Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg?

Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? #1470393 22/08/2012 13:11
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har to sykler, en HT (Scott Scale) og en veldig kompetent stisykkel (Canyon Nerve AM).
Med 5 planlagte ritt i 2012 og planer om solide personlig rekorder så har mye av tiden min på sykkel i år blitt med Scale’n. Det er denne som skal brukes på ritt, og dermed denne som det trenes på. I tillegg brukes denne også til jobbpendling 2-3 dager i uka. Stisykkelen er kun til kos og morsomheter. Rekordene mine på strava-sti-segmenter er nesten uten unntak satt med stisykkelen, men til tross for dette så føles det som det går veldig mye fortere med HT. Det er åpenbart at min teknikk har nytte av fulldemperens egenskaper både oppover og nedover. Differansen i tid er liten, og jeg tror at med en rittfulldemper så hadde jeg knust tidene mine betraktelig, også på ritt. Når jeg trener så har jeg en tendens til å havne på den smale sti i stedet for grusveier, og da er det jo stort sett på HT’n. Jeg har syklet veldig mye mer sti på HT enn på stisykkel i 2012. Det er jo morsomt på sti med HT, men jeg kjenner begrensningene, spesielt på tekniske klatringer etc.
Stisykkelen blir veldig lite brukt annet enn på høsten.

Saken er den at jeg ønsker meg noe mer hensiktsmessig å trene og sykle ritt med, som samtidig funker fint på sti. Jeg kan ikke (vil ikke iallfall) forsvare å ha enda en sykkel. Det totale antall sykler er pr i dag 2, og skal forbli 2. Da en av syklene skal brukes til jobbsykling og sykkel-henger anser jeg det som mest aktuelt å bytte ut stisykkelen med en rittfulldemper.

Ideelt sett så tror jeg at en 29 rittfulldemper som Scale 29, Epic 29 eller Superfly 100 ville vært det optimale for meg. Kostnadene for en slik sykkel i 10-11 kg segmentet vil imidlertid langt overstige hva jeg er villig til å betale. I tillegg, iom at jeg ikke rager noe særlig høyt over bakken så er det litt problematisk å finne riktige størrelser.
Ergo, jeg ser på brukt 26 ritt-FS i carbon med 100-120 mm demping. Scale, epic, Anthem X, Lapierre. Tenker jeg kan sette på fete dekk og heve-senkepinne for stisykling og dermed komme greit unna.

*Er det noen som har bytta ut stisykkel til ritt-fs og har erfaringer om muligheter og begrensninger etc?

*Noen andre modeller som bør vurderes?
*Hvilke av disse er ”slækkest”?

*Er det noen som er interessert i min Canyon i str. S?

Jeg innser når jeg skriver dette at det jeg egentlig gjør her, er å be det store forumet om lov til å bytte ut stisykkel med rittfulldemper.
Overbevis meg gjerne om det motsatte ICON_SMILE

- Stefan
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1470409 22/08/2012 13:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Mellom-fulldemper (Lett bygget 120-130mm stisykkel som funker i ritt også) og Cyclocross?

Burde dekke mye.

...Men hvis du sykler sti på Scale nå, og trives med det, er det klart at du kan gjøre det (enda bedre) med en relativt slækk rittfulldemper også. En 26" Scott Spark har jo faktisk slakke 68 grader styrevinkel.

Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1470424 22/08/2012 13:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Øv med stisykkel, tren med hardtail, ritt med passende sykkel.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: baronKanon] #1470430 22/08/2012 13:59
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: baronKanon
Øv med stisykkel, tren med hardtail, ritt med passende sykkel.

Det jeg gjør nå, egentlig. Bare det at trening ofte blir øving, og da med "feil" verktøy.

- Stefan
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1470453 22/08/2012 14:37
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jeg har en 26" HT som jeg sykler mye sti med som er lett og veldig god og kvikk og lett å klatre med, men også noe grus med den. Er jo også bra med grusritt. Merker jo at man blir litt bortskjemt med å bare kjøre fulldemper og derfor godt med HT også.

Har ellers en 29" fulldemper med 120 gaffel og den kjører jeg både ritt med (men ikke i år), samt mye sti og kan bombe ned de fleste steder og klatre oppopver. Skal jeg kjøre hardt/bombe litt med 29" så setter jeg på store kraftige dekk (hans dampf 2,35). Ved racing så er det Renegade/ikon. Så bare med dekkene på 29" får jeg dekket mye med rittfulldemperen selv om gaffelen ikke er så lang. Sjelden jeg har behov for det.

