigvis ikke liker de samme tingene.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1473663 27/08/2012 18:04
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: PålS
Det er ikke noe som heter å kjøre klikkpedaler fordi du blir slått av pedalene, det heter at du ikke har god nok teknikk til å være myk på sykkelen og følge terrenget. I det tilfellet har du enda bedre av å kjøre flats da dette gir deg bedre teknikktrening og tvinger deg til å unngå snarveier og uvaner du kan tillegge deg med klikkpedaler. Klikkpedaler er for bedre tråkk, ikke for å låse deg fast i pedalene...

Skrevet av noen som foretrekker flate pedaler antar jeg.

Hvilke snarveier og uvaner snakker vi om, og hvorfor er det en snarvei og uvane. I tillegg, hvorfor er det ikke lov å bruke klikkpedaler på grunn av at de holder deg i kontakt med pedalen i tillegg til at det gir et bedre tråkk??

Argumentasjonen her virker mer som et forsøk på å underbygge en påstand om at flate pedaler er bedre enn klikkpedaler.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1473670 27/08/2012 18:14
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis du ikke klarer et vanlig hopp med flate pedaler så beviser vel det bare at klikkpedalene har gitt deg en uvane med å dra bakenden på sykkelen rett oppover siden du henger fast.

Det spørs om jeg skal svare på et innlegg fra en som åpenbart er redd for ikke å ha teknikk nok på plass til å klare klikkpedaler, men greit nok. ICON_WINK

Det er absolutt slik at hvis jeg skal hoppe opp så trekker jeg sykkelen med meg og jeg ville sikkert ha blitt en mer allsidig syklist hvis jeg lærte å ta et ordentlig bunnyhop, men en uvane vil jeg ikke kalle det, når det er et bevisst valg.

Men i det aktuelle eksemplet dreide det seg om spretthopp i nedoverbakke. Med klikkpedaler ville jeg ha holdt 40 km/h eller mer og jublet i det jeg lettet over kulene. Men nå ble det isteden bare 20-30 km/h og jeg følte at jeg måtte presse ned sykkelen isteden for å la den få luft. Fordi jeg var redd for å sprette av pedalene.

Så for meg funket ikke dette på nåværende tidspunkt. Men med flere turer kan det tenkes at jeg begynner å slippe meg løs. I vanlig nedoverrufs uten hopp var det helt udramatisk og funket fint med flatties.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Dan] #1473735 27/08/2012 19:20
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dan
Med klikkpedaler ville jeg ha holdt 40 km/h eller mer og jublet i det jeg lettet over kulene. Men nå ble det isteden bare 20-30 km/h og jeg følte at jeg måtte presse ned sykkelen isteden for å la den få luft. Fordi jeg var redd for å sprette av pedalene.

her tror jeg vi snakker om øvelse og hva en en vant til, eller?
Sti sykkelen min har flate pedaler, forrige helg hoppet jeg lengre enn jeg noensinne har gjort på tråsykkel.
I går hadde jeg grussykkelen nedover samme bakke (dette er en gangveg med asfalt og hopp ved en parkeringsplass) og var klikket inn. Hastigheten var naturligvis betydelig høyere med gussykkelen. Hoppet blei halve lengden (ps! Grussykkelen er fulldempa, stisykkelen er HT).

Vane, guts og ikke minst hva en selv føler seg trygg på.
Begge sykkelen kan brukes på sti og grus med justeringer for underlaget, men det er ikke tvil om at flate pedaler er foretrukket på sti - klikk på grus.
Når jeg står å tråkker med klikk så drar jeg beinet med meg for å få mere effekt, har aldri funnet dette effektivt på sti da det gir hjulspinn (sikkert feil teknikk).
PS! sti-sko skal være gode å gå på, for man må 'kanskje' gå litt

Alt til sitt bruk!

-------
ride it !
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1473743 27/08/2012 19:24
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast

kjapt klikket ut tommelopp notworthy

-------
ride it !
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1473796 27/08/2012 20:03
B
blåste Offline
Entusiast
Entusiast
B

Vil tro at om en klikk-syklist øver inn en skikkelig bunny uten klikk, vil kansje da få en enda bedre teknikk på bunnyhoppet, og vil evt ha en fordel når personen kommer tilbake på klikk.

