Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykling og kadens

Sykling og kadens #1471391 23/08/2012 17:05
TRK Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Samboeren min abonnerer på et blad som heter iForm, og i siste nummer er det en liten epistel om sykling.

"Slik girer du opp syklingen.

Velg et av de tyngste girene dersom du vil ha maksimalt ut av hvert eneste tråkk på pedalene.

Ny amerikansk forskning har sammenlignet 60, 80 og 100 omdreininger per minutt hos en gruppe syklister, og resultatet er tydelig: du får 11% mer energi ut i pedalene ved 60 omdreininger (ca ett tråkk i sekundet) enn ved 100. Dessuten føles syklingen mindre hard enn ved mange omdreininger. /MK

Kilde: JSCR"

Dette strider jo mot det meste jeg har lest til nå, og også mot min egen erfaring/magefølelse.

Siden det var oppgitt en kilde så forsøkte jeg å finne denne, og fant faktisk det jeg antar er kildepublikasjonen. Uheldigvis koster den penger, så jeg har bare lest 'abstract'. Utifra det så mistenker jeg at iForm konkluderer litt forhastet, men det er jo vanskelig å si uten å ha lest hele rapporten.

Men, det er kanskje noen her som har tilgang, og kan gå påstandene etter i sømmene?

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstra...raining.19.aspx

/Trond

Re: Sykling og kadens [Re: TRK] #1471399 23/08/2012 17:35
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
det her virka som en rask konklusjon gitt.

det er jo et selfølge at et(1.) tråkk på tyngste gir vil gi mer bevegelsesenergi til hjula. men her snakker vi jo om en syk diff i watt.

kan ikke noeon verdens ting om dissa regnestykkene og tabellene, men hue mitt sier meg at konklusjonen til dissa forskerne er basert på tester som ikke bunner i virkelighetens situasjon.

for om du skal tråkke langt og lenge ( og lengre en langt) med lav kadens på tyngre gir vil kroppen si stopp fortere enn om du ligger på lettere gir med høyere kadens.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Sykling og kadens [Re: Danfea] #1471419 23/08/2012 18:14
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Lignende resultater har vært presentert tidligere, bla. i Norske forsøk, ikke noe nytt! De har målt oksygenforbruk (tilsvarer energiforbuk) vs. produsert watt ved ulike kadenser og intensiteter. Men fordelen med lav kadens gjelder hovedsaklig ved lavere belastninger og grafene treffer hverandre ved høyere belastning. Det sier heller ikke noe om hvordan man føler seg etter 4 timer. Men det tyder på at det feks. i landeveissykling vil lønne seg å ligge på lavere kadens i felt/på hjul/i medvind, og ligge på høyere kadens i front og i bakker. Prøver man dette så vil man finne ut at testene antagelig er basert på noen sannheter, men resultatene må brukes med omhu.

Eksempelvis er det vel ikke så vanskelig å se for seg eller teste på rulla at man vil forbruke mindre energi/lavere puls/pust ved 150w@60RPM enn ved 150w@120RPM

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Sykling og kadens [Re: TRK] #1471459 23/08/2012 19:26
H
helgerg Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Kadensen har også en funksjon i å vaske ut melkesyre fra bena. Mads Kaggestad var rådgiver for landeveislaget jeg syklet på i år og rådet var klart; ha høy kadens og når du ligger bak i feltet skal du ikke ligge på tunge gir, da skal du gjerne finne det giret du vanligvis ville hatt og gire en eller to ganger ned.

Re: Sykling og kadens [Re: TRK] #1471513 23/08/2012 20:29
M
Mortenlk Offline
Fersking
Fersking
M
Har lest at det er en fordel med rask tråkkfrekvens i motbakker. Lance hadde visstnok veldig høy frekvens opp fjellene i tour de france. Min erfaring er også at det går raskere oppover da. Bortover tror jeg man gjerne kan ha et tyngre tråkk og la pulsen hvile litt...

Morten Kallevig
Lørenskog ck
Re: Sykling og kadens [Re: TRK] #1471539 23/08/2012 20:56
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Min erfaring er at når kroppen har best mulig posisjon (på flat vei, med middels til høy intensitet) så føles det mest naturlig med høy kadens, 90-100rpm. Om stigningen blir merkbar, over 5%, så merker jeg at komfortsonen for kadens synker noget, men det kan ha sammenheng med at jeg er en staut kar og har 39:25 som letteste gir ICON_WINK

Og når intensiteten er lav til middels (som nå rman ligger bak noen) blir det for masete med 90-100 for meg, da tipper jeg at jeg ligger på 75-90.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank

Moderator  support