Redigert av thomasengen; 22/08/2012 14:37.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: thomasengen] #1470457 22/08/2012 14:39
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
dekk forøvrig skifter du på maks ti minutt og man får da en litt annen opplevelse for en billig penge ICON_WINK

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1470868 22/08/2012 22:42
_Pål_ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gå for Anthem. Fantastisk sykkel som er rask på alle underlag. sykler mye sti med Hans Dampf dekker på og kjører ritt og trening med rocket ron dekk slangeløst. tekniske klatringer synes jeg er topp med en anthem, tråkkeffektiv, lett og kvikk. enkelt å løfte forhjulet over hindriner oppover:)
kunne ønske noe mer dempervandring på de groveste utforkjøringene men som et verktøy som skal fungere over alt synes jeg den infrir!!

FB- "Drammen terrengsykkel".
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1470936 23/08/2012 06:49
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Ut fra hva du skriver ville jeg kanskje vurdert en 650c/27,5" fulldemper. Litt større hjul og kanskje den kommende standarden. Det finnes jo rammer på markedet som kan bygges om mellom 26" og 27,5" også.

Edit: men at det muligens vil koste skjorta da, jeg finleste selvfølgelig innlegget etter at jeg svarte!

Redigert av KnutAa; 23/08/2012 06:58.

No added style
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1470958 23/08/2012 07:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du kan også vurdere å bytte begge mot Spesh Camber (alternativt 29") eller Yeti ASR(c). Sistnevnte er kapabel til tusen og kan kjøres med 140-gaffel (alternativt senkbar 140-gaffel som kjøres på 120mm til XC-ting)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1470973 23/08/2012 07:19
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Artig at tenker akkurat motsatt av meg, synd at Canyonen din er i str. S, ellers hadde jeg vært åpent for en bytte.

Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: kitbay] #1471033 23/08/2012 08:10
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: kitbay
Artig at tenker akkurat motsatt av meg, synd at Canyonen din er i str. S, ellers hadde jeg vært åpent for en bytte.

Hehe. Har sett på annonsen din og tenkt tanken. Canyons Small er en litt stor Small, men man bør nok ikke være noe særlig høyere enn 175 cm.

- Stefan
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1471036 23/08/2012 08:15
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
For øvrig, Knutaa; Dine tanker tilsvarer omtrent det jeg optimalt sett har i hodet mitt. Hadde bare budsjettet vært tilstrekkelig så hadde neste års Scott Genius 650 blitt bestilt og utstyrt med ritthjul.

Baronen; Yeti ASR5c hadde vært flott, men også der er det budsjett som stopper.

Ser min nærmeste lbs har en Camber carbon 29 inne, men tenker at den nok er for tung til rittbruk etc.

20-25k er vel det området jeg ser i, men jeg er da uansett avhengig av å avhende Canyon'en først.

- Stefan
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1471050 23/08/2012 08:30
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Ut fra det du skriver så kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke skal bli fornøyd på en sykkel ala Scott Spark 26.
Sett deg oppå og prøv en så dyr utgave som du synes du kan forsvare. Lett, kjapp og morsom sykkel. Siden 29" nå er i vinden bør det være litt å velge mellom om du vurderer brukt 26". Demperbrytersystemet (Twinlock) til Scott er dessuten genialt. Det gjør at du blir ganske så aktiv i bruken av de tre innstillingene.

Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1471068 23/08/2012 08:50
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Cmon77
For øvrig, Knutaa; Dine tanker tilsvarer omtrent det jeg optimalt sett har i hodet mitt. Hadde bare budsjettet vært tilstrekkelig så hadde neste års Scott Genius 650 blitt bestilt og utstyrt med ritthjul.

Baronen; Yeti ASR5c hadde vært flott, men også der er det budsjett som stopper.

Ser min nærmeste lbs har en Camber carbon 29 inne, men tenker at den nok er for tung til rittbruk etc.

20-25k er vel det området jeg ser i, men jeg er da uansett avhengig av å avhende Canyon'en først.

Siden du er en semi rittmaskin tror jeg sykler som Camber og stumpjumper blir for grovt for deg. Så selg Canyonen og kjøp min slik at jeg kan kjøpe meg et enduro/topptur beist! ICON_LAUGH

Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1471107 23/08/2012 09:40
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har også vært litt i samme "båt" som deg med unntak at jeg kan ha flere sykler.