Har nettopp gått motsatt vei, fra flatties til klikk, prøvd å presse litt grenser med klikk, som jeg ikke er vant til, tok litt tid å ta meg igjennom diverse crux da jeg ikke følte meg trygg, på flatties idag følte jeg umiddelbart trygghet og ville dra på mer enn før min lille spd-periode (som ikke er over)

Noe bevis er det ikke, men er sterk i troen på at om jeg blir bedre på street/dj/trial/sti/dh med eller uten klikk, vil dette påvirke min generelle sykkelkontroll til det bedre.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: tais] #1473798 27/08/2012 20:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

OK, men hva gjør du for å "liste deg etter med bakhjulet? Når forhjulet når bakken, skal du ha bakhjulet over en 30-40 cm bred kløft. Du har på dette tidspunktet nesten ikke fart.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1473812 27/08/2012 20:20
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Det er mye lettere å "løfte" bakenden med over med klikk enn med flate pedaler, juks eller ikke.

Big wheels keep on turning
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1473823 27/08/2012 20:36
B
blåste Offline
Entusiast
Entusiast
B

OK, men hva gjør du for å "liste deg etter med bakhjulet? Når forhjulet når bakken, skal du ha bakhjulet over en 30-40 cm bred kløft. Du har på dette tidspunktet nesten ikke fart.

Bruke vekten din på styret, presse fram/ned i ett rykk og nolle deg over med bakhjulet, evt bruke frambremsen for litt ekstra vekt fremover.

Evt kan du også ta ett type speedjump, 1-2 tråkk og satse i tråkket, mye brukt i trail:)

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: ] #1473825 27/08/2012 20:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er vel irrelevant hvilke pedaler man har i denne situasjonen?

Fordi at?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: blåste] #1473827 27/08/2012 20:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: blåste

Bruke vekten din på styret, presse fram/ned i ett rykk og nolle deg over med bakhjulet, evt bruke frambremsen for litt ekstra vekt fremover.

Evt kan du også ta ett type speedjump, 1-2 tråkk og satse i tråkket, mye brukt i trail:)

Uten å vite hva "nolle" betyr, er det fristende å konkludere at dette trekket er utrolig mye enklere med klikkpedaler, fordi man ikke en gang trenger å øve på det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1473842 27/08/2012 20:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Uten å vite hva "nolle" betyr, er det fristende å konkludere at dette trekket er utrolig mye enklere med klikkpedaler, fordi man ikke en gang trenger å øve på det.
Etter å ha hatt en god del erfaring med flatties, så er det ikke så vanskelig å trekke opp med flatties heller. Trekke opp med tærne litt pekende nedover.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1473844 27/08/2012 20:49
Pål-Eirik Offline
Medlem
Medlem
Det er åpenbart en del fordeler og bakdeler ved å sykle sti med klikk kontra flatties, særlig når stien en steinete og til dels teknisk. Jeg har selv syklet med klikk i 4-5 år, og han jeg sykler mest med bruker flatties. Vi er noenlunde jevne teknisk sett og kondisjonsmessig, og jeg lar meg stadig overraske hva han klarer med flatties, så det kan hende at han er bedre enn meg teknisk likevel.
Utfordringen min er at jeg i starten prøvde meg litt fram med ulike shimano-pedaler, XT osv, og endte opp med en cage-pedal der før jeg gikk over til Crank Brothers Mallet for to sesonger siden. Jeg slet tidsvis med Shimano-pedalene at jeg ikke kom inn tilstrekkelig raskt hvis jeg hadde misset på noe og sto litt knotete til og måtte ha tråkket umiddelbart, særlig hvis man var gjørmete under skoene. Det var sykt irriterende å ha en fot klikket inn og ikke den andre!! Men disse var veldig greie å komme ut av. Med Mallet-pedalene opplever jeg det motsatte, og har tatt en del fall i steinrøyser der jeg har syklet meg fast og så endt opp med å falle med sykkelen, både jævlig vondt og irriterende + at sykkelen får sykt mye hardere medfart når man faller med den ned i steinene. Har også et par kloppebruer med knekksving på og skummelt mellomrom som jeg har psyket ut på pga redsel for å ikke komme ut av pedalene hvis det går galt, er sjelden, men det skjer noen ganger på scary-klopps som vi kaller det. Har etter hva jeg anser som unødvendige fall med både smerte og materielle skader som resultat i steinrøysa, begynt å vurdere flatties. Og dette selv om jeg ikke helt skjønner hvordan jeg da skal klare de tekniske klatringene like godt. Og jeg føler meg veldig trygg med klikk i ned/utforkjøringene.
Noen som har liknende erfaringer med klikk? Og ja, jeg har cleats'ene under skoene på 15 grader.

Redigert av Pål-Eirik; 27/08/2012 20:50.

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1473848 27/08/2012 20:55
B
blåste Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: blåste

En nollie er vel en bunny med sats fra fremhjul, men blir vel mer en fremhjulswheelie/manual evt.

