For 1x10 må du ha en kjedefører. Remedy mener jeg har
ISCG05 (i hvert fall årets modell) i motsetning til f.eks. FuelEx som ikke har det - dette gjelder både karbon og alu.
Er det XT-krankarmen for 2x10 du har, så bør du nok bytte, fordi disse har en litt rar kjedelinje, og merkelig form på klingefestet. Helt vanlige XT-krankarmer for 3 drev holder i massevis (dette er da de som både har feste for største/midterste og minste drev). Da monterer du det 1x-dedikerte drevet der du skulle hatt midtklingen. Sykkelkomponenter og andre har god pris på disse, og de gamle blir du lett kvitt.
Rene SS-drev er ofte i stål, men et DH-drev er finfint. Følgende er gode kjøp:
- Race Face Single ring (god, lokal pris hos norsk importør BAB Racing)
- e*13 Guide Ring
- Renthal
Så kommer vi over til kjedefører. Avhengig av om du trenger slagbeskyttelse og om du kjører hardt kan du gå for en med trinse nede (anbefales til type sykling som denne sykkelen "skal" brukes til).
Med slagbeskyttelse:
Mozartt WG (
www.solvangracing.no www.mozartt.com) (slagring + førere)
Straitline Silent Guide (utrolig gode kritikker) (slagring + førere
e*13 LG1+ (helt konge) Integrert slagbeskyttelse
MRP G2 SL (også helt konge.
www.babracing.no) Integrert slagbeskyttelse
Superstar Plasma (trenger slagring i tillegg
Uten slagbeskyttelse:
Mozartt WoG (samme som WG, men uten slagring)
e*13 TRS+
MRP Lopes
Superstar Plasma
Noen av kjedeførerne kommer i utførelser for forskjellige klinger. Husk riktig størrelse.
Skal du ikke ha slagring montert på kranken, må du ha korte klingebolter så det ikke blir slark. De vanlige klingeboltene er laget for 2 drev pluss monteringsflate, mens du vil nå få 1 klingebolt og monteringsflate. KCNC, Gizmo (fra 53x11bike.com) eller Middleburn (
www.solvangracing.com) fører slike korte.
MHH: hvis trådstarter liker seg på 38T, så må han jo få lov til det. Kjenner minst en som aldri dropper ned fra 40-klinge på 29" stisykkel.

At vi er veike i beina er noe helt annet.