Jeg har hatt en Genius med 150 mm vandring i et par år, men jeg bruker den aldri. Det blir enten spark eller HT. Enkelt og greit fordi Genius er kjempe gøy når man først er i de partiene hvor det er grovt. Derimot er det så mye kulere å sykle der det er litt lettere terreng med en Spark.

Så til det bruket du ser for deg ville jeg solgt begge og kjøpt en bra Spark 29.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: olechr] #1487014 16/09/2012 14:36
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: olechr
Så til det bruket du ser for deg ville jeg solgt begge og kjøpt en bra Spark 29.

Avgjørelsen tatt, det blir Spark 29 ICON_SMILE
Henter den til uka. Gleder meg noe enormt, men er også spent på om jeg vil savne mere fjæringsvei og letter gir.
Jeg tipper det blir Strava-PR-jakt til uka ICON_WINK

Redigert av Cmon77; 16/09/2012 14:48.

- Stefan
Re: Stisykkelen min støver ned. Hva gjør jeg? [Re: Stefan77] #1488822 19/09/2012 08:58
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Spark 29 på plass ICON_SMILE
Hatt en testtur og det er en fantastisk rask sykkel. Ruta var på kjente stier i Nordmarka, opp og ned E6 pluss litt til.

Generelt:Klarte ingen pers'er på Strava, men en hel haug med 2.plasser. Sånn sett i ettertid så er de fleste av disse persene satt samme dag, like før sommerferien. Jeg tror jeg hadde en gulldag da

Oppover:Tekniske crux går veldig greit. Jeg kom greit opp crux som jeg har slitt med før med båte HT og stisykkel. Vanskelig å si om det skyldes sykkelbyttet, men jeg tror kanskje det er FS, 29" og brattere styrevinkel som gjør det. (Har jeg her en oppfatning som strengt tatt oppsummerer det jeg ønsker å se? Får se. Det blir flere testrunder i nær fremtid. Fagervann, Barlindåsen samt en del kneiker og crux i østmarka skal testes.)

Nedover:Med Canyon' så var det bare å dundre på nedover og ta setet opp og ned etter behov. Med Spark'en så må jeg være mer bevist på posisjon og vektfordeling på sykkelen og bøy i albuene. Til tross for det gikk det ganske greit unna også nedover. Jeg tror Spark blir bedre med grovere dekk, men den kan ikke erstatte canyonens fjæringsvei og "bare styr" nedkjøringsteknikk. Det er åpenbart at denne er mye "stumpere" en min gamle 140/150 mm Canyon Nerve, og krever en del mere "teknisk" input fra min side.

Bortover: Hu hei hvor det går. 29" hjulene gjør at jeg har "slækkheten" til stisykkelen og styringsvilligheten til HT. Eksperimenterte litt med Twinlocken men er usikker på hva som er raskest, full åpen eller traction.

Oppsummering:Vet ikke om det er rettferdig for noen av syklene å sammenligne denne med Canyon Nerve AM. Jeg tror det blir mest riktig å sammenligne med min Scott Scale HT. Canyon veier 2,5kg mer , har reverb og dedikerte stidekk. HT veier omtrent det samme som Spark, og går også på "ritt-dekk". Med Spark så knuser jeg oppovertidene og bortovertidene i terreng i forhold til HT. Vil tro de to er like på grus. Nedover og i veldig grovt terreng rekker ikke Spark helt opp til Canyon, men jeg kommer meg da frem.
Sykkelen er testet i "low". De fleste ser ut til å foretrekke "high" med litt brattere styrevinkel. Jeg kjenner svake antydning til "chopper-styring" så må vel teste high ved en snarlig anledning.

KonklusjonRitt og trening: Jeg har kjøpt gull . Gleder meg til Terrengsykkelrittet, og i 2013 blir det Ultrabirken
Sti og Moro: Jeg liker denne, men jeg vet at jeg gir slipp på noe.

Jeg har fortsatt Scale. Den blir nok avertert til våren, og hvis jeg får en ok pris så er det mulig det blir investert i en billig landeveissykkel.
Nå skal jeg sette over noe carbon samt sete fra Scale og investere i stidekk for 29". Forhåpentligvis nytt hjulsett og minus 4-500 g før Terrengsykkelrittet også

- Stefan

Moderator  support