Hva som er enklest skal jeg ikke gå inn på, men det ble spurt om hvordan man løser det med flatties, og nevnte to måter å gjøre det på ICON_SMILE

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: baronKanon] #1473856 27/08/2012 21:06
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: baronKanon
Etter å ha hatt en god del erfaring med flatties, så er det ikke så vanskelig å trekke opp med flatties heller. Trekke opp med tærne litt pekende nedover.

Med litt trening er det kjempeenkelt og løfte opp bakhjulet med flattis. Som baronen sier er det bare å krølle tærene rundt pedalene når krankarmene er i midtstillig og sparke bak og opp. Bunnyhopp med å løfte fronthjulet til ønsket høyde for deretter å presse styret ned og løfte bakhjulet opp med beina. Men det slal sies at dette er vesentlig lettere å få til på en dirt eller BMX-sykkel. Jeg sliter mer å få dette til i terrenget med terrengsykkel, så klikk hjelper på når teknikken svikter. ICON_SMILE

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1473874 27/08/2012 21:31
Espen J Offline
Besatt
Besatt
å løfte for og bakhjul individuellt eller samlet fra stillestående uten klikk er vel noe "alle" kan? (med all respekt til de som ikke kan) Hvis ikke så er det lært inn tilstrekkelig til å være brukbart i skogen på under 10 minutter på en parkeringsplass.

Vanskelig å forklare helt følelsen, men for meg som er vant til flatties syns jeg tvert i mot det føles forferdelig å gjøre disse bevegelsene MED klikk. Sykkelen følger liksom etter bevegelsen litt for lett og det har føltes som at jeg er på vei over styret.

Trønder osv
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Subs] #1473897 27/08/2012 22:07
Dan Offline
More than words
More than words
Alle som har begynt terrengsyklingskarrieren med clips, rekk opp en hånd. *hånd* Flatties eller klikkpedaler du liksom...

Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Dan] #1473917 28/08/2012 04:48
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Alle som har begynt terrengsyklingskarrieren med clips, rekk opp en hånd. *hånd* Flatties eller klikkpedaler du liksom...

Metallklips som skar inn i joggeskoa og etterlot noen blødende tær etter hver tur faktisk. Dette var tidlig 90-tallet.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Dan] #1473928 28/08/2012 05:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
*Hånd*.

Hadde dog kun plastklips, men var en ræser på å stramme dem i fart devilsmile (på sti).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: GeirK] #1473947 28/08/2012 06:29
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig

Dette er nok ikke så problematisk som det kan virke som. Med god teknikk bruker man dyngdeoverføring og press på styret for å få med bakhjulet. Man trenger ikke gangfart engang for å bunnyhoppe over en sprekk på nærmere meteren. Jeg bruker alltid klikk på sti, men teknikken for å bunnyhoppe eller bare løfte bakhjulet er den samme uansett pedal.
Jeg anbefaler alle å øve bunnyhoppteknikk med flatties. Da lærer man seg riktig teknikk. Hvis man ikke kan bunnyhopp med flatties, da kan man ikke bunnyhopp!
Kanskje selv gamle hunder kan lære seg nye triks! ICON_WINK

Ja, jeg har hånda i været for å ha lært meg stisykling med tåklips!

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som blir så engasjert over hvilke pedal folk sykler sti med! Så lenge du har det gøy på stien, har det da ingenting å si hvilke pedal man bruker!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Er sykling på sti med klikk et særnorsk fenomen? [Re: Bjørn B] #1473983 28/08/2012 07:09
adrenaline Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Bjørn B

Dette er nok ikke så problematisk som det kan virke som. Med god teknikk bruker man dyngdeoverføring og press på styret for å få med bakhjulet. Man trenger ikke gangfart engang for å bunnyhoppe over en sprekk på nærmere meteren. Jeg bruker alltid klikk på sti, men teknikken for å bunnyhoppe eller bare løfte bakhjulet er den samme uansett pedal.
Jeg anbefaler alle å øve bunnyhoppteknikk med flatties. Da lærer man seg riktig teknikk. Hvis man ikke kan bunnyhopp med flatties, da kan man ikke bunnyhopp!
Kanskje selv gamle hunder kan lære seg nye triks! ICON_WINK

Ja, jeg har hånda i været for å ha lært meg stisykling med tåklips!

Skjønner ikke hvorfor det er så mange som blir så engasjert over hvilke pedal folk sykler sti med! Så lenge du har det gøy på stien, har det da ingenting å si hvilke pedal man bruker!

Slike bunnyhopp har alltid irritert meg at jeg ikke kan skikkelig. Ser skrekkelig lett ut når jeg ser på de som kan det, mens jeg er avhengig av klikkpedalene for å få det til.

Kan noen forklare riktig teknikk så jeg kan skru på flattisene mine og gå ut og øve meg?

Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

Moderator  support